Duna: Impérium – Vzestup Iksu

xxxxxxxxxx hodnoceno 121x (Seznam vlastníků)

Duna: Impérium – Vzestup Iksu - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Rozšíření pro hru: Duna: Impérium
Počet hráčů: 1 - 4
Doporučený věk: od 13 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: Sci-fi
Herní kategorie: desková hra
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: REXhry
Dire Wolf Digital
Lucky Duck Games
Autoři: Paul Dennen
Rok vydání: 2021
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

DOJMY?

jaké to je?

21.3.2022 09:34:32

@Proky Cena základu (byla kolem 1400) mi přišla naprosto adekvátní (respektive víc by mi už přišlo mimo), když člověk vidí, kolik hry dnes stojí a co obsahují. A hru mám rád. Co je přestřelený, je tohle rozšíření. Zpětnou vazbu to má dobrou a za 800 bych do toho šel, ale víc jak 1200? Větší úlet je už asi jen ta deluxe sada pro základní hru. :) 

Zas tu snad Aneken z REXů psal, že udělali půlku nákladu vůči základní hře (a běžně se prodá vůči základu tak čtvrtina?), takže je dost možný, že se to časem objeví někde v akci, protože to nebude mít kupce.

- - -
píšu o (nejen) sólohraní deskovek: www.instagram.com/solo_boardgaming

1.4.2022 14:05:04 | Upraveno autorem (porovnej)

Vy děláte, jak kdybyste si kupovali nový auto :D Já jsem rád, že to vůbec vyšlo.

1.4.2022 15:26:21

@Havelock no jo, ale kdybych nekupoval deskovky, tak mám na to nové auto :+) 

1.4.2022 15:34:40

A já jsem rád, že mám všechno. Základ je super, rozšíření taky a deluxe upgrade je už jen taková malá třešnička na dortu.:-P

Dobrá práce, Rexíci.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
liščí pohůnek

1.4.2022 15:43:06

@stastlivec asi tak. Kdyz ji milujes, neni co resit :)

1.4.2022 17:24:21

@Havelock Souhlas. Je dobře, že to vyšlo. Já si to teda nekoupím. A přestože jsem tady psal, že mi to přijde drahý, tak bych to nekoupil ani za 800,-. Hra v základu je špička. Nepotřebuji měnit. To už jsem tady ale psal.

Ale jednou třeba přijde čas a nějaké rozšíření budu chtít. To mě pak bude jedno, jestli stojí tolik či tolik. Za takové rozšíření Earth Reborn bych třeba dal i to (manželčino) auto.

Takže Rex hry,  dobrá práce. Sice tentokrát nic pro mě, ale jen tak dál.

1.4.2022 20:20:46 | Upraveno autorem (porovnej)

Celkově dobré rozšíření, které přináší spoustu nových možností. Poměr ceny výkon je diskutabilní z hlediska počtu komponent… z herního hlediska odpovídá protože místo jedné varianty hry máme rovnou tři včetně epického módu.

Právě epický mód nás hned ze začátku hodí plně do akce:

Rozdíl jedné karty je znát kvůli schopnosti trashnout kartu hned v prvním kole popř získat koření v revealu což zase umožní rychlejší techování. …

Zároveň 5 jednotek v garrisonu umožní silnější bitvy od začátku…

Nevýhodou epického módu může byt určite nevybalncovast End Game intrik které mi přijdou jednodušší dosáhnout… např. 2 vítězné body pokud máš aspon 3 influence se  všema.

 

Obecně:

Infiltrační schopnost - topka, řeší posílaní agentu na již obsazená pole

Technologie zajímavě vyřešené..

Dreadnaught - hodně silný hlavně u Verniů, očekával bych vyšší cenu pořízení

Nová mechanika - trash/discard dodává nové možnosti a strategie ale není imba

Vůdci frakcí mi přijdou silnější než v základní hře…

 

3.6.2022 09:54:06

Zaduníme, uvidíme… :)

Rozhodl jsem se že sem taky napíšu svůj názor. Začnu tím, že za mě je Iks jedno z nejlepších herních rozšíření všech dob. Základní hru, která u mě měla tak 7 - 7,5 / 10, to vylepšilo minimálně o jeden stupeň. To rozšíření je hodně dobrý a rozhodně stojí za koupení! Tady klidně můžete přestat číst.

Zkusím co nejstručněji popsat moje myšlenky pro ty, kdo chtějí číst dál.

