V-Commandos - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1–4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 180 min
Herní svět: 2. světová válka
Herní kategorie: desková hra, kooperativní
Čeština: undefined
Vydavatelé: Triton Noir
Autoři: Thibaud de la Touanne
Rok vydání: 2016
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Dojmy

Ahoj, našel by se tu někdo, kdo má s touto záležitostí zkušenosti? Celkem po ní pošilhávám, ale rád si poslechnu, názor někoho, kdo hru již hrál.
31.10.2018 11:23:37

...
Hrál jsem to jen jednou a už to je nějaká doba. Pamatuju si že mi to přišlo docela ok, ale pravidlově mi tam nějaké věci trochu nesedly (už nevím přesně, něco nefungovalo tak jak by člověk od žánru čekal, overwatch nebo tak něco? Nelze potichu zabít nepřítele? Už nevím) a mnohem víc by se mi líbily figurky nebo aspoň standees místo plochých žetonů, i když to že tam jsou oboustranné žetony má herní logiku, pocitu ze hry to škodí. Ale je to velmi tematická hra založená na plížení místo konfliktu a každá úroveň je solidní puzzle.

Mám rád Commandos na PC, ale nakonec jsem si to nepořídil. Ale hlavně kvůli chybějícím figurkám spíš než že by to byla špatná hra.

31.10.2018 12:12:05

Špatná hra
Hru jsem si nechal poslat od výrobce až z Kanady ale po pouhých dvou hrách jsem ji s klidným srdcem prodal.

Nejdřív ale reakce na předchozí příspěvek. Figurky by v téhle hře byly naprosto zbytečné, protože by narušily vzhled hry. Každou postavu totiž reprezentují dva oboustranné žetony, které znázorňují její status - normální, maskovaná, zraněná, v převleku. Žetony znázorňující Němce jsou taky oboustranné (na každé straně je voják jinak silný) a losují se náhodně z pytlíku, tudíž by jen tak nešly nahradit figurkami, aniž by byla narušena náhodnost taženého žetonu. A podle mě by hra vypadala hrozně, kdybys měl 5 figurek vojáků, ale všichni Němci by byli na žetonech.

A teď proč je hra špatná. Jednak bych začal tím tažením náhodných žetonů Němců. Protože i pouhým dotekem šlo v pohodě poznat, která strana je rub a která líc, takže když chceš hru jednodušší můžeš klidně celou dobu tahat jen jednu stranu, což ti může maximálně zkomplikovat pouze to, že narazíš na nějaké speciální jednotky. My jsme to řešili tak, že jsme na každý žeton Němce házeli kostkou, 1-3 lehčí strana, 4-6 těžší. Ale to je v celku drobnost.

Mnohem větším problémem je nevybalancovanost postav. Ty, které mají zbraně s tlumičem a tudíž nepůsobí hluk jsou neskutečně výhodnější než ostatní postavy a pokud v misi nepotřebuješ více postav, tak praktický není jediný důvod, proč nepoužívat ty "lepší".

Co mi taky hodně vadilo byl pohyb Němců. Ten se určil na začátku každého kola kartou události, na které byla šipka, kam se Němci v daném kole pohnou. To se změnilo pouze pokud jsi způsobil hluk a zalarmoval Němce. Jinak byly běžně k vidění situace, že si dobrá půlka Němců v daném kole "skočila do zdi". V pravidlech sice bylo napsáno, že se tito Němci jakože nepohnuli, ale my jsme se zkrátka bavili představou, jak se pět Němců v místnosti rozeběhne a hodí placáka do stěny.

A co mi vadilo asi nejvíc byla nízká variabilita dílků. Ty z jedné strany znázorňují vnitřní prostory a z druhé vnější. Ty vnitřní jsou různé kanceláře, sklady, ubikace, atd. a ty vnější většinou nějaké vydlážděné plácky a na hodně dílcích jsou různá travnatá prostranství. Problém byl, že jsme třeba hráli misi, kde jsme měli v docích sabotovat ponorku. Jenže my jsme tam měli pouze takové dílky, z nichž ani jeden ani vzdáleně nepřipomínal doky, takže výsledek byl takový, že jsme přešli z dílku louky na dílek kanceláře, tam jsme sehráli trojúhelníkový žeton mise a zpátky se ukryli na dílku louky. Abys v tomhle popisu viděl sabotáž ponorky v docích, musel bys mít hodně dobrou představivost. A stačilo si přečíst popisky k dalším misím a bylo celkem jasné, že podobné situace budou k vidění poměrně často.

Určitě měla hra i nějaká pozitiva. Minimálně to, že taky někoho konečně napadlo použít v ameritrashové hře něco jiného než obligátní "svatou trojici" sci-fi, fantasy a zombie. Jenže postavy jsou nevybalancované, AI nepřátel je prapodivná, pravidla jsou děravá a vzhled dílků naprosto zabíjí téma jednotlivých misí.

---
Zarytý odpůrce figurek, který zastává názor, že hromada plastu ze špatné hry dobrou hru nikdy neudělá.

31.10.2018 13:18:21

Firefly
Jak jsem psal

> že tam jsou oboustranné žetony má herní logiku

To ale neznamená, že se to nedá nijak vymyslet aby to bylo hezky 3D. Manipulace s žetony po mapě je neuspokojivý mechanismus pro hru která se jinak maximálně snaží o realismus. Btw. figurky měly ke hře původně být, ale dle slov designéra byly vypoštěny protože neměli síly to organizovat. Měl být dodatečný KS jen na ně, ale asi nebyla hra dost úspěšná.

A že se NPC postavy nehýbou, když před sebou mají zeď, to je mechanismus spousty her, nepřijde mi na tom nic špatného (ani z tematického hlediska: pauza na cigáro, zamyšlené hledění v dáli, opření o zeď... hlídkování je nuda)

31.10.2018 14:48:30

Lightiva zabava

Hral som to posledne niekolko krat a vsetka kritika nizsie je pravdiva, ide ale o to ako velmi to cloveku vadi. Mapy a objectives v misiách su take 'generic' ako pise kolega nizsie, takze je to take abstraktne trochu, treba to teda brat s nadhľadom. Postavy niesu vyvazene, ale osbne mi to vobec nevadi.

Je to proste taka velmi lightova zalezitost v ameritrash style s kopou kociek, takze to netreba brat velmi seriozne. Ak sa clovek dokaze povzniest nad niektore chybicky krasy, tak sa s tym da uzit dost zabavy a v tomto ohľade je to skvelé. Ak ale clovek chce serioznu hru z 2. svetovej, tak určite by som pozrel po niecom inom.

Pripadnr skusit Hour of Glory, ktore ma podobnu tematiku ale trochu iny styl.

31.10.2018 14:58:32

NPC se nehýbou...
Je možná mechanismus spousty her, ale to neznamená, že je to dobrý mechanismus. Je vidět, že jsi hru pouze hrál, ale nevlastnil. Já jsem si totiž tenkrát spočítal, kolik je ukazatelů pohybu na kterou stranu a rozhodně to nebyl vyrovnaný poměr. Teď už nevím, jestli tak výrazně dominoval směr na jih nebo na sever, ale každopádně byl zhruba 3x častější než opačný směr, takže se nám po pár kolech stalo, že se nehýbala polovina NPC. Pro tebe je to možná tématické, pro mě pouze debilní.

A vyloženě by mě zajímalo, v čem je plast realističtější než karton? Když má hra porouchané mechanismy, nebude stát za moc ať jsou komponenty jakékoliv. Bude akorát dražší.

---
Zarytý odpůrce figurek, který zastává názor, že hromada plastu ze špatné hry dobrou hru nikdy neudělá.

31.10.2018 15:04:00

skvela hra

Ja treba nesouhlasim ani s jednim z prispevku. Zetony jsou super a za me se k tomu konceptu hodi mnohem vic, nez figurky. Pravidla jsou v pohode, byly tam snad dvě tri mista, kde byl divnej wording, ale na bgg se to v jednom vlakne vysvetlilo. Pravidla derava nejsou, naopak, znam nepomerne blbeji napsana pravidla. Hra byla pro me pecka, hral jsem solo, ve dvou, ve trech i ctyrech a vzdycky to vsechny moc bavilo.
Ja teda dotekem nic nepoznal, komponenty tehle hry jsou absolutni spicka - nadherna grafika, tlusty, zadny errory,ani by me nenapadlo, ze lze stranu zetonu nejak osahavanim poznat. Hodim do pytliku, zatrepu a proste vytahnu zeton, zadny štráchy. Tlumiče byly silne, ale vubec ne samospasitelne a prave proto je to kooperativni hra, kde ma kazdy hrac/postava v misi nejaky ukol.Za vsechny postovy pro me byla zabava hrat a nikdy nikdoo nebyl outsider, ktery by si nezahral. Tak AI pohybu Nemcu je proste jednoduche, ale funkcni. Asi nemam takovou predstavivost, abych si predtavoval skoky do zdi:-) Vysvětlení, že vojak proste zustava v danem sektoru a krouzi tam a hlidkuje, kouri nebo co ja vim, klabosi s kolegou, je pro me dostacujici. Nevim, jak jinak by se mel pohyb resit. Prostepro me super postavy, super mise, drama od zacatku do konce. Hru jsme ohrali a ja zvazoval, jestli prodat, nebo jit do expanzi k vuli variabilite. Nakonec jsem prodal. Souhlasim s komentarem nize v tom, ze tech dilku by mohlo byt vic a ruznorodejsi, aby byla vetsi variabilita terenu a hlubsi graficky pozitek. Nicmene podle me to je prave proto, aby si lidi koupili expanze.

31.10.2018 15:08:48

doplneni

jinak to, ze je to light hra a žádný hardcore, je jasny. Svěží jednoducha rychla tematicka kooperativka. Nic vic, nic min. Jeste me napada, ze me trochu stvalo malo event karet, tech by mohlo byt vic. A nektere byly trochu netematicke, jako treba Stuky a jejich bombardovani, to asi uplne proti commandos a odboji nenasazovali

31.10.2018 15:11:43

Marabu
Jak jinak řešit pohyb? Stačí se podívat na Arkham Horror. Skoro 15 let stará hra a dodnes nikdo lepší systém pohybu nevymyslel.

Jinak evidentně záleží na vkusu, protože mě se dílky na obrázcích strašně líbily, ale když jsem je pak viděl naživo, byl jsem z nich vyloženě zklamaný. Jelikož jsem tenkrát koupil hru ve stejné době jako Mansions of Madness, tak ty dílky z V-Commandos proti nim vypadaly, jako by je namalovalo dítě. (Teď jsem se koukal na obrázky na BGG - ty venkovní dílky se stromy a obrněným transportérem vypadají dobře, ale ty vnitřní prostory jsou fakt hrozný.)

A co se týče toho tématu. Ta hra je poměrně dlouhá (mise běžně na 2 hodiny), zatímco zadání mise naopak docela krátké, takže jsem měl problém s tím, že i díky špatnému ztvárnění dílků jsem si musel stále připomínat, co že je vlastně cílem mise. Protože jinak jsem měl stále se opakující pocit, že se jen snažíš někam dostat, tam sebrat trojúhelníkový žeton a tím zaznamenat nějaký progres. Já jsem z toho tu druhou světovou válku prostě necítil.

A ještě k těm pravidlům. Už si vážně nevzpomínám, co všechno jsem si musel dohledat nebo ověřit, ale stačí se podívat do diskuze na BGG, kde je ve fóru rovných 350 příspěvků a z toho celých 170 jsou dotazy na pravidla.

---
Zarytý odpůrce figurek, který zastává názor, že hromada plastu ze špatné hry dobrou hru nikdy neudělá.

31.10.2018 15:28:09 | Upraveno autorem (porovnej)

pohyb
Nemůžeš srovnávat pohyb po uzavřeném grafu s otevřenou mapou - pohyb v Arkhamu je stavový automat kde máš vždycky jenom dva pevně dané přechody (navíc Arkham funguje v důsledku v podstatě úplně stejně, jen jsou šipky předtištěné na mapě a nepřátelé rozděleni do několik skupin, takže ve výsledku většina většinou stojí). Principielně pohyb vícero NPC po otevřeném postoru nevyřešíš lépe tak, aby to zároveň bylo pravidlově nenáročné.

Jestli jsou šipky blbě vyvážené vzhledem k dílkům mapy, to už je jiná věc, to není problém konceptu ale pouze provedení.

A o tom, že figurky jsou více imerzivní (help, nevím český ekvivalent) než žetony, nebudu debatovat se "zatvrzelým odpůrcem hromady plastu" :) K tomu jen tolik, že dobrou hru to neudělá, ale tematičtější ano.

31.10.2018 16:14:18 | Upraveno autorem (porovnej)

Figurky neudělají hru tématičtější
Stačí se podívat například na Zimu mrtvých, Eldritch Horror, Near and Far, Robinsona Crusoe, T.I.M.E Stories, karetní Arkham Horror, Black Orchestru, karetního Pána prstenů, Mysterium atd. Všechno jsou to fantastické hry se silným tématem a nepotřebují k tomu ani kousek plastu. A stejně tak mi figurky nechyběly ani ve V-Commandos.

A k tomu pohybu. Ten Arkham byl jenom příklad, že to jde vyřešit i tak, aby byl pohyb jednotek méně předvídatelný. Nikdy nevíš, kdo a kam se zrovna pohne. A mimochodem, ani pravidlově to není nijak náročné, pouze je těžší to uhlídat, když je herní plán plný monster. Ve V-Commandos už na začátku svého tahu prakticky vždy víš, kam se nepřítel toto kolo pohne a to mi zkrátka k této hře nesedne.

---
Zarytý odpůrce figurek, který zastává názor, že hromada plastu ze špatné hry dobrou hru nikdy neudělá.

31.10.2018 16:51:08

Dlzka misii
K tej dlzke misii, vobec tym casom neverim. Hrali sme napríklad misiu, ktorá mala trvat 2:45 a zahrali sme ju dvaja asi za hodinu. Hra je to dost rychla a kedze je jednoducha, tak tam nieje moc dovod nejak prilis dlho premýšľať nad tahmi.

31.10.2018 17:06:32

Pohyb
Inak neviem ci pohyb vo v-commandos by mal byt menej predvidatelny? Commandos na pc som uz hral velmi davno, ale nieje pointa tohto zanru prave predvidatelnost pohybu strazi? Tieti hry (metal gear solid, commandos, apod.) boli vzdy skor puzzle. Predvidatelnost pohybu bola vzdy dolezita k vyrieseniu hlavolamu.

Takze ja osobne by som nepredvidatelny pohyb nepriatelov v tomto type hry vobec nechcel. System aky je pouzity v hre mi vyhovoval.

31.10.2018 17:22:09

Pohyb
Ve hrách jako Commandos nebo Desperados měl každý voják (bandita) svůj vzorec chování a předem definovaný pohyb, ale tam mi to nevadilo, protože v těchto hrách měl se každý voják (bandita) hýbal a choval trošku jinak než ostatní. Jenže v téhle hře se VŠICHNI v daném kole hýbou stejně.

Vždyť by šlo třeba rozdělit Němce na čtyři různé barvy a na kartě události by pak například červení měli že půjdou na západ, modří zůstanou stát na místě a SS toto kolo dělají dvakrát větší poškození, atd. Ale ne, že všichni jdou na jih, i když to u dobré půlky v danou chvíli nedává smysl.

---
Zarytý odpůrce figurek, který zastává názor, že hromada plastu ze špatné hry dobrou hru nikdy neudělá.

31.10.2018 17:51:37

Pohyb
Ti co strazia objectives alebo su v gulometnom hniezde apod. sa nehybu, takze je to rozdelne v podstate na 2 typy: jeden strazi a druhy sa hybe danym smerom.

Samozrejme by tam mohlo byt 10 roznych typov jednotiek, ktora bude mat vlastne sipky na urcenie pohybu v danom tahu, ale opat sa dostávame k tomu, ze toto je lightovy ameritrash, ktory je inspirovany commandos. Jedine co by sa zmenilo by bola komplexnosť hry a viac veci na ktoré by clovek musel mysliet, pricom princip by ostal rovnaky. Podla mna na by to hru nevylepsilo, akurat by z jednoduchej akčnej hry bola zamotanejsia jednoducha akcna hra.

System pohybu podľa mna pasuje idealne k jednoduchosti tejto hry.

31.10.2018 17:59:55

Pohyb
"například červení měli že půjdou na západ, modří zůstanou stát"

Len doplním, ze ono to takto v hre aj naozaj je :) ti co sa maju hybat na juh a nemozu, tak ostanu stat, cize je to presne tak ako vravíš. Niektore kola sa hybu všetci a niektoré kola sa hybe len cast, druha cast stojí.

31.10.2018 18:07:26

Vybíráme z Bazaru

Kvedlalové z Kvedlinburku
Kvedlalové z Kvedlinburku
Akt. cena: 600 Kč
Končí za: 3 dny

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas