Vydavatelé: Garphill Games
Portal Games
Autoři: Sam Macdonald
Rok vydání: 2022

Circadians: Chaos Order

Autor: Infidus | 6.12.2023 | 4

Obyčejný den na planetě Ryh naruší mírné otřesy, které postupně přecházejí v silné zemětřesení. Útesy se propadají do moře a stromy se bortí do svých kořenů. Na nebi se objevují ohromné záblesky energie. Navzdory tomu byly slyšet pouze výkřiky radosti. Na planetě se objevilo šest ohromných relikvií, dříve známých jen z legend. Tato monumentální naleziště ihned spustila souboj mezi vesmírními frakcemi. Teď je na nás, zda se zapojíme do boje, anebo ustoupíme stranou?

Rychlý přehled hry

Circadians: Chaos Order je kompetitivní, konfliktní a vysoce asymetrická hra, ve které se každý z 2 až 5 hráčů ujme velení jedné ze šesti frakcí. Důležité je zdůranit, že ačkoliv se jedná o kompetitivní bojovou hru, je velmi euroidní, tzn. náhody je zde minimum a zkušený hráč má velkou výhodu. Každá frakce má jedinečné vůdce a atributy, které můžete ve hře používat a vylepšovat. Dále má každá rasa unikátní budovy, které stavíte po mapě a hlavně své vlastní vítězné podmínky. Hra končí, jakmile někdo dosáhne na své bodové stupnici posledního pole či splní společnou vítěznou podmínku, a to ovládání všech relikvií na mapě. Pokud nenastane ani jedno (nepravděpodobné), hra končí po šestém kole.

V průběhu hry budete provádět výzkum, stavět budovy, těžit suroviny, najímat a přesouvat jednotky a bojovat. To vše ve snaze ovládnout relikvie, vytěžit jejich sílu a získat tím pro sebe výhody a případně rovnou zvítězit ve hře.

Pokud máte zkušenosti s hrou Circadians: First Light, vězte, že se jedná sice o dílo stejných autorů, ale o úplně jinou hru.

Připravená hra
Hra ve své plné kráse (zdroj: Kickstarter)

Příprava hry

Každá frakce ve hře má vlastní krabičku, ve které najdete kompletně vše pro danou rasu. Před začátkem hry stačí krabičku otevřít, vysypat na stůl a jednotlivé komponenty rozložit na určená místa.

Ve hře jsou ke každé rase přiloženy desky s popisem všech komponent, přípravou hry a i taktikami, jak s danou rasou hrát.

Příprava hry se týká jak hlavní desky, tak desky hráče a nebudu ji zde celou popisovat. Ve hře je poměrně dost komponentů, ale pokud se každý ujme přípravy vlastních dílků, příprava vám nezabere déle než 10–15 minut, což na takto velkou hru není špatné.

Délka hry se odvíjí od počtu hráčů, ve třech bude trvat pod 2 hodinky a ve čtyřech hráčích jsme snad přes 3 hodiny nikdy nehráli. Nejrychlejší partie ve čtyřech byla za hodinu a čtvrt, ale to byla opravdu výjimka.

Každé kolo se skládá z 9 fází. Může to znít děsivě, ale některé kroky jsou velmi rychlé a ostatní jsou si podobné.

1. Fáze stanovení cen akcí: Jedná se o poměrně originální a zábavnou část této hry. Každý z hráčů po směru hodinových ručiček od prvního hráče přiloží destičku s cenou na jednu z pěti možných akcí. Na destičce jsou obvykle dvě cenovky. Jedna, která plyne hráči, jež tuto destičku položil, a druhá jde do banku. Hráč, který danou akci nacenil za ni neplatí. Je důležité se zde rozhodnout, jestli chcete udělat akce levné a získat z nich nějaký příjem nebo naopak velmi drahé a riskovat, že je hráči přeskočí. Sice přijdou o akci, ale vy přijdete o možný příjem energie.
  2. (–6.) Fáze akcí: Počínaje hráčem, který ocenil pole příslušné akce, se postupně všichni vystřídají na dané akci, než se přesunou na další. Pokud se rozhodnete akci využít, zaplatíte cenu (pokud jste nenaceňovali vy) a provedete nejdříve vrchní část a poté volitelnou spodní část akce, která je ovšem zpoplatněna. Každá akce má pět úrovní a čím vyšší úroveň, tím je silnější. Ve hře je celkem 5 hlavních akcí, které se vždy vyhodnocují ve stejném pořadí:
    1. Výzkum vám umožní vylepšovat atributy ostatních akcí (včetně výzkumu samotného) – jednoduše si posunete kostičku na ukazateli na další políčko a uděláte tuto akci silnější.
    2. Stavba – Budovy se v této hře dají pokládat pouze na základy. Několik základen je na mapě již od počátku hry a další můžete postavit sami. V závislosti na síle akce postavíte buď jednu či více staveb/základen. Postavené budovy vám zvyšují příjem a dávají unikátní schopnosti a postavené základny odemykají jiné vlastnosti.
    3. Těžba surovin na polích, kde máte postavenou k tomu určenou budovu.
    4. Rekrutování jednotek do základny či na jiné pole, podle odemknutých schopností.
    5. Pohyb jednotkami po mapě.
Deska hráče – frakce AI (zdroj: Kickstarter)

1. Boj: Na každém políčku, kde se v této fázi nachází více než jedna frakce, dojde k boji. Jako první vybírá konflikt první hráč pro dané kolo a dále postupně podle hodinových ručiček, dokud nejsou vyřešeny všechny konflikty. Poté, co se konflikt vybere, hráči oznámí svou sílu v regionu. Každý bojovník přidává 1 bod síly (může být vyšší u různých frakcí), dále se připočítá síla vůdců (každý má jinou), síla budov, případně bonusy za lokace. Následně se přejde do fáze plánování, kdy si každý hráč vezme do ruky bojové „kolečko“. Na tom nastaví požadované hodnoty a případně přiloží akční kartu, která je může zvýšit, příp. může přidat do boje nějakou schopnost (síla, zranění, či štíty navíc, možnost záchrany atd.)
    Poté, co mají oba hráči vybráno, souběžně vyloží kolečko s přiloženou kartou na stůl. K výše spočítaným hodnotám se připočítají údaje z kolečka a karty a boj se vyhodnotí.
    1. V prvním kroku je zjištěn vítěz boje – sečtou se síly z bojového kolečka, vůdce, budov, vojáků a speciálních schopností frakcí a vítězí frakce s vyšším součtem (v případě remízy pak vítězí útočník, neboli hráč, který boj zahájil). V této chvíli se vyhodnotí všechny efekty, které nastávají po vyhraném boji, tedy např. získané body.
    2. Obě frakce sečtou jim způsobená zranění a odečtou štíty. Každé neblokované zranění odstraní jednoho zraněného bojovníka na první sekci náborové dráhy na desku hráče.
    3. Pokud je poražená frakce stále přitomna v regionu, musí z něj přesunout:
      • všechny své zbývající bojovníky do své základny,
      • všechny své vůdce, kteří se účastnili boje, do zásob,
      • všechny své budovy zpět na desku (hráč obdrží kompenzaci za pole, která těmito budovami přikryje)
  1.
  2. Z boje lze také ustoupit – v takovém případě se všechny jednotky, které přežily, přesouvají na sousední pole, kde máte nějaké jiné jednotky, a vůdci se vrací zpět do základny.
  1. Příjem: Podle postavených budov a ovládaných území na mapě dostanete suroviny či třeba akční karty.
  2. Kontrola relikvií: Pokud některá frakce ovládá všechny zbývající relikvie na mapě, okamžitě vyhrává hru bez ohledu na body.
Boj - Zdroj Kickstarter
Boj (zdroj: Kickstarter)

Hodnocení jednotlivých prvků hry

Asymetrie: Ta je zde opravdu velká, ale není důvod se bát. Nedosahuje rozměrů Rootu, kde se každá frakce hraje úplně jinak. Zde jsou základy pro každou skupinu stejné, jen má každá rasa vlastní schopnosti, cíle, vůdce atd. Navíc, jak jsem již zmiňoval, jsou u hry karty frakcí, kde je vše popsáno. Za mě jde o ideální míru různorodosti – každou rasu budete hrát úplně jinak a můžete si sami vybrat, jak chcete hru hrát. Nejste velcí příznivcí boje? Vezměte si vědce, kteří dostávají body za výzkum. Nechcete pevnou základnu a chcete se pohybovat po mapě s méně, ale zato silnějšími jednotkami a napadat soupeře ze svého letadla? V tom případě jsou pro vás vhodní Circadiani. Chcete být agresivní a hodně bojovat? Oxataya získává body za vítězství v boji, A.I. za zranění cizích jednotek a Jrayek za porážení soupeřových vůdců. Stále jste si nevybrali? Potom jsou pro vás možná Leyrieni, kteří dostávají body za co nejvíce obsazených území na mapě. Nutno ale říct, že úplně bez boje vyhrát nelze, takže hra opravdu není vhodná pro lidi, kterým konflikt vysloveně vadí.

Téma: Vzhledem k asymetrii, krásným relikviím na mapě a akčnímu stylu hraní je zde téma patrné a snaha o ovládání reliktů je ve hře velmi znát.

Komponenty: Ve hře nejsou žádné plastové miniatury – vše je řešeno dřevem. Jak meeplové, tak budovy, relikvie, suroviny (energie a drahokamy), vše ze dřeva a mně se to líbí! Jelikož můžete mít na mapě třeba 20 jednotek (i více), plastové figurky by zde byly spíše na škodu. Karty jsou z dobrého materiálu, ale mají rozměry používané ve Spojených Státech, takže s obaly, co máte většinou doma, nepochodíte. Bojová kolečka jsou pevná a i po nějakých 20 hrách nejeví známky použití.

Design: Design je podle mě důvod, proč hra ještě nebyla lokalizovaná, jelikož krabice opravdu oku nelahodí. I mě původně odrazovala, ale po prvním zahrání do sebe vše krásně zapadlo. Desky hráčů jsou moc pěkné a přehledné. Část akcí na herní desce také, ale herní mapa moc půvabná není a navíc zde často dochází k popletení si plání a skalisek, které většinou  každý odhadl obráceně.

Pravidla: Určitě se jedná o komplexnější hru, která rozhodně není pro nehráče, ale na druhou stranu není pravidlově složitá, spíše je ve zde hodně věcí ke sledování. Tedy zařadil bych hru do kategorie „quite“ easy to learn, hard to master. Vysvětloval jsem ji už opravdu hodněkrát a nikdy nebyl problém, že by hráč po prvním kole nevěděl, co má dělat. Pravidla sice obsahují vše, ale nejsou úplně skvěle strukurovaná. A občas to, co hledáte, najdete někde jinde. Na internetu je ale několik skvělých videí, ze kterých je vše jasné.

Oxataya na mapě (zdroj: Kickstarter)

Hodnocení hry

Chaos Order určitě není hra pro každého. Ač se mi ještě nestalo, že by někdo po dohrání řekl, že by ho hra nebavilo a už ji nechce hrát, není tahle hra vhodná pro nehráče a pro lidi, kteří ve hrách nemají rádi konflikt. Jak jsem již zmiňoval, hra je více laděná směrem do eura, takže pokud máte rádi hry, ve kterých rozhodují kostky a pročítáte dlouhé příběhy, také zřejmě nebude pro vás. Ale pokud nejste vyhraněni pro jednu ze zmínených kategorií, Chaos Order vás nadchne.

Hra nemá hluchá místa a jste ve hře o vítězství prakticky do poslední chvíle, i když se vám nepovede začátek. Člověk má neustále pocit, že může zvítězit. Kolikrát se nám stalo, že nejvíce odepisovaný hráč nakonec vyhrál. Emoce, když v posledním kole všichni stojí u stolu a drží si hlavu v napětí, jsou k nezaplacení. A u této hry se to nestává zřídka.

Hádky nad tím, jak někdo nacenil nějakou akci, „Ty vole, vždyť já nebudu mít na pohyb, když si postavím budovu, tos to musel dělat tak drahý?“  vás opravdu vtáhnou do hry.

Dohody o přenechání akcí za jinou či za slib neútočení jsou zde na denním pořádku.

Pokud jste ve hře už zkušení a navzájem si věříte, hra se může hodně zrychlit tím, že některé akce děláte souběžně (třeba výzkum nebo těžbu).

Hra je hodně taktická a mít možnost hýbat se jako poslední je velmi silná, taky proto je tato akce poslední a neplynou vám před ní žádné přijmy z ostatních akcí. Proto si musí člověk opravdu rozmyslet, kolik má surovin a na které akce má. Zdali nebude muset nějakou vypustit, protože se může stát, že zaplatíte za první dvě akce a na další tři už nebudete mít.

Po první hře můžete mít pocit, že toho je hodně a ono toho hodně je, ale v dobrém smyslu. Líbí se mi multifunkční karty, které můžete využít buď v boji nebo v konkrétní akční fázi, kde z nich získate konkrétní výhody. Hra určitě není vhodná pro zahrání jednou za rok, protože teprve po pár hrách člověk dostane pod kůži strategii, ale jelikož se hra dobře hraje už od 3 hráčů a v tomto počtu zabere dvě hodiny, není problém ji dostat na stůl často.

I vzhledem k tomu, že vám můžou v boji zmizet maximálně 4 jednotky a nikdo nemůže zaútočit na vaší bázi, není Chaos Order nijak zákeřný, že by vás jeden boj stál hru (pokud to samozřejmě není v posledním kole a nejedná se o poslední body).

Co mám na této hře hodně rád je pocit, kdy si říkáte: „To do sebe všechno tak krásně zapadá“.

Mám odehrané partie ve 3–5 hráčích. Ve čtyřech hra vyniká nejlépe, ale funguje dobře jak ve třech, tak v pěti. Ačkoliv v každém počtu hráčů nabízí jiný prožitek. Ve třech je mapa volnější a hra je tedy méně konfliktní, naopak v pěti je těžké se někam pohnout, aniž by došlo na boj. Z počtu hráčů může také plynout výhoda pro některé národy. V nižším počtu mají výhodu rozpínací rasy a ve vyšším počtu zase bojové. Proto je počet 4 hráčů za mě „sweet spot“.

Jrayek (zdroj: Kickstarter)

Pro koho hra je a není

Už když se člověk podívá na BGG na sekci her, kteří mají fanoušci Chaos Orderu rádi, je jasné, že hra nezapadá do konkrétní škatulky, jelikož tam najdete hry jako Střet civilizací, Eclipse, Brass, Barrage nebo Duna: Impérium.

Hra pro vás není, pokud nemáte rádi:

• Konfliktní hry
  • Eura (hra není sice vysloveně euro, ale náhody v ní je málo)