Terra Mystica - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 5
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 100 min
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: strategická, ekonomická
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: Feuerland Spiele
MindOK
Autoři: Helge Ostertag
Jens Drögemüller
Rok vydání: 2012
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Dojmy

Tahle hra byla žhavým tématem letošního Essenu. Po první hře musím říct, že asi právem.

Feuerland je sice úplně nové nakladatelství, ale stojí za ním Uwe Rosenberg (Agricola, Le Havre, Ora&Labora etc.). Terra Mystica není jeho hra (on nikdy k fantasy moc netíhnul), ale o to možná lépe - kombinace autorů (z nichž jeden má za sebou pár her, a druhý sice jen jednu, ale docela komplexní - Zepter von Zavandor) spolu s Uweho zkušenostmi s dotahováním a balancováním velkých her zafungovala moc pěkně. Výsledkem je velká hra s fantasy tématem, interaktivní, ale nekonfliktní, tématická, ale s elegantními mechanismy, a spoustou možností co dělat a jakou cestou se dát. Díky různým strategiím, 14ti hratelným rasám a náhodně nastaveným bonusům na začátku hry asi i s velkou znovuhratelností.
24.10.2012 08:29:20

Objektivnost hodnotenia
Dajme tomu, že tú hru hodnotia iba ľudia, ktorí ju hrali a páči sa im a to vysvetľuje vysoké hodnotenie.
Lenže takto funguje hodnotenie všeobecne u mnohých hier. Potom je záhada, že "nudná" hra je na vrchole hodnotení a nie je prevalcovaná hodnotením omnoho lepších hier, ktoré tiež hodnotia hráčii, ktorým sa tá hra páči.
A keď už si sem toľko napísal, napíš prosím ťa, ktorá hra alebo hry sú podľa teba dobré. Najlepšie konkrétne. Hral si ich už stovky. Dosť by ma to zaujímalo a rád si nechám poradiť.

19.1.2015 08:31:11

...
Jediné co mě a myslím si, že i nás "urazilo" byl fakt, že ihned soudíš lidi co tuto hru hrají jako paka a že je to většina... to že si někdo u hry rád zapřemýšlí, neznamená, že je nutně pako. Ono ostatně i to označení paka je čistě subjektivní, kdo je to vlastně pako pro tebe? Jediné co vím, tak je to, že je to urážka a proto se mi nelíbí toto označení. A ohledně bgg: zapšklé geeky by milostný dopis nebo carcassone mělo asi urážet co? Nehledě nato, že i ty si geek a já taky, když tu trávíme čas zbytečnou diskuzí o hrách :-) :-D Uzavřeme to :-)

19.1.2015 10:52:04

to snarks
V TOP100 na BGG najdes i pomerne krutoprisne wargamesy a dalsi hry, co maji pravidla na 30 a vice stran, takze to trochu vyvraci tvuj skepticismus ohledne toho, ze na prvnich mistech na BGG jsou jen same hry pro paka nebo pomatene geeky :)

19.1.2015 20:14:59 | Upraveno autorem (porovnej)

to matewr84
ok, poslední příspěvek, ať tady z toho není flame war... máš pravdu, že geekové (alespoň co se deskovek týká) jsme oba, jinak bychom to tu neřešili :) Love Letter na BGG v top100 je s podivem, na druhou stranu ta hra taky není moc dobrá, že :) A to Richmond - pravidla na 30 a více stran je právě hra přesně pro deskovkové ultra-geeky. Howgh.

20.1.2015 00:50:24

pucko
Snarks už svůj poslední příspěvek napsal, ale třeba mi poradí ostatní:) Mám rád náročnější komplexnější hry se spoustou uvažování na celé odpoledne, ale taky si rád zahraju Osadníky nebo třeba humornou Zeměplochu. Jsem tedy pako nebo ne? Chtěl bych si updatovat profil a nevím, co tam napsat:)

PS: Otázka vážně nebyla myšlena vážně - to já jen tak, aby tahle zajímavá diskuze ještě nějakou chvíli pokračovala:)

20.1.2015 07:29:02 | Upraveno autorem (porovnej)

btk

Nápad
Navrhuji založit rockovou kapelu „Terra paka“, která by měla v repertoáru cover verze známých písní s lehce upravenými texty. Na deskoherních akcích by mohla mít úspěch, nemyslíte? :-)

Např.:
Když se u nás kluci poperou,
tak jenom rýčem a jenom nad Terrou,
V zimě tam dlouhý noci jsou a tuhej mráz.
Vždycky, když je život vo hubu,
tak berem Terru a jdeme do klubu,
když něco nejde, co na tom sejde,
my máme čas...

20.1.2015 09:12:23

pako
jseš a budeš, pokud chceš
podle mne je jedno co si myslí ostatní, buď svůj a punker.

20.1.2015 16:19:05

to btk
:-D :-D

20.1.2015 21:46:23

Paskvil
Takhle slaboučkou hru jsem dlouho nehrál. Nevím co to je, matematická soutěž s rádo by prvky fantasy s panelákama na hracím plánu? Přeplácaná hra, která nemá hlavu ani patu, pitvoření fantasy světa. Většinou hru nehodnotím po prvním zahrání, ale tady udělám vyjímku, protože to hrát zřejmě už nebudu. Možná pokud budu chtít hrát hru, kde chci počítat vše do detailů a nechat ostatní nudit.

16.1.2016 10:58:50

hmm
Skyfire: Vďaka, že si ma označil za decko, keďže mám rád komplexnejšie hry s náhodou ;)

Btw, keď je v hre trochu náhody, tak myslím, že dobrý taktik a stratég sa vie s ňou vysporiadať (ak mu to hra dovolí). Však tak to funguje aj v živote, nič nie je dopredu isté. Ako má Laredo v profile, " Improvizace je známkou opravdového válečníka." Hneď mi tento výrok utchvel v pamäti a fakt neviem, čo je také zlé, ak sa to vyskytuje aj v hrách. Mohlo by sa to prestať už konečne démonizovať a brať to tak, že niekomu to takto môže viac vyhovovať. A čuduj sa svete, človek sa pri nečakaných veciach môže zapotiť (premýšľaním) oveľa viac ako pri klasických eurovkách.
Mám kamaráta, ktorý hral Agricolu s otvorenými jednotlivými kolami a celú hru si postupne naplánoval na papier a potom nasimuloval :D tomu sa hovorí zábava.

16.1.2016 11:34:20

...
jak tak vstřebávám informace ruzně na webu tak mam dojem že je terra mystica hodně soliterni záležitost v tom co si kde udělám? Dá se nějak zabránit soupeřum v nabírání bodů?
Dá se srovnat interakce mezi hráči s nějakou hrou? Např settlers zrod imperia nebo carcassonne, které vlasníme a hrajeme.

v settleroch je interakce v tom kdo začíná kolo a jaké obecné karty se otočí ( je to vyrovnáno tim že se obecné karty dobíraji tolikrát kolik je hráču a mění se pořadí prvního) pak se dá ještě něco soupeři zničit pomocí mečů a nebo efekty frakních karet. Když dojdou ty spravné karty tak je náběr bodu velký a nedá se na to nijak reagovat. settleři jsou dost soliterni i když je tam nějaká míra interakce.

carcassonne + rozšíření : náhoda v tahaní kartiček, možnost soupeřum dost škodit tim že budu přikladat kartičky tak aby se oblasti propojili a tim měli body oba (pak tak neutíkaji :-) na tabulce), sam si nejsem jist tim že dostavím to co jsem začal, reakce tu na soupeře taky není. carcassonne je dle mě hodně interaktivní, ale dá se hrát i tak že si každy jede to svoje a druhemu neškodí.

5.2.2016 22:21:40 | Upraveno autorem (porovnej)

Konflikt
No, Terra rozhodně není hra, kde bych soupeře mohl vyhladit z povrchu mapy :) Při tvé definici soliternosti je Terra take vicemene soliterni.

Presto je to jedna z Euroher, kde je ve vetsim poctu hracu opravdu velke napeti a clovek si velmi musi hlidat soupere a to jak na mape, tak i v ruznych bonusech prinasejicich body (at uz modlitby a nebo bonusove svitky). Pritom za konflikt na mape hra odmenuje tim, ze ti stavby soupere prinaseji drahocenou manu, bez ktere je obtizne udelat cokoliv "navic". Tj. pokud budes solo nekde v koute mapy tak sice konflikt nebude, ale nebude ani sladka "mana" :)
Nicmene ale nelze souperi nic borit ani mu primo brat body. To muzes jen tak ze ho budes utiskovat popr. mu nenechas neco co by mohl dobre obodovat.

Pokud tedy hledas "valecny" konflikt nebo hru treba jen pro dva tak Terra asi nebude tou pravou (hra funguje, ale konfliktu tam je malo).

6.2.2016 00:02:01

Rodkin
Dik za odpoved.
Jen se snazim dopredu pochytit co nejvic informaci o hre at si udelame predstavu jake to je a jak se to hraje.
Takze by se to dalo trochu prirovnat k settlerum, tim ze si jedes to svoje a muzes souperi zabrat neco co mu prinese body. V terra mystice nemusis cekat na to jakou si liznes kartu takze to je plus k tomu co hledam.

I kdyz tam neni valecny konflikt ani jiny extra silny tlak, tak to vypada ze by nam to sedlo.

Neni tam nahoda v tom co my dojde za karty :-) , coz je to co hledam, spousta komponentu, "konflikt" je na hraci plose v tom jake uzemi kdo zabere a od toho se odviji dalsi veci.

Jsem rozhodnut do toho jit tak snad to bude tak zle jak to tu nekteri popisuji :-) .
Nejcasteji hrajem ve dvou, ale aspon bude motivace hledat dalsi hrace na tuto hru.

6.2.2016 08:30:49

morpheus
Terra je jedna z těch her, kde náhoda není téměř žádná - jen v tom, jaké se vylosují bodovací a pasovací svitky, ale to vidíš už na začátku (před výběrem rasy). Pak už všechno záleží na hráčích...

6.2.2016 11:04:05

Kew
Ano, to jsem pochytil.

Me zajimala mira interakce a prirovnani k nejake hre at si muzu udelat vlastni predstavu.

To ze neni ve hre nahoda je pro me + , her s nahodou mame dost. Nam se dost libi carcassonne kde je to jak jsem psal nize a u teto hry me to vyhovuje.
U settleru mi posledni dobou vadi nahoda v tom co ti dojde za karty a kdy , i kdyz je tu spousta veci jak delat to ci ono a nahodu tak eliminovat.

Terra me zaujala v tom ze mas kartu naroda a na ni vsechny komtonenty ktere muzes pouzit a nemusis na ne cekat az si je doberes, spolecnou hraci desku na ktere souperis o uzemi (ve dvou min ) . To ze je pro nekoho sucha? Muze byt - sachy, piskvorky, carcassonne :-) jsou taky suche hry a bavi nejen me. V settleroch taky tema moc necitim a jedu jen na body, tema tam sice je v tom jak je kazdy narod odlisny a hraje se jinak + grafika ( nekomu se nemusi libit )

6.2.2016 12:32:08

morpheus
jj, tohle docela pokryli ti přede mnou, tak jsem se nechtěl opakovat :)

6.2.2016 14:33:06

Morpheus
Srovnání se settlers je docela trefné. Taky máš na začátku kola hromadu surovin a stavíš proto, abys měl body nebo v příštím kole tuto hromadu větší. Na Settlers mi taky vadí ta náhoda dobírání karet, jak popisuješ, to v Terra Mystice není. Mě na ní ale vadily ty národy. Hra by fungovala dobře i bez nich. Každý národ má své výhody a když stavíš zdarma některý typ budov a zrovna bodovací destičky na tento typ budov zůstane v krabici, je to k naštvání. Do strategického eura bych prostě role necpal. Poznáš to až dohrajete a zazní věta "Příště si musím vzít jiný národ" místo "příště to musím zahrát líp".

6.2.2016 17:30:40

Bacil
Tak to me tesi ze nemam ten nazor sam.

Co bys pripadne doporucil misto terry?

6.2.2016 17:53:32

Morpheus
Terra Mystica je výborná hra, jen jsem chtěl poukázat na to, co mi trochu vadilo, ale nahrál jsem i tak dost her.
Ale pořád je u mě výš Vysoké napětí, klasika, které jsem nahrál stovky her. Výborná - málo náhody, dost interakce, jednoduchá pravidla. Platí to, co pro Terru Mysticu, čím víc hráčů, tím je lepší, ale nová deluxe verze má hratelnou verzi pro dva, což u staré verze moc neplatilo.

6.2.2016 19:09:12

Narody
Naprosto nesouhlasim, ze by to bez narodu fungovalo.

Jen tezko si predstavuju co by Terra byla bez narodu. Ultimatni strategie bez sebemensi variace vitezne strategie?
Vzdyt by se v te hre nemenilo temer nic. Bonusove svitky? asi ne - ve ctyrech tusim jeden zustane v kranici. Bodovaci desticky? Asi taky ne - je to pro vsechny stejny a proste by uz podle setupu pomalu slo spocitat body na konci.

Podle mne narody (a jejich kombinace) jsou to co dela Terru dobre znovuhratelnou A take ne lehko naucitelnou nejakou jednoduchou super strategii - proste za kazdy narod je treba hrat trochu jinak - podobne jako prave v tech Settlerech.

Fungovali by settleri bez narodu? Napr. ze by vsichni hrali jen za barbary? No fungovali, ale byla by to uplne jina, IMO mnohem horsi hra. Proste nudna hra, kde by vsichni delali vicemene totez, prave protoze by odpadlo to co na te hre podle mne maji lidi radi - jednotny herni mechanismus, ale ruzne cesty k vitezstvi.

6.2.2016 21:19:15 | Upraveno autorem (porovnej)

robkin
Rozhodně nesouhlasím s tím, že role ve hře zvyšují znovuhratelnost, podporují různé cesty k vítězství (spíš naopak tě nutí s určitou rolí hrát právě určitou cestou) a bez nich by byla hra nudná.
Je Vysoké napětí, Caverna, Puerto Rico, Kronika panství horší hra kvůli absenci počátečních rolí?

7.2.2016 15:59:28

-bacil-
Jasný, nečekal jsem že budeš souhlasit, ale diskuse to je zajímavá.
Podle mne OBECNĚ počáteční role jsou herní mechanismus jako každý jiný. Vždy svým způsobem vytvářejí určitou herní nerovnováhu (v některých hrách až příliš velkou), nicméně současně dávají hře určitou znovuhratelnost a to právě tím, že samotná role může podporovat určitou herní strategii, která by bez toho byla nerealizovatelná. Jak už jsem psal jinde tak v Terra mystice to 100% vyvážené není, ale přesto mnohem více dokáže dobrá hra než nějaká schopnost národa.

Aby bylo jasno, všechny výše uvedené hry mám relativně nahrané a jsme jejich příznivcem. Rozdíl ale právě vidím v tom "kterou hru si klidně zahraju často" a která mi stačí 1x za půl roku?

Ad Vysoké napětí - no těch herních strategií tu moc není - znovuhratelnost je jak takž daná náhodností elektráren a výběrem mapy (popř. subregionů na mapě). Pokud budu mít více map popř. sad elektráren tak to nuda není, jinak ano.

Ad Caverna - zde jsou herní strategie dány množstvím různých vybavení. Každopádně to je pro mne právě názorná ukázka hry, která je sice fajn, ale při desátém hraní už mám pocit, že dělám to samé co X krát předtím a víceméně je to nuda. A proto mám raději Agricolu - protože díky unikátní kombinaci karet je každá hra NAPROSTO jiná a je třeba vždy znovu vymyslet novou strategii. Ano, znám spoustu lidí, kterým ty karty vadí, nebo jim rovnou stačí rodinná verze Agricoly. Ano, ty karty do začátku určitě vytvářejí nerovnováhu mezi hráči, ale v tom je právě ta výzva - vyhrát s tím co mám a nikoliv hrát ultimátní neporazitelnou strategii pořád dokola. A proto je Terra i Agricola lepší než Caverna.

Ad Puerto Rico - no už jsem viděl borce co měli připravené "zahájení" podle startovní pozice. Prostě "Indigová obrana pak Kapitánský gambit...", a pak už jen záleží na tom, jestli sedím před nebo za slabým hráčem... Nic proti Puerto Ricu, ale na Terru znovuhratelností nemá.

Ad Kronika panství - ano byl bych moc rád kdyby tam nějaké role byly (byť by to asi v té hře moc nefungovalo). Protože přestože tu hru mám relativně rád, tak rozhodně ji nebudu ochoten hrát příliš často, protože se furt děje téměř totéž (můžu cestovat, můžu na radnici, můžu dělat řemesla pro trh... a udělám si pár mnichů).

No a v neposlední řadě Terru si vždy rád zahraju právě protože si mohu zkusit další národ = budu hrát trochu jinak. Ale samozřejmě i Terra se ohraje (po desítkách online odehraných her při tréningu na 4P jsem ji chvilku nemohl ani vidět, ale už to opadlo a klidně jí zase kdykoliv vytáhnu).

7.2.2016 20:28:07

-bacil-
Už se dostáváme do offtopicu, ale mě hry s rozdílnými rolemi obecně hodně baví (Chaos in the Old World, New Era, Terra Mystica, Rune Age).
Neříkám, že hry bez nich jsou horší, ale udělat hru s rozdílnými rolemi (nebo přímo asymetrickou, jako např. Claustrophobia), která funguje, je podle mě větší kumšt...

EDIT: Jinak souhlas s robkinem, pod Agri vs. Caverna se podepisuju, Kronika mi vadí přesně ze stejného důvodu, Puerto Rico nehraju tak často, ale ano, i tam to cítit jde a četl jsem článek na BGG z doby, kdy Puerto bylo #1 na BGG a rozebíraly se tam ideální strategie pro první tři tahy pro každou pozici v každém počtu hráčů...

7.2.2016 23:52:10 | Upraveno autorem (porovnej)

robkin a znovuhratelnost
Kde to můžu podepsat?

Ad nevyváženost - v TM na to pomáha dražba jako samoregulační mechanismus. U Agricoly se prý (nezkoušel jsem) relativně osvědčil draft vybavení a povolání.

8.2.2016 09:53:52

Vybíráme z Bazaru

Sea Dragons
Sea Dragons
Akt. cena: 400 Kč
Končí za: 10 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas