Statistika pro geeky - Září 2010

Jelikož rád sleduju na BGG různé statistiky vážící se k žebříčků deskovek(zvyk z dětství, kdy jsem miloval tabulky všech možných sportovních odvětví), zkusil jsem si udělát namátkovou statistiku zdejšího žebříčku a zanalyzoval pohyb v něm za měsíc září.

Jde v podstatě o prachsprosté vykradení a zvohybání nápadu JonMichaela Rasmuse a jeho pravidelných geeklistů s názvem BGG TOP 100Analysis, tímto se mu omlouvám. Nezabýval jsem se ani nějakým překladem kategorií, protože jsou myslím všeříkající (nicméně uvedu vždy krátké vysvětlení).

Celá statistika byla zaměřena na prvních 100 her v žebříčku na konci září s porovnáním jejich umístění na konci srpna. Pochopitelně to nejsou stavy přesně k půlnoci :) Prostě jsem buď večer poslední den v měsíci nebo dopoledne prvního v novém měsíci zkopčil žebříček, nějak to narval do dbf a ve staré dobré Foxce udělal pár jednoduchých sql dotazů :)

Nyní popis kategorií (radši zde, ať komentář neruší pak samotné pořadí):
PRIME MOVERS /* hry, které udělaly posun v žebříčku o více než 5 míst */
FALLING STARS /* hry, které během mesíce klesly o více než 5 míst */
HOT LAVA BIRTH /* hry, které v předchozím měsíci nebyly v TOP100 a nyní tam jsou */
TOP 10 TREND /* všechny pohyby v rámci TOP10 */
TOP 5 WINNING MOVERS /* pořadí 5 her z TOP100 (ale mimo TOP10) podle aktuálního pořadí v žebříčku, které udělaly jakýkoliv posun nahoru (v případě, že hra se umístí v kategorii i v dalším měsíci, bude uvedeno */

Teď samotné výsledky:

PRIME MOVERS
-- nikdo --
Descent: Journeys in the Dark +4 #14
War of the Ring +4 #17

FALLING STARS
Černé historky -8 #97
Doba kamenná -6 #85
Shogun -6 #23
Space Hulk -6 #18

HOT LAVA BITH
Chaos in the World #9 !!
3 Musketeers #56
Roll Through the Ages #60
Ingenious #81
Carcassonne - Lovci a sběrači #98

TOP 10 TREND
Cyclades +1 #3
Tales of the Arabian Nights +2 #4
Runewars +2 #5
Arkham Horror -3 #6
Go -2 #7
Battlestar Galactica: The Board Game -1 #10

TOP 5 WINNING MOVERS
Vládci podzemí #12
Descent: Journeys in the Dark #14
War of the Ring #17
Starcraft: The Board Game #21
Cosmic Encounter #2
1.10.2010 23:17:37

Runewars na ZH
Také jsem úchyl na různé žebříčky a tabulky, tak nejsi sám.

Mě zaujala jedna věc a to na ZH. Strašně moc vychvalovaná hra Runewars je na předních příčkách ZH, ale co mě zaujalo, že jí podle deníku "nikdo" nehraje.
Tak vzhledem k tomuto si myslím, že nemusím litovat, že šla z wish-listu pryč. Dospěl jsem celkově k názoru, že za ty peníze nestojí.
I tak mohou ovlivňovat statistiky. Ale pro případné diskutéry musím uvést, že jsem se nerozhodoval o koupi nebo nekopení na základě této statistiky hraní, ale jen mě v rozhodnutí utvrdila.

2.10.2010 08:13:10

Deth
ad denik - to je zajímavý pohled na věc. Já třeba herní deník vůbec nepoužívám a žádné zápisy z hraní nevedu, protože abych si ještě pamatoval, kolikrat jsem za vikend kterou hru hrál a jaký měla průběh, to už bych musel mít hlavu jak balón:-) Předpokládám, že v tomto nejsem úplně sám, takže myslet si, že hru nikdo nehraje, protože není v deníku, to je pro mě docela překvapivá myšlenka:-)

2.10.2010 09:09:38

Deth
No je otázkou, kolik lidí herní dení využívá. Já bohužel už vedu skoro 4 roky evidenci na BGG a zde bych to musel duplikovat, takže jsem rezignoval (né že by to Runewars pomohlo :).

2.10.2010 09:41:17

Jistě
máte pravdu, že většina lidí deník nevede. Ale zase na druhou stranu poskytuje určitou představu o hraní, to nelze popřít. Prostě určité procento hráčů si deník vede a mezi těmi co ano, tak raději hrají jiné hry, tak to prostě je.
Je jasné, že nemůžu (a nemám) jako kritérium pořízení hry to, zda ji někdo hraje nebo ne. Jen mě to u Runewars zarazilo ve srovnání s jinými hrami. Asi tak.

2.10.2010 10:32:13

to Deth
Já Herní deník používám občas (když si vzpomenu, že mám něco zapsat a mám na to čas), ale hodně často vytvářím jen prázdné zápisy se základními informacemi a nedávám je zveřejňovat. Tím pádem se vůbec ve výpisu v deníku nezobrazí. Takže už tam máš dva zádrhele:
1. Herní deník tady používá poměrně málo lidí.
2. Velká část z nich své záznamy nezveřejňují a nechávají je skryté, sloužící jen pro statistiku.
Ale jinak jsem taky poměrně překvapen pozicí Runewars v Top10, obzvláště tím, že je výše než Arkham. Je to dobrá hra, ale ne až tak dobrá :-)

2.10.2010 11:26:05

Kadaver
To je mi jasné. Však já mám na mysli ty dva údaje ze statistik "Nej..." a tam se objevují i zápisy nezveřejňované do součtu času nebo počtu her.
Např. u mého profilu také nic neuvidíš a mám tam okolo 85 zápisů z hraní.

2.10.2010 11:44:13

Deník
Já zdejší deník taky nepoužívám. Vedu si ten na BGG, který je daleko rychlejší a jednodušší na používání. Takže bych tomu nepřikládal velkou váhu. RW jsou super.

2.10.2010 11:52:49

Deth
Co se týká RW tak je považuji, že dost přeceňovanou hru. Osobně jsem je zkusil a kartičkovej systém mě odradil od jakéhokoliv dalšího hraní. Podle mě je plno mnohem lepších her, které si zaslouží to ocenění víc něž RW.

2.10.2010 12:13:38

Parxel
Jaké ocenění? Já myslel, že se tu bavíme o pozici v žebříčku.

2.10.2010 12:18:39

Deth
co tě zaráží na tom, že někdo nedává záznam z odehraných her Runewars? Tohle přece nemůže být ničím směrodatné, stejně jako to, že má někdo potřebu udělat do deníku záznam, že si po 187 zahrál Černé historky.

2.10.2010 12:37:26

Ringo
To jsi špatně pochopil. Mě nezaráží, že někdo nepíše záznam z her Runewars. Já měl na mysli, že mě zaráží to postavení v žebříčku herního deníku této hry. Ale ono se asi není co divit, myslím že hru moc lidí nevlastní.
Ale proč jsem hru vyřadil z wish-listu byl zejména fakt, že mi připadá divně řešená hra s jednotkami a hrdiny. Kdy prostě hrdinové se chovají naprosto nezávisle na jiných jednotkách a prostě si chodí po hexech "jak se jim chce" a jednotky s nimi nebojují ač jsou na stejném poli.
Potom ani boje mi nepřipadají tak oslnivé (po několikerém přečtení pravidel), jak jsem si myslel po prvních zde uveřejněných komentářích ke hře.
No, ale toto celé je vlastně do jiné diskuze.

Každopádně, jakékoliv žebříčky sleduji a zajímám se o to, jak si ta která hra stojí.

2.10.2010 13:02:23

Deth
ja zatim nemuzu posoudit jak to je, Runewars mám už půl roku doma a stále nebyl čas na to abych si jej zahrál.

2.10.2010 13:12:38

Deth
Mě třeba na těch hrdinech nic nelogického nepřijde - jak by asi bojoval jeden hrdina proti celé armádě? A pokud se hrdina plíží třeba lesem, těžko bude armáda hledat jednoho člověka na hexu, který je rozsáhlý několik mil. Ale to sem nepatří :)

2.10.2010 13:18:02

Deth
chtěl jsem napsat přesně to co napsal sydo :). Hrdina se prostě někde plíží po lese nebo v horách a přestože je to hrdina není to žádný superman a na armádu tisíců kostlivců a nekromancerů si netroufne, ale jakmile vystopuje jiného hrdinu s chutí ho vyzve na souboj :). Tohle je ta poslední věc co bych na RW kritizoval. Karetní souboj se třeba mnohem více Konieczkovi vydařil v MEQ (ale to je zase jiný typ hry, tak to asi nejde moc porovnávat). Ale rozhodně mám raději karetní souboje než kostkové.

Jinak jsem hrál RW 3x (z toho 2x ve dvou a hodně se mi to líbilo), takže asi taky nejsem moc kompetentní je hodnotit. Možná jsou přeceněné možná ne. Mě se po těch třech hrách RW dost líbily, mám je ve wish-listu, ale kvůli vyšší ceně a nutnosti tisknout, řezat a obalovat hafo českých karet kup zatím odkládáme :)

2.10.2010 13:39:51

rw
Tak hrdinové jsou mi v RW třeba úplně ukradený, ale nechápu pořád dokola omílané argumenty, že nemohou bojovat sami proti celé armádě. To samozřejmě nemohou a ani to nedává smysl, ale nevidím jediný důvod, proč by se hrdinové nemohli připojit k vlastní armádě a nezlepšit např. její morálku. Mě to přijde docela logické.

Co mi vyloženě na RW nesedí je ten kartičkový systém. Ten mi připadá naprosto nepovedený a nezachrání to ani plastické hory.
Velkým kladem je naopak rozumná hrací doba vzhledem k tomu co všchno hra obsahuje, ale jinak RW nic pro mne. TI3 mi sedí mnohem mnohem víc.

2.10.2010 15:08:55

Parxel
Ti hrdinové nejsou vojevůdci, ale dobrodruzi, takže by morálku armády moc nezvedli, od toho jsou velitelé.

2.10.2010 15:52:45

Parxel
JJ, me RW taky dost nesedly...

2.10.2010 16:01:24

sydo
Ale oni byt vojevudci nemusi, uz pouha pritomnost v bitve muzu moralku armady zvednout proste jenom proto, ze se k nim hrdina pripoji nebo hrdina kouzelnik pomuze armade svymi kouzly atd.

Ve fantasy romanech je u hrdinu bezne, ze se potloukaji po svete a prozivaji ruzna dobrodrustvi a kdyz nadejde finalni bitva, tak se pripoji k armade a mnohdy zpusobi zasadni zvrat, prikladu je spousta. Pan prstenu jich nabizi nekolik, dalsi saga Dragon Lance. Proste porad to same dokola.

Me osobne tenhle rys RW nevadi, protoze mi na RW nesedi jine veci. Na druhou stranu chapu, ze to spouste lidi prijde urcitym zpusobem nelogicke.

2.10.2010 16:21:55

Parxel
Já to právě beru tak, že hrdinové se bitvy vůbec neúčastní - pátrají po runách a bitvy nejsou jejich záležitost. Nebudou riskovat život, když mají jiný úkol.

2.10.2010 17:54:30

Vlaada

Problém hrdinů
je spíš ten, že to není dostatečně provázáno ze zbytkem. Prostě jednou za kolo přerušíš hru a jdeš hrát na chvíli jinou hru (trochu přeháním, ale do určité míry to tak je). Což je škoda.

Ale jinak je to celkem pěkně postavená a udělaná hra. Kdyby tak nepos*ali ten systém přesvědčování neutrálních jednotek, tak bych si ji s chutí ještě párkrát zahrál.

2.10.2010 19:31:19

RW
jak říkám, dlouho mi to leží doma a hrozně jsem se těšil na první partii, ale docela mě někteří začínáte plašit:-)

2.10.2010 19:38:29

ad RW
No já to měl taky ve wishlistu, ale usoudil jsem, že je to hra, kterou mít nemusím.

2.10.2010 19:56:20

rbx

Kraviny
me spis zaráží, jak často se tu řeší kraviny. Místo toho, aby se vzala hra takova, jaka je a maximalne se řešily chyby v pravidlech, tak se zacnou řešit kraviny typu "proc jsou hrdinove v RW nezávislí na dění v hexu". Asi založím fórum stejného nazvu a jakmile tu něco takového zazní, hned to tam hodím.

2.10.2010 20:54:14

to Ringo
Neboj, bude se Ti to líbit. Je to svým způsobem podobné Starcraftu (Konieczka se v tom prostě nezapře), i když se mi Starcraft líbí víc. Celkem mě v RW zklamaly ty souboje, že v podstatě souboj neovlivňuješ, ovlivňuješ jen to, s čím do toho souboje jdeš. Ale zase uznávám, že se tím souboje staly příjemně rychlé i s velkým počtem jednotek. Něco za něco.

2.10.2010 21:09:51

rbx
no mě to příjde taky jako kravina tohle řešit. Pokud je herní mechanismus prostě takový a je funkční pro celou hru tak, aby byla vyvážená, tak je to prostě pravidlo a řešit, že je dění tohoto pravidla ve skutečnosti v nějakém rozporu s hypotetickou skutečností je u hry přinejmenším podivné.

2.10.2010 21:11:44

Vybíráme z Bazaru

Deadpool vs. The World
Deadpool vs. The World
Akt. cena: 20 €
Končí za: 2 dny

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas