Počet hráčů: 1 - 5
Herní kategorie: desková hra, kooperativní, strategická
Autoři: Jindřich Pavlásek
Petr Vojtěch

Vesmírná rubačka s náloží nostalgie

Autor: Meeshab | 14.2.2021 | 5

„Kapitáne, podívejte! Tam, na jedenácté hodině!“ vykřikne vyděšeně jeden z důstojníků a roztřeseným prstem ukazuje na obrovskou vesmírnou mouchu, která se řítí směrem k Hvězdnému hrotu, vašemu úžasnému, ale poněkud křehkému plavidlu. „Vystřelte rakety!“ zavelí chladnokrevně kapitán a než se nadějete, už obří stěrače stírají z čelního okénka to, co z vesmírného dvoukřídlého hmyzu zbylo.

Taky si vzpomínáte na ty chvilky, kdy jste spolu s ostatními v prestižkách a džínových bundách netrpělivě podupávali v bahně před maringotkou? Jak jste se prohrábavali ledvinkou plnou drobáků? A všichni jste čekali, až se konečně otevřou dveře a vy budete moct vstoupit do úžasného světa plného arkádových automatů! To byly časy…

Díky autorské dvojici Petr Vojtěch, Jindřich Pavlásek a nakladatelství Albi se teď jeden z takových automatů může přestěhovat i na váš deskoherní stůl v podobě originální hry Bossin' Space, která v sobě nezapře inspiraci kultovní arkádovkou – Space Invaders. V této hře budete se svou vesmírnou lodí porážet nepřátelská plavidla a poté, co se probojujete rojem stále zákeřnějších protivníků, bude vás na konci čekat finální boss, jehož porážka je cílem celé vaší mise.

Hra k vám dorazí v krabici o rozměrech 24 × 24 × 6 cm a hmotnosti 1250 g. Na jejím obalu spatříte vaše úžasné plavidlo Hvězdný hrot prolétající hlubokým vesmírem. Z barevného i grafického provedení na vás dýchne duch „osmdesátek“, ale bylo by chybou se domnívat, že hra chytí za srdce jen ty dříve narozené. Neotřelá herní mechanika zaujme hráče každého věku i pokročilosti.

V krabici s jednoduchým papírovým insertem najdete rozkládací herní plán který vám na stole zabere 35 × 44,7 cm. Je z pevného kartonu, zpočátku se mírně prohýbal, ale po pár hrách se ustálil a je krásně rovný. Na plánu je obraz vesmíru uspořádaný do rastru o čtyřech sloupcích (1-4) a čtyřech řadách (A-D). U horního okraje je řádek znázorňující počet životů finálního bosse.

,

Nechybí ani kartonová deska vylepšení Hvězdného hrotu, na které si zaznamenáváte nejen životy a stupně přehřátí vašeho korábu, ale i různá vylepšení, která můžete v průběhu hry získávat.

Dále je v krabici několik různobarevných skleněných kostiček. Modrou kostičkou si na desce vylepšení značíte své zkušenosti, červená kostička vám na tomtéž plánu bude ukazovat stupeň přehřátí vaší lodi. Druhá, stejná, vám pak na herním plánu bude zaznamenávat aktuální počet životů finálního bosse. A konečně 8 žlutých kostiček slouží k vylepšování vaší lodi, jak si vysvětlíme později.

Součástí je i pět kartonových „postav“ finálních bossů různých úrovní obtížnosti a jeden plastový stojánek, do kterého, až přijde jeho čas, umístíte jednoho z nich.

Privátní: Bossove a jejich karty.jpg
Bossové a jejich karty

Nesmíme zapomenout na karty – těch je ve hře opravdu hodně (konkrétně 162 kusů o rozměrech 87 × 63 mm). Na to, že jsou hlavní herní komponentou, která se neustále dobrá, míchá, předává,… bych přivítala, kdyby byly vytištěny na silnějším papíru. Takto musím bohužel jejich kvalitu označit za nedostatečnou. Vše se dá samozřejmě vyřešit vhodnými obaly, které bych pro tuto hru, jakkoliv nejsem jejich skalním fanouškem, doporučila. No a na jaké karty tedy ve hře narazíte? Balíček nepřátel tvoří 24 karet první úrovně, 26 karet střední úrovně a 18 karet úrovně třetí, nejtěžší s těmi nejsilnějšími protivníky, dále 25 karet finálních bossů (pět pro každého z nich) a 24 karet nebezpečí (12 normálních, a po čtyřech pro snadnou, těžkou a extrémní obtížnost, jimiž si můžete normální balíček vylepšit). Toto jsou karty, které používá vás protivník. Vy proti němu budete bojovat pomocí 34 karet příkazů, 6 vylepšených karet příkazů a karet posádky (5 kusů – jedna pro každého hráče).

Privátní: karty posadky a zeton kapitana.jpg
Karty posádky a žeton kapitána

Ani v této hře nepřijdete o nějaké ty žetony. Tím hlavním a největším je vaše vesmírná loď Hvězdný hrot. Kromě ní najdete ve hře ještě 5 oboustranných žetonů životů, 6 žetonů zranění, 1 žeton kapitána kola a 1 oranžovou figurku, která vám bude pomáhat orientovat se v příkazovém řádku.

Čtrnáctistránkových brožurek s pravidly je ve hře 6 kusů v různých jazykových variantách (čeština, slovenština, polština, angličtina, němčina a francouzština). Každému ze zmíněných jazyků přísluší i oboustranný leták, který na jedné své straně nese výčet veškerých herních komponent a na druhé si můžete projít podrobně popsanou ukázku kola, která vám pomůže pochopit principy hry. Návod je psaný relativně přehledně, mohl by ale být lépe rozdělený – často kladené dotazy, které jsou na konci, mohly být vysvětlené u souvisejících odstavců v pravidlech a letáku by se taky spíše dařilo pevně svázanému se sešitem pravidel. Nelze ho považovat za „lama kartu“, proto mi jeho existence na samostatném papíře nedává smysl. Pravidla jsou dostatečně jednoduchá, takže je zajisté pochopí i deskoherní začátečníci.

No a jak že se tahle vesmírná rubačka hraje? Zápasit s mimozemskými potvorami a vesmírným smetím můžete sami, nebo až s dalšími čtyřmi hráči ve věku od deseti let a vyhradit si na to musíte alespoň 45 minut. Pokud tedy neumřete dřív.

Příprava: Na začátku hry vylosujte (nebo zvolte) pro každého z hráčů kartu posádky (pokud ovšem nehrajete sólovou hru, ve které tyto karty nevyužíváte), z balíčku nepřátel připravte podle pokynů zásobu vašich protivníků a čtveřici těch nejjednodušších ihned vyložte do první, nejhornější řady herního plánu. Vyberte (nebo náhodně vylosujte) kartu finálního bosse a jeho kartu umístěte na úplný spodek balíčku. Karty bossových příkazů umístěte vedle plánu, budou potřeba až ke konci hry. Promíchejte balíček dvanácti karet nebezpečí a podle potřeby k němu přidejte 4 další karty zvyšující nebo snižující úroveň obtížnosti. Na desku vylepšení umístěte všechny žetony tak, jak je popsáno v návodu. Každému z hráčů rozdělte tolik karet příkazů, kolik uvádí pravidla tak, aby zůstaly skryté a ostatní je neviděli. Zbytek karet příkazů položte poblíž. 6 karet vylepšených příkazů promíchejte a položte k desce vylepšení. Budete mít šanci je získat později během hry. Žeton lodi umístěte do nejspodnější řady herního plánu do sloupce číslo dva. Na závěr určete prvního kapitána a hra může začít.

Privátní: ukazka nepratel prvni urovne.jpg
Ukázka nepřátel 1. úrovně
Privátní: ukazka nepratel druhe urovne.jpg
Ukázka nepřátel 2. úrovně
Privátní: ukazka nepratel treti urovne.jpg
Ukázka nepřátel 3. úrovně

Průběh hry: Principem hry je velet vaší vesmírné lodi pomocí povelů na kartách tak, aby ničila nepřátelské lodě, vyhýbala se jejich střelbě a na závěr porazila hlavního bosse. Na začátku každého kola vyloží aktuální kapitán vedle hrací desky 4 karty nebezpečí. Ty ukazují, co budou v daném kole dělat nepřátelé. Poté každý z hráčů skrytě vybere jednu (nebo více – v závislosti na počtu hráčů) kartu příkazu a položí ji lícem dolů před kapitána. Ten poté všechny čtyři karty otočí a snaží se je naprogramovat pod jednotlivé karty nepřátel tak, aby se co nejlépe vyhnul případným nepřátelským útokům a aby tyto nepřátele postupně eliminoval. V kole, ve kterém je kapitánem, může hráč navíc využít schopnosti své karty posádky. Karty se pak vyhodnocují postupně zleva doprava tak, že nejprve se vyhodnotí první karta příkazu, pak první karta nebezpečí, poté druhá karta příkazu, druhá karta nebezpečí a tak dále, dokud nedojdeme na konec řady. Pro lepší orientaci v tom, kde se v příkazovém řádku zrovna nacházíme, slouží oranžová figurka, kterou kapitán postupně přesouvá na jednotlivé karty s příkazy. Po ukončení kola se kapitánem lodi stává další hráč ve směru hodinových ručiček, hráči si doberou karty, kapitán vyloží nové karty nebezpečí, sesbírá od ostatních příkazy a opět je naprogramuje.

A jaké příkazy na kartách najdete? U karet nebezpečí jsou to zejména pohyb, střelba, aktivace (ta spustí efekty jednotlivých nepřátel) a noví nepřátelé (při její aktivaci posunete všechny stávající nepřátele o řádek níž a do uvolněného horního řádku vyskládáte čtyři nové nepřátele z balíku). Je tu ale i příkaz „ticho“ při němž se nic neděje a vy můžete nabrat síly nebo se ochladit, popřípadě (zamícháte-li do balíku zjednodušující karty) i příkaz, který vám obnoví jeden bod zdraví nebo přidá bod zkušeností.

Privátní: zakladni karty nepratel.jpg
Základní karty nebezpečí - v prvním řádku pohyb, ve druhém střelba, ve třetím spawn nových potvor, aktivace a "ticho"

Mezi vašimi vlastními příkazovými kartami můžete kromě pohybu (jednoduchého nebo dvojitého) najít jednoduchou střelu, raketu a laser, jimiž likvidujete nepřátelská plavidla, tažný paprsek jímž můžete přesunout nepřátelskou loď do sousedícího sloupce, kartu léčení, která vám obnoví jeden život a EMP – příkaz, kterým přeskočíte následující kartu nebezpečí. Ve vylepšujícím balíčku pak můžete mimo jiné nalézt třeba i teleport nebo pásovou bombu, která zničí všechny nepřátelské lodě ve třetím řádku.

Vaše základní karty příkazů - pohyb, tažný paprsek, EMP, léčení a střelba (jednoduchá, laser, raketa)

Pokud se vám podaří zabít nepřítele, získáte za něj body zkušeností uvedené na jeho kartě. Tyto zkušenosti zaznamenáváte pomocí modré kostičky na kartě vylepšení vaší lodi. Kdykoliv se modrou kostičkou zkušeností dostanete ke žluté kostičce vylepšení, vezmete si ji, resetujete vaše zkušenosti zpět na nulu a kostičku vylepšení umístíte do některé z volných pozic na kartě vylepšení. Můžete tím zvyšovat počet vystřelených raket, sílu laserového paprsku, nebo si balíček příkazů obohatit o vylepšené karty příkazů. Později si můžete dokonce přidat až dva další životy, nebo si efektivněji ochlazovat loď.

Karta vylepšení připravená pro hru 3–5 hráčů

Přehřívání lodě je totiž jednou z nehezkých věcí, která vás bude v průběhu vaší vesmírné mise ohrožovat. Pokud se kostička přehřátí dostane na poslední pole, loď prostě vybouchne a vy prohrajete. K přehřátí dochází zejména tehdy, používáte-li silnější zbraně, nebo výše zmíněný EMP. Zahřát vás ale může také efekt aktivace protivníka a ke konci hry i záškodnický boss. Chlazení není složité. Stačí, pokud vaši příkazovou kartu otočíte lícem dolů a místo příkazu, který na ní je, vrátíte kostičku přehřátí o jedno pole zpět. Chlazení lodě vás tedy na jednu stranu zdržuje, ale na druhou stranu díky němu můžete třeba přeskočit příkazy, které se vám nehodí, protože chladit loď lze i tehdy, je-li úplně studená.

Privátní: vylepsene karty přikazu.jpg
Vylepšené karty příkazů (teleport, dvojitá střela, Pásová bomba, Volný pohyb a již známý laser a raketa)

Poté, co vám dojdou všichni nepřátelé v zásobě, nastupuje na scénu boss. Ten má své vlastní příkazy, které jsou sice v každém kole stejné, to vám ale boj určitě neusnadňuje. Podaří-li se vám snížit jeho životy na nulu, vyhráli jste celou hru. Pokud naopak přijde o všechny životy Hvězdný hrot, nebo dojde k jeho přehřátí a následnému výbuchu, prohráváte.

Osobní hodnocení

Pravidlově jednoduchá pecka, kterou zvládnou hrát plnohodnotně už šikovné a herně zdatnější děti mladšího školního věku (vyzkoušeno s šestiletým synem). Rozhodně ale nečekejte procházku růžovou zahradou. Mnohdy budete stát před těžkými rozhodnutími a sestavit optimální příkaz z karet, které máte pro dané kolo k dispozici, nebude snadné. Velmi oceňuji širokou paletu možností, jak hru usnadnit nebo naopak ztížit, ať už výběrem bosse, nebo s pomocí dodatečných karet nebezpečí. Dalším zajímavým a pro mě příjemným prvkem je i omezení při vylepšování lodi a jejích schopností – i když získáte všechny kostky vylepšení, není jich dost na to, abyste dokázali vylepšit všechno. Proto se musíte rozhodovat, která vylepšení jsou pro vás v dané situaci nejvýhodnější.

Ačkoliv jsem zaměřením spíše solitérní hráč, řízení Hvězdného hrotu jsem si plně užila i ve větším počtu hráčů. Na první pohled by se mohlo zdát, že hra bude trpět na syndrom alfa hráče, ale stačí si, jak je ostatně napsáno v návodu, stanovit jednoduché pravidlo, že příkazy má na starosti pouze aktuální kapitán a nikdo jiný mu do nich nesmí mluvit.

A jaké je to v závislosti na počtu hráčů? Sólo hra mi připadala asi ze všech variant nejjednodušší. To ovšem neznamená, že by se při ní neselhávalo. Rozhodně není snadné dotáhnout misi do úspěšného cíle. Zdá se mi ovšem, že jsem se, v porovnáním se hrou ve více hráčích, mnohem častěji dostala až k samotnému bossovi (a pak potupně zemřela s pohledem na jeho vychechtaný robotický obličej). I ve dvou hráčích se daly karty příkazů ještě slušně kombinovat a šance dostat se k cíli byly poměrně vysoké. S přibývajícími hráči přibývalo situací, kdy měl kapitán buď k dispozici celý arzenál zbraní, ale poté, co první střelou vyhubil co se dalo, střílel už jen pánubohu do oken, nebo se zoufale pohyboval ze strany na stranu a nezmohl se na jediný výstřel.

Shrnutí

Bossin' Space je hra, která mě opravdu příjemně překvapila. Je to přesně ta krabice, kterou si vezmete s sebou, ať už jedete na akci s hráči nebo s lidmi, co dosud hráli jen Člověče nezlob se. Pravidla vysvětlíte během chvilky a o zábavu máte postaráno. Jedna partie stačí málo komu. Zvlášť, pokud vás zlý boss smázne z oblohy, jako byste byli jen nějaké bezvýznamné smetí. Něco vás prostě nutí zkoušet to pořád znovu.

Klady:

+ Jednoduchá pravidla

+ Až pro 5 hráčů