Jacob's Brick Games
Tcg Factory
Autoři: Jacob Berg

City Blox – hra a stavebnice v jednom

Autor: Meeshab | 18.12.2020 | 2

Hru City Blox přinesla na český trh v roce 2019 firma Dino Toys. Jedná se o budovatelskou hru, za kterou stojí autor Jacob Berg – dánský vynálezce her s vášní pro stavění a hry.

Krabice: Hru si přinesete v kartonové krabici o velikosti 25 × 25 cm a váze 586 g. Krabici vyplňuje plastový insert s oddělenými přihrádkami na karty a stavební materiál. Tyto přihrádky slouží nejen k uložení herních komponent, ale také jako zásobárna herních kostek, stavebního materiálu a karet událostí při hře. I přes sypký obsah se dá krabice bez problémů skladovat na výšku. Všechny kartičky i stavěcí platformy zůstaly při vertikálním uložení na svém místě a ani kostičky neopustily vymezený prostor.

Krabice se hrou

Komponenty: V krabici najdete 77 různobarevných stavebních kostek. Každý z 6 různých tvarů má svou specifickou barvu, což později pomáhá při orientaci. Prostě už víte, pro kterou barvu sáhnout. Kostičky na sebe dobře pasují, jdou příjemně nacvakávat, drží pevně, ale přitom není problém je zpětně rozebrat. Kvalitou i podobou jsou srovnatelné s kostičkami od světoznámého dánského výrobce stavebnic. Ve své krabici jsem měla jednu kostičku natavenou. Napsala jsem do Dina, kde mi obratem odpověděli, že se moc omlouvají, že jsem zatím první z několika set prodaných kusů, která měla vadný dílek a obratem mi poslali nový.

Kromě kostiček hra obsahuje 12 stavebních pozemků – platforem o rozměru 8×8 políček, na kterých hráči staví své stavby. Desky jsou ze stejného materiálu jako kostky: pevné, kvalitně provedené.

Privátní: dům, škola a supermarket.jpg
Stavební pozemky a nad nimi karty krajiny zobrazující dům (zelená), školu (žlutá) a supermarket (hnědá)

Dále v krabici najdeme dva druhy karet. Jedná se o malé kartičky událostí (3,8 × 3,8 cm), které hráč táhne poté, co úspěšně dokončí stavbu na svém pozemku (viz dále) a karty krajiny (6,9 × 6,9 cm), které velikostí přesně pasují na platformy stavebních pozemků. Karty krajiny jsou rozděleny na 3 typy – domy, školy a supermarkety. Hra obsahuje 12 karet každého z těchto typů, přičemž karty domů jsou nejjednodušší, mají nejmenší výřezy nejjednodušších tvarů. Karty školy mívají výřezy o něco větší a supermarkety pak mají stavební pole nejčlenitější a nejrozsáhlejší. Materiál obou druhů karet je stejný – laminovaný papír. Tloušťka karet je bohužel dost slabá. U malých kartiček událostí to není taková tragédie – karty jsou kompaktní a pro hru je jejich kvalita zcela dostačující. Ne tak u karet krajiny. Tyto karty se nejprve musí vyloupat. Už při tomto kroku jsem měla strach, že některou kartu při vylamování omylem ohnu. To se naštěstí nestalo, ačkoliv s vylupovaním pomáhal syn (6 let). Karty, které mají jen málo průřezů (typicky domy), ještě ujdou. Se školami, které mají budovy o něco větší, už je to horší a supermarkety, které mají stavební pole opravdu rozlehlá, mají karty ohnutelné opravdu snadno. Nicméně v průběhu hry se na karty příliš nesahá, takže jejich kvalita spíše zamrzí, než vyloženě obtěžuje.

Karty událostí zobrazující rozmanité příjemné i méně příjemné věci, které se mohou přihodit vám nebo vašim spoluhráčům.

Pravidla: V krabici najdeme dva čtyřstránkové sešitky s pravidly. Jeden je v češtině, druhý ve slovenštině. Pravidla jsou psaná velmi přehledně, obsahují spoustu obrázků, praktických ukázek a jsou velmi snadno pochopitelná. Součástí je jak úprava hry pro nejmenší hráče, tak různé varianty pro hráče větší a šikovnější.

Hraní: A teď konečně k samotnému hraní. Princip je velmi jednoduchý. Na začátku hry si každý z hráčů vezme 3 platformy, na které bude stavět, a tři různé karty krajiny (dům, škola a supermarket), které si položí před své pozemky (nikoliv na ně). Poté jeden z hráčů vybere určený počet stavebních kostek (počet se liší podle počtu hráčů) a umístí je do oddělení pro stavební materiál. Sám si pak z tohoto stavebního materiálu vybere jednu kostku a umístí ji na kterýkoliv ze svých pozemků tak, aby pasovala do výřezu, který obsahuje karta krajiny ležící před ním. Po něm se ve výběru kostek střídají ostatní hráči po směru hodinových ručiček. Pokud někdo z hráčů svou kostku umístí špatně, nemůže ji přemístit, ale musí ji vrátit do zásobníku stavebních kostek. Pokud hráč kostku, kterou si vzal z nabídky, nemůže (nebo nechce) na žádný ze svých pozemků umístit, položí ji vedle svého pozemku. V okamžiku, kdy má někdo dvě nehodící se kostky, může si je volně směnit za libovolnou kostku ze zásobníku kostek. Jakmile všichni umístí své kostky, vybírá stavební materiál pro další kolo hráč sedící po směru hodinových ručiček.

Privátní: stavby na první úrovni.jpg
Stavba domu, školy a supermarketu na nejjednodušší první úrovni.

Hráči se střídají na tahu do okamžiku, kdy si některý z hráčů myslí, že svou stavbu na některém z pozemků dokončil. V tom okamžiku zkontroluje správnost postavení stavby přiložením karty krajiny na desku stavebního pozemku (kostky musí zcela vyplňovat výřez). Pokud je vše postaveno správně, táhne jednu z karet událostí a řídí se pokyny na ní napsanými (události mohou mít jak pozitivní tak negativní účinek). Pokud je stavba postavena špatně, odhodí hráč jednu ze svých kostek do zásobníku a může přemístit všechny chybně umístěné kostky. Hra pokračuje dále až do okamžiku, kdy některý z hráčů správně postaví stavby na všech třech svých stavebních pozemcích. Tento hráč se stává vítězem. Ostatní hráči pokračují ve stavbě, dokud se neurčí kdo je na druhém, třetím, případně čtvrtém místě.

Hra obsahuje modifikaci pro pokročilejší hráče, při které staví vícepatrové stavby, které musí splňovat další náležitosti (například že v prvním patře pozemku musí zůstat určitý počet výstupků nezakrytý a být potom zastřešený kostkou ve druhém patře budovy).

Privátní: supermarket na třetí úrovni.jpg
Supermarket na nejtěžší třetí úrovni

Shrnutí: Hra je příjemnou rychlovkou, kterou odehrajete zhruba za čtvrt hodinky (délka se odvíjí od počtu hráčů, ale hlavně od použité úrovně). Vyžaduje především vizuální prostorovou představivost, takže zatímco pro některé může být i na nejtěžší obtížnost velmi jednoduchá, pro jiné je výzvou. Stejně bych ji ale zařadila spíše do dětské kategorie. Výhodou je možnost přizpůsobit hru použitím různých úrovní pro různé hráče (například hrají-li spolu rodiče a malé dítě). Hra kromě vizuální představivosti rozvíjí i základní strategii, zvláště jste-li zrovna v pozici toho, kdo vybírá stavební materiál. Zde se totiž dá spoluhráčům i pěkně zaškodit, zvláště v závěrečných fázích hry, kdy už není možnost vzít si jen tak nějakou kostku a vy můžete spoluhráčům vnutit takové kostky, které jim budou muset zůstat ležet ladem. I vhodným cílením karet úkolů můžete spoluhráče pěkně nadzvednout ze židle, nebo jim naopak pomoci.

Hra je příjemným a svižným zpestřením rodinného odpoledne a určitě ji můžu doporučit i na cestování. Sbalíte-li si ji do nějakého pytlíčku, máte s sebou nejen bezva hru, ale i zábavnou stavebnici, která dokáže vaše ratolesti spolehlivě zabavit.