Starcraft: The Board Game - obrázek

Herní kategorie: desková hra, strategická, válečná
Autoři: Corey Konieczka
Christian T. Petersen

Desková hra Starcraft

Autor: laredo | 8.4.2009 | 26

Tuto recenzi bych začal trochu nezvykle, a to návratem o více než 10 let zpátky (do r. 1998), kdy počítačová firma Blizzard vydala hru, která se zanedlouho poté stala herním hitem – ta hra se jmenovala Starcraft. Asi rok poté následovalo vydání datadisku Brood War, který této hře na oblíbenosti ještě přidal. A čím to, že byla (a vlastně ještě je) tato hra tolik oblíbená?

Tak zaprvé, se jednalo o vynikající realtime strategii se scifi tématikou, která v sobě obsahovala vynikající příběh. Za druhé, byla první vlaštovkou v tom smyslu, že prakticky předvedla, že lze navrhnout 3 naprosto rozdílné a přesto vyvážené rasy (které proti sobě bojují). Za třetí, díky (v dnešní době) směšným nárokům na hardware si ji můžete zahrát téměř na čemkoliv. Za čtvrté, díky možnosti výborného multiplayeru je dodnes oceňována hráči počítačových her a pořádají se v ní i prestižní turnaje.

Takže pokud někdo z vás má vlastní zkušenost s hraním počítačové podoby Starcraftu, bude mít při hraní jeho deskové podoby velkou výhodu. Téměř všechny jednotky všech tří ras zůstaly zachovány (o výjimkách se ještě zmíním), stejně jako téměř všechny významnější technologie, které činily vaše jednotky ještě nebezpečnějšími. Grafická podoba žetonů budov, modulů, základen, dělníků i transportů, stejně jako vizuální vzhled všech 180 dodávaných plastikových figurek jednotek je přímo převzatý ze své počítačové předlohy.

Pokud ale zkušenost s počítačovou verzí hry nemáte, pokusím se vám teď svět Starcraftu trochu více přiblížit: Přesuňme se do vzdálené budoucnosti, kdy lidstvo kolonizuje planety i ve vzdálených galaxiích a kdy je na jedné takové vzdálené planetě zjištěna přítomnost neznámých (mimozemských) tvorů, kteří likvidují všechno, co se jim dostane pod ruku. Později se dovíme, že se jedná o rasu Zergů, dravých, primitivních, (čistě biologických) stvoření, která jsou ale hierarchicky (a sofistikovaně) řízena svými více inteligentnějšími druhy. Hlavním hybatelem (mozkem) této rasy je tzv. Nadvědomí (Overmind). Rasa lidí (Terranů) je chováním těchto tvorů nejdříve šokována, ale nakonec zjistí, že se jim musí postavit silou. Při evakuaci lidských obyvatel z planet napadených Zergy se do hry zapojí ještě třetí rasa, rasa Protossů, která v zájmu zabránění šíření zergských zárodků nejenže zničí terranské transportní lodě, ale také spálí na prach povrch zamořených planet. Protossové jsou vysoce pokročilou rasou, používající vyspělé technologie a spoustu robotických jednotek. Jejich cílem jej ochránit všechny rasy (a později i sami sebe) před zergskou hrozbou. Takže teď známe jednotlivé protagonisty a můžeme přistoupit k jejich bližšímu porovnání.

Popis jednotlivých herních ras
Začněme s Terrany, rasou lidí, která nám snad bude k pochopení nejbližší. Rasa Terranů se nachází asi tak na půli cesty mezi technologickou vyspělostí (kvalitou) na jedné straně a velkým množstvím laciných jednotek (kvantitou) na straně druhé. Sází spíše na variabilitu než na specializaci, což se v praxi projeví především tím, že abyste za Terrany uspěli, budete muset vyrábět rozmanité druhy jednotek, které se budou navzájem podporovat. Pokud to neuděláte, velmi rychle o ně přijdete.

Dalšími na řadě jsou Zergové. Pokud jste viděli některou část filmové série Vetřelec, můžete mít poměrně jasnou představu o tom, jak vypadají a jak se chovají. Jedná se o biologickou rasu, která spoléhá na evoluční vývoj (mutaci svých nebo i cizích druhů), který se v průběhu času vylepšuje, takže u přeživších jedinců zůstanou zachovány příp. vylepšeny jen ty rysy, které jsou důležité pro zabíjení nepřátel. Jednotky Zergů jsou (většinou) velmi laciné, třebaže relativně slabší v porovnání s odpovídajícími jednotkami druhých dvou ras. Nicméně nižší kvalita je vyvážena kvantitou, takže kde neuspějí 1 nebo 2 zergské jednotky, tak jejich větší počet už situaci rychle změní. A že některé z nich při tom zahynou, nevadí. Když se kácí les, létají třísky. Při hraní Zergů s tím prostě musíte počítat. Ještě více než u ostatních ras zde mají velký význam zergské pomocné jednotky (Královna a Prznitel), které dokáží „slabší“ zergské jednotky ochránit a/nebo posílit.

Zbývají nám Protossové, rasa technologicky nejvyspělejší, ale také nejnákladnější na „provoz“. Nejlepší jednotky jsou vyváženy jejich vyšší cenou ve zdrojích, takže si na ně musíte dávat pozor, protože ztráta každé jednotky je znát. Protossové jsou na začátku hry poměrně slabí, neboť potřebují nějakou dobu na to, aby se stačili (díky vyšším cenám) rozvinout a opevnit. Pokud dokáží přežít útoky během prvních kol, obvykle mají to nejhorší za sebou. Až (a jestli) se totiž dostanou čas k výrobě Archonů, Plenitelů nebo Nosičů, tak Bůh buď milostiv jejich nepřátelům.

Takže potud krátké seznámení s jednotlivými rasami. Teď bych ještě rád zdůraznil, že se jedná o strategickou hru (nikoliv taktickou). To znamená, že během hry řešíme i nebojové záležitosti, jako třeba stavění nových budov a výzkum pokročilejších technologií, ale také, že když dojde na boj, tak neřešíme problematiku vhodného rozmístění jednotek v dané oblasti, jejich zkušenosti, faktor počasí nebo morálky atd. Pokud vám tyto prvky při hraní chybí, možná byste se měli obrátit k jinému produktu než je tato hra, např. ke hře Tide of Iron (simulace bojů z 2. světové války), kde si taktizování užijete až až (což můžu z vlastní zkušenosti potvrdit).

Je třeba ale dodat, že všechny 3 rasy mají k dispozici víceméně stejné množství (různých typů) jednotek (leteckých i pozemních), i téměř stejné celkové množství použitelných jednotek (s výjimkou několika základních pozemních jednotek). Což vede k tomu, že Protossům asi jen málokdy dojdou figurky jednotek (kvůli vyšším cenám) a naopak Zergové budou nuceni dříve a dravěji zaútočit se svými o něco slabšími jednotkami.

Každá z těchto 3 ras je ve hře zastoupena dvěma stejně silnými frakcemi (factions), které se liší víceméně pouze podmínkou pro dosažení speciálního vítězství. To znamená, že se do hry může zapojit až 6 hráčů, kdy každý z nich představuje jednu frakci. Komponenty jednotlivých frakcí jsou od sebe barevně rozlišeny, takže ani v případě stejné rasy nehrozí obava z popletení nebo použití soupeřovy komponenty.

Varianty hry
Jaké varianty hry Starcraft nabízí? Probereme si je postupně:
  1. Začneme tou nejjednodušší a tou je varianta všichni proti všem. Zde nezáleží na tom, jestli se vás sejde 6 nebo budete jen 2. Princip je jednoduchý, udržet se naživu, třebaže to může být vzhledem k počtu nepřátel komplikované. Díky známému a platícímu pořekadlu: „Když se dva perou, třetí se směje“, je možná lepší hrát se sudým počtem hráčů, ale zase to záleží na herním stylu každého (hry se účastnícího) hráče.
  2. Další možností je týmová hra. Tým znamená 2 hráče, kteří jsou spojenci, třebaže v některých aspektech hry toto neplatí až tak úplně doslova. Tyto týmy mohou být 2 (hra 4 hráčů) nebo i 3 (hra 6 hráčů). V tomto případě máte ve hře další frakci, která vám může (a asi i bude) krýt záda. Počet protivníků je sice o něco nižší, ale stejně jako vy táhnou za jeden provaz (myšleno jednotlivé týmy). Mně přijde tato varianta zajímavější, neboť zde ještě více vynikne rozdílnost jednotlivých ras a také možnost vzájemné odlišnosti příp. slabiny jednotlivých ras (v rámci týmu) vykompenzovat.
    Např. protosský hráč v týmu se budu prvních pár kol držet stranou, bude budovat silnou armádu, zatímco mu jeho zergský či terranský kolega bude držet nepřátele od těla. Až už to nebude zvládat, jejich role se vymění a protosský hráč všechno rozválcuje (no to bylo trochu nadnesené, ale pro představu to stačí).
    Týmová varianta má i tu výhodu, že požadované vítězné body se sčítají u obou členů týmu, takže i v případě, že jeden z nich má smůlu na oblasti s vítěznými body, ten druhý mu může „vypomoci“ těmi svými. Stejně tak, pokud by se hrálo na speciální vítězství (které má každá frakce jedinečné), mohou se hráči v týmu dohodnout, do kterého z nich „půjdou“ a jak bude potom vypadat jejich strategie,
    Jen mi není úplně jasné, proč pravidla nemluví o hře 2 týmů po 3 hráčích. Myslím, že je to ještě lepší varianta než 3 týmy po 2 hráčích.
  3. S příchodem rozšíření Starcraft - Brood War přibyla možnost hraní tzv. scénářů. Jenom ve stručnosti, o co jedná. Většinou se jedná o analogii týmové varianty hry – tzn. několik hráčů se rozdělí do 2 týmů, ale galaxie (herní plocha) se nevytváří, nýbrž je už dopředu navržena (autorem scénáře) spolu s umístěním základen, počátečních jednotek a hlavně podmínkami pro vítězství jednotlivých týmů. Několik připravených scénářů najdete v knížce pravidel pro rozšíření Starcraft - Brood War, ale víceméně je zde pole neorané, takže si jakékoliv další scénáře budete muset navrhnout sami (dle vlastního gusta).
Porovnání počítačové a deskové varianty s popisem herních prvků
Nyní přichází čas na porovnání počítačové a deskové varianty s vysvětlením, jak jsou ty či ony elementy v deskové hře zachovány nebo naopak řešeny úplně jinak.

Jak už bylo řečeno dříve, bojové jednotky všech frakcí jsou reprezentovány velmi pěkně provedenými (barevně odlišenými) figurkami, u kterých na první pohled poznáte, o jakou jednotku jde. Budovy, moduly, základny, transporty i dělníci jsou reprezentovány žetony s obrázkem patřičné entity.

Význam budov je víceméně jasný, slouží k výrobě jednotek. Co ale není úplně zřejmé, je, že většina budov má vícero úrovní, přičemž každá vyšší (další) úroveň přidá možnost výroby dalšího typu jednotky.

Transporty slouží k přepravě jednotek hráče mezi planetami (které tvoří herní plochu) a dělníci slouží k těžbě zdrojů (minerálů nebo plynu). Jak dělníci, tak transporty mohou být zničeni, třebaže ne přímo (s výjimkou vedlejšího poškození – viz rozšíření Brood War).

Moduly jsou poměrně inovační rys – jednak jsou dostupné všem rasám, třebaže každá rasa má jiný limit počtu (postavitelných) modulů. Některé moduly mají analogii i v počítačové hře (představují některé budovy), zatímco jiné jsou vymyšlené autory deskové hry.

Význam základen je poměrně jasný. Zde platí, že na každé planetě, ze které chce hráč těžit zdroje, musí mít postavenu základnu. Tyto rysy jsou snad až na některé druhy modulů stejné jako v počítačové hře Starcraft.

O čem ale ještě nebyla řeč jsou příkazy, bojové karty, karty technologií a karty událostí.
Začneme kartami. Karty událostí představují nejrůznější situace, které mohou hru zkomplikovat nebo naopak pomoci (záleží, jak vás její efekt ovlivní). Může si je táhnout kterýkoliv hráč při splnění určitých podmínek. Představují také určitou variabilitu hry. Tyto karty jsou trojího typu, neboli mají 3 fáze (karty pozdějších fází jsou silnější než karty dřívějších fází). Podle počtu hráčů se upraví jejich množství, které se použije, přičemž karty událostí pozdějších fází jsou umístěny v balíčku níže.
Bojové karty a karty technologií spolu souvisí. Boje (bitvy) ve Starcraftu se neřeší házením kostkou nebo porovnáváním hodnot v nějakých tabulkách, ale hraním bojových (a technologických) karet. Jaký je mezi nimi rozdíl? Bojové karty má hráč k dispozici už od začátku hry a tyto karty určují hodnoty útoku a zdraví (téměř) všech dostupných jednotek dané frakce. Proč tedy ještě karty technologií? Karty technologií, které hráč získá Výzkumem nových technologií (viz dále), se (většinou) přidávají do balíčku bojových karet a hlavně představují značné vylepšení pro jimi ovlivněnou jednotku. Téměř ke každé jednotce existuje nějaká technologie (někdy i víc technologií), která ji dokáže „vylepšit“. Obvykle ovšem hráč nevyvíjí technologie všechny, což by ani nestihl, ale jen takové, které potřebuje s ohledem na jeho zvolenou strategii (styl) hry.
Karty technologií jsou převzaty z počítačového Starcraftu, karty událostí nikoliv.

