Moje hra

Chtěl bych se zeptat zdali někdo netušíte jak na to.
S kamarádem jsme vymysleli hru a již 4 roky jí vyvíjíme a testujem. Myslíme si že sme se dostali do fáze kdy je hra opravdu hotová a otestovaná. (A to všechno včetně dvou rozšíření.)
Jenže.. Jak dál? Komu se ozvat? Jak se pokusit o nějaké vydání hry na trh?
Děkuji vám za jakoukoli odpověď.
30.3.2011 13:12:14

DD

CGE
Zkusil bych kontaktovat CGE.
http://czechgames.com/cs/

30.3.2011 13:19:10

eskel
Prakticky v Cechach vydava puvodni hry jen Jirka Mikolas (svoje) a CGE (hry Vlaadi Chvatila a Vladi Sucheho), pokud ta hra nebude superpecka, tak ti ji tezko nekdo vyda. Respektive muzete zkusit kazdorocni konkurz CBG na vydani hry. Zucastnit se jejich workshopu byste se mohli tak jak tak, dostanete tam spoustu praktickych rad.
Druha varianta je vydat si to sami, coz je samozrejme nakladne a narocne. Ale taky tu takova pokusy byly a nektere i uspesne - treba hry Zahour nebo Munici. Kdyztak napis vic podrobnosti o hre tu, je tu spousta lidi , co vam radi poradi.

30.3.2011 13:20:46

DD

Jj spis jsem mel namysli CBG
http://www.czechboardgames.com/
Ti delaji jiz zminene workshopy pro zacinajici tvurce her a pokud jim jste schopni dodat nejaky prototyp a tak tak to otestuji a daji vam vedet co a jak a pripadne jsou schopni pomoci s vydanim.

30.3.2011 13:23:38

rbx

jeste je jedna moznost
jet do Essenu a tam si sednout s hrou mezi zacinajici autory a cekat, jestli nekdo neprijde. Predpoklada to ale dobrou znalost anglictiny, hratelnou demoverzi a podnikavost :-) Nebo udelejte treba 100 kusu a udelejte stanek v Essenu. To uz jsou ale ty drahe varianty, o kterych mluvil aneken.

30.3.2011 13:35:05

hra
Děkuji za rady.

Jedná se o karetní hru z prostředí hmyzích válek. Hráč hraje jím zvolený národ a bojuje o nadvládu nad paloučkem uprostřed šumavských lesů. hra je dost inteligenčně náročná a krom toho že to může občas nepřijít je prakticky bez náhody.

Základní hra + 2 rozšíření čítá dohromady 230 karet s tím, že tam není žádná karta dvakrát.
Hru máme zpracovanou jak graficky tak pravidlově docela na slušné úrovni a po 4 leté práci na této hře se o ní trochu bojím.

30.3.2011 13:36:48

Rada ohledně testů
Nevím v jakém okruhu jste hru testovali, ale je třeba ji testovat v širším okruhu hráčů různého zaměření. Myslím, že určitě ne jen v úzké hráčské skupině.

A určitě bych to zkusil dát k testování nějakým lidem, kteří mají s vývojem her zkušenosti.

30.3.2011 13:39:19

DD

Testovani
No prave CBG delaji nejake pravidelne testovani autorskych her v klubu Paluba. Takze bych to asi zkusil nejak s nima. Jinak ciste karetni hru vydaval nedavno Jirka (jiraman) - jeho Goal! Game, takze urcite ma nejakej prehled o tom na kolik to vyjde.

30.3.2011 13:44:03 | Upraveno autorem (porovnej)

to eskel
Pokud je to karetka, tak si myslím, že aby se chytla, musí to být svým mechanismem a originalitou bomba. Nejsem si tak docela jistý, jestli téma paloučku uprostřed šumavských lesů zaujme. Potom máš trošku problém v tom, že je hra jak říkáš inteligenčně dost náročná, takže předpokládám, že nepůjde o nějakou vyloženě rodinnou hru. Tím pádem omezený trh, tím pádem malý český trh ještě menší. Myslím, že aby se to vyplatilo, tak to musí jít i na zahraniční trh a tam zase nevím, jestli ten palouček uprostřed Šumavy je to to pravé ořechové.

Nicméně ti držím palce a třeba se mi podaří si tvůj prototyp někdy zahrát na nějakém testovacím setkání :).

30.3.2011 13:47:20

eskel
Určitě Czech Board games, každý rok pořádají soutěž autorů a minimálně jednu hru dotáhnou až do vydání. Akorát letos si už prošvihl uzávěrku přihlášek, tak se zkus aspoň podívat na nějaké setkání autorů.
Link už někdo hodil níž ...

30.3.2011 13:49:23

.
Já pracuju v tiskárně takže s nákladama na to jak hru sám vyrobit mám zkušenosti. (jelikož jsem grafik, sám jsem si vyrobil skoro všechny hry které mám. )
Jen netuším co bych měl dělat dál. Proto jsem vděčný za vaše rady.
Pokud by měl někdo zájem mohu hru třeba zapůjčit k testování :)

30.3.2011 14:33:44

DD

Testovani
No myslim ze komunita kolem ZH porada celkem casto nejake akce (ZatroCon apod.), takze by urcite bylo fine tam tu hru nejakym zpusobem dostat, idealne i se takove akce zucastnit, abys mohl hru prezentovat a resit pripadne nejasnosti v pravidlech.
Jako samovydavatel ti urcite muze dat nejake rady jiz zminovany Jirka, ktery mam pocit tady i zval lidi na nejake verejne testovani jeho novinek do hospody ci na Palubu, ci prave na Zatroconu v Pardubicich se testovala treba jeho hra Goal! Game, a myslim ze z toho testovani vzeslo pomerne dost celkem smysluplnych a nasledne implementovanych postrehu.


30.3.2011 14:44:12

Testovani...
v uzkem okruhu lidi nema moc smysl. Je potreba hru vyzkouset s vetsim mnozstvim ruznych skupin. Prece jen se jinak ke hre stavi lidi, kteri jsou u ni od pocatku vyvoje a maji k ni nejaky vztah nez lidi, kteri jsou potencionalni zakaznici (hraji hru poprve, nemaji zadny vztah k tobe ani ke hre). Urcite se domluv s nejakym klubem a vyzkousej si, jake budou mit na hru reakce uplne cizi lidi. Da ti to mnohem vic informaci, nez tvoje stala skupina.

30.3.2011 15:04:16

Pár rad...
Testovat v jiném okruhu lidí, než byla hra vyvíjena, je opravdu zásadní.

Jinak ti ze své zkušenosti doporučuju o hru se nebát. Pravděpodobnost, že by vám hru někdo ukradl, je fakt mizivá... Ze své zkušenosti také musím říct, že naprostá většina her, u kterých se autor bál, aby mu jeho geniální nápad někdo neukradl, se ukázala zcela nevydatelná. Skoro bych řekl, že ta pravděpodobnost je skoro úměrná - čím paranoidnější autor, tím větší je šance, že je trochu mimo a přeceňuje svou hru.

Namátkou pár důvodů, proč se nebát:

- Při dobře nastavených smlouvách má ze hry vydavatel, který nese rizika a náklady, a také do toho dává spoustu práce (dotažení hry, marketing), také slušný profit. Jde o oboustranně výhodnou spolupráci. Není důvod upírat autorovi jeho díl.

- Dobrý autor je cennější, než jeho hra. CGE vydává už pátý rok jednu hru Vládi Suchého ročně... což jistě uznáš je výhodnější, než nějak odrbat autora na první hře.

- Deskoherní scéna je citlivá a tohle si nikdo nemůže dovolit. Jak myslíš, že by se na Zatrolenkách, boardgamegeeku atd. mluvilo o vydavateli, který by tohle dělal?

30.3.2011 15:33:37

Pár otázek
Btw: Pro kolik je to hráčů? A jak je to dlouhé (řekněme bez rozšíření)?

30.3.2011 15:36:15

ad paranoia to Vlaada
... Jak myslíš, že by se na Zatrolenkách, boardgamegeeku atd. mluvilo o vydavateli, který by tohle dělal? ...

Možná nemá eskel strach z plagiátu své hry vydavatelem, ale možná jiným autorem, který se vyzná jak to chodí a postará se o vydání hry, jako svého nápadu.

Teď jsem si to po sobě přečetl a fuj. Ta má připomínka vypadá v souvislosti, že reaguju na tvůj příspěvek, jako bych myslel tebe Vlaado :). No ale samozřejmě, že to tak není. To jen aby si to někdo špatně nevyložil, tak jsem to raději okomentoval :).

30.3.2011 15:40:34

A pro případ, že to skutečně vydatelné je...
Podívej se na stránky CzechBoardGames... i když před měsícem by to bylo lepší... jestli to dobře chápu, CBG najelo na delší cyklus - hru pro Essen 2011 mají už vybranou, a uzávěrka přihlášek pro další ročník (jejíž vítěz bude vyhlášen v prosinci a vydán v roce 2012) už byla taky víc jak před měsícem... Tzn. nejbližší šance na vydání u CBG bude rok 2013.

Dále pak můžeš zkusit nakladatelství Altar. Dřív spolupracovali s CBG (a svou hru prezentovali na jejich stánku), ale nevím, jestli to ještě platí a jak si obecně stojí...

Zkusit můžeš i CGE (tedy nás). To, že jsme zatím vydávali jen moje hry a hry Vládi Suchého, není pravidlo, spíš důsledek... jsme prostě náročnější než CBG, a hry přijímáme od určité kvality výše... resp. spíše jde o potenciál hry než o kvalitu prezentovaného protypu. Musím tě totiž varovat, že kdo s námi chce vydat hru, musí být připraven na to, že jeho hra projde ještě úpravami a změnami - hru testujeme fakt intenzivně u nás i v zahraničí, a na základě výstupů ji měníme a upravujeme. Také si vyhrazujeme právo rozhodnout o finální grafické podobě (což samozřejmě dělá každý komerční vydavatel). To neznamená, že musíme grafiku změnit za každou cenu, ale prostě potřebujeme, aby splňovala určitá kriteria. Tohle byl např. kámen úrazu u jedné hry jiného autora, který trval na tom, že ve hře bude jeho grafika, a my mu to nechtěli zaručit. Proto nakonec raději vydal hru u CBG, kteří ho to nechali udělat přesně tak, jak chtěl. Ta hra imho měla vyšší potenciál (a mohla dostat hodnocení tak o půl bodu až bodík vyšší)... ale to je samozřejmě rozhodnutí každého autora.

Pak tu máš Dino, Bonaparte, Efko, ... ale na ty mi to dle popisu připadá příliš náročné... MindOk a Albi zase zatím moc nedělají vlastní hry...

Každopádně bych doporučoval zúčastnit se nějaké herní akce... jednak tam najdeš dost nezaujatých hráčů, a jednak se na nich vyskytují i lidi z některých ze zmíněných firem...

A kdybys chtěl prorazit rovnou ven (i když ten Šumavský palouček byste asi museli přehodnotit :), pak raději než ten koutek zoufalců v Essenu je lepší podívat se po nějaké agentuře, která tohle zprostředkovává. Už pár let totiž většina vydavatelů přímo nepřijímá desginy her, a vznikly specializované firmy, kterým zaplatíš za to, že tvou hru evaluují a zkusí pokud jim přijde dobrá, zkusí pro ni vybrat vhodného vydavatele. Jsou motivováni tím, že z případného dealu mají nějaké procento, takže když hra potenciál má, opravdu se snaží ji prodat...

30.3.2011 15:43:12

eskel
Nejdůležitější je dle mého mít originální herní systém. Pokud se o hře dá říct "je to něco jako...", tak je docela průšvih a v podstatě ztratíš šanci na úspěch. Téma není až tak podstatné řekl bych. Je to jen takové prvotní lákadlo, ale pokud budeš mít nějaký inovátorských funkční mechanismus, tak si myslím, že máš docela rozumnou šanci, že tím zaujmeš minimálně mě. Přijde mi, že v poslední době tak nějak docházejí nápady a publikují se převážně hry, které jen kombinují nebo rozvíjejí zaběhlé funkční mechanismy. Myslím, že je docela příznivá doba pro nějaký nový nápad.

30.3.2011 15:50:24

DD

Novy mechanismus
No asi bych nerikal ze nejdulezitejsi je originalni herni system. Viz. DeckBuilding, to je originalni system s kterym prisel Dominion. Nicmene ho zacala pouzivat velka spousta dalsich autoru a vznikly celkem uspesne hry jako Thunderstone, Ascension a dalsi podobne, a zadna z tech her neprinesla zadnou zasadni novinku, jen troska upravila ten system z dominionu. Takze urcite pokud nejaky 'zajimavy' novy herni system nekdo prinese, tak ma vetsi sanci na uspech (pokud je ten system pouzitelny) ale nerikal bych ze je to to hlavni co to musi mit.

30.3.2011 16:01:27 | Upraveno autorem (porovnej)

DD
Jasný, ale mrkni na rozdíl v úspěšnosti. Dominion je na tom zdaleka nejlépe. Ascention i Thunderstone mají navíc obrovský marketing.

30.3.2011 16:05:33

DD

to Sjone
To sice ano, nicmene porad Thunderstone i Ascension jsou do 300 na BGG, coz si myslim je dost solidni na to ze neprisli s nicim uplne novym a treba ackoliv mam Dominion doma vcetne 2 rozsireni, tak ho skoro nehraju, dam si radsi Ascension.

30.3.2011 16:32:09

Sjone
je pravda ze dominion ma nejvetsi uspech ale zase ty ostatni vykradacky se proste prodavaji :) takze DD tim jenom chtel rict ze neni nutnost noveho mechanismu. Staci proste variace

30.3.2011 16:40:22

.
No to určitě. Tak v deckbuildingu je pořád ještě dost prostoru na nějaké inovace, ale může se tak presentovat nový autor, který chce zaujmout?

30.3.2011 16:44:05

rbx

Vlaada
super cteni. Diky. Tohle tema me taky moc zajima a zase jsem o neco chytrejsi.
Ta vami nevydana hra zacinala na I? :-)

30.3.2011 17:15:48

rbx
Ty jsi ale zvědavý... řekněme, že začínala na samohlásku, ať neprozrazujeme tak moc :).

Mimochodem, mně se ten grafický styl dost líbil (měl ho už v prototypu), ale autorovi jsme řekli, že finální verze navíc musí vypadat i profesionálně, že musí být vidět, že je to hotová hra (aby to nevypadalo jako prototyp), že to musí být hezké i z dálky, aby to zaujalo na pohled, atd., a že dokud neuvidíme nějaké finální obrázky, tak mu vydání s jeho grafikou nezaručíme.

30.3.2011 17:32:57

PJ

Vlaada, rbx
Ačkoliv bych jako autor prskal, že chce někdo měnit téma a grafiku mé hry, tady tentokrát souhlasím s Vlaadou. Mě I****a odpuzuje vzhledem. Nemůžu grafice upřít originalitu, ale opravdu mě odpuzuje... A i když to mnohým připadá povrchní a hloupé, ošklivé hry mě prostě nebaví hrát...


Ale na druhou stranu - velmi se mně tematicky i graficky líbil prototyp Verony, kdy se to ještě jmenovalo Boj o město nebo jak. Jenže jak se potom vydalo jako Verona s tou vysloveně odpudivou vyblitou a roztahanou grafikou.... nevím. Prototyp se mi líbil mnohem víc. Graficky i tematicky.

Ovšem můj názor není směroplatný, jsem jen takový deskovkový enfant terrible :o) kterého si autoři nevybírají za betatestera a který nepozná dobrou hru :-)))

30.3.2011 17:47:15

Vybíráme z Bazaru

Prodám Euphrat & Tigris
Prodám Euphrat & Tigris
Akt. cena: 530 Kč
Končí za: 7 hodin

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas