obecně o miniature wargaming - teda doufám

trochu se v tom ted hrabu, takze misto pro srovnavani, nazory, napady, objevy

PS: pokud by se nasel nejaky cesky slangovy nazev bylo by to super. polsky bitewniak proste nema chybu (alespon proti miniature wargaming)
23.1.2012 13:20:12

Boldrick
jj. mě bavil hodně Mordheim - přesně jak říkáš, války gangů, každá strana zhruba 10-15 figurek, rozvaliny města. U WH fantasy mi vadí to, že se ty grupy tahají společně a potřebuju na to ty podstavečky, abych udržel formace.
Na začátku prosince jsem úplnou náhodou potkal kamaráda, se kterým se Mordheim hrával, a ten zrovna měl seanci WH40 a pozval mě to omrknout.
No musím říct, že ty dva stoly 150x200 a na nich kulisy rozvalin Citadely nebo čeho ... udělalo to na mě monumentální dojem ... a hodně mi to připomělo právě Mordheim ... a dost sem o tom začal uvažovat ... Grey Knights, Sisters of Battle nebo Necrons ... fakt bych to rád zkusil.

26.1.2012 11:58:36

to rbx
jde asi tako o to, co vschno se pak schova pod tu kapotu pocitace. muze se toho taky schovat prilis a z cele hry je pak magie. muzu srovnat hrani titana v realu a v java verzi. a na tom pocitaci proste ani poradne nevim proc zrovna tolik zasahu apod. a o necem takovem to pro mne je. sice to za mne muze nakrasne vsechno udelat nejaky soft, ale taky se pak muzu do nekonecna vztekat, ze mi nic nevychazi, a pri tom to muze byt jen tim, ze, obrazne receno, utocim peasantem na oddil kavalerie a ani o tom nevim

26.1.2012 12:23:11 | Upraveno autorem (porovnej)

to ndru
Tak jestli nepoznas, ze utocis pesantem na oddil kavalerie, tak uz je neco spatne. Ale podle nasdeni Radka a nejen z jeho dojmu si myslim, ze ta hra bude propracovanejsi, nez styl: vypadlo nam nejake cislo, ale jeho puvod je neznamy. Me to prijde jako hodne zajimava myslenka, ale zaroven to na me pusobi uz dost komplikovane. Chtel bych to videt v akci nekdy. :-)

26.1.2012 12:33:17

Vojtech Musil
Tak to jsme dva :)

26.1.2012 12:44:54

rbx

ndru
oni maji celou Wikipedii, kde vsechny matematicke vztahy popisuji, takze pokud do toho chces dobrovolne proniknout, tak neni problem. Ale oni se predevsim snazili udelat wargaming prijatelnejsi pro novacky. Hodne lidi odradi mraky tabulek a pocitani zasahu a kostek a modifikatoru.

26.1.2012 12:48:03

to rbx
Naprosty souhlas. Ono je hezke, ze clovek vidi do to pozadi, ale pak zjistis jak pise Radek, ze to jsou vlastne jen matematicke vzorce typy - secti utok tehle a tehle, odecti tamto, vynasob za bonus, tyhle jednotky to maji jinak a vysledek je cislo... a tohle spousta lidi proste zabli. Je to asi trochu nadnesene, ale pro me osobne by to bylo peklo. Spis by me zajmalo, jestli ten programek ci jak to presne funguje dava treba i nejake statisticke prognozy, jaky muze byt nejhorsi vysledek a nejlepsi vysledek, kdyz zautocim, protoze to je podle me dobra predstava, jak to muze dopadnout, protoze preci jen by mel mit clovek asi nejakou predstavu, co je na koho dobre a jakou tam ma sanci, hm? :-)

26.1.2012 12:52:39

rbx
Na kolik figurek se to vlastně hraje? Je tam nějaký hrací plán rozdělený na čtverce. Vzdálenosti se měří na ty čtverce, tzn. zapíšu do programu, kde stojí moje útočná jednotka a kde stojí cílová jednotka a program vypočítá vzdálenost, zásahy, poranění atd. a vyplivne výsledek? Tzn. vypíše, kolik figurek je potřeba odstranit? Nebo se měří metrem?
Popiš to trochu :) ať se dozvíme něco konkrétnějšího. díky :)

26.1.2012 13:03:45

rbx
Podle mě mají deskovky své přirozené omezení, a nemyslím, že jejich překonávání pomoci PC takové hře pomáhá. Je to asi jako motorka se střechou.

Ale nechci tady flamovat, vás to baví a to je hlavní.

26.1.2012 16:29:00

Ex-illis
Vojtech Musil: Ano, dává to statistické prognózy, přesně víš, jakou máš % šanci na zásah, kritický úder, miss apod. Ale samotná hra je spíše intuitivní (u nás se na % nikdo nedívá) - vím, že rytíř má nejlepší zbroj ze hry, takže vím, že nějaký šťouch vidlema se do něj nevyplatí. Stejně tak ale vím, že právě kvůli té zboji ho blesky impů na 100% zasáhnou.

Tangram-
Armáda: Primárně jde o bitvy středověkých armádek a jelikož Evropa je silně rozdrobená mezi soupeřící frakce, a velkou armádu nemá (snad kromě Francie, která ale o výkvět rytířstva přišla u Courtai) nikdo. Což je ve hře symbolizováno průměrně tak deseti jednotkami. To je přibližně 70 figurek. Jsou i tací blázni (přesněji řečeno jeden blázen), jejich armády čítají snad stovky figurek. Existují jednotky jak historické (rytíři, kušníci) tak fantasy (andělé a démoni). Pěchotní jednotky se skládají z max. 8, jízdní z max. 4 figurek (jsou i výjimky, např. impové). Pak jsou ve hře ještě přítomni hrdinové dvou typů - pojmenovaní (zatím William Wallace a Lucifer) a obecní (čarodějka, důstojník papežské armády, šlechtic...). Ti jsou pro hru dost důležití, jelikož určují morálku vlastních jednotek na bojišti. Každý hrdina má na výběr z množství různých frakcí, každá dává bonusy a mínusy něčemu jinému (např. za Francii si můžete dovolit nasadit 4 jednotky rytířů, čehož by se žádná jiná frakce nedoplatila, zato ale mají vidláci a neurozené jednotky o HODNĚ nižší morálku).

Stavba armády: na intrnetových stránkách, kde si vytvoříte účet atd., můžete sestavovat armády. Dělá se to jednoduchým způsobem, kdy prostě kliknete na vaši jednotku, kterou chcete v armádě mít, a potom už se vám zobrazí její cena, morálka atd. Tyto hodnoty závisí i na ostatních jednotkách v armádě (jak už jsem psal, nasadit armádu o 4 jednotkách rytířů si může dovolit snad jen Francie). Také můžete zvolit její level (čím nižší, tím je samozřejmě nižší cena) a výbavu, např. nějakou kouzelnou zbroj. Průběžne se vám zobrazuje také celková cena armády. Ta je důležitá, jelikož armády hráčů, se kterými chtějí svést bitvu, se můžou lišit max o 15% ceny (mám armádu za 1000 bodů, soupeř může mít za max. 1150)

Herní plán: je rozdělen na jednotlivé zóny (většinou 5x4). Do nich se ještě na počátku bitvy umístí terén (lesy, hory, ruiny...). Poté se rozmísťují jednotky. Pro účel hry je jedno, kde v zóně jednotka stojí, důležitá je samotná zóna. V každé zóně můžou být 3 jednotky každé ze stran. Jediná důležitá věc na postavení vašich jednotek v zóně je směr natočení - o tom více v boji.

Akce: existuje několik základních akcí - pohyb, útok, boj, obrana, použití schopnosti

Pohyb: Při vybrání rozkazu pohyb se vám ukáže okno, ve kterém vidíte možnosti pohybu jednotky. Pohyb se měří na zóny (jezdci o 2, pěchota o 1). Při pohybu je důležité, na jaký terén jdete (případně z jakého vystupujete) - pohyb v lese je pomalejší, proto se po takovém pohybu jednotka dostane později na tah, a navíc bude více unavená. To platí i pro pohyb po diagonále.

Útok: v případě, že je ve vašem pohybovém dosahu nepřátelská jednotka, můžete provést útok (zlidověle "načerdžovat"). V tomto momentu je několik důležitých věcí: a) na jaký terén útočíte (do lesa se s koněm blbě jezdí) b) jak je vaše a soupeřova jednotka unavená a jakou má morálku, c) natočení cílové jednotky (útok zboku či zezadu ubírá ohromné množství morálky) a samozřejmě za d) jaký typ útoku provedete (například halapartníci mohou buď bodnout, což dává méně zranění, nebo se rozmáchnout a seknout, což je zase více unaví) a jestli má soupeř nějakou obranou pozici (např. kopinickou formaci). Poté se zase zapne okno, ve kterém poletují ikonky výsledků (miss, zásah, neštěstí atd.), jejichž počet záleží na spárování vojáků v bitce. Ty se ale rychle mění. Máte na výběr buď klikat na každou ikonku zvlášť (a vyčíhnout si okamžik, kdy na ní zrovna bude zásah), nebo vyřešit vše najednou. Pak se zase přepne okno zpět do hry a vy vidíte souboj a jak si v něm jednotlivé jednotky vedly. Na konec se objeví okno, ve kterém je napsáno, kolik a jakých jednotek zemřelo. Málokdy se stane, že by zemřeli všichni členové jednotky, ta se totiž spíš po vydařeném útoku, když už je hodně zraněná a vystrašená, dá na útěk.
To samé vlastně platí pro boj zblízka (kdy už samozřejmě nerozhoduje natočení apod.) a akci obrana, která zvýší šanci jednotky na uhnutí, vykrytí či vrácení úderu.

Použití schopnosti: Každá jednotka má hromadu různých schopností (se stoupajícím levelem se jim zlepšují, či se přidávají nové). Od útočných blesků a fireballů, přes léčení a zvyšování morálky, třeba až k zhanobení mrtvoly soupeřova hrdiny či sprostá gesta vidláků, kteří tím vyprovokují nepřátelskou jednotku.

Všechny tyto akce stojí únavu a manu. Čím více toho jednotka ztratila, tím horší později bude (např. lučištníci s dlouhým lukem jsou excelentní střelci, ale po 2-3 ranách se unaví a už nejsou tak dobří. Zato kušníci vydrží 3 hodiny vkuse střílet, jsou ale mizernější střelci)

Bitva je rozhodnuta, jakmile se jedna strana vzdá (utíká příliš mnoho jednotek, žije už jen Anděl atd.). Může však dojít i k příměří! V bitvě většinou nastane rozhodující střet (charge rytířů do halapartníků), a ten, kdo zněj vyjde vítězně, vyhraje hru. Na konci bitvy dostane každý hráč a jednotka zkušenosti (podle počtu jednotek na bojišti - s méně jednotkami je rychlejší hra, ale taky méně zkušeností). Nezáleží, jestli jste vyhráli či prohráli. Poté vám ještě na vaše panství (zase na internetových stránkách) přijdou truhlice s uloupenou výbavou - vítěz samozřejmě většinou dostane lepší výbavu či více zlaťáků. Po dosažení určitého počtu zkušeností potom vybíráte jednotkám nové schopnosti a rozšiřujete panství, např. stavbou obchodu, kde můžete kupovat výbavu, či hospody a turnajového kolbiště.

Tak, snad jsem to všechno srozumitelně popsal :-).


A ještě jsem zapomněl dodat: jak jsem se tak díval na jejich seznamy hráčů, tak mé bydliště Frenštát pod Radhoštěm je město s druhou největší komunitou aktivních hráčů - hned po Quebecu. To potěší :D

26.1.2012 18:14:52 | Upraveno autorem (porovnej)

speedy
Gratuluji k úspěchu - být druhý po Quebecu, to vůbec není špatné :-)
Překvapila mě ta bodová odlišnost u armád - kolik v průměru stojí jednotky? U warhammeru by byl 15% rozdíl v bodech fakt hodně - když bych měl 1000 bodů a soupeř 1150, tak má prakticky jednotku navíc, což mu hodně pomůže.

Jinak jsem včera v noci nějak nemohl spát, tak jsem se vrhl na barvení. Skončilo to 1:1 - jedna figurka šla do acetonu (když jsem kvůli očím počtvrté přemalovával obličej, už jsem to psychicky nevydržel) a jedna domalovaná. Což mě přivádí k otázce: kdo aktivně hrajete, jak jste na tom s namalováním? Nasadíte i nenamalované figurky?

26.1.2012 18:43:35

aradrauq
Ten rozdíl stačí snad na vybavení nějakým kouzelným předmětem. Pro představu - moje L´Armée royale (armáda, s kterou obyčejně hraju. Mám sice i víc jednotek a lepší vybavčo, ale abych dodržel 15% rozestup s ostatními): celková cena= 1078 bodů, frakce Artuš
Chevaliers du comte de Poitiers (15 lvl)= 236 bodů - rytíři
Chevaliers du connétable Chatillon (15 lvl)= 236 bodů - rytíři
Arbalestieres burgognes (10 lvl)= 64 bodů - kušníci
Arbalestieres genovéses (11 lvl)= 69 bodů - kušníci
Payssans de Cressay (10 lvl)= 48 bodů - vidláci
Les mangeurs d´ames (10 lvl)= 112 bodů - soffrancové (velcí démoni)
Esprit du passé (10 lvl)= 112 bodů - soffrancové (velcí démoni)

Onager "bane de Reims" (10 lvl) = 64 bodů - katapult
+ Béatrice d´Hirison (11 lvl) = 77 bodů. Frakce Artuš. - kouzelnice
+ Lucretia ap Gruffydd (10 lvl) = 60 bodů. Frakce Seelie (víly) - kouzelnice
vybavení nemám žádné

To je právě na EXu taky dobré, že s jednotky pojmenujete a přidělíte jim barvy (aby se v tom na PC šlo vyznat, můžete si každou jednotku obarvit) podle svých představ.

A k figurkám: Nasadím i nenabarvené. Já sám teda nemaluju, v tomhle směru musím poděkovat The Hammerovi. To byla právě jedna z výhod ATčka - šup ven z krabice a jde se hrát. Bez barvení a lepení...

26.1.2012 19:02:29 | Upraveno autorem (porovnej)

speedy
Díky za vyčerpávající shrnutí.

Po přečtení mě napadla jedna kacířská myšlenka. Nedá se to hrát online mezinárodně? Např. zmiňovaný Frenštát proti Quebecku (hráč proti hráči)? Prostě každý má mapu s jednotkama na stole a hrají spolu na dálku? Z toho vychází druhá otázka - potřebuju vlastně ty figurky a ten plán? Co když to budu hrát jenom na PC?

26.1.2012 19:14:06

rbx

Speedy
Tak to je hodne slusny rozbor! Díky.

26.1.2012 19:16:21

Tangram
Pomocí nějakého programu se to dá, ale musíš mít opravdu dobrý net (což já nemám).
Můžeš hrát klidně i s papírovýma vojákama na proxy plánu, ale je tu jeden problém - s každou koupenou jednotkou dostaneš kód, který zadáš na internetu a jednotka ti přibyde. A pokud chceš hrát jen s proxy figurkama, musíš si aktivovat trial (na 30 dní), který ti dá každou dosud vyšlou jednotku na hraní. Ten lze ale aktivovat jen jednou za účet a navíc jde doexpit jen do 14 levelu. Takže po 30 dnech musíš založit nový účet a spustit nový trial, s novýma jednotkama a bez jakéhokoli vybavení či panství...
Nejdůležitější je prostě ten kód. Když ten máš, tak pak už je jedno, jestli to hraješ s figurkama nebo s knoflíkama...(ale pak to ztrácí tu atmosféru, kdy přesouváš figurky svých rytířů do klínové formace a jedeš se založeným kopím rozsekat ty anglické psy! Montjoie! Saint-Denis! :D)

26.1.2012 19:24:50 | Upraveno autorem (porovnej)

rbx
Hraješ EX ještě? Protože jsem ti na ex-illisu poslal žádost o přátelství. Tak jestli tam někdy budeš, můžeš mi to přijmout :-).

26.1.2012 19:26:20

rbx

Speedy
Rad bych, ale skončil jsem u dvou nabarvenych figurek, takže nevím, jestli to někdy vůbec na celou nabarvenou armadu dosahnu. Proto jsem si pořídil MERCS, kde je jen 6 figurek.

26.1.2012 19:37:03

rbx

Speedy
Ohledne kódu - problém je, ze pokud se najde nejaky filuta a hackne jim to, tak to chlapci zavřou a tím padem je po Ex Illisu. Takže doufám, ze se nikdo takový nenajde, protože by zabil dost zajimavy systém.

26.1.2012 19:43:30

rbx
To se snad, u svatého Jiří, nikdy nestane! Nechci mít doma druhou mrtvou figurkovku!

26.1.2012 19:44:57

speedy
Chápu, je to ošetřeno těmi kódy. Na to jsem zapoměl :). No díky tomu popisu jsem si uvědomil, že to není hra pro mě. Ale nic to nemění na tom, že figurky jsou nádherné.

26.1.2012 19:46:49

Tangram
To říkal The Hammer taky... Pak si jednou zahrál a teď už má doma armádu :-D.

26.1.2012 19:51:31

speede
No u mě nehrozí, že bych si to zahrál :))) ... naštěstí není kde a s kým

26.1.2012 22:28:47

Já a moje armáda
Jo, armádu mám, to je fakt...slouží speedymu jako cvičný terč... ale jednou jsem ho díky přesným střelcům z katapultu skoro porazil :)
Je ale fakt, že ATečko jsem si s ním moc nezahrál, těch 150 čísel na obranu, pohyb, velení a nevím co ještě všechno jsem si prostě nebyl schopen zapamatovat. U Ex Illisu je to jiné, tam si to pamatuje počítač a já jen posunuju armády a mačkám čudlíky :) Líbí se mi zpracování, mám rád fantasy a středověk, takže proč neudělat speedymu radost :)

26.1.2012 23:30:12

The Hammer
No tak u vás doma jste taková samostatná deskoherní jednotka - takový Deskový Vatikán - myslím, že můžeme všichni jenom závidět :).

27.1.2012 07:49:47

Tangram
Díky :) Deskový Vatikán...to zní pěkně :) a myslím, že se nám i daří šířit naši deskoherní víru mezi nevěřící a po našem kázání se už několik oveček připojilo do našeho stáda :)

Ještě k Ex Illisu...figurky jsou opravdu nádherné. Já bohužel nemůžu navštěvovat dračí malířské workshopy a na nějaké samostudium nemám ani čas, ani chuť a ani náladu, tak si maluji svou hammerovskou metodou. Tedy nikoli na krásu, ale na účel. Na chlubení to není, ale je to poměrně rychlé a hlavně to přispívá k přehlednosti hry. A co je nejdůležitější, můžu si hrát...

27.1.2012 11:44:09

rbx

The Hammer
pro tebe je Quickshade jako delany. Namalovat zakladovkou a ponorit do plechovky.

27.1.2012 12:12:35

Vybíráme z Bazaru

Perdition's Mouth EN
Perdition's Mouth EN
Akt. cena: 1111 Kč
Končí za: 8 hodin

Offcanvas