Momentálně hraju neoficiální mistrovství světa v Duně (kam se ale mohl přihlásit kdokoliv a hraje se to online přes Table Top Simulator) a některé hry z toho turnaje jsou i s komentářem ke shlédnutí na YouTube kanále Hidden Assets (moje první i druhá hra v turnaji byla shodou okolností komentovaná, tady je záznam z tý první: https://www.youtube.com/watch?v=uBeRaWn5UdY&t=1849s )

Důvod, proč zmiňuju to “MS” je ten, že jsem díky tomu ve skupině hráčů, kteří mají odehráno stovky her a už fakt ví o čem ta hra je (já mám odehráno jenom 10 her základu a 10 her rozšíření). Mám tak od nich větší insight na to jak dobrý jsou určitá herní mechaniky a strategie.

  1. Technologie: Nový způsob, jak využít koření. V základní hře to bylo prakticky jenom políčko Maxitrajler u Gildy a Selektivní šlechtění u Bene Gesserit. Technologie jsou některý hodně silný (hlavně ty co dávají vítězný body), některý slabý. Často jsou situační, ale pokud je koupíte ve správný moment, tak vám většinou určují “gameplan”, tudíž to jak byste měli hrát. Nepamatuju si jaký je český překlad, ale Holtzman engine a Spy Satelites jsou pravděpodobně dvě nejsilnější technologie.
  2. Infiltrace: Tyhle karty přináší zajímavou a hodně silnou mechaniku, kdy můžete na obsazená políčka jiným hráčem (takže prakticky stejný jako schopnost Heleny). Karet s infiltrací moc není, takže se s nima ve většině her nesetkáte, ale pokud se v trhu objeví, tak je o ně ve většině případu velký zájem.
  3. Dreadnaught: Ze začátku jsem myslel, že jde o hodně silnou věc. Zjistil jsem ale, že ve velkým množství kompetitivních her si Dreadnaughta nekoupí ani jeden hráč. Stojí vás totiž Solari, o které je teď větší nouze než v základní hře, hlavně kvůli změně dvou žlutých políček. Takže ve stručnosti je lepší si koupit třetího agenta, případně křeslo v nejvyšší radě, než bitevní loď, která vám navíc po vyhraným konfliktu na jednu kolo někde stagnuje.
  4. Trash/discard mechanika: příjemná věc, která když se zadaří a koupí se pár karet které se vzájemně kombinují, tak je to hodně silný. Jinak je to jenom další z možností, která se občas hodí, občas ne.
  5. Nová žlutá políčka “Počítadlo přepravy”: Tohle je extrémně silná mechanika a dost často se stává, že kdo pracuje nejlíp s touhle stupnicí, tak vyhrává hru. Já mám tendenci to podceňovat, ale věřte mi, že mít dva vlivy u Kosmické Gildy má teď obrovskou váhu a skoro v každé hře je boj o to kdo má dva vlivy u Gildy dřív.
  6. Nový lídři: Nejsilnější je určitě Tessia, pak nejspíš Yuna. Nejslabší Ilesa Ecaz a Princ Rhombur. Celkově jsou nový lídři asi takový, jaký bych si je představoval - přinesli čerstvý vítr a suma sumárum nejsou ani přesílený, ani slabý.
  7. Nový karty jsou overall o něco silnější, než karty v základu. Síla intrik je podle mě +- podobná.
  8. Epic mode: To jsem ještě nehrál, ale hru to má protáhnout a má to díky tomu být ještě víc o skillu.

Celkově je teď Duna míň o štěstí a víc o skillu, i když štěstí v týhle hře budeš vždycky potřebovat.

______________________
Herní nadšenec
Admin FB stránky: Deskovkáři CZ/SK
www.gamigos.cz

9.6.2022 16:41:33 | Upraveno autorem (porovnej)

Poprosím link na online hranie, ďakujem

9.6.2022 22:37:52

Na Discordu se přidej do TTSClub a standardní casual hraní se domlouvá v sekci #looking-for-dune

______________________
Herní nadšenec
Admin FB stránky: Deskovkáři CZ/SK
www.gamigos.cz

9.6.2022 23:04:18 | Upraveno autorem (porovnej)

Za me rozsireni OK ale prijde mi, ze jsou v nem potlaceny zelene akce. Mistra mece a kreslo v rade jde pouzit jednou za hru, policko s bitevkou dvakrat. Pak uz zbyvaji jen mentat a policko s nakupem technologie ale obe to jsou mene zadana policka narozdil od policka ze zakladni hry, kde clovek dostal 4 jednotky. Vzhledem k castemu souboji o maxitrajler fungovalo toto policko jako zalozni pro pripravu do boje v dalsim kole. Ted bohuzel schazi a zelene akce jsou tak oproti modrym a zlutym v nevyhode. Tim padem s tim souvisi i male vyuziti solaru ve hre oproti koreni a vode. Dale podle me byly dost naboosteny karty rodu bene gesserit a gildy, coz je dobre, protoze v zakladni hre mely navrch jasne karty fremenu. Ted zase zaostavaji karty imperatora, ktere jsou podle me nejslabsi. Snad je v dalsim rozsireni vylepsi.

5.9.2022 07:17:36

Jinak jak o tom rozšíření přemýšlím já teď s odstupem času, ty nové možnosti v podobě nakupování technologií a další nové karty do balíčku karet umožňují hráči získávat vítězné body dalšími způsoby a nikoliv bojem jako takovým. Proto si myslím že důraz na boj ze hry díky přidání tohoto rozšíření lehce vymizel. Tudíž Pro mě osobně ta hra s tím rozšířením lehce ztrácí na atraktivnosti, protože se s ní víc stává Euro hra pro shromažďování bodů díky 10-ti různým možnostem a méně hra kde pokud člověk chtěl vyhrát , musel se soustředit na vyhrání soubojů. Myslím si že designer téhle hry musel v době kdy to rozšíření stát před rozhodnutím, kam to rozšíření směřovat a musel vědět že dělá z přetahované v rámci souboje víc Euro na sbírání bodů i mimo boj. Čímž z té hry udělal tuctovou hru, kde je pěkně vyřešeno spojení workerplacement s Deck Buildingem, ale prostě už to prostě ztrácí ty grády při těch bojíc - jsiou hráči kteří za celou hru nejdou do souboje a mají šanci vyhrát - to si myslím je v základu nemyslitelné.  A podle mě ten designér mohl všechny ty technologie které do hry přidal směřovat směrem k boji mohl 90% karet který přidal do Velkého balíku směřovat směrem k boji a tím mohl rozšířit možnosti jak ovlivnit souboj, nestalo se a z toho důvodu si myslím, že až si to příště zahrajeme s rozšířením a potom ještě bez rozšíření, tak že rozšiřko z toho odeberu a prodám.

5.9.2022 08:57:04

Jsem rád, že nejsem jediný, kdo je spokojený se základem a o jednom ani druhém rozšíření vehementně nepřemýšlí. Nutno dodat, že to hraju primárně solo, a tam mi to přijde ideální, jak to je. jen s použitím house rule pro odstraňování poslední karty z nabídky.

- - -
píšu o (nejen) sólohraní deskovek: www.instagram.com/solo_boardgaming

5.9.2022 11:42:10

@Angri úplně nesouhlasím s tím, že by se díky technologie iksu méně bojovalo. Sice jsme hráli s rozšířením zatím jen jednu hru ale neměl jsem pocit, že by někdo neměl zájem na zisku odměny ze střetnutí. Je to teď více euro ale na souboje toto podle mě nemá vliv. Naopak bitevní lodě souboje více podporují. Jak říká @Jonash, základní hra je sama o sobě super a rozšíření opravdu nepotřebuje, nicméně alespoň pro mě je přínosné a hra je o něco lepší. Asi taky ale bude záležet, jestli spíše hraješ sólo nebo s více hráči. Možná pro sólo to tak významné nebude…

29.12.2022 10:24:41

Já rozšíření dostal k Vánocům a už ho 1x v sólo hrál. A o něco to lepší (zajímavější?) určitě je. Pořád si stojím za tím, že základ je super a jde Dunu v klidu hrát jen s ním, ale nějakou půlhvězdičku navíc bych za něj přidal.

- - -
píšu o (nejen) sólohraní deskovek: www.instagram.com/solo_boardgaming

29.12.2022 11:23:53

Já se rozšíření bránil, respektive koupil jej ihned po vydání a pouze přidal karty k základnímu balíčku a vesele hrál základ.

Pak jsem jednou ve volné chvíli prostudoval pravidla a šli jsme ve 2 do rozšíření a musím říci, že otevírá nové možnosti bez nějakého navýšení herní doby či plynulosti hry.

Ztráta zelených políček - ani jsme si toho nevšimli, abych byl upřímný.

Méně boje - také jsme si nevšimli, myslím, že odměny jsou pořád dost silné na to, aby se o ně hráč porval.

Jen přidávám naše house rules - odstranili jsme kopie karet, myšleno každá karta je v balíčku pouze jednou a posunování karet v nabídce (jak kdy). Je tam pak i bitva o lepší karty, když jsou v nabídce pouze jednou.

29.12.2022 18:44:27

Nedávno jsem hrál s člověkem co má nahráno desítky her a s tím co píše @Sychry 

5. Nová žlutá políčka “Počítadlo přepravy”: Tohle je extrémně silná mechanika a dost často se stává, že kdo pracuje nejlíp s touhle stupnicí, tak vyhrává hru. Já mám tendenci to podceňovat, ale věřte mi, že mít dva vlivy u Kosmické Gildy má teď obrovskou váhu a skoro v každé hře je boj o to kdo má dva vlivy u Gildy dřív.

 

Musím naprosto souhlasit, a přidám to co z toho vyvozuji.

Zatímco v základní hře jsou různé taktiky a k výhře může vézt více cest. Přidáním “počítadla přepravy” se ze hry kde je X strategií stala hra kde je jen jedna strategie.

Smutné.

 

J.

 

28.4.2023 13:50:34

@Angri Ono s tím zas dost zamíchá Nesmrtelnost, aspoň podle pravidel, zhlédnutí nových karet a mechanik a přečtení pár názorů-dojmů, co už různě kolují, to tak vypadá. :)

- - -
píšu o (nejen) sólohraní deskovek: www.instagram.com/solo_boardgaming

28.4.2023 13:57:51 | Upraveno autorem (porovnej)

@Jonash abych to zpřesnil, v podstatě se nejedná o celou mechaniku “počítadla přepravy” ale pouze o to políčko umožňující 2 posuny (tam kdyby byl jeden posun a třeba +1 k nákupu karet) tak je to také jiné.

 

Jde o to si spočítat a to dokáže každý kolik akcí potřebuji běžně abych získal 2 koření(5solárů) , 2 jednotky do pevnosti + posun na frakci (nejléepe libovolné ale čert to vem) + slevi -2 koření na technologie.

a porovnat to s tím kolik akcí na toto potřebuji pomocí akcí “počítadlo přepravy”

Z toho jasně vychází nevyváženost této mechaniky - designera v tomto ohledu nechápu, jak mohl zajít tak daleko v té nevyváženosti.

 

28.4.2023 14:59:46

@Angri Netuším, já to zatím jako broken nenašel. Jestli to člověk může dělat po skoro celou hru a pořádně nic jiného a baví ho to, tak jeho věc. Ale když má rozšíření hodnocení 8,8/10 z více jak čtyř a půl tisíce hlasů, asi nás bude víc takových, kteří na to nepřišli, respektive kterým to hodnocení příliš neovlivnilo.

- - -
píšu o (nejen) sólohraní deskovek: www.instagram.com/solo_boardgaming

28.4.2023 15:07:32 | Upraveno autorem (porovnej)

@Jonash ahoj, neříkám že hodnocení hry nemá vliv na kvalitu, jen popisuju faktickou stránku designu.

 

Jde tam totiž o to, pokud budeš hrát zejména akce “počítadla přepravy” tzn. takřka každé kolo (s vyjímkou prvních 2 kol) tam pošleš 2 delegáty (ze tří - které časem máš) - tak máš matematicky více zdrojů než ostatní hráči z jiných akcí - tzn. máš větší šanci na vítězství.

A zásadní problém je ten, že pokud toto bude někdo u stolu dělat , tak ostatní hráči mají menší šanci na vítězství. jediná možnost kterou mají je začít tomuto hráči “zabírat” tyto pole. A hra mě svým designem nutí toto dělat jinak mám menší šanci na výhru a já přeci chci vyhrát. V tuto chvíli se mi to designově a hráčsky přestává líbit.

Já si chci hrát svoji taktiku a sní mít stejné šance vyhrát jako jiní hráči, ale design tohoto rozšíření tuto hráčskou svobodu svazuje - vysvětlení viz. výše.

28.4.2023 15:40:46 | Upraveno autorem (porovnej)

Jestli to máš ozkoušené na větším množstvím partií, pak to je relevantní, ale taky právě záleží na tvé herní skupině a obecně protihráčích, co ti dovolí. Mně se líbí, že to je podmíněné vlivem 2+ u gildy, což mě konečně donutilo si této stupnice více všímat. A dosud jsem na to kritiku neslyšel (skrze různé diskuze, recenze apod.). Což neznamená, že tam problém nemůže být, třeba ho lidi jen přehlíželi anebo to někdo tím nerozbil.

A proč já jako první zmiňoval Nesmrtelnost: přibyly další možnosti zisku bodů, konkrétně nová stupnice frakce a s tím spojená ta technologická. Čili ty musíš ještě o to více rozmýšlet, kam pošleš agenty. Navíc díky mutacím je důležitější mít dostatek karet čili trochu klesá význam 3. agenta, neboť bys ho neměl jak zahrát, protože chceš hrát ty nové efekty a k tomu potřebuješ “obětovat” další kartu. Tak pak v teoretické rovině nevím, zda má smysl využívat jen tebou zmíněné pole (navíc posun obchodní lodí jde dělat i dalšími efekty).

A hlavně hodnotím s Iksem klad v tom, že konečně našly využití soláry po celou hru a ty musíš zvažovat, co za ně koupíš. Ne že v každé partii si uděláš křeslo v radě a mistra meče v první půlce hry a pak na co peníze, že jo? Stejně jako koření lze konečně utrácet jinak než právě za soláry v první půlce hry. Čili oba dva hlavní zdroje (mimo vody) mají více využití, což přidalo strategickou hloubku. Technologie chceš, ač mi třeba kamarád říkal, že to hráli ve čtyřech a ty techy pořádně nikdo nebral. Taky možnost.

A k oběma rozšířením je plus ten, že jednotky (ty kostičky) mají další využití, nemusí se jen tísnit v pevnosti před střety III. éry. Buď máš z nich v Iksu vyjednavače a slevu na techy, nebo v Nesmrtelnosti díky nim kupuješ karty mutací. Což opět přidalo důraz na strategický využívání každého tahu, protože kostiček je stále stejně, ale možností, co s nimi, více.

Duna: Impérium mě bavila dost už v základu a zdála se mi úplná, ale to jen do chvíle, než jsem dal první partii s Iksem. S ním se začátkem roku dostala do mé top 10.

Jo, a ten jednorázový žeton atomovky, co má každý na začátku hry [edit: v Nesmrtelnosti, ne v Iksu, nedošlo mi ihned, že tato diskuze je primárně k 1. rozšíření], konečně řeší mojí jedinou větší výtku v základu, a to obměnění imperiální řady. A ještě přidal (opět!) další možnosti. Nemusíš jím jen sám sobě nadělit lepší karty do nabídky, ale naopak svým soupeřům potenciálně chtěné karty “odstřelit”.

- - -
píšu o (nejen) sólohraní deskovek: www.instagram.com/solo_boardgaming

28.4.2023 16:04:57 | Upraveno autorem (porovnej)

@Angri No nevím, broken by to bylo, kdyby to mohl dělat jen jeden hráč. Nicméně v mnoha hrách je nějaká mechanika, kterou musí dělat každý, aby mohl vyhrát - typicky ve worker placement hrách získat nové délníky. Tím, že hra tlačí hráče do jednoho místa, stává se nezbytně interaktivnější. A to platí i naopak.

28.4.2023 16:06:55

Počítadlo přepravy je dobrá lokace, ale rozhodně není broken. To že člověk pojede pořád jen přepravu, tak hru nevyhraje. V pozdější fázi hry už to zas tak silné není.

No a navíc se střídá první hráč a ten může přeravu využít. Spousta karet má možnost infiltrace atd..

 

Osobně v tom nevidím problém. Mě právě v základu směna koření za soláry přišla dost jednoduchá a neúčinná.

28.4.2023 20:04:22

Přeprava - za mě (jakožto hráče, který už hru “párkrát hrál” a není v ní úplně marný) je ok a nepřipadá mi přesílená. Člověk potřebuje ideálně dva vlivy ve stupnici, aby měl dva posuny během jedné akce. A jelikož se hráči střídají v začínání, tak je možnost se na tom poli střídat. Tzn. za hru se tam člověk zase až tak mockrát nedostane. Plus kostičky nejdou do boje. A chybí ostatní věci (třeba intriky, které se také hodí mít).

Pán her - Nový Jičín

28.4.2023 21:57:31

Vybíráme z Bazaru

Exit Potopený poklad
Exit Potopený poklad
Akt. cena: 90 Kč
Končí za: 8 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas