Joe
Joe - avatar

Aký vidíte rozdiel medzi RPG a stolnými hrami?

Inšpirácia je z vedľajšej témy a hádam bude diskusia plodnejšia, ako v nej ;)

Teda, podľa čoho rozlišujete RPGčka a stolné hry?
Čo ich naopak spája, resp. stiera medzi nimi rozdiel?

Ktoré hry považujete za medzikategóriu, teda mix medzi RPGčkom a stolnou hrou, takže ich neviete na 100% zaradiť len do jednej z nich?


Pozn. táto diskusia nie je o tom, či a prečo hry vôbec deliť... Táto diskusia vychádza z predpokladu, že CHCEME tieto pojmy oddeliť!
16.3.2011 09:11:03

RPG
pro me je RPG nec, co si hrac teprve vytvori, jak uz jsem psal vedle. Musi zakoupit soubor pravidel. Ty clovek koupi v brozure a zbytek je DODO. Proste to clovek musi dovyrabet a udelat z toho hru. K tem pravidlum sice vychazi spousta modulu s hotovymi dobrodruzstvimi, ale urcite bych jim nedal status "deskova hra". Porad jsou to jen moduly, kdy zaklad je proste brozuras pravidly a moduly si muze uz kazdy udelat sam, popripade modifikovat ty vysle. MEzikategorii, kterou bych neumel zaradit neznam. Descent se tvari jako RPG, ale v podstate jde o deskovku, u Ravenloftu totez. Je to RPG na desce. Ale neni to ani modul, ani soubor pravidel. clovek si koupi krabic, kde je vse pekne pripraveno k hrani v kompletu. Kdyby se na ZH melo zaradit RPG, tak by me hodne zajimalo, v jake podobe. Budou se davat jen pravidla, nebo k nim zacneme do seznamu pridavat stovky vyslych modulu?

16.3.2011 09:16:28

rozdíl
Rozdíly mezi RPG a stolní hrou vidím následující:

RPG vyžaduje opakovaně účast shodných lidí na poměrně dlouhou dobu a ve chvíli, kdy někdo chybí, nelze hrát. To je ostatně důvodem mého odklonu od RPG her, které mám jinak moc rád, ale herní seance ztroskotávají právě na tomto.

Pravidla. To, že je u RPG k dispozici spousta doplňků nic neznamená, protože hráči mohou použít COKOLIV je napadne a dohodnou s ostatními hráči, navíc i pravidla jsou postavena na tom, že po dohodě je možnost je upravovat (vynechávat zbytečně detailní management, pokud žádného hráče nebaví/nezajímá atd.). U stolní hry jsou pravidla daná a změny jsou zásahem do podstaty hry.

RPG na Zatrolených hrách: I v původní diskuzi s PJ jsem byl proti a jsem proti i nadále. Neboť největším tahákem Zatrolených her je poskytování jazykové podpory těm hrám, které ji v základu nemají. Dle mého názoru pro 95% uživatelů byl prvotní impuls pro návštěvu Zatrolených her hledání překladu pravidel a komponent atd. To, že časem ZH přerostly pro řadu uživatelů do diskuzního serveru je fakt, ale noví lidé přicházejí primárně kvůli překladům.
Pokud u stolní hry přeložím pravidla a komponenty, přestože se jedná o zásah do autorských práv (pokud se to provede profesionálně v grafice), výrobce takovou aktivitu může jenom uvítat, neboť prodej jeho produktů výrazně vzroste. Pokud u RPG přeložím pravidla, pak uživatel, který nevládne originálním jazykem nemusí vůbec původní produkt kupovat, protože vše již dostal s překladem a výrobce tedy asi nebude dvakrát nadšený, že se někde na webových stránkách vystavuje vlastně celý jeho produkt.

16.3.2011 09:34:07

RPG
Zcela souhlasím s Ringem, jen to doplním:
Ten rozdíl vychází už z názvu: Role Playing Game - hraní si na někoho... hrát RPG je čistě otázka vlastní fantazie a principem není vyhrát, ale užít si dostatečně ten pocit, že jsem někým jiným. Desková hra je vždycky otázka kdo s koho. Jasný pravidla a jasný výsledek vítěz/poražený...

Trošičku to možná v lecjakých očích stírá to, že se autoři některých her snaží, aby deskovky měly krom toho i atmosféru. Ale ten základní rozdíl zůstává, takže pro mě se není o čem bavit...

Mezikategorie je podle mě Descent, pokud z něj OL CHCE udělat mezikategorii k RPG. A možná i víc ta pokročilá kampaň, ale tu už neznám... Descent sám o sobe "RPG na desce" určitě není.

16.3.2011 09:42:11

na druhou stranu
je třeba upozornit na ty RPG, na které zřejmě narážel šílený rytíř jedi včera v tom vláknu, které již je zamčené.

viz. třeba toto http://rpggeek.com/image/835911/warhammer-fantasy-roleplay-3rd-edition

Takové RPG (které vydávají FFG) už opravdu nemají daleko od deskové hry.

Ale v zásadě souhlasím a mám na RPG stejný názor. RPG jsou prostě náročnější na lidi a čas a je obrovský rozdíl vytáhnout moderní deskovou hru u někoho na návštěvě a sejít se s bandou na nějakém RPG a zabít celý víkend.

Jenže pro mě je hrát RPG stejné sci-fi jako hrát třeba Pax Romana a podobné wargames. A ty tady celkem frčí poslední dobou, takže proč by nemohly RPG. Vídím ten problém zřejmě v těch X modulech D&D a X verzích pravidel, jinak nevím proč by se zde nemohl dát třeba právě Warhammer Fantasy Roleplay (3rd Edition)?

Já jsem toho názoru, že klidně RPG schvalovat, ale jen core sety, basic sety, starter sety apod., už ne žádné moduly, expanze, nová pravidla atd. O nich by se už hráči, pokud by chtěli, pobavili v založených vláknech pod těmito hrami.

16.3.2011 09:52:21

polylux
plně se s tebou ztotožňuji. Dle mého soudu je základní rozdíl v tom, že v rpg hrách hráč vědomě nedělá optimální řešení, tedy dělá taková rozhodnutí, která nějak korespondují s charakterem jeho postavy. Narozdíl od deskovky, byt "podobného" typu (descent, MoM) se snažíme vymyslet to co nejlépe. Sestřička neřekne Džouovi Dajmondovi: "Běž tam ty, já se tak bojím." Ale jelikož by joe ztratil tah, tak tam nepujde. Takže tedy tak. I když mám kamaráda, co hraje role-playing i SmallWorld. :) To je vlastně důsledek. U RPG když člověk nehraje role-playing tak to zkazí. A u deskovky se často stává, že když ten roleplaying zahraje, tak zase zkazí deskovku. :)

16.3.2011 10:01:17

Môj drobný príspevok
Za mladi som s nadšením hrával DrD, čo ma trochu oprávňuje na porovnanie. Teraz hrávam len stolné hry. Z týchto dvoch skúseností môžem vytrhnúť ten fakt, že pokiaľ pri stolnej hre má každý účastník vyrovnané postavenie, pri RPG sú dve skupiny -
1. hráči, ktorí vytvoria skupinu a hrajú svoju rolu a
2. PJ, ktorý moderuje celú hru.

PJ má úplne odlišný zážitok z hry, musí absolvovať prípravu, držať sa nejakého vopred stanoveného rámca, aby sa mu skupina nerozpadla na samostatné anarchistické jednotky. :-) Má to ťažšie, človek, a musí byť maximálne kreatívny a pohotový okamžite improvizovať... (preto som nikdy nebol PJ-om)
Hráči naopak môžu vstúpiť do hry totálne nepripravení a zabávať sa prúdom údalostí.

Stolné hry je odlišná káva, je tu, ako bolo popísané, súťaživosť medzi všetkými účastníkmi o to, kto vyhrá (väčšinou).

16.3.2011 10:07:58

re
Mám podobné argumenty:
RPG vyžadují daleko pečlivější a delší přípravu, často vyžadují stejnou herní skupinu a pro mě v současné době nejzásanější argument: pro dobrý herní zážitek vyžadují daleko více času než většina deskovek.
Respektive: mám rpg moc rád, ale při časovém vytížení nejsem sachopný se na ně dobře připravit a poměr zábava vs. čas mi lépe vychází u deskovek...

16.3.2011 10:15:02

jakkoliv jde o prurez velmi abstraktnich a velmi konkrtenich rovin
z pohledu cloveka. ktery nekolik let byl pritomen vyvoji tzv. autorskeho rpg systemu a ktery sam nekolik autorskych systemu vyvinul ci vyviji (a jako takovy byl tedy casteji gm nez hracem). je pro rpg stezejni zalezitosti tzv. herni svet. rpg se neodehrava ve vzduchoprazdnu. odehrava se ve svete se svou historii atd.
u deskovek svet neni nutnost (treba go. sachy apod.) - jakkoliv je casto prijemnym spestrenim. nutnosti je ovsem herni mechanismus

jinymi slovy rpg drzi po hromade osazeni do nejakeho sveta a deskovku mechanika. chyby hrace v rpg tresta logika sveta (holt zabit papalase na namesti v prave poledne jen tak neprojde) v deskovce logika herniho mechanismu (holt si mel investovat do budov a ne do technologie)

16.3.2011 10:22:13 | Upraveno autorem (porovnej)

ndru
to je snad poprvé, kdy ti plně rozumím co jsi napsal :D

16.3.2011 10:26:15

Beholder a Warhammer
U tohohle RPG bych řekl, že jde do jisté míry o posun k deskovkám, aby to měli lidé jednodušší, aby nemuseli na deníku přepisovat běžně proměnlivé stavy atd.

Takže souhlasím, že je to "jinačí", ale týká se to třeba jenom těch stavů, zvláštních schopností povolání (tedy věcí, které pravidla předepisují), třeba vybavení je stále stejně jako za stara řešeno kolonkami na vepsání, protože implementace nějakých karet vybavení by mohla omezit představivost.

PS: Doufám, že neplácám blbosti, o té hře jsem četl a slyšel, ale neviděl, takže je možné, že se pletu.

16.3.2011 10:27:10

Hike
no já nevím, ale k čemu je ta hromada karet s textem? Podle mě jsou na nich už hotové scénáře, které PJ nějakým způsobem jen usměrňuje a moderuje (něco jako v Mansions of Madness). Takže bych to viděl i jako zjednodušení pro PJ. Ale taky sám nevím, jen hádám :)

16.3.2011 10:31:52 | Upraveno autorem (porovnej)

Beholder
Tak to určitě ne, ty karty jsou tam na zachycování stavů postav a na vyznačení možných bojových akcí nebo zvláštních schopností (podobně jako je to u Castle of Ravenloft).

16.3.2011 10:36:13

to Beholder
tak ja to radeji prepisu (e;

16.3.2011 10:36:55

RPG
A nebylo by prostě jednodušší řešit to případ od případu? Pokud si někdo bude myslet, že "Právě tohle RPG je dostatečně deskovkoidní", ať ho zkusí navrhnout a uvidí se.
Osobně třeba nevidím moc velký rozdíl mezi DnD Minis a "standardním" DnD - přijde mi, jako kdyby byly miniatury jen "bojový výsek" z plnokrevného DnD. Prostě to samé, jako kdyby se sešli hráči dračáku a řekli si: "Dneska si dáme bitku družiny proti smečce modrých huňáčů".

16.3.2011 11:18:29

RPG vs Deskové hry vs zbytek světa
Diskuze, na níž toto téma navazuje, již byla (díky Bohu, ha nechtěný odkaz) uzavřena ale jsou v ní vidět pouze argumenty v kruhu. Jaký je tedy rozdíl?

1) Narozdíl od deskové hry, kde jsou komponenty součástí herního mechanismu a tudíž nepostradatelné, jsou všechny pomůcky u RPG volitelné. Hra se dá hrát i bez figurek, parádních map apod. (odtud také název pen&paper hra - jediné, co je třeba je tužka a papír, které ovšem nejsou součástí hry RPG, ale součástí sortimentu papírnictví).

2) RPG vyžaduje zapojení dramatického prvku - herectví a ztotožnění se s hranou postavou. U deskových her je to zcela volitelné a běžně se nevyskytuje.

3) Časová náročnost RPG je vyšší než u deskové hry. Tady někdo může namítat, že některé deskovky se hrají i 8 a více hodin, ale v porovnání s kampaní RPG je tento čas zanedbatelný, protože průměrná kampaň hráčům zabere desítky hodin.

4) Herní svět deskové hry je ohraničen a omezen pravidly tak, že hráč nemůže učinit svobodné rozhodnutí mimo rámec pravidel. V RPG má hráč stvořený volný svět, kde může učinit jakékoliv rozhodnutí a tím ovlivnit celou hru a její průběh.
Příklad: Kampaň RPG sestává z putování hráčských avatarů, plnění úkolů, prožívání dobrodružství "na vlastní kůži" skrze hrané postavy a nemusí obsahovat žádný boj. Kampaň Descentu spočívá v putování vybraných postav po herním plánu a sestává pouze z boje s možností pozměňovat vlastnosti postav, ale hra se nijak nezabývá jejich motivací, osobností apod.

5) Dle chápání hry v diskuzi o bodech by jako hra vhodná pro tento web mohla být definováno i Skákání panáka; Škatulata, hýbejte se; či Chodí pešek okolo. Stejně tak by zde mohla být sportovní lukostřelba, fotbal, divadelní vystoupení, filmy, hudba a tanec. A mimo tyto zmíněné ještě mnoho dalších. Tento server se zaměřuje na specifický výsek lidského fenoménu hry. Kdo nesouhlasí, může navštěvovat servery zaměřující se na jiná odvětví hry.

Odborná literatura (na vyžádání mohu zaslat):
1. Sokol, J. (2004): Malá filosofie člověka. Praha, Vyšehrad, s. 40 – 42 (kap. Hra).
2. Caillois, R. (1998): Hry a lidé. Praha, Ypsilon, s. 25-58 (Kap. Maska a závrať).
3. Bittnerová, D. (2001): Dětská hra a etnologie. Pedagogika, s. 514-524 (kap. 4 - Dítě a hra).
4. Vágner, I. (1995): Svět postmoderních her. Jinočany, H+H, s. 23-43 + 99-137.
5. Huizinga, J. (2000): Homo ludens. Praha, Dauphin, s. 218-264.
6. Geertz, C. (2000): Interpretace kultur: vybrané eseje. Praha: SLON, s. 455-501 (Kap. Záludná hra: Poznámky ke kohoutím zápasům na Bali).

16.3.2011 11:44:27

...
Asi se na to koukám z jiného pohledu než ostatní, ale pro mě je RPG jen žánr. Převedu-li to do jiné roviny, jak to tedy vnímám já, tak dotaz zní "Jaký je rozdíl mezi filmem a hororem?". RPG, tedy role playing game - HRA, kde se hráči vžívají do rolí jiných postav a v souladu s pravidly skrze ně jednají. RPG žánr se (stejně jako výše zmíněný Horor) prolíná skrze celou řadou forem PC hry (film), stolní hry (knihy) a třeba pen&paper hry (divadlo).

Takže odpovědět na otázku, jaký je mezi těmito termíny rozdíl, bude z mého pohledu zavádějící.

16.3.2011 11:46:40 | Upraveno autorem (porovnej)

Sjone
Souhlas, taktez jsem se to tak nejak snazil vysvetlit.

16.3.2011 13:53:48

ad Thales
Thales to definoval naprosto pregnantně a srozumitelně i pro nás co jsme v životě žádnou RPG nehráli a o tom, že existuje nějaký "dračák" se dozvěděli až v pozdním věku přes lidi co hrají deskovky.

16.3.2011 14:02:50

Sjone
sorry, ale tohle je imho nesprávné zjednodušení. Ve světě PC her je RPG možná žánr, ale ve světě stolních her je RPG totálně jiné odvětví.

EDIT: Krásně to jde vidět i na BGG. Mají to rozdělené na Board games a RPGs, teď dokonce přidali ještě video games (nikdy jsem si toho nevšiml, takže to je pravděpodobně nové)

16.3.2011 14:02:54 | Upraveno autorem (porovnej)

Joe

Sjone
Zavädzajúce to vôbec nie je. Je to tvoj pohľad a v tom je rozdiel. Z môjho pohľadu sú všemožné typy hier, športové hry, stolné hry, RPG hry (ktoré môžu mať formu papierových, PC hier či LARPov), apod.

16.3.2011 14:04:41

to Joe a Beholder
A nemáte to úplně jedno. Jeden mluvíte o koze a druhý o voze. Dyť je úplně jedno že loď může být křižník, malá plachetnice nebo kanoe. A ve světě dopravních prostředků je loď jen "žánr" a ve světě samohybných strojů je kánoe a křižník úplně jiné odvětví.

16.3.2011 14:14:04

...
Skutečně debata o tom, jestli je důležitější forma nebo obsah?

16.3.2011 14:15:13 | Upraveno autorem (porovnej)

Joe

kren, Beholder
kren,

mno, jedno by to bolo, keby som nastolil otázku "Moje obľúbené HRY". V tomto prípade som nastolil otázku "Rozdiely medzi stolnými hrami a RPGčkami".

Beholder,

RPGG a VGG sú tu už... nejaký ten mesiac ;)

16.3.2011 14:27:38

forma nebo obsah
To je fakt debata "forma" versus "obsah" nebo od "obecného" ke "zvláštnímu" nebo naopak ("dedukce" versus "indukce") :).

16.3.2011 14:28:09

Joe
RPG jsem si všiml už dávno, video games až teď, ale možná že tam jsou stejnou dobu, jen jsem si toho prostě nevšiml :)

16.3.2011 14:39:25

Vybíráme z Bazaru

Kniha kouzel česky prodej
Kniha kouzel česky prodej
Akt. cena: 400 Kč
Končí za: 5 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas