Pirátění deskovek

Chtěl bych si touto cestou jen zjistit co si ostatní hráči myslí o homemade výrobě her a za jakých okolností si myslí že to je přijatelné a za jakých okolností zase ne. Tak co si o tom myslíte? Svůj nazor si zatím nechám pro sebe
16.4.2016 20:38:44

Tonec
a nekecá Helča? :-D Pokud tam neproběhla nějaká zásadní novela, tak majetková práva trvají, pokud není stanoveno jinak, po dobu autorova života a 70 let po jeho smrti. /Ale fakt nevím, zda je to znění aktuální, případně zda "není stanoveno jinak"/ :-D :-D :-D

24.7.2016 12:37:27 | Upraveno autorem (porovnej)

názor výrobce home made home rule
proč?
- když byla žena těhotná, bylo to tak rizikové, že jsem se od ní prostě nehnul na krok, par měsíců - no a vzhledem k načasování jsme tehdy žádné skvostné pořádné hry neměli, nej bylo tehdy carcasonne + osadníci. a carcasone znamena print + řez na pořádný materiál, druhé totéž + karty, ale tam jsem predevsim chtel změnit hru samotnou, která mi přišla až trapne lineární. dnes vím že je prostě blbá

- pak jsme hrávali večer až prcek usnul, já se seznamoval s deskovkama a neco ukázal, kde bylo jasno ze bude doma bavit a koupili jsme (Funkenschlag, Pravek, Doba kamenná) ale bylo pár, kde jsem si nebyl jist a udělal jsem aspon hratelné makety - Kemet, holt byla moc konfliktní. Kupuju proste jen to, co "se dostane na stul", to co bych si půjčil si proste i na jeden dva herni testy radeji vyrobim. jeden az tri vecery obvykle vetsina deskovek zabere

co tím chtěl básník?
1/ když máte tuny casu a nemuzete spat, tak vymysleni, propocitavani product functions a balancování je treba prijemna zabava.

2/ tim ze neco vyrobite a necumite misto toho na bednu nikoho neokradete, rozhodne ne producenta, vyrobce ani tým kreativců. Veřte že mají co jíst díky kouzlu, kterým se říká marže a díky tomu, že vývoj+jednicové náklady v desetitisících printů jsou cca desetikoruny (papir, plast, print, napad). Pokud máte volbu binárne BUY x HOME-MADE a vy proste nekoupíte, nikdo nevydela, tečka.

3/ dnes uz premyslim v duchu - je vhodnejsi hru koupit a následně predelat co me v ni sere, nebo vyrobit sakumprask? nebo hledat hru co je dokonalejsi? IMHO takto nepremysli nikdo ;)

4/ out-of-print, krome duny bych nasel 1815, kterou mam taky doma home-made, proste proto ze posledni o ktere vim zmizele nekde na pude u babicky kde jsme ji hrali s bratrankem a od te doby podobne jako Slavkov nejde sehnat. A je to jen par desitek žetonu a plán.

5/ jsem z generace, ktera konzum odsuzovala. porad to ve me doziva a ja proste nebudu bez premysleni vyhazovat litr jen proto, ze mi nekdo rekne ze to jinak nejde,. Vzdycky to nejak jde ;)

30.7.2016 09:13:30

resco
okecávej si to dle libosti, ale furt jsi pirát. Což by mě v principu neštvalo, jako to, že se snažíš vysvětlovat, že je to vlastně v pořádku. Není.
Dělej si co je libo, ale chlubit se tím, jaks na to vlastně vyzrál a že no harm done (desetitisíce printů, haha) fakt není košer.

výrobu out of print respektuju, tunění a předělávání grafiky taky, ale čórnout někomu nápad a vydávat to ještě za boj proti konzumu...wow.

30.7.2016 13:25:55

pirátění
krádež bude pořád krádeží...
ať se to snaží RESCO nebo kdokoli jiný jakkoli ospravedlnit

30.7.2016 18:07:59

Iný uhoľ pohľadu
Nečítal som všetky príspevky ale trochu by som to zamotal. Premýšľam racionálne i keď trošku absurdne. Takže:
1.) Cena je protihodnota za tovar alebo službu, ktorú je zákazník ochotný zaplatiť. Toľko k definícii. Inak povedané, ak Talizman z 14 figúrkami stojí 40 eur a predáva sa, tak hra s vyšším počtom musí byť drahšia. A pod. Tak nejak premýšľa obchodník pri stanovovaní ceny. A každý medzičlánok si nahodí svoju maržu. Bežná marža je okolo 30%(násob výrobcom, firmou a distribútorom).
2.) Vytlačiť si hru a sám si ju vyrobiť je pirátstvo. Nebudeme si klamať. Ale čo na tejto stránke robíme? Vezmeme 30-90% hry, naskenujeme a preložíme alebo inak upravíme a ponúkneme iným. Čím okrádame firmy ktoré v budúcnosti budú hry lokalizovať.
3.) Lenže a tu je základ problému. Ak si ja vytlačím a zahrám nejakú hru, ale následne o nej hovorím medzi ostatnými a robím mu de facto reklamu, tak v podstate je reálna možnosť že namiesto mňa (1 predaný kus), si ju kúpi 10 daľších. (10 predaných kusov). Nehovoriac že napr. FFG, vydáva aj obaly na hry, ktoré si kúpi aj ten plagiator. Čiže firma zarobí tak či tak. Nehovoriac, že zarobí aj papiernictvo, výrobca tonerov, copycentrum a pod.
4.) Je možný efekt ako s E-Bookmi. Vytlačím si hru a potom, ak ma baví, kupim si originál. Čiže si urobím skúšobnú verziu. Len ušetrím peniaze za kúpu a následný predaj, ak by ma nebavila.

Suma sumárum: Možno prirovnanie so sťahovaním filmov a hudbou nie je až taký nezmyselný. Kto si vytvorí plagiát, okráda firmu ale robí im aj reklamu. Autor je rád, že je jeho hra obľúbená. (Väčšina produktov zarába iba prvý rok na trhu, potom sú to len centy.) Nehovoriac že plagiátor sa môže inšpirovať a vymyslieť vlastnú hru. A v podstate aj tak 99% ľudí uprednostní kúpu pred výrobou pretože je to pohodlnejšie. A to 1% aspoň robí reklamu. Vlk sýti a ovca je celá :D

1.8.2016 13:23:40

Dobrý den, jsem pirát.
Už dlouho to tady sleduju a pravidelně pročítám. Už několikrát jsem si říkal, že bych sem napsal svůj názor. Celkově mi příjde, že tohle je další z témat založených jen k tomu abychom se pohádali o tom co je dobré a co špatné.

Osobně je mi celkem jedno co si kdo bude myslet. V kině jsem nebyl dva roky, pokud mám doma nějaký software, tak je povětšinou stažený. Jelikož neoplývám přebytkem financí, tak se řídím heslem: "You wouldn´t download a car. F*ck you, I would if I could."

Těch pár ušetřených stovek měsíčně rád za deskovky dám, ale i tak jsou prostě tituly, které je opravdu finančné jednodušší vyrobit, nehledě na to, že se člověk na pár dní zabaví a nesedí u PC. Vlastním hromadu oficiálních her, free-to-play i oficiálních PnP verzí her, stejně jako homemade verzi Osadníků z Katanu předělaných na sci-fi, dřevěnou hru Blocks a z číny za polovic (a bez pošty) zakoupené Exploding kittens. Momentálně se chystám na pár out-of-print her, které nemůžu už pár měsíců sehnat na bazarech.

Kdo je bez viny ať první hodí kamenem (a podobně). Přiznejme si to všichni. Kdo někdy něco soukromého vytiskl v práci, nebo si vzal pár papírů domů do tiskárny. Kdo si někdy zašel na tajňačku zapálit v pracovní době, nebo se mu prostě nechtělo, tak se na hodinku na šichtě zašil. Tohle je okrádání zaměstnavatele. Když už tady zmiňujete okrádání vydavatelů a autorů a začínáte srovnávat se stahováním filmů z internetu, tak se zamyslete nad tím, že nikdo z nás není opravdový Mirek Dušín.

Osobně to hodlám dělat dál. Děkuji za negativní reakce a jako znak vážnosti jsem změnil avatara aby obsahoval pirátskou lebku.

1.8.2016 22:27:17 | Upraveno autorem (porovnej)

..
hmm že bych po vzoru sleepyho taky změnil profilovku? též pirátím (filmy,hudba atd) aneb říká se stahovat můžeš, trestný je upload :). Mám hry vytvořené, ať už že mě to baví nebo prostě "cože? tak drahé? no thanks", tak i kupované (např Zima mrtvých, proč ne). haters gonna hate. Já si to rád vytvořím páč mě to baví a k tomu mi to vyjde levněji, nejsem zbohatlík a mám jiné věci kam vrážet peníze. Deskoaní mám pro zábavu a komu se nelíbí hrát se mnou vytvořenýma hrama, protože to je neetické. Tak budiž, jeho volba :). Ale ztm jsem se nesetkal s nikým kdo by mi řekl. že to hrát nebude, že to není origo. Naopak spíš se jim to líbí víc jak originál :).

2.8.2016 22:33:54

ad Skullow a Sleepy
... hm zajímavé životní postoje: "You wouldn´t download a car. F*ck you, I would if I could." ... "Nejsem zbohatlík a mám jiné věci, kam vrážet peníze" ... "Haters gonna hate".

... taky mají vaše slova hned jinou váhu, když oba prošpikujete své názory párem anglických frází. To hned každý vidí, jak jste sečtělí a musí vám dát za pravdu.

3.8.2016 00:49:46

Abe

Homemade
Tak naposledy jsem měl doma vyrobenou hru za totáče. Jednalo se o hru Dostihy a sázky. Byla to podpultovka, nešla sehnat, tak proto :)

Nabízím další životní postoj (a asi ze mě budou mít radost tvůrci). Filmy nestahuji ale kupuji (stejně jsou dneska levný), hudbu si kupuji na iTunes, deskovky ve svých oblíbených obchodech. Je výmluva říkat: "Nemám na to peníze". Tohle většinou říká člověk, co má potřebu všechno "sbírat" a přitom se pak k máločemu vrátí. Méně, znamená více. Nikde není psáno, že musím mít všechno a všechno si musím koupit. A tak si vybírám jen to (pro mě) nejlepší a to o čem vím, že se k tomu vrátím. Když si tohle člověk uvědomí, tak zjistí, že to vůbec není finančně náročně. Principielně chci i tímto postojem podpořit samotné tvůrce (deskovka, film, hudba). Taky by se mi nelíbilo, kdybych chodil do práce a nedostal za to zaplaceno :(

3.8.2016 08:09:48

ufff
Nečekal jsem, že na fóru pro deskovky naleznu tolik lidí s potřebou svého „coming out“ (pro krena aby věděl, že čtu). Se stahováním filmu, hudby, porna je to stejné jako s masturbací - nedělá to jenom ten který nemůže. U deskovek je to ale těžší, tam člověk potřebuje nejen mrtě času, nýbrž i hodně rukodělno-umělecké zručnosti. A to přiznejme si neroste na stromech a ani se nedá sehnat na netu. Takže už toho nechme (kecání jakoby) a pojďme si hrát.
Jo, abych nezapomněl, včera jsem okradl svého instalatéra, opravil jsem si kapající kohoutek a vyčistil sifon pod dřezem.

PS.: Dodatek – udělat si doma deskovou hru je stejné jako když si ve sprše, hospodě nebo tak nějak všeobecně zazpíváš písničku nějakého interpreta.

3.8.2016 08:19:11 | Upraveno autorem (porovnej)

juliusm
ne, není.

duševní vlastnictví? autorství? ne? nic?

3.8.2016 10:44:02

asi
Asi si začnem aj ja vyrábať stolovky. Však dáky argument na to, prečo to spraviť sa vždy nájde...

3.8.2016 10:46:01

Můj názor
Podle mne je celá tahle debata zbytečná, protože postoj k té věci je dán výchovou a hodnotovým žebříčkem každého člověka a jedna strana tu druhou nepřesvědčí jakýmikoli argumenty. Co je pro jednoho normální a přirozené je pro druhého nenormální a nepřirozené, protože byl k takovému postoji vychován. A tím nemyslím jen rodinu, ale samozřejmě i jeho okolí, ve kterém si vytvářel životní hodnoty a postoje. Jedna diskuze na webu těžko změní jednu nebo druhou stranu.

3.8.2016 11:08:50

kandelabr:
Kdyby si nepsal rychleji než myslíš, tak bys věděl že nemáš pravdu.

3.8.2016 11:09:23

juliusm
ehm... a kde jsi přišel na to, že se nejedná o porušení autorského zákona? Kopírování hry autorský zákon jednoznačně porušuje - viz. §40 - §45 Autorského zákona.

Vem si třeba hudbu. Pokud chceš udělat cover verzi nějaké skladby, taky musíš získat svolení autora, případně zaplatit licenční poplatky (obzvláště vydřiduchům z OSA). Obdobně je to u psaného díla, ilustrací... a samozřejmě i deskových her. Tam je toho autorství (podle mého) ještě víc - ilustrace, designer, nemluvě o dalších aspektech právní ochrany takového produktu.

Mně osobně je celkem jedno jestli si někdo doma hry vlastnoručně vyrábí (čti kopíruje) nebo si je kupuje v obchodě. Pokud je hra nedostupná, je asi morálně omluvitelné, že si ji člověk vlastnoručně vyrobí, pokud ji moc chce. Já bych si dostupnou hru doma nikdy nevyráběl. Radši si ji koupím - ušetřím hromadu času a dostanu hotový produkt. Ten čas, který bych do toho investoval by byl několikanásobně dražší, než je cena deskovky... Pokud je hra drahá a nesplňuje poměr cena/výkon (což je individuální záležitost), tak jí nekoupím a koupím něco jiného. Dneska je tak velký výběr, že alternativa se vždycky najde.

3.8.2016 12:48:23

juliusm
tak já si kousek poposednu a ty mi to hezky polopatě vysvětli. dankešén.

3.8.2016 12:50:34

...
behe: to jsem nikdy netvrdil, sorry. (Ale na druhou stranu - tím, že si udělám doma deskovku, zrovna nic z §40-45 zák. č. 121/2000 Sb. neporušuji.)

kandelabr: jenom jsem řekl, že udělat doma deskovku je stejné jako zahrát nějakou hitovku dejme tomu někde při oslavě v hospodě - a pokud ne - poprosím o vysvětlení.

3.8.2016 13:00:22 | Upraveno autorem (porovnej)

julius
Ne, tys to přirovnal k instalatérovi, což je asi největší hovadina, co tu doposud někdo napsal...;)
Je mi tu z té debaty tak nějak smutno, ale nezbývá než se přiklonit ke křenovi, prostě je to o vnitřním nastavení každého a souvisí to s postojem k řadě dalších věcí...

3.8.2016 13:09:11

rix

zbytečná diskuze
Také se přikláním k názoru, že tato diskuze je úplně zbytečná. Každý bude obhajovat svojí pravdu. Přikláním se rovněž k názoru, že „pirátění deskovek“ není v pořádku, a je jedno jaké důvody k tomu člověka vedly (finanční, koníček, spousta volného času, postoj ke konzumu apod.) Je na každém, jak se na to dívá, jak s tím dokáže žít a jak se vnitřně vyrovnává s tím, že si deskovku nekoupí, ale udělá.

Pokud někdo napíše, že si ji vyrobí z důvodu, že hra je drahá, neodpovídá mu množství komponent za tu cenu, raději dá peníze do něčeho jiného nebo má z domova okoukané jak ušetřit, tak to je jen „vychcanost“.

Umím si ale představit, že hodně lidí baví si tu deskovku vyrobit, upravit si grafiky a mít pak o to větší radost ze hry a nedělá to jen pro finanční prospěch.

3.8.2016 13:33:03

Lenost
Já jsem jenom líný. Nechci trávit čas výrobou deskovek, protože můj čas je dražší. Cena za výrobu deskovky není daná jen cenou za materiál. Koupit si ji mě vyjde v součtu levněji. To je něco podobného jako třeba jídlo v restauraci. Taky si zajdu sem tam někdy na večeři, místo toho, abych si uvařil doma. Vyjde to dráž. Protože platím za to, že nemusím pracovat já.

Ta lenost/pohodlí se pak projevuje ve změně přístupu k filmům a hudbě. Platím si Spotify a Netflix. Protože se mi prostě nechce hledat po torrentech kvalitní rip a pak u filmů a seriálů ještě hledat padnoucí titulky.

A jak se k problému kopírování deskovek stavím u ostatních? Principiálně mi to asi nevadí. Pokud cílem je mít hru, která se už sehnat nedá. Nebo takovou, která se sehnat dá, ale graficky/materiálově vylepšenou (dokonalejší figurky, dokážu si představit třeba 3D tisk hexů do Osadníků). Vadí mi přímá kopie a domácí výroba, jen proto, mít danou hru doma a nedat do ní nic navíc.

3.8.2016 13:35:12

cena
ještě k té ceně - udělám si deskovku doma proto, protože cena se mi zdá příliš vysoká, než abych si ji koupil v obchodě... To je ta nejlacinější a nejubožejší výmluva ze všech. Buď ta hra za ty peníze stojí, nebo ne. Tečka. Přece když si koupím hru, podporuji celý tenhle průmysl. Podpořím místní prodejce, podpořím distributory, autory... Pokud lidé nebudou kupovat hry, tak hry nebudou - nebude ani co kopírovat :)

3.8.2016 13:43:47

ad Behe
... Podpořím místní prodejce, podpořím distributory, autory... Jenže když si někdo myslí, že jsou vydavatelé, prodejci a distributoři vydřiduši, co chtějí za několik karet a dřevíček majlant (že Anekene ;D), tak těžko takovému člověku vysvětlíš, že si hru má koupit.

3.8.2016 13:59:25 | Upraveno autorem (porovnej)

Abe

Kren
Teď se bavíš o Battle for Nethervein? :-D

3.8.2016 14:19:22

ad zbytečnost diskuze
:D Samozřejmě, že je ve své podstatě každá diskuze zbytečná, páč zde máme většinou dvě strany, obhajující svůj názor a jen těžko vlastník svého názoru jen tak změní svůj postoj. Avšak klidná a otevřená diskuze může nabídnout oběma stranám jiné úhly pohledu a tímto se zdokonalit. Je však důležité být otevřeným a názory přijímat, ať už jsou sebehloupější, možná některé zase až tak hloupé nebudou a naopak :) A k Behe: hry by byly, i kdyby se to přestalo kupovat, jak jsem psal níže, peníze jsou dneska nutné k přežití v běžné společnosti, pokud by by je autor za svou tvorbu nedostával (což je naprosto absurdní představa, dokud budou peníze, tak se téměř určitě najde někdo kdo ty hry kupovat bude, ale dejme tomu), tak to neznamená, že by je přestal vyrábět. Myslím si, že většina autorů to dělá hlavně protože je to baví, nebo chtějí něco sdílet a peníze jsou jen doprovodná složka, která jim to umožňuje dělat v dnešní době naplno. Takže pokud by je neměli, tak by to prostě dělali méně, jenom jako koníček a k nám by se to dostalo hůře, ale kdo by chtěl, tak by si to našel. Určitě by se to omezilo, ale říci, že by deskovky nebyly, kdyby se za ně neplatilo, je dost absolutní a unáhlený názor :) Jinak za mě: vždycky jsem byl podivín ve škole, že jsem si z brigády kupoval hry namísto stahování, dokonce jsem si kvůli tomu záměrně koupil konzoli, aby mě stahování lákalo méně, páč tam je to těžší... prostě pocit z originálky je nenahraditelný. Pokud ale za ní někdo nechce platit, tak jen těžko ho donutíme k opaku, hru si stáhne. To samé s deskovkama, pokud ho baví výroba, tak si jí prostě vyrobí. A kdyby tu možnost neměl, tak si jí asi nekoupí, takže čistě teoreticky nikoho neokrad, páč on si tu hru nechtěl koupit, nýbrž vyrobit, takže ten jeden neprodaný kus by existoval tak jako tak, i kdyby si jí dotyčný nevyrobil. A s názory tipu: "Tak si jí ale nezaslouží" naprosto nesouhlasím ;) Možná se pletu, možná to je moc absurdní myšlení a v žádném případě se nesnažím obhajovat piráty, jenom na to nabízím jiný úhel pohledu :)

3.8.2016 14:29:09

sused
Nas sused chcel cervene ferrari nemal samozrejme nan, a tak si kupil fiat, prefarbil na cerveno, dal znak ferrari a bol spokojny. Niektori, ktori nevedeli, ze takto vyzera fiat, verili, ze pred domom nam parkuje ferrari :) Okradol tym ferrari? Minimalne nas s tym pobavil.

3.8.2016 14:30:14
Offcanvas