Ve svitu půlměsíce

xxxxxxxxxo hodnoceno 22x (Seznam vlastníků)

Ve svitu půlměsíce - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 4 - 5
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 180 min
Herní svět: Starověk
Herní kategorie: desková hra
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: Fox in the Box
Osprey Publishing
Autoři: Steven Mathers
Rok vydání: 2022
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Dojmy

Zkoušeli jste? Jak na Vás působí? Mám za sebou již 5 partií a podle mého lepší hra letos snad ani nevyšla! Povinnost pro každého kdo má rád Root a jakékoli interaktivní konfliktní area control :) Troufám si dokonce říci, že hra je ještě přístupnější než Root a vybízí daleko víc k dialogu a interakci. Což mě osobně baví moc. 

Srdcem Půlměsíce je za mě Muršid, kterého by měl hrát zkušený hráč. Jakmile tahle postava nedělá co má, věřím že to může dojem ze hry hodně ovlivnit. Muršid je ten kdo rozdmýchává diskuzi, ten kdo často rozhoduje spory a dává celé hře šťávu. 

V pěti lidech má velice podobnou úlohu Nomád. Jestliže Muršid je motorem politiky a vyjednávání, Nomád je ten který umí značně ovlivnit vojenské spory. Také to musí být dobrý vyjednavač a obchodník.

Největší stratég by měl být Sultán. Může se jevit, že jen staví města… a “jen má nejvíc peněz”. Ale je to člověk, který umí výrazně ovlivnit kde se bude bojovat a o co. Navíc mít vlastní trh s vlastními kartami, tedy tím nejsilnějším čím ve hře můžete disponovat, skutečně není málo. Ale hrát za něj už také vyžaduje nějakou zkušenost se hrou a přístup šachisty :)

 

Chalífa je za mě nejsnazší frakce ve hře a poměrně přímočará brutální síla. Pokud si na někoho dávat pozor a držet trochu pod krkem, je to on. Zároveň jej ale mnozí jako spojence ocení.

Válečník to může mít složité. Jeho největší silou je totiž vliv… a to samé je životně důležité jak pro Muršida, tak pro Nomáda.. a Chalífa ho bude potřebovat také dost :) Žádné další trumfy Válečník moc nemá a proto musí zabrat hlavně první tahy. Ovšem, tím, že je jako první na tahu má celkem dobré strategické postavení a proto se velice snadno může na mapě rozšířit jako mor.

 

Co vy, jak se vám hraje? Já mám z her mnoho neskutečných zážitků a vzpomínek… ale je opravdu zásadní s kým hrajete a zda se všichni umí do svých rolí položit :) Ideální hra pro sehranou partu!

2.10.2023 19:53:34 | Upraveno autorem (porovnej)

No... úplně extra nadšení to není. Ale potenciál tam je. Hra se mi líbí komponentově, graficky a asi i herně.

Určitě to zapadá do portfolia Lišky, ale na první pocit mi to trochu přijde jako (high level) recyklát #Root a #Pax Pamir (druhá edice).

Hráči asi dělají velkou část balancu téhle hry a znalost frakcí je nutnou podmínkou. Na můj vkus moc velký snowball efekt.

Mám rád hry, kde meta-hraní a diplomacie hrají podstatnou roli, ale tady je to problém, když nevím, co bych měl vyjednat. Ale spíš mě odrazuje ten snowball efekt - i když hraju na body své frakce, tak mi může příjem vítězných bodů na konci kola klesat geometrickou řadou.

V naší hře hrál Muršída nejzkušenější hráč a brutálně nás pojel o dvoj a vícenásobek bodů (53, 38, 20, 16).

2.10.2023 23:05:08

@Ereboro Podle mého bohatě stačí, když Vám hru vysvětlí někdo kdo té hře rozumí a ví co je zásadní.. tedy jaká je úloha všech frakcí ve sporu. Vysvětloval jsem hru pokaždé a vždy každý přesně věděl co má dělat a na co si dávat pozor. Dokonce to dělám tak, že po vysvětlení “game playe” všech frakcí, dám lidem vybrat za co chtějí hrát, protože každá ta frakce může mít diametrálně odlišný přístup k hraní - a jakmile by se někdo, kdo na to není zvyklý snažil ostatní dohnat v tomtéž, může to jeho hru zaseknout hned v počátku.

Dám příklad.. onen Muršid, když se hraje dobře, tak drtivou část hry nemusí mít na mapě prakticky žádnou bojovou jednotku, žádnou stavbu a žádné peníze… a stejně může ostatní drtit, když si prostě uvědomuje, že to jeho postava nutně nepotřebuje. Ovšem nedostatek fyzické prezence na mapě a financí může nováčka frustrovat a pocit, že to musí dohnat, což nutně vede k tomu, že shoří hned v prvním kole. Když ti to ale někdo dobře vysvětlí, umí to být jedna z nejzábavnějších frakcí ve hře.

Zároveň ale nezapomeňte, že ta postava prakticky nemůže nic, co jí nedovolíte. Musí to být sakra dobrý vyjednavač, aby vyhrál a musíte mu na začátku nechat hodně vlivu (což je opět nezkušeností, protože ten zásadně potřebují skoro všichni - snad krom Sultána, pro kterého to není životně důležité) Ve hře zkušených to má daleko složitější a papírově silnější je Chalífa i Sultán - jeden silou, jeden ovlivňováním strategií. Nezřídka kdy se stává, že Muršid má bodově silný start, ale jak jsou ke konci hry všichni silnější a už se jim moc nechce vkládat důvěru v Muršida, tak ten má daleko těžší získávat ke konci body.

Ani v jedné partii jsem nezažil snowball efect - většinou se o vítězi rozhodlo v posledním roce. V tomhle je ta hra dost podobná Rootu, protože se musíte vzájemně dost balancovat a jakmile jedete jen na sebe, respektive mlátíte se jen dva na dva, ten třetí se bude smát naposledy :) Za mě je to spíš hra určená pro fanoušky Rootu, protože podobných věcí tam venku moc není.

Ale v žádném případě to nevnímám jako recyklát Rootu, ty hry jsou jiné a za mě Půlměsíc skutečně snazší na vstup. Protože u Rootu si člověk musí pamatovat strašně detailů jak kdo hraje, natož jak proti němu hrát a vždy mám problém si to do příští partie vše pamatovat. Tady je to po první dobře vysvětlené partii poměrně jasné. Opět opakuji “po dobře vysvětlené” :-D Protože když vysvětlovali hru mně, nevěděli jsme co dělat skoro nikdo.. a zákonitě vyhrál ten kdo to má herně nejvíc přímočaré :) (a ano tam možná nějaký snowball efekt cítit byl - protože ti co to nemají tak streamlinované, nevěděli co s tím dělat)

A Pax pamir je herně úplně jinde. Dlouhá léta to byla moje jednička nejoblíbenějších her. Ale herně je to jiné. Stejně dokonalé, ale jiné :) Společný mají jen ten orientální vzhled a to že je obě miluju :-D 

 

3.10.2023 07:07:40 | Upraveno autorem (porovnej)

Jen pro upřesnění, nechci polemizovat. Když říkám, že je to recyklát #Root a #Pax Pamir (druhá edice), nemám tím na mysli ani mechaniky, ani design (i když zrovna tam je inspirace Rootem veliká). Myslím tím meta-hru, která se neodehrává na desce, ale mezi hráči (a v myslích hráčů).

A myslím si, že tohle meta-hraní nefunguje u Půlměsíce úplně dobře. Plus, že design hry nevede hráče (byť třeba jen vágně) správným směrem. To je pro mne zásadní rozdíl oproti dvěma zmiňovaným hrám.

3.10.2023 10:58:27

@Ereboro dle mého byla větší insipirace v COIN hrách, než Rootu, ale na tom nesejde. Inspirace je zcela v pořádku :)

Bohužel ale nevím jak to myslíš. Nebo s tím přímo nesouhlasím. Design Pamiru, stejně jako jakéhokoli Paxu nevede hráče absolutně k ničemu. Proto i Braňo ve svém návodu na závěr připojil poznámky pro nováčky, co mají vlastně dělat. U žádného jiného návodu toto nemá. A než dojde k tomu, že se v myslích hráčů odehrává tématicky něco nad rámec toho co je na stole, musí mít hráči už něco nahráno.

Což není výtka, takto komplexní hry prostě vyžadují nějaký vklad a čas.

U Rootu je to myslím ještě horší, protože si člověk musí pamatovat strašně moc podrobností o mechanikách nejen u sebe, ale i u ostatních, aby tušil co dělají a o co jim jde… natož pak tušit jak vyhrát - a tedy vcítit se do své role a prožívat něco nad rámec toho co je na stole. Root daleko víc svádí k tomu hrát jej špatně, protože jste něco opomněli, daleko víc svádí k snow ball efektu, když se někdo utrhne a jiného zaříznou. (Typicky třeba Lesní alianci) a nikde se to nedočte.. musí to nahrát. Design hry tomu nepomáhá, design hry se musí člověk hodně nadrtit.

 

U Půlměsíce mají všichni většinu akcí stejnou, takže každý ví co se smí a o co mu asi jde. Desing hry který rozlišuje jen to za co kdo získává body poměrně jasně definuje roli každé frakce ve sporu a přidává každému 1-2 speciální akce aby toho mohl docílit. To umožňuje daleko snadněji se vcítit do role a hrát daleko více nad rámec toho co je na stole. A kdyby to nestačilo, má každá frakce krásný úvodní text, který každému nováčkovi poradí na co se v jeho úloze soustředit.

 

Ve svitu půlměsíce jsem si zamiloval právě proto, že jsme nejvíce času strávili “role-playingem” a vyjednáváním, než samotnými mechanickými akcemi na stole. U žádné jiné hry se mi nestalo, že by se tak moc odehrávala v myslích hráčů - i při první, dobře vysvětlené hře :)

 

Ale polemizovat nechceš, takže to tu jen odložím :)

3.10.2023 13:23:53

Vybíráme z Bazaru

Osadnící z Katanu: Boj o Řím - nesehnatelný!
Osadnící z Katanu: Boj o Řím - nesehnatelný!
Akt. cena: 99 Kč
Končí za: 6 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas