Earth Reborn - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 60 min
Herní svět: Sci-fi
Herní kategorie: desková hra, strategická, válečná
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: Ludically
Z-Man Games
Autoři: Christophe Boelinger
Rok vydání: 2010
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

scenáre alebo SAGS, čo je horšie?

CLICKBAIT!! Otazka zneje inak: pred rokom som kupil ER a snazil sa najst spoluhracov. Bol s tym riadny problem, mal som dojem, ze ludi hra velmi nebavi, po prvom scenari, alebo aj po niekolkych. Nevedel som kde je chyba, ked ludia hru velmi vychvaluju.
Dnes som vyskusal SAGS a mam dojem, ze je to velmi odlisne od hry podla scenarov. Zrazu ma ER naboj, je to zaujimave, plne napatia vdaka tomu, ze hraci si nepoznaju navzajom ciele, misie. Hra vlastne zacina stavbou mapy, co je celkom originalne.
Aky mate vy nazor na scenare vs. SAGS? Niekto tu myslim pisal, ze hra zacina tam, ale su scenare(tutorial) take nudne aj pre vas? Sice som sa dostal iba po stvrty, po treti som kazdy hral viackrat.
12.11.2017 01:41:50 | Upraveno autorem (porovnej)

Scénáře
Tak ono je potřeba si uvědomit, že scénáře jsou jen výukové. Takže je jasné, že SAGS je mnohem lepší :)

12.11.2017 07:33:52

treba
Scenare tvoria samostatny zosit, SAGS pravidla su napisane na tusim troch stranach... podla mna to vytvara nespravny dojem. Ja neviem, ako su scenare oblubene, ale inak by som vytvoril rule book, asi podobne, ako rulebook ku Mage knightovi, kde sa hra uz na ostro od zaciatku a vsetky pravidla sa vysvetluju pocas prvej hry.

12.11.2017 10:26:00

Tutorial
Já to myslel spíš tak, že ty scénáře (nebo celá kampaň) je v podstatě jen systém, jak hráče postupně naučit pravidla. Vzhledem k tomu, že ta hra je pravidlově dost komplexní a složitá, tak si nedokážu dost dobře představit průběh první hry s celou tou hromadou možností. To prostě člověk nemá šanci najednou všechno vstřebat. A když půjdu ještě dál, vysvětlovat někomu plná pravidla je ještě větší zvěrstvo :D Tlouct do někoho 2 hodiny pravidla, aniž by věděl jak hra funguje, je blbost. Proto podle mě nejde srovnávat tutorial kampaň a samotný SAGS.

Existují i fan scénáře, které vyžívají plná pravidla a tam už je srovnání na místě, ale srovnávat "výukové lekce" a tedy i neúplnou hru s verzí plnou je dle mého dost mimo.

No a v textu výše je podle mě i důvod, proč je tak těžké najít spoluhráče. Tuhle hru prostě nemůžeš jen tak vzít, někam s ní přijít, rozložit ji a říct, hrajeme SAGS :D Po dvou hodinách vysvětlování by tě nejspíš spoluhráči ukamenovali...

A ještě poznámka k těm třem stranám pravidel pro SAGS, oni to jsou sice tři strany, ale plus všechna předešlá pravidla dohromady.

12.11.2017 13:31:05 | Upraveno autorem (porovnej)

Tutorial vs SAGS
Keď sme hru kúpili, začali sme hrať postupne podľa scenárov, aby sme sa ju naučili hrať. Dosť ku tomu motivuje aj samotný rulebook. Niektoré scenáre sme hrali viac krát a niektoré menej. V skutočnosti, 1. a 2. scenár, sú fakt len úplne základy, a keď som ich zahral prvý krát, nových hráčov som cez ne vôbec neťahal. Môžu skôr odradiť. Paradoxne, najviac ma bavil scenár 3. a 4. Ostatné prudko trpia nevyváženosťou a to je vec, ktorá môže tiež veľa ľudí odradiť. Avšak aj napriek tomu, ma to bavilo.

To, čo však príde v rámci SAGS, je niečo, čo som ešte v žiadnej inej hre nevidel. Neskutočná variabilita (aj samotné scenáre majú túto vlastnosť, ale stále to je len veľký odvar SAGS), hĺbka a komplexita rozhodovania . Osobne si myslím, keby Boelinger spravil menej výukových scenárov, hra by mala aj väčšiu fanúšikovskú základňu. Pravidlá sú v podstate veľmi jednoduché, všetko vychádza z 3 základných mechaník manažmentu postáv, dice check a order/command manažmentu. Akonáhle sa toto hráč naučí, nuansi sa vychytajú aj v samotnom SAGS. Určite nie je nutné robiť toľko zbytočných tutorial scenárov, robí to hre tvár, že je veľmi pravidlami komplexná, čo v skutočnosti nie je..

Samozrejme, že SAGS sa nedá hrať bez ovládania 90% pravidiel zo samotného rulebooku (rušička, mučenie, kombinované príkazy .. nemusia byť ani súčasťou hry, môže sa po dohode pre odľahčenie nováčika vyňať, i keď ja to tak nerobím).

Preto si myslím, že kto nehral SAGS, v skutočnosti ani nehral Earth Reborn. Hra má isté neduhy, ale tie sa dajú ľahko prepáčiť vďaka tomu, čo hráčom ponúka. Preto ak hrať, tak jedine SAGS. Ak niekoho hru naučiť, tak kľudne rovno do SAGS, ak nie, tak cez jeden (4. scenár) maximálne dva scenáre.

BEHE: samozrejme, 1. alebo 2. a dokonca ani 3. či 4. hrou sa v SAGS nenaučí hráč rôzne vychytávky, tie prídu postupne, hra je náročná robením správnych rozhodnutí, ktorých je vždy veľké množstvo. Ale samotné pravidlá by som určite nedémonizoval. Tie sú veľmi intuitívne a odvíjajú sa od základných mechaník. Pravidlami hra určte nie je náročnejšia ako iné hry, ktoré žiadne tutorial scenáre nemajú a ide sa rovno na vec.

13.11.2017 10:03:29 | Upraveno autorem (porovnej)

pravidla
stOKYi: ano, pokud ty pravidla má člověk zažitá, složitá opravdu nejsou. Jen je jich poměrně velké množství a nováček si nemá šanci zapamatovat všechno. Souhlasím s tím, že některé složitější věci se dají vypustit a přidávat postupně. Pokud to budeme brát takto, pak ano, SAGS se dá v omezeném "módu" hrát i s úplným nováčkem, ale není to ono. Není to plnohodnotná hra. Ani zdaleka.

Přijde mi lepší odehrát dva, tři, čtyři scénáře a až pak dát SAGS. To už má i nováček povědomí o tom, jak hra funguje, jak se pracuje s akčními body apod. Bez zkušeností bude člověk při hraní SAGS čučet jak sůva z nudlí a hru si asi moc neužije (čest výjimkám). A je otázka, jestli bude ochoten hrát ji někdy znova. V těch scénářích jsou potom šance vyrovnanější a postupné vstřebávání pravidel téhle hře podle mě hodně pomáhá. Jasně, netřeba hrát všechny scénáře a některé mi taky přišly hodně nudné nebo nevyvážené. Ale aby si člověk SAGS opravdu užíval, měl by asi mít pravidla zažitá, alespoň částečně.

Samozřejmě, co člověk to názor a někomu může vyhovovat víc, když se hodí do vody a plave. Ale přijde mi, že pokud se to nebere hopem, ale pěkně postupně, tak mají lidi často i větší chuť hrát to víc a víc, aby se naučili další pravidla. Až pak dojdou nakonec a tam je čeká ona pověstná třešnička v podobě SAGS :)

Ale abychom to tu neplevelili, plnohodnotný SAGS je oproti tutoriálu jednoznačně daleko lepší. Toť můj názor.

13.11.2017 19:22:04

Chyba pravidiel
Podľa mňa je to chyba pravidiel, ktoré síce nazývajú 9 scenárov tutoriálom, ale tie zaberajú príliš veľa času a ako píšete, niektoré sú nevyvážené, niektoré nudné a môžu hráčov odradiť, najmä tých, ktorí si hru nekúpili a nemajú ani najmenšiu motiváciu sa jej venovať. Stačilo zdôrazniť, že SAGS je tou pravou hrou. Dokonca aj názov SAGS evokuje, že nejde o plnohodnotnú hru, každý bude pripisovať väčšiu hodnotu niečomu vytvorenému, než auto-generovanému - čo je ďalšou chybou, keďže o auto-generovanie nejde.
Uvidím, na aké ďalšie chyby narazím, keď nájdem spoluhráčov, ktorí budú ochotní hru so mnou hrať.

14.11.2017 00:01:42

Spokojený
Já jsem spokojený s tím, jakým způsobem vás tutoriál (připravené scénáře) připraví na SAGS. I u těchle výukových scénářů je spousta zábavy (pokud máte aspoň trošku fantazie). Nic bych na tomhle vývoji (učení) neměnil. ER je prostě hra, které se musíte věnovat a hraní si "vyhrát", pokud k tomu někdo sedne s nováčkem, který si chce zahrát jenom jednou, tak v tom případě to nemá smysl a doporučil bych sáhnout po jiné...

14.11.2017 07:11:47

za mě scénáře super
Tak mě ( a i nás ve skupině) právě na hře zaujal příběh a pozadí, scénáře jsme brali nejen jako výuku ale i jako pokračování příběhu. Přičemž u prvních jsme se učili a ty další si vyloženě užívali. My tuhle hru bereme že má dvě roviny taktickou řežbu a nebo kampaňové taktické RPG a zrovna nás ta druhá rovina oslovila více. Ale to je pouze názor naší skupiny.

14.11.2017 07:47:14

Vybíráme z Bazaru

Noc upírů
Noc upírů
Akt. cena: 550 Kč
Končí za: 12 dnů

Offcanvas