Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2 - 5 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 180 min |
Herní svět: | 2. světová válka |
Herní kategorie: | válečná |
Čeština: | ke stažení |
Vydavatelé: | Avalon Hill Wizards of the Coast |
Autoři: | Lawrence H. Harris |
Rok vydání: | 2009 |
Sdílej: |
Pravidla a zkušenosti
Tak jsem včera odpoledne věnoval tomu, že jsem mého synátora zasvěcoval do Axis and Allies. Jsem velice potěšen, že byl hrou nadšen. Vzhledem k mému začátečnictví a jeho totální neznalosti AA nám vysvětlování pravidel trvalo dost dlouho a stihli jsme zahrát jen jedno kolo (hru máme rozloženou a budeme pokračovat). Tobiáš byl nadšen a celkem jako Američan dal zatím Japoncům, kteří se vylodili v Rusku na prdel. Jako Brit postavil hned průmyslový komplex v Indii, stačil Němce vytlačit z nově obsazeného území v Africe a vyhnat z Norska. Jako Rus stáhnul jednotky směrem k hranicím Říše a postavil hustou obranou frontu. Zvlášť pikantní bylo když jako brit bomardérem bombardoval Německý průmyslový komplex a pak přistál u Moskvy :). Mám dojem, že to za osu hraju jak ponocnej.kren
tak penize jsem uz nasel. Jinak bych teoreticky mohl pouzit ty z Railroad Tycoonu:-) A jsou na neco technology Tokens? Ty tam taky myslim chybi.
to Ringo
Ty peníze jsou na BGG dvoje, já jsem si stáhnul ty pěknější z Anniversary edition. Žetony technologie jsou ti na nic, protože v 1942 edici není vývoj zbraní. Spíš bych ale řekl, že podstatně víc chybí žetony k označení doletu stíhaček a bombardérů, které se už pohly na nějaké území a v noncombat fázi se budou vracet zpět. Jestliže je těch letadel víc a přiletěla z různých území, tak je v tom celkem chaos. Takže ty žetony doletu jsem si udělal.
kren
ty zetony pohybu nejsou ani v anniversaries .. nevim proc .. ale dali tam 12 cernych a 6 cervenych kostek, tak k tomu pouzivame ty cervene
mapa
Tak jsem ted studoval mapu k 1942 edici a ty .... pip .... zmenily zapadni pobrezi ameriky .. jmenovite navaznost morskych zon na zapadni kanadu ... sbohem operace Hollywood :"-(
off topic
Neměli byste někdo ze Severní či střední Moravy zájem si zítra zahrát AA:1940 Evropu + Pacific ? Pokud ano založil jsem na toto téma diskuzi. Je to na rychlo, protože mi hra přišla a uvolnil se víkend.
Timur
Moc daleko :(
Ale jestli ti ta hra prisla ted, tak vikend budes jen chroupat pravidla :)
to Timur
Když už sháníš spoluhráče, tak by bylo záhodno, abys ve svém profilu zveřejnil místo bydliště. Severní a Střední Morava je velice široký pojem a než si předávat informace v diskuzi je jednodušší, když se mrknu na bydliště a hned je mi vše jasné, jestli to pro mne třeba má nebo nemá význam, aniž bych se na cokoli ptal.
Rakety a bombardéry
Studuju teď pravidla LHTR (turnajová pravidla) a mám tam jednu nejasnost ohledně pužití raket (po vývoji z protiletadlových děl). V pravidlech se zhruba píše, že když ve fázi boje použiju rakety (bombardéry) k útoku na nepřátelské průmyslové komplexy, tak: "Protivník musí odevzdat do banku tolik IPC, kolik jste mu zničili (pokud má méně, odevzdá to co mu zbývá) A tady mám dva dotazy."
1) Ve fázi boje jsem v daném tahu už dávno po nákupu jednotek a pokud si nesyslím nějaké IPC do budoucna, tak u sebe většinou nemám nic nebo tak 1 až 2 IPC co mi zbyly po nákupu. Takže čím to mám zaplatit?
2) To se nedávají žetony poškození pod průmyslový komplex? V LHTR pravidlech je, že průmyslový komplex může dostat maximálně tolik poškození kolik je průmyslová produkce území (u 1942 edice je to maximálně dvojnásobek průmyslová produkce území).
V edici 1942 je to jasné - tam je jasně řečeno, že se dávají pod průmyslové komplexy žetony poškození a že to pak ve fázi příjmu snižuje hodnotu průmyslové produkce území. V revised (LHTR) se ale mluví o odevzdávání IPC do banku. Tak jsem z toho jelen. Může mi někdo z odborníků sdělit, jak to tedy u revised edice s tím ničením a platbou za ničení průmyslových komplexů je? A hlavně proč se tam píše o nějakém odevzdávání IPC do banku, když žádné IPC v tu chvíli u sebe nemám?
kren
1) tak bombardujes protivnika, ne sebe .. a protivnik urcite neco nasysleno ma, dostal to na konci kola .. pokud si mu teda nesebral capital :) Aby to bylo uplne jasne .. jako nemec posles ve svem tahu bombardery na londyn a brit odevzda treba 5 ze sve soucasne hotovosti (kterou dostal na konci sveho minuleho kola) zpet do banku
2) ne, v anniversaries a 1942 nicis schopnost vyrabet, v revised, lhtr a spol primo penize (produkci) samotnou) ... takze zatimco nemecko v 1942 verzi muze mit 20 zetonu poskozeni a 11 jich musis odstranit abys tam vyrobil 1 jednotku, v revised atd kazdy tah muzes znicit 10 "penez" .. tedy klidne 10 za rusaky, 10 za brity a 10 za amiky
to Siaron
Vsjo jasno :). Já jsem ale trubka, já jsem měl nějak pořád v hlavě zafixováno, že protivník v ruce nic nemá, protože nakoupil na začátku tahu jednotky. Ale dyť vlastně útočím já a já nakupoval jednotky. Ostatní mají u sebe veškerý příjem, který dostali na konci svého tahu. No jsem to ale pako, měl jsem zatmění mysli :).
a ještě žádost o názor ...
A co ty jako hráč, který má už hodně nahráno? Který systém se ti zdá pro hru lepší a vyrovnanější - poškození schopnosti vyrábět (Anniversary, 1942) nebo poškození produkce samotné (revised, lhtr)? Samozřejmě nechci míchat dohromady různé prvky z různých pravidel. Buď budu hrát tahle pravidla komplet nebo jiná komplet. Jde mi spíš o tvůj názor který si myslíš systém je pro hru přínosnější. Samozřejmě, že v LHTR se to zase částečně vyrovnává střelbou protiletadlových děl všech území, přes které letectvo přelétává, kdežto u 1942 se střílí po letadlech jen na cílovém území.
kren
to je tezko rict, oboje ma neco do sebe ... asi se me vic lipi z hlediska mechanismu to co je ted nove ve 50th a 1942 (proc by melo nemecko ztratit polovinu veskere produkce tim, ze mu 3 narody po sobe vymbombarduji tovarny v italii) ... ale zase nadruhou stranu je to pro me jako pro hrace ktery je cilem mene svazujici (tak si tu italii treba vybombarduj, stejne tam nic vyrabet nechci)
mapy, pravidla, verze, zkušenosti
Vřele všem zájemcům o AAA, kteří jsou schopni číst anglicky, doporučuju web axisandallies.org. Jsou tam ke stažení větší mapy ke všem verzím, hráči obratem odpoví na jekékoli otázky k pravidlům a rozebírají se tam základní strategické a taktické varianty. Takže se člověku, který hraje za Japonce, nebude stávat, že by ho mohli jakkoli obtěžovat Američani poněvadž čína se standardně v prvním kole ruší a také anglická továrna v indii je obvykle darem japonsku :-).
Verze ve výrobě jsou skutečně nyní celkem tři:
1. Základní Axis And Allies Spring 1942, označovaná též jako verze 4, základní hry. Pět mocností, dva až pět hráčů, nejlepší je podle mě pro dva zkušené hráče.
2.a. Pacific 1940
2.b. Europe 1940, která v sobě obsahuje i pravidla na Global 1940, která vzniká spojením obou verzí.
Global je obří hra na deset i více kol a deset i více hodin. Vzhledem k ceně doporučuju každému uvážit, zda do toho jít, aby ji pak měl s kým hrát.
Já sám jsem začínal na revised, párkrát jsem hrál i verzi 2, tu výroční, ale jakmile se objevil Spring 1942, už jsem nehrál nic jiného a nedám na ni dopustit. Pravidla jsou vyladěná k dokonalosti, osa i spojenci rovnocenně silní, řada startegických i taktických variant a rozumný hrací čas: pro zkušené hráče je během 4 hodin obvykle hotovo.
Málokdy se čeká na splnění vítězných podmínek, když někdo ztratí jedno hlavní město, obvykle uzná, že už je to jen otázka času. Výjimkou jsou situace, kdy ve stejném kole spojenci dobijí Berlín a Japonci Moskvu. Pokud je Japonsko silné (naříklad kontroluje Afriku), může se to táhnout dlouho.
Vynikající na hře je i možnost zahrát si na internetu s hráči z celého světa díky open source programu TripleA, který si vyvinula pro své potřeby komunita milovníků hry z celého světa. Hravají tu vynikající hráči z USA, Evropy, ale už jsem hrál i číňanem a s chorvatem.
Ačkoli jsem párkrát na triple A hrál i hru Spring1942, která se protáhla přes 20 kol, je to skutečně vzácnost, standardně je do čtyř hodin hotovo.
Obecně bych po létech hraní AAA řekl, že o hře platí základní výborná věc: čím víc ji člověk umí, tím větším je zdrojem zábavy.
Pravidla
zběžně jsem si pročetla diskuzi a rozumím tomu dobře, ža přeložená pravidla nejsou až tak aktuální pro tu verzi,která je momentálně k dostání??
to tajemná
Ne nerozumíš tomu dobře :). ... a abych pravdu řekl, tak se ti ani nedivím. Vydaných edicí Axisů je velká přehršel a lidi v diskuzích většinou míchají pravidla a edice, protože oni sami vědí o co jde a o čem právě mluví. Jenže lidi, kteří se s Axisem potkali poprvé se v těchhle diskuzích většinou neorientují.
Takže nebudu to více zamlžovat a stručně řečeno:
K této edici axisu tedy "Axis & Allies 1942 Edition" je můj překlad tady na Trolovi překlad oficiálních pravidel dodávaných v krabici a doplněný o FAQ a Erraty stažené z webu autora hry. Punktum, tečka.
Ještě bych dodal, že nejnovější edice Axisu v současnosti prodávané jsou:
Axis & Allies 1942
Axis & Allies Europe 1940
Axis & Allies Pacific 1940
Poslední dvě edice Europe + Pacific jdou spojit do jedné megahry
Axis & Allies 1940 GLOBAL
Ke všem těmhle nejnovějším edicím jsem překládal pravidla, která jsou dodávaná s hrou. Pro GLOBAL jsou teď uveřejněny na webech hry revize pravidel, nicméně pro laiky, co s hrou začínají to není až tak důležité a časem to zapracuju.
kren
díky moc, teď už mám zcela jasno :-)
saprló, nějak mě ten Axis donedávna míjel a teď se mi líbí víc a víc...
to tajemná
Je to prima hra a 1942 pro začátečníky ve hře úplně stačí. Jedině ten malý herní plán je dost na závadu a tak je lepší si nechat vyrobit velký fandovský, který je ke stažení.
tajemna
Tak to bys byla prvni generalka kterou znam ;-) Jestli nekdo vezme nejake axise na Warcon (ze bych neco vzal sam hmmm), tak muzu zaskolit do taju vyssi generalske :)
Siaron
yes sir! Něco vem :-) Ať se nepoflakuju kolem stolů bez disciplíny, jak to mám ve zvyku :-)
krene
koukala jsem na bgg, že 1942 je nejlépe hrát od tří hráčů výš. Je to slušně hratelný i ve dvou? Myslím, že jsi tu někde psal, že to hrajete sami s Tobiášem...?
tajemna
ta"jemna"
vzhledem k tomu, ze jsou vzdy zucastneny vsechny strany ,tak bych hru ve dvou, kdy jeden ovlada OSU a druhy vsechny spojence, nevidel problem. Ale Kren bude vedet vice:-)
A
Siaron chtel neco rict...:-)
A
Siaron píše neviditelným ingoustem :-)
tajemna
1942 nemam, Muzu vzit 1940 nebo anniversary ed., revised mají
Ted kluci v hostinne. Ale ve 2. Si moc nezajrajem
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Stezky slávy (nová ve folii)
Akt. cena: 400 Kč
Končí za: 3 dny