Earth Reborn - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2–4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 60 min
Herní svět: Sci-fi
Herní kategorie: desková hra, strategická, válečná
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: Ludically
Z-Man Games
Autoři: Christophe Boelinger
Rok vydání: 2010
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Jak fungují ORDERy, CP?

Zdravím.

Chtěli jsme si s Caulym na tractaci Korunky zahrát Earth Reborn. Společně s Bacilem jsme 2,5h vedli akademickou debatu na téma pravidla, ale nějak jsme se nedobrali k ničemu. Překlad bychom měli dohromady dát bez poblémů, ale aplikace v praxi se nějak žvejkla (chtěli jsme první scénář, kde se máme naučit pohyb a melee combat). Takže:

- jak se mění zadávání orderů? Dá hráč s iniciativou, pak protihráč, pak zase hrač s iniciativou, zase protihráč.... prostě střídají se?

- když mám víc pandrláků v týmu, musím nejdřív všem dát po jednom orderu (případně vyčkávat) a teprve pak můžu udělit druhý?

- musím hned při vykládání orderu přidat command pointy?

- kdy mám ordery provést? Ihned po vyložení asi nemusím (protože potom bych jinak nemohl kombinovat). Ale když vyložím, můžu ho ihned provést? Případně liší se to nějak pro první krok boje (kolo) a v těch dalších už je to jinak?

Jestli mohu poprosit, tak vyvětlit polopatě jako blbečkovi. Používat celé věty prosím. Všemu ostatnímu jsem porozuměl, ale tady se mi prostě nějak sekl mozek. Bude to maličkost, ale nemohu na ni přijít.
11.6.2011 22:44:22

CP
1. ano, hraci sa striedaju postupne. Pridelis order tile, ak chces pridas CP vykonas akcie - vsetko s jednou postavou a potom ide super
2. ano, v pravidlach je to definovane: aktivacia a reaktivacia. Predtym mez nejaku postavu reaktivujes - chces jej dat nove prikazy v tom istom tahu, musis najskor aktivovat postupne vsetky svoje ostatne postavy
3. nie, staci ak da order, v pravidlach waiting for order, CP mozes dat na vylozeny Order tile az pri reaktivacii
4. order mozes vykonat hned po vylozeni, pripadne pri reaktivacii mozes prilozit dalsi order a dat CP na viac vylozenych Order tilov. Mozes kombinovat aj casti uz predtym vylozenych Orderov na ktorych este neboli vylozene CP. Order tile ostava na postave az do konca celeho kola a az potom sa vsetky ordery a CP zahadzuju.

Neviem ci som to vysvetlil dost jasne, ked este niecomu nerozumies kludne sa pytaj dalej :)

12.6.2011 09:40:38

Bonus CP
Nechci spamovat novým vláknem, tak to fouknu sem.
Jak fungují bonus CP - to jsou ty, který mi přidávaj některý postavy.. Třeba Nick Bolter (NORAD) má myslím 3 bonusový CP (tištěné na kartě). Jak je použiju? To nemusím za order nic platit a říct - běžím za 3CP, který platím z jeho bonusu? To bych se dostal do situace, kdy skoro nikdy nebudu muset využít klasické CP. Nebo musím zaplatit jeden CP za aktivaci orderu a ostatní CP můžu vytěžit z toho bonusu?!

Díky moc za vysvětlení, v pravidlech toho o bonus CP moc není... (nebo jsem to nenašel.)

12.6.2011 10:23:26

ipetrk
ak sa pytas na CP, ktore postava pridava ku zakladnym CP podla scenara, tak toto sa deje na zaciatku kazdeho kola- vo faze iniciativy, ak je postava este na zive (zranena zvacsa pridava menej), zvysuje CP pool o tuto hodnotu, u Nicka je to o 4 CP.

Specialne Nick ale moze vo faze Aktivacie minut jeden MP (moral point svojho timu) a dostat za to z 'banku' 4 CP, kt. tim mina na kohokolvek z timu v aktivaciach cele kolo, az do zaciatku Final Fazy.. (to je Nickova specialna vlastnost)

otazku/suvislost na ordery som nejak nepobral ale v zasade na ordery davas CP ktore mas v tom ktorom kole k dispozicii vo svojom poole (cez zaklad scenara, bonusy od postav v Iniciative a pocas aktivacii cez nejake spec.akcie ako Nick napr.)

12.6.2011 11:19:08 | Upraveno autorem (porovnej)

příkazy a AB...
No, myslím, že .opcik a sjone to vysvětlili dobře.

ER má plánování a provádění příkazů dost promakaný a dá se hodně jemně rozfázovat.

Čili v první rundě musím nejprve aktivovat všechny své postavy, aniž jím nutně musím přidělit příkazový žeton.

Při reaktivacích musím některé své postavě buď přidělit nový příkazový žeton, nebo provést nějakou akci/akce z jejich stávajících příkazových žetonů.
Pochopitelně ji mohu přidělit nový příkazový žeton, ale už neprovádět žádné akce (tj. přidělovat AB).

Prováděné akce mohu také rozdělit. Např nemusím hned provést pohyb za 3 AB, provést interakci a střelbu - ale mohu se třeba jen pohnout za 2 AB a čekat co bude dělat soupeř. Také to má význam u číhané (přerušení, žluté a červené příkazy).

Bonusové AB postav se přidávají do banku hráče na začátku kola, jak píše .opcik, a je úplně fuk na co je využiješ. Mají taky význam při používání rádiových rušiček.

13.6.2011 07:52:06

laredo
ked si sa tu objavil, ako je na tom preklad pravidiel? :)

13.6.2011 08:35:49

laredo
Potvrzuji vše napsané, jen nerozumím následujícímu: Prováděné akce mohu také rozdělit. Např nemusím hned provést pohyb za 3 AB, provést interakci a střelbu - ale mohu se třeba jen pohnout za 2 AB a čekat co bude dělat soupeř. Také to má význam u číhané (přerušení, žluté a červené příkazy).

Já to chápu tak, že můžu pohyb (narozdíl od jiných aktivit) rozfázovat v případě, že na něj dám více CP. Tedy, přidělím 3 CP, ale jdu jen za za 1CP, pak vstřelím, jdu za 1 CP, provedu interakci a dokončím pohyb. Tak jak to píšeš Ty, tak mi to přijde, že můžu přidělit 3CP, použiju jen 1CP a nechám hrát soupeře. To mi přijde divné a dost špatně kontrolovatelné ...

13.6.2011 09:12:24

rozdelenie
delit sa da iba pohyb a aj ten iba v ramci jedneho tahu. Teda napr. ak mam order tile s pohybom 3 tak mozem pohnut za 1 CP, vystrelim a pohnem este za 2 CP.
Ak dam na order-pohyb 3 iba 1 CP a necham hrat supera, tak uz nan v dalsom tahu nemozem pridavat CP... to sa da iba na prazdne prikazy.

13.6.2011 10:20:45

upřesnění...
to Marvin:

Omlouvám se za trochu nejasné vyjádření u čerpání AB při pohybu. Syone to už uvedl na pravou míru. Můj příklad vycházel z faktu více dostupných sekcí pro příkaz pohybu.

to syon:

Kdy budou pravidla? To záleží na gdermogovi (parťák při překladu). On v podstatě překládá 2/3 textu a dává to celé do pdf. Já už mu svou část pravidel poslal, takže teď už je to jen na něm.

13.6.2011 11:26:55

laredo
Díky, měl jsem strach, že to hrajeme blbě:-)

13.6.2011 11:57:30

Len taky dotaz :)
Takže v jednom ťahu si môžem aktivovať všetky postavy bez použitia OT. V tomto prípade má dáky význam si neaktivovať všetky postavy naraz? ( pravidla prečítané po moving a hru som ešte nehral :) )

A ešte jedna poznámka.. Je možné využívať OT iba s konkrétnej postavy alebo aj s ostatných? :))

11.8.2011 05:29:40 | Upraveno autorem (porovnej)

stOKYi
v jednom-jedninom 'tahu' (kolo, medzi fazou iniciativy a finalnou fazou mava viacero 'tahov',stany sa striedaju) nemozes aktivovat vsetky postavy 'naraz'-v jednom tahu, aktivujes max 1 postavu, potom super a tak dokolecka, kym nepasnu obe strany.
(vynimka su kombinovane akcie, ale to uz je trochu dalejv pravidlach;)

Prideleny OT moze vyuzit IBA postava, ktora ho 'ma', cez CPcka, nikdy nie ina postava..

(:stastlivy gembel!

11.8.2011 08:01:13

opčík
ďakujem.. Takto sa mi to zdá byť logickejšie.. Ale nikde v pravidlách som nevidel že aktivácia môže byť iba jedna za ťah ( kedy sa hráči striedajú ) . .. Spomína sa tam len že OT môže byť použitý iba jeden za ťah ( kedy sa hráči striedajú ) . A preto som usúdil, že čo nieje zakázané je povolené :) .. takže THX :)

11.8.2011 14:30:40

stOKi
tusim je tam v ramcekoch spcialne uvedena alternativa ku priradeniu OT ako: waiting for deplyment a waiting for orders. Toto vsetko je 'aktivacia' postavy..
"OT môže byť použitý iba jeden za ťah" ..ehm 'pouzity'- pridelovat CP mozno aj na predtym vylozene OT s volnymi prikazmi, vylozeny moze byt OT len 1 za tah. Neviem co z toho myslis ako 'pouzitie';)
(pri preruseni moze byt prideleny jeden OT tiez len raz za superov tah na kazdu 1 postavu -nie je podmienka pridelenia CP na cervenea zlte prikazy..taktika:))
np:)

11.8.2011 14:55:56 | Upraveno autorem (porovnej)

Pomoc do buducna :)
Ok. Dakujem za vysvetlenie. Ja stale hru nemam len som si ju objednal a teraz s nedockavostou na nu cakam a citam si pravidla :)
A s tym OT som to myslel tak ako si napisal, len som pouzil zle slovo :) sorry. Ale tak mozno este narazim na daky problem ( som na pravidla sam, lebo som sam v USA ) tak sa na teba obratim radsej sukromnou postou aby som to tu nespamoval :) ak o nieje problem. Thx

11.8.2011 21:32:33

stOKYi
gratz!)
..urco np, nevahaj..
..+jeden (znamy) link s paradnym vycucom definicii/pravidiel na par stran:
http://www.boardgamegeek.com/filepage/67544/universal-head-earth-reborn-rules-summary-referen

11.8.2011 21:42:28

Asi znovu to samé :(
Tak se asi zeptám prakticky na totéž znovu. Bohužel v tom stále nemám takové jasno, jaké bych si ze srdce přál :(

1) Já mám 3 postavy, protivník také 3. Jestliže se rozhodnu svou postavu pouze aktivovat, otočím ji na bok a nedělám nic dalšího (waiting for orders pokud se nemýlím). Protivník něco udělá. Já si otočím další postavu a zase čekám. Pak něco udělá on. A já třeba čekám i se třetí. Poté můžu co kolo udělit OT jen jedné jediné postavě (ale nic nehrát - nedávat CP, prostě jen kupit OT) a ostatní ignorovat nebo musím s každou v daném kole (round) udělat něco? Pokud jsme pochopil vše spávně, mohu už pak všechny OT a CP cpát jen na jednu jedinou postavu. Buď jen OT a nic nebo OT společně s CP/přidělit CP na již vyložené OT a vyhodnotit.

Dále; dokud nejsou všechny postavy aktivované, nesmím hrát s tou, která ještě není. Tudíž když už mám aktivovanou postavu 1, v dalším kole musím aktivovat postavu 2 (a zahrát OT nebo waiting for orders - to už je na mém zvážení)

V praxi to pak může vypadat tak, že (zjednodušeně řečeno) všichni čekáme a čučíme, co dělá soupeř a pak jedna postava udělá hotový matrix (v rámci volných a jí přidělitelných CP)? Tím myslím, že nikdo nic neudělá a ta jedna dostane všechny OT a všechny CP (opět je mi jasné, že má každá omezený počet CP použitelných pro dané fázi).

2) MOVE - mám magnetickou kartu, projdu dveřma (SLIDING DOOR) a když předávám tah soupeři, tak se za mnou zase zavřou? Je-li v té samé místnosti postava z mé frakce, tak ji tam prostě zamknu?
Jestli to chápu správně, tak pak moje jediná šance je vběhnout dovnitř, "dotknout" se jí = předat magnetickou kartu a vypadnout ven dřív, než se dveře v mém tahu zavřou. Protože postavit se do dveří tak, abych je tělem zablokoval a můj kumpán "mnou" prošel ven prostě nejde.
Podle stejného principu pokud za mnou někdo běží, tak mu můžu s klidem proběhnout dveřma a ty se mu zavřou před nosem a on s tím nic neudělá. I když v reálném životě by byl krok za mnou, tak z hlediska herních principů to prostě nestihne. Je tak? (Připomínám, že se pořád bavíme o sliding door).

3) CLOSE COMBAT - jestliže i tady všemu rozumím, funguje ve hře "sousek" Tedy někdo mi dá ránu a já se dostanu ze stavu healthy do wounded. Kde mám už ovšem horší charakteristiky na hod kostek. Předpokládám ale, že ty postavy se prostě melou navzájem najednou. Jedna nečeká, až jí ta druhá vrazí a teprve poté se pokusí o nějaký ten direkt. Takže pokud mě protivník dostane do stavu wounded, stále používám hod kostek dle healthy stavu? (Samozřejmě v dalším kole už budu využívat tu wounded).

Zatím jsem se "naučil" jen MOVE + CLOSE COMBAT. Nechci jít dál, dokud v tom nebudu mít zcela jasno.

Asi jsem lata, ale nejde mi to do hlavy :(
(summary z BGG jsem si prohlížel)

13.8.2011 14:51:05

Odpoveď
Odpoviem ti iba na otázku č. 2. Hru som ale ešte nehral hah, ale z pravidiel som to pochopil takto :D Ak otvoríš dvere v tvojom ťahu, prejdeš s charakterom cez ne a už nevykonáš nič vo svojom ťahu a ide ďalší hráč.. dvere sa zavrú. Ak ti tam zostala postava a chceš s ňou tiež prejsť cez dvere, musíš si naplánovať pohyb druhej postavy ešte v tom istom ťahu kedy si tie dvere otvoril.. A btw postavy môžu prechádzať cez spriatelené postavy.
3/ A odpoviem ti teda už aj ku tretej otázke a povedať či môžem len toľko: Je to ťahová hra tu sa nikdy nič nedeje "najednou " :)) Takže, ako je v pravidlách by si mal používať waunded stranu karty, ale až na ďalšie kolo keďže sa súboj vyhodnocuje naraz... Vlastne predsa sa len niečo deje naraz. A toto je asi to čo si sa pýtal. Aha.. zle som pochopil otázku.. Sorry
1/ A odpoviem ti už aj na prvú otázku teda :)) OT a CP môžeš prideliť spoločne na vo svojom ťahu. Teda každé kolo môžeš ( ale nemusíš vyložiť OT) a zároveň položiť naň CP a vykonať ORDER. Tak isto v každom kole môžeš aj passovať, ale v tom prípade musí niečo spraviť súper ak bude passovať aj on, Act phase končí a ide sa na poslednú fázu. Niečo spraviť znamená aktivovať postavu ( iba ju otočiť ) po prípade hodiť na ňu OT, CP atď. A CP môžeš "cpáť" na postavy ktoré máš aktivované s OT ( podľa pravidiel ukľadania CP na OT ) ..
Ale ako vravím hru som ešte nehral, tak nie som veľmi kompetentný ..

13.8.2011 16:58:07 | Upraveno autorem (porovnej)

..
stOKYi> ..ehm, to zial nie. Ak jedna postava prejde slajdove dvere, tieto sa zavru na konci jej aktivacie- a druha sa teda nema kedy aktivovat, aby ich tiez presla!!!(kombene akcie su samozrejme o inom) ..alebo som nepobral ako si to myslel (?)
Okolo prechodu dvoch pstav s jednou kartou je specialny paragraf v pravidlach, odporucam pozret tam..


Špatňák> zial sa nejak prave neviem zorientovat v tom, na co sa presne pytas..
[skusim len:
1: koli vyckavaniu mozes za 1 ci 2cp vziat OT, Waiting for deployment je na postavu len raz za kolo, nasobne OT na postavu bez ich hodnotneho vyuzitia moze byt tiez riesenie. Ak chces zdrzaivat, pak je tu este rizikovy pass..
"dokud nejsou všechny postavy aktivované, nesmím hrát s tou, která ještě není. " zle, .."ktera jiz je" tam sedi viac;)..
Ak nejaka postava spravi v jednej aktivacii cely 'matrix' a minie na seba vsetky mozne CP, kt znesie, vyradi ju to do konca kola z akcie predsa, bacha na to!:)
2. ehm, skus pozret ten paragraf v pravidlach.. vziat ci dat kartu moze aktivovana postava inej X-krat za order, zadarmo..tato by mal stat pred dverami, inak sa stracaju Mov.Points..
3.ano,sucasne. (pozor na criticaly, ktore mozu zmenit cez wounded vyhodnotenie beznych zasahov-obrana..na obranny utok to vplyv samozrejme nema)
]

..ale ak chces, mozem Ti to vysvetlit v nejakej hre.. je to fakt izi, sice aj mne trochu trvalo, kym mi to cele do seba zapadlo, pak je to ale desne jednoduche;)
+pravidla su imho dost dobre napisane, staci sa ich doslovne drzat a nevymyslat si do nich dalsie veci..


EDIT: pardon, oprava: nie Waiting for Deployment, ale Waiting for Orders je mozne len raz za kolo, ked sa po prvy krat aktivuje charakter!! (str.6, zeleny ramcek vpravo-hore)

13.8.2011 17:20:44 | Upraveno autorem (porovnej)

je to jasnějnší
Děkuji opčíku. Je to zase o kus jasnější. Myslím tedy, že jsem to pochopil. V poslední hře jsme to tak hráli. Sumarizace myšlenek v mé otázce nebyla tak jednoznačná, ale odpovědi sedí.

Samozřejmě pokud bys mi byl ochotný ukázat názorné příklady v praxi/ve hře, budu jen rád. Ale jak se dívám, jsi z Prahy a já z Ostravska :) Tak to asi neklapne.

13.8.2011 21:33:22

ad syon 13.6.2011 10:20:45 - dělení pohybu
pohyb můžeš dělit jen v rámci jednoho tahu ? to si nemyslím ... viz tvůj příklad, když dám na order pohyb 3 jen 1 CP a nechám hrát soupeře, pak můžu kdykoliv v další aktivaci dodat jeden nebo dva zbývající ... aspoň podle pravidel to tak vyplývá

nebo si někde k tomu našel něco podrobnějšího ?

14.8.2011 09:23:56

přidělování CP
a mám jeden dotaz, něco ohledně čeho sme se nemohli na warconu dohodnout s opčíkem:

aktivuji postavu, a chci s ní vykonat pohyb za 1 CP a boj za 3 CP ... přidělím jí OT který to má na sobě, a teď:
a) musím dopředu deklarovat, že chci použít 4 CP, a pak teprv začít přidělovat a hýbat ?
b) a nebo stačí vzít 1 CP, přidělit ho, pohnout postavou, a pak teprve vzít 3 CP, přidělit je a bojovat ?

díky za odpověď

14.8.2011 09:36:04

trohat
Já to dle pravidel chápu tak, že musíš přidělit všechny 4 ordery a pak to provést. Není možné provést jen pohyb a pak se rozhodnout.

Pohyb dělíme jen v rámci jednoho tahu, není možné nechat hrát soupeře. Byl by to zmatek a špatně by se to hlídalo.

14.8.2011 09:48:24 | Upraveno autorem (porovnej)

odpovede
konečne mám pred sebou pravidlá, tak môžem odpovedať.

trohat: ano máš pravdu na tento jeden prípad som zabudol. V pravidlách je, že CP sa dajú prideliť aj do sekcií pohybu ktoré už nejaké CP obsahujú (z predchadzajúceho ťahu napr.)

Marvin: práveže nevyloženie všetkých CP naraz je súčasťou taktiky, z pravidiel na str. 6 sekcia 2. Execute an Order je v zelenom ráme dolu poznámka.

Note: Don't place the CP on all order section at once, place the CP on each order as you execute that order. It will keep your opponent guessing, which is particulary important when playing with the Duel rule.

Podľa tohto to aj hráme. Pridelím napr. 1 CP a pohnem, potom 3 CP a bojujem a potom podľa okolností môžem pridelovať ďalšie CP (na boj alebo pohyb), nikdy nedeklarujem na začiatku koľko chcem na čo použiť.

14.8.2011 15:14:42

syon
Jo to jde, já špatně pochopil co throat napsal. Myslel jsme, že píše, že tam dáš tři na pohyb a provedeš jen 1 a pak necháš hrát soupeře a v dalším kole použiješ zbylé 2.

14.8.2011 15:29:37

Vybíráme z Bazaru

Mage Wars Core + 2x velká + malá expanze
Mage Wars Core + 2x velká + malá expanze
Akt. cena: 2600 Kč
Končí za: 4 dny

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas