Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2 - 5 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 180 min |
Herní svět: | 2. světová válka |
Herní kategorie: | válečná |
Čeština: | ke stažení |
Vydavatelé: | Avalon Hill Wizards of the Coast |
Autoři: | Lawrence H. Harris |
Rok vydání: | 2009 |
Sdílej: |
Pravidla a zkušenosti
Tak jsem včera odpoledne věnoval tomu, že jsem mého synátora zasvěcoval do Axis and Allies. Jsem velice potěšen, že byl hrou nadšen. Vzhledem k mému začátečnictví a jeho totální neznalosti AA nám vysvětlování pravidel trvalo dost dlouho a stihli jsme zahrát jen jedno kolo (hru máme rozloženou a budeme pokračovat). Tobiáš byl nadšen a celkem jako Američan dal zatím Japoncům, kteří se vylodili v Rusku na prdel. Jako Brit postavil hned průmyslový komplex v Indii, stačil Němce vytlačit z nově obsazeného území v Africe a vyhnat z Norska. Jako Rus stáhnul jednotky směrem k hranicím Říše a postavil hustou obranou frontu. Zvlášť pikantní bylo když jako brit bomardérem bombardoval Německý průmyslový komplex a pak přistál u Moskvy :). Mám dojem, že to za osu hraju jak ponocnej.all
mám novej mobil no
Siaron
aha, já jsem si říkala, jestli nejseš pod vlivem, nebo co :-)
to tajemná
Rád odpovím. Podle mne hra ve dvou není problém. Prostě jeden hraje za Osu a druhý za spojence. Jediný problém je, že za Osu hrají jen 2 velmoci (Německo, Japonsko) a za spojence 3 (USA, Británie, Sovětský svaz). Takže nutně má hráč za Osu více prostojů. Velmoci se sice pravidelně střídají, ale vždy na přelomu dalšího kola hraje vlastně dvakrát po sobě hráč za spojence (jako poslední v kole hraje USA a jako první v dalším kole Sovětský svaz). Dá se to řešit tak, že za Osu hraje více přemýšlivý hráč a za spojence rychlejší hráč. Nicméně my s Tobiášem s tím problémy nemáme. Kromě toho se vlastně protihráč zapojuje do hry i v tahu soupeře, když je vyvolána bitva (a hraje tedy za obránce). Samozřejmě je ideál 5 hráčů, ale než ve 3, tak to bych hrál raději ve dvou, protože ve třech by ten, co bude hrát jen za jednu velmoc měl relativně největší prostoje.
když to shrnu, tak nejlepší je hra v 5, ale zatím jsem asi 90% her hrál s Tobiášem ve dvou a nevidím v tom opravdu žádný problém. Aspoň pak člověk nenadává někomu, že kvůli němu jedna nebo druhá strana prohrála 2. světovou válku :D.
tajemna
to samozřejmě taky :)
kren
moc děkuji! :-) mám o čem přemýšlet.
kren
...a dá se na té origoš mapě hrát? Nevím, zda se mi bude chtít případně investovat další peníz do fandovské mapy, ale zase moc ráda bych si zahrála :-)
ad mapa
No jestli se mi podaří Axis nějakým způsobem dopravit na warcon, tak to budeš moct srovnat. Nechtěl jsem brát žádnou hru, protože pocestuju sám vlakem a nechce se mi tahat s sebou nějaký dvoukolák s hrama (ještě je možnost, že by mi to vzala Sappho autem). Ta originál mapa je sice pěkná, ale fakt malá. Hrát se to na tom sice dá, ale člověk musí používat ty nahrazovací podložkové žetony pod jednotky (třeba 7 tanků se dá nahradit jedním tankem položeným na 6 žetonech). Tobi to ale nemá moc rád, protože má rád, když má na mapě plno svých jednotek. Místy nejsou na té mapě přes jednotky vidět hranice území. Já jsem neváhal a mapu si pořídil. Je strašně velká a stála mne asi 600 až 700kč. Pokud si ji budeš nechávat dělat, tak si ji můžeš zmenšit na velikost svého nejpoužívanějšího herního stolu (adekvátně pak bude levnější).
kren
...my se ale na Warconu mineme, takže nic neuvidím :-)
to tajemná
No já jsem chtěl přijet ve středu večer. A pokud by Sappho vzlal tu hru do auta, tak bys to viděla, protože myslím, že oni s Bárou jedou na celý týden. Ještě nevím jak to bude. Jinak mám už půl roku nafocený Axis, kde je srovnání těch map, ale ještě jsem se nerozhoupal ty fotky poslat. Pokud mi dáš, e-mailovou adresu, tak ti ty fotky pošlu.
Jo a ještě jsem chtěl upozornit, vzhledem k tomu, že jsi měla dotazy i u Pacificu, že Axis 1942 a Axis Pacific 1940 s Axisem Europe 1940 mají odlišná pravidla.
kren
hmm, jestli to chapu dobre, tak ty tam nebudes celou dobu ? Tak mam teda nakonec neco vzit i ja ? ale moje momentalni moznosti jsou bud 50th anniversary eddition, a nebo obe pulky 1940 ... pak samozrejme muzu vzit starej pacific, evropy a guadalcanal, d-day, Bulge, ale tim uz nikomu hlavu motat nechci. Kdybych ty revised byval nepujcil i s tou mapou, stacilo vzit mapu a figurky
PS: to bud rad ze te ta mapa stala jen tolik, ja si ji tehdy pred 7mi lety nechal posilat s danskeho axisoveho klubu, tady to nikdo neznal ani nedelal a vysla me i s postovym pres 2000
Dotaz k pravidlům
Ahoj, prosím o radu, mám pár dotazů:
1. ponorky a jejich zvláštní schopnosti. Chápu, že když není v námořní oblasti bitvy soupeřův torpédoborec, může si ponorka vybrat, zda provede Překvapivý úder nebo ponoření.
Pokud zvolí ponoření, přemístí se z pruhu bitvy zpět na velký hrací plán a bitvy se již neúčastní.
Pokud se rozhodne o Překvapivý úder, střílí jako první v námořní bitvě. Co následuje po tomto překvapivém úderu? Končí své působení v bitvě a "odplouvá" jako při ponoření? Nebo zůstává na pruhu bitvy a účastní se souboje? To přece nemůže, není v oblasti torpédoborec a ostatní plavidla jí nevidí. Nebo se tímto výstřelem "prozradí" a ostatní na ní mohou útočit?
Protože pokud by v překvapivém úderu vystřelila a odplula do bezpečí, to by pak funkce čistého "Ponoření" (bez střelby) neměla žádnou výhodu.
V českých pravidlech se píše u Ponoření (a to mě trochu mate), že "Ponorka se může rozhodnout ponořit. To může udělat kdykoliv, kdy by hrozilo, že bude nepřátelskou palbou zničena." Jak může být nepřátelskou palbou zničena? V oblasti není torpédoborec. A kdyby byl, tak ponorka nemůže použít tuto zvláštní schopnost.
2. Zisk IPC za dobytí soupeřova města. Němec obsadí Moskvu a získá od rusa všechny jeho IPC. V následujícím kole rus obsadí Berlín. Dostane všechny IPC od Němce? I když nemá své hlavní město? EDIT: dostane, našel jsem v pravidlech.
Děkuji za odpovědi.
Mimo dotazy - prosím o opravu v českých pravidlech. Na straně 25 je u protiletadlového děla napsána obrana 2. Má být 1. Díky
ad ponorky
Takže věc se má následovně:
Předpokládejme, že námořní bitva bude probíhat vícekolově (to znamená, jedna strana nebude zničena hned v prvním kole) a zároveň nejsou v bitvě torpédoborce (pokud jsou, tak bitva probíhá standardně bez překvapivých úderů a bez možnosti se ponořit a nepozorovaně zmizet)
1. kolo bitvy
ponorky útočníka i obránce mají na výběr:
a) ponořit se a nepozorovaně zmizet
b) provést překvapivý úder (v pravidlech krok 1 a 2 námořní bitvy)
Pokud ponorky provedou překvapivý úder, tak už dále v tomtéž kole bitvy nestřílejí a ani nemohou být zasaženy (nezúčastňují se kroku 3 a 4)
2. kolo bitvy a všechna další kola téže bitvy
Normálně se celý průběh opakuje, takže ponorky se mohou ponořit a odplout, nebo zase zasadit překvapivé údery.
ponorky + vyloddění
1. Proč je tam tedy možnost toho ponoření a odplutí? Když v každém kole mohou bez rizika zničení útočit?
2. Dále mě zajímá situace, kdy ponorka narazí v oblasti pouze na nechráněné přepravní lodě. Háže na údery, nebo se tato situace taky řeší zrychleně, že jsou všechny přepravní lodě automaticky zničeny?
3. Přemostění - příklad: Brit má v lamanšském průlivu (námořní zóna 5) tři přepravní lodě (jsou tam samotné, bez spojeneckých nebo nepřátelských lodí), může poslat z Británie rovnou do obsazené Francie jednotky v rámci obojživelné operace, kdy tyto lodě působí jako "přemostění"?
Prostě vezme 3 pěší jednotky a 3 tankové a z Británie je přesune na území Francie, kde vyvolá boj?
4. Chápu dobře, že nalodění/vylodění je jedna akce pozemních jednotek? Např. přepravní loď je připravena u pobřeží, takže se pozemní jednotky nalodí, loď postoupí až o dvě pole a zase se ihned v tomto kole vylodí? Samozřejmě že se pak již pozemní jednotky nemohou hýbat. Je to tak?
Díky
odpověď
1) protože ponorky mohou být zničeny jinou ponorkou
2) Str 30 pravidel (Pravidla pro transportní lodě):
Letecké nebo námořní jednotky (kromě transportních lodí) končící svůj bojový pohyb v námořní zóně, kde se nacházejí pouze nepřátelské transportní lodě, automaticky
tyto lodě zničí.
3) Ano tohle může udělat, ale chtěl bych s tebou hrát, jestliže v Lamanchi necháváš 3 bezbranné transportní lodě. Dlouho bys je tam neměl. :)
4) Ano viz str. 31 pravidel:
"Nalodění a/nebo vylodění se počítá jako kompletní pohyb pozemních jednotek. Pozemní jednotky se nemohou pohybovat před ani po vylodění."
Oprava
Malá oprava k bodu 1)
Ponorky dělají překvapivý úder jen v prvním kole bitvy, v dalších kolech se zúčastňují svou normální bojovou silou.
kren
co to tady kazes za bludy ?!! ja uz te mel za ostrilene axisaka :) Styd se!
Spravna odpoved tykajici se otazky ponorek ... tj prekvapivy uder vs ponoreni, je samozrejem takova, ze ponorky ucastnici se boje v pripade nepritomnosti destroyeru provadi prvni uder, jejich obeti se potapeji bez moznosti opetovani palby, ale pote musi prezit odvetnou palbu prezivsich lodi .. teprve na zacatku dalsiho kola maji opet volbu ponorit se/vypalit ... tak to bylo co ma pamet saha, a tak to je i v poslednich 1940kovych pravidlech .. tezce pochybuju ze by v 1942 v tomhle smeru udelali nejakou zmenu
EDIT: a samozrejme maji prekvapivy uder i v dalsich kolech .. dokonce mohou prejit z rezimu protivnik ma destroyer, do rezimu, protivniku destroyer byl znicen, ziskali jsme do dalsich kol prekvapivy uder
Sairon
Ahoj, tak dle tebe ponorka, když v bitvě není destroyer, může před každým kolem bitvy hodit na překvapivý úder, pokud je úspěšný, loď jde ihned ke dnu bez možnosti palby ze zóny ztrát? A pak se účastní bitvy, takže může být svým majitelem určina k likvidaci? Aha - co je lepší, obětovat ponorku nebo křižník... Dilema. To by dávalo smysl.
A i když je v zóně bitvy destroyer, ponorka nemůže dělat speciální útoky (překvapivý úder), ale jakmile je destroyer zničen, tak překvapivé útoky dělat může?
to Venca 81 a vsichni Axisáci
Opravdu se kaju, že jsem svým stařeckým zapomětlivým rozumem kázal bludy :). Tímto se omlouvám i Vencovi, který mi dokonce kvůli tomu telefonoval a já jsem to zazdil dalším podobným bludem a tento další blud jsem dodal jako opravu ještě sem do diskuze. Pak jsem na chvíli usnul, protože jsem včera šel pozdě spát a když jsem se probudil, tak se mi nějako rozsvítilo, co jsem to kázal za bludy, načež jsem si vytáhl Axis, jednotlivé jednotky a na sucho jsem si zkusil jednu námořní bitvu. Když jsem to viděl rozložené před sebou, tak mi to došlo, že jsme to celou dobu hráli dobře ale že vzhledem k tomu, že jsem teoreticky odpovídal delší čas po naší poslední hře, tak že jsem to zazdil takovými nesmysly.
Takže se ještě jednou omlouvám Vencovi a pokorně šoupu nohama před mým Velikým učitelem Siaronem, že jsem mu udělal takovou ostudu a hned jak dopíšu, tak jdu páchat Harakiri, abych alespoň trošku ze sebe smyl tu hanbu.
Venca
Presne tak, ikdyz je to spis teoreticke, ja moc bitev, kde by umreli vsechny destroyery driv nez ponorky nezazil, vetsinou kdyz ma protivnik tech ponorek fakt hodne, tak si radsi potopis kriznik nez destroyer :)
malej dotazek
Zdravim,
potreboval bych poradit, jestli kazdy narod zacina hned s IPC, nebo je dostane az po prvnim kole a poprve tak stavet muze az ve svem druhem kole. S kamaradem to hrajem tak ze se stavi az ve druhem kole ale radeji se chci zeptat, diky
IPC
Všechny narody ve všech verzích A&A co jsem kdy hral měly samozrejme IPC dostupne od prvního kola ... a to co se kupuje v prvním kole velmi často napovida jakou strategii osa pro hru zvolila :)
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Splašené obvody
Akt. cena: 150 Kč
Končí za: 6 dnů