MindOK
Z-Man Games
Autoři: Vlaada Chvátil
Rok vydání: 2012

Druhý výlet do Podzemí

Autor: Kamba | 21.3.2013 | 6

Pro letošní rok jsem si dal předsevzetí, že nebudu investovat do své sbírky deskových her a spíše se budu věnovat tomu, abych měl každou odehranou více, než jen 3 – 4 krát. Toto moje předsevzetí vydrželo do března, kdy jsem zjistil, že v češtině vyšly dvě rozšíření na hry od Vlaadi Chvátila (Galaxy Trucker a Vládci podzemí). Několikrát jsem přečetl pravidla obojího, ale nakonec jsem to nevydržel a investoval jsem – do Festivalu.

První zjištění bylo velmi nepříjemné – cena 730 Kč mě málem od nákupu odradila. Ale protože se blížil víkend, během kterého jsme právě měli Vládce hrát, necouvl jsem.

Krabice mě příjemně překvapila, má sympatické provedení (je nízká, takže nezabere moc místa mezi ostatními deskovkami) s typickými příšerkovskými motivy. Hned po příjezdu domů jsem krabici rozbalil a vše si dychtivě prohlédl. Pojďme si tedy zhodnotit přínosy rozšíření pro celou hru.

Ještě před popisem jednotlivých komponent vypíchnu podle mne největší plus tohoto rozšíření. Tím je rozšíření o jedno období navíc (Festival; hraje se jich tedy 5 v každém roce), což jednak dává více času na přípravu dungeonu na příchod těch odporných přisluhovačů dobra, ale navíc se mění počet období na lichý, takže i příkazy hrané do druhé/třetí pozice je možno v jednom roce zahrát třikrát (což dává více prostoru pro taktizování při jejich hraní). Období navíc sebou nese také navíc jedno kolo bitvy, a aby bylo s kým bojovat, jde dungeon vyplenit nikoli tří- ale čtyřčlenná parta. A ve Vládcích platí zásada čím více hrdinů tím větší zábava.

Rozšiřující komponenty

Nové pasti – v balení je sada nových pastí, které jsou docela povedené. Průpovídka na jedné pasti (Vsadím se, že to není mor. To by neudělali ani Vládci podzemí…) mluví za vše.

Nové příšery – ty jsou celkem tři, každá ve dvou provedeních. První (Bazilišek) nám přišla jako nejslabší příšera vůbec, hodící se tak akorát jako potrava pro Démona. Zbývající dvě jsou dobrou posilou: Zlé oko díky své schopnosti (vytáhne si libovolného hrdinu do první řady a dá mu 3 zranění) dokáže vyřadit nepříjemného hrdinu schovávajícího se za zády válečníka a Prastarý zase ruší rychlá kouzla (a má útok za 3 do prvního a za 1 do všech včetně prvního).

Nová kouzla – nová sada 6 kouzel, která jsou opravdu drsná a posilují tak roli čarodějů (kteří se zatím u mne netěšili valného respektu).

Nové místnosti – nic extra zajímavého – bodovací místnost pro nové příšery, Domácí pekárna umožňující produkovat jídlo nebo posouvat se o jedno k dobru (bohužel k výrobě jsou potřeba 4 impové), rozporuplná Tréninková místnost a nová bojová místnost, která snižuje všechny vlastnosti hrdinů.

Nové zvláštní události – zatím jsme neměli tu odvahu hrát s těmito událostmi, ale jedná se o sbírku klasických prasáren J

Nový druh hrdiny – bardka. Velice zajímavá postavička, příjemně se doplňující s ostatními hrdiny. Jedná se v podstatě o vylepšenou verzi kněze (prvním x hrdinům zmenšuje počet obdržených zranění o 1, kde x je počet louten na kartě bardky (1-3); efekt mezi bardkama se sčítá). Nevýhodou bardky je, že ve svých písních mimo jiné oplakává padlé hrdiny, proto každý mrtvý člen výpravy odečítá bardce 1 loutničku. Suma sumárum – dvě silné bardky v družině = opravdu velký problém J

Nové herní principy

Příšerky (alias „Počůraný sněhulák“ J)– každý hráč během hry dostane 2 tyto nevinně vypadající potvůrky (kresby připomínají Příšerky z podzemí), které však dokážou hodně změnit hru (např. Golemík v kombinaci s golemem, Floraín nebo Poletucha). Každá příšerka má nějakou speciální vlastnost, kterou můžete jednou během hry použít (některé poskytují výhodu v boji, jiné během výroby a jiné při bodování) anebo taky ne a nechat si ji do konce hry, kdy za každou nepoužitou příšerku dostanete 1 vítězný bod. Navíc systém získávání (hráč vybírá ze třech - dva si lízne a třetího dostane od hráče po levici) umožňuje další možnosti taktizování ve hře.

Mimořádné příležitosti – velmi podařený herní prvek, příjemně zpestřující hru – každá akce na herním plánu má svou mimořádnou událost, která na jedno období originální akci nahradí (vždy jedna mimořádná příležitost v každém období kromě zimy). Můžete tak například najmout silnější Příšeru (rozuměj: útok má větší o 2), vylepšit si chodbu nebo místo zlepšení si reputace u vesničanů ji zhoršit všem ostatním (=všichni o jedna ke zlu). O mimořádné příležitosti se ví o období dopředu, takže se každý může na její příchod připravit (a na druhou stranu si může hlídat, že originální akci nepůjde zahrát, tzn. v kole, kdy je ve hře Investice, opravdu žádné zlato získat nelze).

Festival – docela mě překvapilo, že samotný festival ve stejnojmenném období není až takový zázrak. Prostě v posledním období roku, před fází výrobních místností, pošlete pár impů na festival (záleží na Vás, kolik jich pošlete, ale tito ulejváci už v tomto kole nebudou makat) a za to můžete získat jednu z osmi výhod (jedno jídlo/zlato, past nebo třeba na poslední chvíli koupit příšeru). Jaké výhody jsou zrovna k mání, záleží na tom, jaké 4 Mimořádné příležitosti byly v tomto roce. Každá lze využít samozřejmě jen jednou, takže kdo pošle nejvíc impů, vybírá jako první.

Noví paladinové – místo původního paladina přicházejí dva noví: elf (slabší, ale za méně bodů) a trpaslík a platí pravidlo „do každého dungeonu maximálně 1 paladin“. Tento element zvyšuje nervozitu hráčů ze získávání zla, takže už se nedá schovat za jednoho hráče, který je opravdu zlý J

Tímto jsem popsal všechny nové součásti hry, zbývá pouze doplnit údaj o hrací době: testovací hra trvala 3 a půl hodiny, tzn. prodloužení základní hry o cca hodinu - jednak kvůli pátému období a jednak kvůli větší komplexitě a potřebě se více nad vším zamyslet J

Hodnocení: rozšíření hodnotím velmi kladně, příjemně zpestřuje základní hru a přidává spoustu nových možností. Zásadní změna hry to však není. Pro fanoušky Vládce podzemí „nice to have“.

++ páté období, delší a epičtější bitvy

+ nové možnosti taktizování (příšerky, mimořádné příležitosti, větší paleta pastí a příšer…)