Pirátění deskovek

Chtěl bych si touto cestou jen zjistit co si ostatní hráči myslí o homemade výrobě her a za jakých okolností si myslí že to je přijatelné a za jakých okolností zase ne. Tak co si o tom myslíte? Svůj nazor si zatím nechám pro sebe
16.4.2016 20:38:44

kdo je bez viny ať hodí kamenem ....
Ono je to na vkusu každého soudruha, mohli bychom začít u kdysi pokoutně nahrávaných kazet na stereomagnetofonech, přes VHS kazety po dnešní MP3 a skončit u deskovek a každej by měl kaňku.

Na východ od nás v zemí Velkého Voloďi lze najít stovky gigabytů naskenovaných deskovek v kvalitních rozlišeních, přímo na sheetech připravených odeslat na tiskárnu.

Většinou se jedná o kompletně scénou přeložené hry do tamního jazyka, a motá se kolem toho dost lidí. Další sorta lidí hrne redesigny všeech možných deskovek (typicky již řečená Duna a jiné)

Ze své stovky deskovek mám asi dvacet print´n´playů a celkem mě bavilo si to šmudlat, lepit, vyřezávat, barvit komponenty a tak. Několik z těch lepších jsem si "zlegalizoval" takže mám verzi vlastní i oficiální verzi. Rodinu i známé to baví a neřeší zda je ta hra taková nebo maková. Buď je hra baví nebo ne...

20.4.2016 18:00:24 | Upraveno autorem (porovnej)

...
tak už tu vlastně tak nějak všechno padlo. Jenom ještě dodám, že u mně jde hlavně o to jak k tomu lidi přistupujou. Když si někdo se vší pokorou vytiskne scan nějaké velké deskovky a upraví si ji dle svých představ třeba proto, že ho to baví, tak bych proti tomu nic neměl. Jasně máme tady morální hledisko, někdo to musel vymyslet, ale pokud ten dotyčný, co si to pirátí, to bere jak říkám s pokorou, chápe, že to vymýšlení stálo hodně práce, stejně jako samotná výroba a distribuce, ale jen si prostě chce udělat svou verzi, tak si myslím, že to vůbec nevadí. Ano, padnul tady vcelku logický argument: pokud si to nikdo nebude kupovat, deskovky nebudou... ale ten pirát, nemusí mít hned výčitky svědomí, to by je rovnou mohli mít všichni lidi co deskovky vůbec nehrají, fakticky pro distributora to vyjde stejně. Ano, ukáže to pár lidem navíc, kteří by si tu deskovku mohli teoreticky koupit, ale to je tak malé číslo, že to netřeba řešit. Doopravdy pak jde jenom o etické hledisko, které mi nepřijde porušené, pokud pirát oceňuje práci a nepovyšuje se nad tvůrce. Ostatně to platí i pro celý život. Taky si můžu postavit sám barák a je značný rozdíl, jestli budu říkat, že jsem si to radši postavil sám, protože ti ukrajinci bez tak nic neuměj, nebo si budu vědom potřeby zednického povolání pro společnost, ale budu si to chcít postavit sám. Prostě jde o přístup.

Zažil jsem hodně pirátů, kteří říkali, že jim jedno kdo to vytvořil a proč to vytvořil, že je to prostě jenom baví atd... to je imho značně omezený přístup a s ním vůbec nesouhlasím.

EDIT: ještě dodám k tomu argumentu, co jsem vyzdvihoval výše: Je sice logicky z pohledu dnešní funkcionality společnosti (potřeba peněz k reálnému fungování a začlenění se do komunity), ale když se nad tím zamyslíme, deskovky by byly tak či tak i kdyby se za to neplatilo. Lidi prostě baví si hrát a stejně tak se seberealizovat. Deskovky by prostě vznikali, akorát ne v takové podobě jaké je známe dnes. Ale díky internetu by s tím nebyl zase až tak velký problém.

2 EDIT: Jo a jenom objasním, že sám jsem zastánce originálek, protože jak píše zcela správně Ringo, ten pocit z originálu je pro mě osobně nenahraditelný.

20.4.2016 18:23:04 | Upraveno autorem (porovnej)

matewr84
nechápem ako okrádaš toho ukrajinského murára ak si dom postavíš sám, to nemá s kradnutím duševného vlastníctva nič spoločné, veď on si za ten čas čo nepracuje u teba zarobí inde.

to, že si niekto vytunuje hru k obrazu svojmu je samozrejme ok.

20.4.2016 18:29:42

...
Mluvil jsem o v rovinách etického "kodexu", bylo to přirovnání k tomu jak to lze brát s pokorou a bez pokory. Pirátění s pokorou mi nevadí.

20.4.2016 18:33:07

matewr84
takže když v obchodě zatlačím slzu v oku a s pokorou ukradnu třeba čokoládu a budu usilovně myslet na ty chudáky, co ji vyráběli, tak je to OK?
a s tím barákem si snad děláš srandu, to je jako bys srovnával ... no budu slušná

21.4.2016 09:40:37 | Upraveno autorem (porovnej)

...
Chtěl jsem zase objasňovat, ale uznal jsem, že lepší bude pro všechny když taky pro jednou budu držet hubu. Beru váš názor, není ani zdaleka zcestný, ten můj však také ne ;)

21.4.2016 19:42:41 | Upraveno autorem (porovnej)

home made?
Za svůj život jsem si udelal jen asi 3 hry. A u všech mohu říci, ze jsem si je dříve nebo později i koupil.
Důvody výroby:
Osadníci z Katanu - nebyli k sehnani, ale existovala verze k tisku. + nějaké lamino u otce v práci. Neměl jsem ještě žádné příjmy.
Krycí jména - zdržel se termín vydání a já jel na party akci, kde se odemne čekala nějaká herní novinka. Tak jsem vzal za vděk slovy z Aktivit. Pro tu srandu při griotce to bohaté stačilo.
Splendor - hraji na cestách-cundrech. Takže je lepsi, když trpí domácí tisk než original.


U RPG her asi takhle poctivý nejsem. Tam ani netisknu.

21.4.2016 21:55:58

...
Když teď vezmu v úvahu vytíženost v rámci mé práce vs. příjmy vs. vložený čas do výroby, tak se vyrobit hru nevyplatí. Takže morální dilema kopírovat/nekopírovat nemusím řešit. Obecně kdybych to udělal, tak s vědomím, že to není správné. Není a nebude. Ale denně děláme tuny jiných věcí, které taky nejsou správné a žijeme.

S čím ale po pročtení diskuze nesouhlasím:

1) Vyrobit si hru doma může být levnější a to výrazně. Platí to pro eura a zvláště pro karetky. Dále pro některé hry od GMT - například 1775. (Ameritrash kvalitně okopírovat prostě nejde.)
Problém je jen s vloženým časem. Ale pokud má někdo práci, ve které potřebuje zabít volné chvíle, tak to ani problém není. A to pomíjím, že někoho prostě může bavit samotná výroba s tím, že...

2) ...vyrobená varianta může být a bývá výrazně hezčí. Když se člověk snaží. To může být také důvodem. Mít radost z hezké hry. Proto si já osobně hry vylepšuji. Stojí to čas, stojí to peníze. Autory "neokrádám", ale myšlenkový princip je podobný.

1a + 2a) Ještě bych podotkl, že z hlediska času jde o stejný princip, jako barvení figurek. Stojí to čas, který nikdo nezaplatí. Stojí to materiál. Základ stačí. Ale nabarvené je to prostě lepší. Stejně tak vyrobená hra může být hezčí. A to může piráta bavit.

3) Argument, že doma vytištěné karty musí být v obalech, a to je mínus celého procesu, je zcela mimo. Poté, co jsem viděl často hrané originální hry bez obalů, jsem měl jasno - každá karta v mých hrách je obalena. Takže je fuk, jak vznikla.

4) Už dlouho bych chtěl vlastnit Hell Game. Karty jsou ale graficky naprosto hnusné (ne obsahem, ale zpracováním - můj úhel pohledu - nedebatujme o tom - prostě se mi nelíbí) a angličtina je pro mou herní skupinu natolik složitá, že abych si tu hru zahrál, budu muset ty karty od základu vyrobit znovu. Tím mám 80% hry. Co dál? Být "svině" a vyrobit si i zbytek, nebo zaplatit 80% ceny "za nic". Je to jako mít chuť na marmeládu a muset zaplatit celou koblihu...

5) Je zde ještě jedna klíčová otázka. Je možné, aby byli okradeni hráči autorem? Chápu, že ze zákona ne. Pokud autor vymyslí hru a bude za ni chtít 50.000 Kč, tak mi za to buď stojí, nebo si ji nekoupím. Stále ale narážím na hry, které sice jsou dobré, ale obsahují herní plán, 2 hrací kostky, 50 dřevěných kostiček, 60 karet a cena 2.500 Kč. Je to vůči hráčům fér? Duplikát s extrémně vysokou kvalitou je otázka 500 Kč, takže masová výroba kolik. 200 Kč?

4.7.2016 10:33:01 | Upraveno autorem (porovnej)

pirátství je hobby
Je na čase, abych taky řekl svoje ze strany piráta.
Mě domácí výroba her baví. Karty na tvrdý nebo lesklý papír a vložit do koupených obalů, komponenty upravit v kompu, napelit na tiskařskou lepenku a hodiny práce s řezáním, figurky z tvr.papíru do trojuhelníkového tvaru nebo z lepenky.
Radost z dřiny a hotové práce je velká, Ale...
- vyrobil jsem si takhle několik her, které jsou v podstatě pár let staré, nejsou prodejné a pokud se mi podaří sehnat origoš a zkopčím si to, tak je to jen pro moji potřebu a ne pro další prodej (zas takový pilný kutil nejsem)
- skvělé věci se najdou na servrech na východ od evropy.
- občas změním obrázky nebo překládám texty do češtiny
- nepouštím se do hry, která má hromadu komponentů, nejsem ještě v důchodě.
Žádná z mých vyrobených nepřesáhla výrobní cenou polovinu kupní ceny.

Upřímně, raději hru koupím, protože tím děkuji autorovi za jeho nápad a úsilí, jen raději bych ty prachy dal přímo jemu a ne obchodnímu průmyslu.
Příklad předražené hry - Quantum - prodejní cena 1200kč, moje výrobní 300kč vč.původní grafiky, nejdražší byly ty kostky. Taková hra se prostě nevyplatí kupovat.
Když srovnám např. cenu a náplň hry Zombicide, Arkham CZ a Studená Válka, tak Zombicide vyjde jako čístá zlodějina. Pak je jasné, která hra půjde na domácí výrobu.

7.7.2016 14:44:02

souhlas
ty poslední dva příspěvky to vcelku celé vystihly...

7.7.2016 16:08:07

...
špatňák
tak zrovna GMT jsou na poměr cena/komponenty takoví spíše špatní, ale tam je obrovská přidaná hodnota v tom že někdo nastudoval celou historii za tou hrou, mám pocit že autoři studené války říkali že to bylo několik let a až potom co se tomu dostatečně věnovali byli vůbec schopni to převést do hry, tyhle historické velkokousky to tak mají všechny, hromada hromad práce v zákulisí. Kdybych to upirátil, tak bych se před tou hrou vždycky musel stydět.
Ale nevím jestli si mluvil o GMT nebo obecně. Například Days of Wonder mají taky spíše horší poměr cena/komponenty, ale nějaká takováhle hloubka je ve srovnání s GMT nulová (typicky smallworld, strašný rip-off).
"Luxusní" verzi hry si asi vyrobí spíš ten co už tu hru má a ví že má cenu do toho investovat ten čas, to bych pirátstvím nenazýval.
Myslibor
je sice super že bys chtěl platit přímo autorovi, ale není to jen autor kdo má všechnu tu práci s dotažením hry od nápadu přes funkční prototyp až na poličku v obchodu. Zamysli se, nejen autor, ale testeři, grafika, návrh, samotná výroba, distribuce, prodej, etc etc... Je hezké že si myslíš že to není potřeba, ale hippies jsou záležitostí minulosti a všechno tohle a mnohem víc potřeba je, jinak by prostě deskovky nebyly.
A vůbec, neměla by podle tvého pohledu být zlodějina spíš studená válka? Jen 100 karet, mapa světa a žetonky. Zrovna zombicida je hra s malým nákladem, spoustou figurek, vymazlenou grafikou a spoustou jiných komponent "na míru". Popravdě to zlodějina je, o tom žádná, ale menší než válka.

8.7.2016 15:21:56 | Upraveno autorem (porovnej)

...
Mno Terra dala taky hafo práce i času a nestojí dva a půl litru. Přitom je to tak našlapaná krabice, že svácnout s ní někoho po hlavě, tak ho zabiješ.
Se Studenou válkou sis poměrně naběhl. Má všechnu tu "práci v pozadí", jako její bratříčci a sestry od GMT, ale prodává se kolem osmi kil. Takže ta cena je hodně na pohodu. Naopak Churchill mi přijde jako hodně podobná záležitost (nehrál jsem - soudím podle dvou hodin, kdy jsem pozoroval kluky v Olomouci), děje se tam toho víc, hloubka karet mi přijde naopak slabší, ale ten už 2,5 stojí.

11.7.2016 12:00:15

okradeni autorem
Chlapci, chlapci.

"Být okraden autorem" to je velmi vtipné. čili když je něco z mého pohledu moc drahé a nesplňuje to mé představy o poměru ceny a výkonu, tak mi to dává právo si to vzít zadara? A kdo prosímpěkně tuhle hranici určuje? A podle čeho? vydělíte váhu krabice pořizovací cenou?

Aby bylo jasno, nejsem žádný strážce morálky, ale tahle obhajoba pirátství je dost plytká.

11.7.2016 14:28:40

kandelabr
Asi sis ten bod 5 nepřečetl pozorně. Nebylo to oprávnění k vytvoření duplikátu, nýbrž otázka. Je k zamyšlení, jestli ty hry mají tu hodnotu. Autor/vydavatel by přeci neměl vychcaně spoléhat na dobrou vůli hráčů "alá nastřelím to co nejvíc to jde + ještě kousek přidám a oni to koupí, páč jsem to vydal já a jsem frajer největší." Je to zhruba stejný přístup k protistraně, jen z druhého konce.

11.7.2016 18:36:46 | Upraveno autorem (porovnej)

Kandelabr
je pravda, že ta cena je nastavená a je už na nás zda dané zboží koupíme nebo ne. Takže to okrádání ze strany vydavatele/distributora vlastně není faktické. Nepřišel nám domů a nevzal nám nic. Na druhou stranu, ta hranice o které píšeš je nastavená všeobecnou tržní politikou. Nevím jak se nazývá ta nepsaná úmluva, že nikdo neprodává pod cenou ani nad cenou, jinak by trh zkolaboval, ale toto je přesně onen případ. Samozřejmě, že v tak malém průmyslu (v porovnání s jinými), jako jsou deskové hry, zde toto pravidlo není tak žhavé a občasné výkyvy se objevit mohou a také se tak fakticky dějí, ale spíše v tomto případě jde o hledisko principiální, kdy to jde prodat za určitou cenu a přesto se přestřelí, jen protože vědí že mohou, že to lidi koupí, protože ta značka je slavná nebo prostě se tomu nedá odolat. A to je IMHO morální zlodějina. Můžeš dát něco levněji, tzn. můžeš někomu pomoci ušetřit a udělat radost. Místo toho mu finančně přitížíš, i když nemusíš... Představme si, že vidíme někoho jak ošklivě spadl. Můžu se ho jenom zeptat jestli je to dobrý, nebo mu můžu pomoci vstát...

11.7.2016 18:36:59

Špatňák, matewr84
Špatňák: nemyslím, že bych četl špatně. V bodě pět zmiňuješ to, že množství komponent dle tvého neodpovídá ceně. že by sis totéž mohl vyrobit za třetinový náklad. A co třeba to, že tu hru někdo musel vymyslet? testovat? nakreslit grafiku, nechat vytisknout atd. Jasně jestli někdo udělá černého petra, nalepí na to obrázek z game of thrones a bude to prodávat za litr, tak to je obyčejná vychcanost. Ale třeba válečné hry, kde často je jenom mapa, plato žetonů a dvě kostky a stojí to dva litry. Je to moc? Co když tu hru třeba někdo vymýšlel pět let?

Za nápad se platí.

Jestli ti nějaká hra příjde drahá, máš svaté právo si ji nekoupit. Máš svaté právo napsat autorovi, že s cenou přestřelil. Můžeš brblat v diskusi. Ale nedává ti to právo si to vzít zadarmo.
Tvůj bod 4 s koblihou je totéž. Nikdy neplatíš "za nic". Klidně si vyrob i zbytek, ale nezapomeň si k tomu napsat i svoje pravidla.

matewr84: morální zlodějina? što je to takoje? mám produkt a chci ho prodat. chci na něm vydělat. úplně vidím jobse, jak si říká, hm, už jsem si nahrabal dost, ty ajpody budu dělat ode dneška za polovic, furt na tom vydělám a udělám lidem radost. vždycky můžeš dát něco levněji. Proč bych měl mít na prodeji marži 20%? nestačilo by 10? nebo 5? nebo 1...
ano, cenu určuje trh. když se to lidem bude zdát drahé, nebudou to kupovat. prodávající bude muset slevit. prodávající chce vydělat a když cenu přestřelí, nabije si hubu. Když je po zboží hlad, vydělá. říká se tomu obchod.

Nemá žádnou povinnost dělat charitu.
to jestli je věc předražená nebo ne určuje kupující. je lamborghini morální zlodějina? asi jo, protože si ho nemůžu dovolit.

11.7.2016 19:37:26

...
Asi máš pravdu, kandelabre, že obchod je vlastně celý založený na tom co nejvíc vytřískat z lidí, neboli, jak jsi to sám nazval, o vychcanosti. Jelikož mi tohle není blízké, tak bych se k tomu neměl vyjadřovat, ale mě vadí nastřelování ceny s vědomím, že to lidi(dojné krávy), stejně koupí. Nebo mrskání těch samých rozšíření za nehorázný částky. Vadí mi když polovičatá hra, která stojí jenom na známosti značky, stojí víc než hra do které dal autor úsilí, třeba těch pět let, o art se postaralo třeba pětice skvělých ilustrátorů, vymyslelo se něco inovativního, testovalo se tisíckrát atd... O tohle mi jde. Tyhle hry se budou prodávat stejně a ta známá by přitom nemusela stát tolik. Jasně v obchodě to tak chodí, ale takovýto obchod bohužel s lidskostí moc společného nemá.

EDIT: jenom doplním: Člověk by imho neměl chtít zbohatnout, ale žít pohodový život a prioritně přinášet radost druhým.

Ale to už jsme dost OT

11.7.2016 20:07:41 | Upraveno autorem (porovnej)

...
matewr84:
když někdo vydá rychlokvašku, zmetek nebo z toho smrdí na sto honů snaha vydojit z toho co nejvíc, to mi samozřejmě vadí též.
ale tobě se z toho při tom rozjímání vytratilo to, o čem byly vaše příspěvky prvně. ani předraženou hru nemáš právo upirátit. dělej si co uznáš za vhodné, já tě soudit nebudu, ale není to tvoje právo.

11.7.2016 20:18:01

...
No měl bych pár konkrétních postřehů z praxe.

1) Je pravda, že za deskovkou je nějaká práce. Zvláště hry od GMT mají vysokou přidanou hodnotu v tom, že něco tvoří hra, něco mravenčí práce celého týmu, který se stará o co nejlepší historické reálie. Tak si pak ale říkám, za co platím ve Fief, který je cenově srovnatelný s historicky věrnými hrami, ale zasazený do fiktivní Francie. Za co jsem dal dva litry?

2) Studená válka se opírá o historické reálie a autoři si na tom zamakali. Ale protože jim to GMT "jen" vydává, je cena úplně jinde. Churchilla si dělali sami (jestli se nemýlím) a je víc, než za dvojnásobek. To mi poukazuje na enormní nenažranost velkých vydavatelů.

3) Autoři her by sami měli dělat hry tak, aby vůbec nemělo smysl přemýšlet, jestli si udělat/neudělat duplikát. Buď rozumnou cenou (viz. třeba ta Studená válka, Terra), nebo aby ty komponenty byla tak WOW, že je prostě budeš chtít. Bez problémů si třeba uděláš PNP verzi Space Hulku, ale KDE BUDOU TI COOL MARIŇÁCI? To je hra, kde bez mrknutí oka dáš tři litry, protože ty figurky jsou prostě masakr.

4) Když ta cena není v pořádku, nebo za ni nedostaneš férový obchod, tak jsi vlastně v pytli. Budu-li chtít hrát třeba Monopoly, ale Monopoly Game of Thrones budou mimo mou platební ochotu, tak mohu slevit a pořídit si třeba Monopoly Červený trpaslík (příklad - nestudoval jsem, co která stojí). Nebo Šachy. Nemám na slonovinové, tak si koupím cestovní magnetické. A pořád to bude stejný herní zážitek, jen vizuál bude ochuzený. Chci-li ale klasickou deskovku, tak prostě je to ve stylu ber, nebo nech být. To už je do jisté míry narušený obchodní vztah, když nemáš možnost vybrat si alternativu a protistrana si kompletně diktuje podmínky. Napadá mě analogie s rohlíky. Mám je třeba hrozně rád a nevadí mi dát za ně 2, nebo 3 koruny. Když mi je ale pekař zdraží na 25 Kč (a nejsem schopen koupit jinde), tak si buď koupím chleba, nebo domácí pekárnu a je to (aka vyrobím duplikát na koleně).

5) A co mi přijde opravdu zajímavé. FFG šli za majiteli práv na Dunu, že chtějí udělat reprint. Slyšeli takovou sumu, že se jim podlomila kolena. Tak pokrčili rameny a vyrobili si vlastní hru, kterou zasadili do Twilight Imperia. Jinak je to ale přesná kopie Duny. S tím, že zjemnili pravidla, aby oslovili víc hráčů. Není tohle pirátění? Takže pokud chci, dejme tomu Ticket to Ride, tak to přejmenuji na Jízda vlakem, předělám grafiku a je to OK? Jaký je vlastně rozdíl mezi mnou a vydavatelství?

Nic z toho není legitimní důvod, aby mohl kdokoliv deskovky kopírovat. Nahlas uvažuji o důvodech, které k tomu mohou vést, které by k tomu vedly mě. Ne nadarmo se říká, že příležitost dělá zloděje. Takže i vydavatelství může udělat něco pro to, aby se takové věci neděly. Já sám jsem třeba zvažoval, že si Churchilla koupím. Říkal jsem si, že bude stát tak 1.200 - 1.500 Kč. Když jsem zjistil cenu, tak na to kašlu. Mohli jsme být obě strany happy. Díky jejich přístupu nebude ani jedna.

11.7.2016 21:56:20

...
Po pročtení diskuze mě k pirátění napadlo jen tohle:

Jde o dle mého názoru marginální problém. Vyrábět to na koleně bude fakt asi jen někdo pro koho je to hobby. Pravděpodobnost aby se z toho stala masová praxe, se hádám, bude limitně blížit nule.

Nemít alternativu k výběru deskovky. No ono těch herních mechanik je pár desítek a ty hry se kolem nich točí za různé ceny, takže podle mě pokud chceš, vždycky něco ze stejného ranku najdeš.

Co se týká reedicí her, které skončí v jiném kabátě. Jak by se dalo zabránit, aby vznikaly hry, které se točí kolem podobné mechaniky? To by se museli patentovat herní principy? Tuhle praxi asi raději ne. Spíš než tlak na nové mechaniky by to vyvolávalo obavy z toho, že se ozve nějaký autor hry, která je zapadlá na x-tisícím místně na BGG, že s tím už vlastně přišel dřív on a samozřejmě by chtěl zaplatit. Takže by to tak maximálně zakonzervovalo status-quo a vývoj by šel do kopru.

Opačná strana tohoto je, že díky těmhle „překabátěncům“ se mohou hráči dostat i k podobné hře, která už není k sehnání. Například Mage-Knight teď někdy má jít na trh (pokud už není) jeho překabátěná verze s tématem Star-Trek – myslím, že to spousta hráčů ocení. (tento případ konkrétně původního autora nepoškodí neb je podepsán i pod druhým kouskem).

No a jako poslední je cena. Tady musím souhlasit s kandelábrem. Hráč nemá nárok na to mít hru za cenu, která se mu líbí. Má možnost si ji koupit za cenu, kterou tomu vydavatel přidělil. Opravdu není nic jednoduššího než si říct, tohle za to nedám a hru si nekoupit.

Vydavatel dělá cenu tak, aby se mu vyplatila. Tvrdit, že by měl slevnit a udělat něco pro hráče je sice hezká, ale snížení ceny nemusí automaticky znamenat zvýšení prodeje. S cenou jde na trh vydavatel, když přestřelí, tak si to vyžere (utopí v tom na nějakou dobu peníze a nakonec ho situace donutí cenu srazit), když podstřelí tak nevydělá tolik, kolik mohl. Je to jejich rozhodnutí a oni si za něj nesou zodpovědnost, která se projeví na jejich výplatách.

11.7.2016 23:09:24

...
Určitě souhlasím, že je to opravdu zanedbatelná část a home made deskovky budou měřeny v promilích procent.

Co jsme chtěl posledním postem (mimo jiné) říct je, že jsou deskovky, které mají svou cenu, ale ani zdaleka ne takovou hodnotu. A to OK není. Férový byznys je situace, kdy za své prachy dostaneš adekvátní odměnu.

14.7.2016 21:10:50

...
Souhlasím s domácí výrobou her, které jsou už out of print a nedají se téměř získat jiným způsobem (sám jsem si vyrobil Dunu a mám zálusk na původní Civilizaci). Také si rád sem tam vyrobím i některé print and play hry. Baví mě to.

Co se týká her, které jsou k dostání v obchodech a některé stojí ne zrovna malé peníze, tam bych velice uvítal, kdyby vydavatelé či autoři sáhli k tomu, aby vydávali print and play "demo" verzi své hry, tak jak je to časté u kickstarterových kampaní. Vytisknu si hru (demo) černobíle na obyčejný papír, zkusím pár kol/her, zjistím, jestli se mi mechanismy a vůbec celá hra líbí a budu ji tedy hrát, nebo by na ni jen sedal prach, a podle toho se rozhodnu o nákupu. U her jako Star Realms nebo Machi Koro to, vzhledem k ceně originálu, fakt nemá cenu řešit po domácku.

Naposledy mě velice nadchl Space Race, který jsem si objednal i když cena nebyla malá a celou hru dali autoři k dispozici jako print and play. Ale objednal jsem si ji právě proto, že mě hra baví a chci autory podpořit a poděkovat jim.

15.7.2016 07:36:05 | Upraveno autorem (porovnej)

..
mě by jen zajímalo, kolik z těch co tu pirátění odsuzují, si třeba stahují filmy nebo písničky nebo tak něco :) Sám jsem si několik her vyrobil. Třeba splendor kde jsem nahradil žetony imitací drahokamů a kupovat hru, a k pak ještě kameny..tak mě to vyjde na bůh ví kolik. Tak jsem si to udělal rovnou (chápu, že mě tu teď dost lidí asi ukamenuje) Ale když to vztáhnu na splendor na Android - koupit hru "Splendor za 200 a nebo si stáhnu Prestige,která je úplně stejná ale zadarmo.) no ale abych se dostal k tomu proč že píšu. Je zde tolik lidí co tvorbu vlastní kopie odsuzují, ale zajímalo by mě jak to mají s filmy nebo třeba písničkama. Tam jde o to samé (ne li horší) a nemyslím si že se nad tím tolik pozastavují. Takže za mě ano..udělej si kopii, když se ti s tím chce babrat. Cenu sice srazíš třeba na polovic,ale aby to nějak vypadalo tak si celkem dáchneš :)

18.7.2016 11:33:05

Pirátění
Ne, nemám pirátské filmy, hudbu ani software v počítači. Z uvedených položek bývá občas největším nepochopením právě software. Aktuálně mi někdo nabídl „pirátsky“ Zoner, když jsem se ptal po nějakém programu na úpravu fotek. Odmítl jsem to z důvodu, že si ho můžu koupit a byl jsem za cvoka, jenomže zrovna stejný pocit mám, když slyším, že si někdo vyrábí třeba Splendor (příklad), protože mu 800,- přijde moc peněz. Nejsem Rockefeller, ale hezká hra prostě něco stojí. Navíc mi přijde, že řada titulů je v české lokalizaci levnější, než v originále. Pro mě je hra i kus nějakého umění. Mám rád, když to hezky vypadá. Díky této diskuzi chápu, že pro někoho je „stavba“ deskovky koníčkem a jím vymazlená hra, jako svatý grál. Pokud si někdo pro svou potřebu vyrobí nějakou hru, nebo si ji vyrobit nechá a hra má ve výsledku lepší úroveň než originál, pak před takovým deskovkářským tunningářem smekám, protože taková práce se za pár korun prostě udělat nedá.

Dodatek: Neodsuzuji, jen nechápu ..

18.7.2016 18:56:06 | Upraveno autorem (porovnej)

Souhlasím se všemi
Nechci nikoho moralizovat, ale :)

Tato otazka je podle me moc konkretni. Spise by mela znit: pride vam normalni porusovat pravidla? Protoze jak muzu vystupovat kriticky proti lidem, kteri pirati deskovky( porusuji pravidla), kdyz ja napr. volam za jizdy( vseobecne dopravni pravidla jsou porusovana asi nejvic), v pracovni dobe si delam deskovku ( no tak sem v praci, ne leda by jsem to mel v pracovni smlouve :), a jakekoli jine porusovani pravidel. Doba je holt takova a misto nejakeho moralniho kodexu mame 1000 paragrafu a miliony pravidel, ale nemuzu nadrazovat jedno druhemu.
Protoze Kdo lze, ten krade. A kdo krade, ten muze i zabit!!!

Ale abych se dostal k jadru pudla. Muj nazor je: At si kazdy dela co chce. Ale pak se za sve jednani musi zodpovidat. Pred svou komunitou( treba hracskou), spolecnosti a mozna i pred Bohem.

A mel bych jeste jeden dotaz. Nema dusevni vlastnictvi jen omezenou platnost? Vim, ze se nedavno rozcilovala Helenka Vondrackova :) , ze zacina prezivat svoje prvni hity a prestava za ne dostavat autorske honorare. Ted to prezenu, ale za takoveho mozarta se uz preci neplati, ne. Nadruhou stranu Monopoly ted slavili 80 let. Nevi tedy nekdo, jak je to s tim dusevnim vlastnictvim?

Mejte se dobre a neco pro to delejte, napriklad si zahrajte ( kdo si hraje ...)

24.7.2016 12:21:56
Offcanvas