Expedice - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1–5
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 60 min
Herní svět: Sci-fi
Herní kategorie: strategická, válečná, ekonomická
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
Albi - logo
Autoři: Jamey Stegmaier
Rok vydání: 2023
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Dojmy

AK už niekto hral, prosím napíšte svoje dojmy :) Aké to je, k čomu by ste to prirovnali, pre koho to je a pod…

2.8.2023 10:46:25

Včera první sólohra na nejlehčí obtížnost (level 1), na vyzkoušení. Za mě fajn hra. Ale přesto se u mě po hře nedostavil ten efekt "wau, to si hned musím zahrát znovu", jako to bylo u původního Scythe. Z části to asi bylo ovlivněno tím, že se mi nejlehčí automu podřilo porazit hned v první hře, což se u Scythe s Automou nestalo. Takže dnes to chci zkusit na pravidly doporučovaný startovní level 2.
Dále uvedené + a - reflektují dojmy po první hře.
+ super Scythe vizuál
+ známé i nové postavy a mechy
+ známé i nové komponenty 
+ pravidlově mi to přijde lehčí než Scythe (výběr ze 3 nebo 2 akcí v jednom tahu)
- "abstraktní" hexová mapa, u které prostě nemám pocit, že cestuji a objevuji nějaké území, prostě nejsem na expedici
- chybí mi možnost boje o suroviny a území
- "abstraktní" souboj se zhoubou a úkolové tavení meteoritů
+ i - úkolové, předmětové i meteorické karty se relativně rychle obměňovaly, než jsem si pro ně s mechem došel, byly fuč (jasný problém první hry)
- proto mi pak přišla jako strategicky důležitá lokace se získáním libovolné karty lícem nahoru, ze které jsem pak snadno a rychle získával potřebné karty a při správném načasování akci pohyb/hraj/sbírej se potřebné 4 hvězdy slávy získaly relativně snadno
+ i - Vyváženost vlastností měchů. Hrál jsem s mechem "Postrach bažin" (delší pohyb) a oproti Automě jsem poměrně rychle získal potřebné mapové žetony na první hvězdu (slávu). Takový "Bizon" (možnost splnění 5 ukolů namísto 4) mi svou vlastností nepřijde extra výhodný na zisk hvězd, ale nehrál jsem za něj.

2.8.2023 13:49:14

Hrál jsem v plných 5 lidech a první hra mě bavila dost. Má to potenciál do budoucna a znovu hratelnost mi přijde dobrá. Souhlasím s tím, že jsem neměl wow moment podobně jako u první hry Scythe. Teď nehraju, protože mechy barvím, ale o víkendu a po něm plánuji dát hru ve dvou a pak znovu v pěti.

Co se hraní týče, je to primárně deckbuilding, kdy se snažíte mít na ruce co nejvíc karet, aby jste mohli v každém tahu hrát kombinaci dvou ze tří možných akcí (pohyb, akce na lokaci, hraní karty z ruky) a nemuseli promarnit tah stáhnutím workerů z karet a zahraných aktivních karet do ruky. Za tento “promarněný” tah jste ale v příštím tahu kompenzováni možností zahrát všechny tři druhy akcí. Dělníci mimochodem fungují jinak než v Scythe. Mají různé barvy, ale ne hráčské a jsou ve společné zásobě. Získáváte je z akcích na lokacích a slouží pro zesílení efektu zahrané karty (provedete efekt napsaný na kartě, který vyžaduje specifickou barvu dělníka). Suroviny v této hře nejsou. Karty slouží pro zahraní okamžitého efektu nebo je můžete díky akcím lokací konvertovat na trvalé efekty (=upgradování mecha). Toto je zároveň jedna z důležitách mechanik pro získávání hvězd a peněz, které jsou opět brané jako vítězné body. Z dalších důležitých mechanik je tu plnění questů z karet v ruce, které mají největší vliv na body na konci hry a odstraňování žetonů korupce z lokací, aby na nich mohli být prováděny silnější akce.

Produkčně je to pecka a všechny komponenty jsou krásné. 

Líbí se mi, že hra nekončí náhle jako v Scythe, kdy někdo položí poslední hvězdu a hned je konec. Tady má každý ještě jeden tah, včetně hráče, co hru zakončil. Navíc položení hvězdy není automatické hned při splnění podmínky, ale je to akce na některých lokacích, takže tam člověk musí s mechem dojít, musí mu vyjít akce v rámci kola, že vůbec může provést akci na lokaci a navíc ještě může položit jen jednu hvězdu, takže se nedá snadno provést překvapení v podobě položení (splnění) víc hvězd zaráz a blížící se konec je více předvídatelný.

Jediný zápor co zatím mám je, že tam není žádná interakce mezi hráči, mimo sledování kdo toho kolik má a to, že vám soupeř zablokuje lokaci, protože si na ní stoupne před vaším tahem. Tipuji, že nějakou formu soubojů přidají v budoucích expanzích.

Potom ještě možná to, že je třeba mít přehled o pěti kartách na hrací ploše, které si můžete vzít a rozšířit svojí ruku. Texty jsou malé, tak karty pořád někdo bere do ruky, čte si je pro sebe a vrací zpět.

Pocit putování a objevování na mě funguje, ale ocenil bych playmat (včera byl oznámený, ale zas tolik se mi nelíbí). To jak je deska modulární, tak barva stolu, použitá deka, atd. má hodně vliv na moje vnímaní jakou má hra atmosféru a jak je přehledná. Ale to platí u hodně her.

3.8.2023 13:25:43

Jinak hra je poměrně casual, řekl bych snadnější na hraní i pochopení než Scythe, nekonfliktní, hodně solitair, pokud si nevšímáte jak na tom jsou ostatní (což samozřejmě nedoporučuji).

3.8.2023 13:27:14

Playmat se mi taky nelíbí. Obrázek jo, ale působí to podobně jako mít ty hexy na kytičkovanym PVC ubrusu. Prostě se to vůbec nehodí k hernímu plánu/mapě.

_______________________________________
Můj seznam her na prodej (pište SZ):
https://www.zatrolene-hry.cz/uzivatel/havelock-1536/seznam-her/na-prodej-3681/

4.8.2023 11:02:03

Souhlas, podložka nic moc, to těch 8-9 stovek lze určitě využít lépe.

- - -
píšu o (nejen) sólohraní deskovek: www.instagram.com/solo_boardgaming

4.8.2023 12:59:25

Oživuji diskuzi. Jaké to teda je? Pořád na to čtu rozporuplné dojmy, ani z  oficiálních recenzí nejsem moudrá. Tady v hodnocení taky buď 2 nebo 4 * :D 

Baví to i lidi, kteří preferují interakci v hrách? Nebo fakt je to hra, kterou buď miluješ nebo nenávidís?

Jinak Scythe od toho nečekám, ten jsem hrála naposledy před dvěma lety. 

__________________________________

Mám dlouhý wishlist a nějaké hry výměnu. Koukni se a kdyžtak se ozvi, domluvíme se.

18.10.2023 08:42:33

@Zuuuzan Já hrál hru zatím 3x a vždy sólo (které funguje moc hezky, svižně a snadně na správu, ale přitom to je výzva při vhodné obtížnosti). 

Za mě to není ani dechberoucí pecka, ani průměrná, nebo dokonce špatná hra. Produkční stránka je top (OK, vše je možná až moc velké a zabere to dost místa), ilustrace a celý svět pěkně ztvárněný, jen se to samotné téma při hře ztrácí. Setup spíše z těch rychlejších. Mechanicky to funguje, příjemná kombinace engine a deck buildingu. Vznikají hezká komba. Nepřímé interakce je dost, i v tom sólu, kdy mi Automa dvěma mechy blokuje políčka, sbírá žetony zhouby a mapy a žene hru směrem ke konci.

Ale:

  • Uvítal bych osobně karty událostí/setkání, aby bylo více cítit téma.
  • Byl bych za větší variabilitu (zejména více desek lokací, aby se vždy nepoužily všechny).
  • Některá ikonografie by mohla být jasnější, ale máte lamakarty a funkční přehled na posl. str. pravidel - po partii dvou si to sedne.
  • Ale jsem na vážkách, zdali bych ten přímý souboj nakonec chtěl, nebo ne. 

Překlad má pár chybek (slovo korupce vs. zhouba; některý texty na kartách znějí zmatečně a včera mě to zaseklo na 15 minut), ale prý se pravidla (respektive jejich verze) dost měnily pod rukama. Nejde o nic hrozného.

Aktuálně za mě prostě pěkných 7,5/10. Jo a ve více jak 3 lidech bych to hrát nechtěl.

- - -
píšu o (nejen) sólohraní deskovek: www.instagram.com/solo_boardgaming

18.10.2023 15:48:46 | Upraveno autorem (porovnej)

Hrál jsem hru jen jednou ve 3 lidech. Za mě ta hra prostě není dobrá. Zbytečně velká krabice. Celé uspořádání plánu je divné. Karty mají sice hezké obrázky, ale ve výsledku se v nich vyznat je na první pohled náročné.

Hlavní mechanika o tom, že si můžu vždy vybrat 2 ze 3 akcí, zněla na papíře dobře, ale ve výsledku je to hrozně omezující a vlastně bez jakéhokoliv smyslu. Hlavní interakce mezi hráči je, že vám někdo zadubne část mapy, kam nemůžete projít. Druhá hlavní mechanika je manipulace s kartami a spouštění efektů. Tady jsem narážel na to, že karty jsou nepřehledné a často jsem trávil víc času přemýšlením, co ty moje karty vlastně dělají, než jak mám chytře vymyslet svůj tah.

Celkově se hra dost táhla (se stejnými hráči jsem ten den hrál několik dalších her a jen u téhle jsem měl ten pocit, takže to nebylo hráči). Ke konci hry jsem u ni už dost trpěl.

 

Za mě se ta hra veze na vlně Scythu, ale vlastně nepřináší nic zajímavé. Je to zbytečně přeprodukované, táhne se to a je to nepřehledné. Je to omezující (nesmyslně) a téma z toho vůbec cítit nejde. Za mě max 5/10 a jen proto, že mám shovívavou náladu a chápu, že si s tím někdo dal asi práci to vyrobit.

19.10.2023 07:43:35

Tak mám za sebou dvě hry ve dvou a naprosto chápu, proc ji lidé mají rádi a chápu, proč ji lidé nemají rádi. 

Pro začátek - s partnerem jsme hráči, kteří milují interakci ve hrách a nebaví nás moc hraní na svém písečku. Když jsem zasedala k Expedici, věděla jsem, do čeho jdu a očekávala jsem nejhorší. Partner o tom nic moc nevěděl a očekával něco na způsob Scythe.

První polovinu první hry jsem absolutně nevěděla, co mám dělat. Tahy jsem tak nějak pálila od boku, často byly neefektivní a zbytečne. Moc jsem nechápala smysl toho, co dělám a proč to dělam a hlavně, co z toho bude. Nudila jsem se a říkala jsem si, že to fakt ne. Nicméně pak jsem se do toho trochu ponořila a začalo mě to bavit. Partner to měl podobne. Jakmile jsme dohrali, koukli jsme na sebe a chtěli hrát znova. Druhá hra už byla těžší, protoze už jsme věděli, co máme dělat, nicméně nás to oba dost bavilo. A hra rovnou zůstala na stole a víme, že si ji v brzké dobe chceme dát znova.

A abych osvětlila dojmy - interakce tam fakt není. Ale… Dá se zavařit. Sebrat žeton zhouby, zamest karty nebo se postavit na to políčko, kam ten druhý potřebuje. Stalo se několikrát, že jsme si něco sebrali, co bylo pro naši strategii důležité a museli jsme přemýšlet nad jinou strategii. Opravdu to není žádná bůhví jaká interakce, nic jsme nedělali cíleně a za celou dobu jsem nepřemýšlela “jak mu uškodit”. Jen jsem si hlídala, jestli náhodou nechce udělat něco podobného co já (ve dvou to šlo hlídat) a kdyžtak zrychlila. Věřím však, že ve třech to bude zajímavější.

Tematicky jsem si ani minutu nepřipadala jako na Sibiři. Obdivovala jsem pouze ilustrace, ale to bylo tak všechno.

Výběr tahu, který se mi nehodí bylo zajímavé. Myslela jsem si, že mi to nebude dělat problémy, ale občas jsem na to zmatené koukala a říkala si, co že to vlastně mám dělat? A taky tím, že je to závod, občas jsem litovala nepromyslenosti předešlého tahu ;D Hrani karet mi nevadilo, akorát jsem si občas zapomínala vzít základní bonusy. Celkove jak jsem pak měla k dispozici více karet bylo trochu složitější si to vše uhlídat.

Produkčně samozřejmě super. Trochu preprodukovane (hexy zbytečně velké), ale raději mám preprodukovane hry než ty špatně vyprodukované. S ikonografii nebo textem jsem problém nemela žádný. Jsou k dispozici lamakarty. 

V tazích druhého jsem se nenudila, buď jsem koukala co dělá nebo jsem sama přemýšlela co a jak. Tady se však asi shodnu s většinou, že více jak ve 3 bych to hrát nechtela.

A taky mám poslední dobou ráda hry, ve kterých není určitý počet kol, tahu, bitka o začínajícího hráče nebo se nemusí dělat nějaká úprava při vstupu do nového kola. 

Celkově bych to shrnula jako kombici závod. Vymyslíš si svoje komba, snažíš se to všechno nějak vymaxovat, hledáš strategii a musíš se tu hru naučit hrát efektivne. Nicméně jako každá závodní hra se dá hrát i lezerne a poklidne, kdy jen tak bezduse bloumas po plánu a co děláš není moc efektivní, ale zase si užíváš ilustrace a karty. Zážitek z expedice bude hodně záležet na tom, s kým ji budeš hrát. 

Jinak taky jsem názoru, že hra bude o hraní do hloubky. Mám za sebou dvě hry s tím, že ještě potřebují aspoň jednu hru abych si rekla - jo, tady jsem pochopila jak to hrát a bude mi trvat dalších xxy her, než přijdu na to, jak to vlastně můžu efektivně hrát. Nicméně v té chvíli narazim asi trochu na úskalí znovuhratelnosti, která do toho bodu bude vysoká, ale pak to klesne. Další nevýhoda bude, že vyhraný hráč bude jednoduše ve výhodě oproti začátečníkům. Tam to snad vyřeší rozšíření.

Shrnuto, nám se to tedy moc líbilo. A to jsme hráči, kteří cíleně vyhledávají interakce ve hrách. A tahle solitérní věc nám vůbec nevadila. Asi to nebude mých top 10 nebo hra roku, ale taky nesouhlasim s tím, že ta hra je špatná. Není. Hře hodně uškodilo, že je ze světa Scythe takže od toho byla přemíra očekávání, ktere splněné nebyla a ani nemohla. Ale pokud tě baví kombit a nevadí kombeni na svém písečku s občasným zásahem dalšího, tak ta hra je super.

Už teď mě napadá nějaké house rule ohledně přidání mecha na plán pro hru dvou hráčů, aby tam byl třetí a zabíral místo. Možná by to mohlo být zajímavějsi. 

21.11.2023 08:49:36 | Upraveno autorem (porovnej)

@Zuuuzan Ad poslední věta: šlo by přidat Automu, která se ovládá faklt snadno a za 10-15 sekund je hotovo. Ale ta má dva mechy. Myslím, že by ale šlo použít jen jednoho, třeba toho severního, který by vám blokoval pole, odkrýval lokace, sbíral žetony zhouby a měnil nabídku. Tím, že posun na té jeho kartě (a získávání hvězdiček, které má vliv na akce, co dělá) je dán dle symbolů na tažených kartách, tak je vlastně jedno, jestli se použijí oba, nebo jen jeden. Pouze by to mělo vliv na finální bodování, ale pokud ho tam chcete mít jen jako škodiče, tak by to nemělo ničemu vadit.

- - -
píšu o (nejen) sólohraní deskovek: www.instagram.com/solo_boardgaming

21.11.2023 09:35:51 | Upraveno autorem (porovnej)

@Jonash jj automu vidím jako variantu, ale popravdě se nám to nechce obsluhovat, i když věřím,že to bude jednoduché. Nicméně určitě to budeme zkoušet. 

Spíše jsem přemýšlela, že se vypustí jeden mech od jižního tábora, bude se přesouvat po tahu každého hráče a půjde políčko po policku a bude sbírat žetony zhouby a žetony mapy. Jakože něco, co tě zase tak moc neovlivní, bude tam nulová obsluha, ale zároveň se tam něco prida, no. 

V těch dvou totiž bylo na nic, že jsme v obou hrách na jihu pobrali karty, dělníky atd a pak šli dal, hvezdickovali vždycky 5 žetonů map a 7 žetonu zhouby, aniž bychom se nějak extra snažili, jelikož byl dostatek pro oba. A věřím, že to tak bude i v dalších hrách.  

21.11.2023 10:05:38 | Upraveno autorem (porovnej)

Jako jak chcete, ale obsluha Automy je otočit kartu, posunout ukazatel, je-li tam potřebný symbol, a pak posunout mechy a vyhodnotit zjednodušenou akci pro oba mechy. To vše mi v sólu zabere 15 sekund max, možná spíš 10 (neměřil jsem), při jednom mechovi by to bylo ještě o krapet méně. Obsluha jedna z těch nejpříjemnějších, z těch karet vše vyčteš na první dobrou. @Zuuuzan 

- - -
píšu o (nejen) sólohraní deskovek: www.instagram.com/solo_boardgaming

21.11.2023 10:59:09 | Upraveno autorem (porovnej)

Vybíráme z Bazaru

Král je mrtev, nová + promo karta
Král je mrtev, nová + promo karta
Akt. cena: 700 Kč
Končí za: 6 dnů

Offcanvas