Nakonec jsem si nechal příkazy, což je klíčový mechanismus deskové hry Starcraft. Takže o co se jedná? Víceméně jde o to, že každý hráč dostává během každého herního kola k dispozici 4 akce, které může různě využít. Může si postavit novou budovu, vyrobit další jednotky, vyzkoumat novou technologii, provést invazi na nepřátelskou planetu nebo taky nedělat nic. Problém je jen v tom, že si tyto akce musíte promyslet už na začátku kola a zároveň si uvědomit, že tyto akce můžete provádět jen na omezeném počtu planet. Dále přicházejí na řadu také akce vašich soupeřů, která často kolidují s vašimi plány. No a přesně tenhle problém řeší příkazy. Jsou 3 druhy příkazů ve 2 variantách. Druh znamená, jakou činnost vám daný příkaz dovolí udělat – existuje příkaz pro Stavění, pro Výzkum a pro Přesun. Varianta znamená, zda vám daný příkaz umožní provést jen základní věci nebo přidá i nějaký bonus navíc (to pak hovoříme o speciálním příkazu).

Jak systém příkazů, tak i systém bojových karet jsou prostředkem, jak autoři vyřešili přechod z počítačové hry na deskovou. Myslím, že se jim to povedlo výborně. Také nemáte rádi výsledky závislé na hodech kostkami :-)?

Co se týče počtu komponent, mají všechny frakce stejné podmínky. Tzn. všichni mají stejný počet transportů, dělníků, základen a víceméně i sumární množství jednotek (Zergové mají o něco více slabších pozemních jednotek), což je vzhledem k celkové vyváženosti jen dobře.

A teď stručný nástin hry. Jelikož nechci suplovat pravidla, která už by v této době měla být na těchto stránkách dostupná v české verzi (pozor, nejde o překlad od Blackfire). Jakmile se hráči dohodnou, jakou variantu hry budou hrát (týmovou, všichni proti všem nebo scénář), vyberou si frakce, za které budou hrát, rozdělí si patřičné komponenty a postaví galaxii (což je několik systém planet navzájem pospojovaných navigačními cestami). Každý hráč dostane do vínku jednu základnu a několik startovních jednotek a hra může začít. Hráči se postupně střídají na tazích během daného kola.

Každé herní kola má 3 fáze. Fázi Plánování, fázi Provádění a konečně fázi Přeskupení.
  1. Ve fázi Plánování hráči postupně pokládají své příkazy na jednotlivé planety, ale tak, že ostatní hráči nevidí, o jaký typ příkazu se jedná. Pokud má být na tu samou planetu položen další příkaz, umístí se na předchozí položený příkaz. Tímto způsobem proběhnou 4 kolečka, kdy během každého kolečka každý hráč položí jeden příkaz. Poté fáze Plánování končí.
  2. Pak přichází na řadu fáze Provádění, kdy jednotliví hráči provádějí (vyhodnocují) své naplánované příkazy. Pokud je na nějaké planetě umístěno více příkazů na sobě (na hromádce), může se vyhodnotit nejprve naposledy umístěný příkaz (na tuto planetu). Teprve po jeho vyřešení se dostane na řadu předposledně položený příkaz. Navíc hráč může provádět jen vlastní příkazy, nikoliv příkazy jiných hráčů, ale může svými (vhodně) položenými příkazy blokovat (oddálit) provedení příkazů jiných hráčů. Proto je potřeba se naučit plánovat příkazy prozíravě :-). Jakmile jsou provedeny všechny naplánované příkazy všech hráčů, fáze Provádění končí.
  3. Poslední fáze, fáze Přeskupení je víceméně takovou udržovací a kontrolní fází. Během ní se zjišťuje, zda některý hráč nebo tým už nedosáhl vítězství (je několik druhů vítězství), zda nejsou zničeny některé základny nebo transporty, dále v této fázi může hráč přijít o karty zdrojů (na planetách) nebo je naopak získat. Také se v této fázi hrají karty událostí.
A ještě jedna důležitá věc, co je cílem Starcraftu a jakým způsobem mohou hráči vyhrát? Opět existuje několik typů vítězství, přičemž (téměř) všechny mohou nastat, ať už hrajete jakoukoliv variantu hry. Proberme si je:
  • Normální vítězství. Hráč nebo tým musí získat daný počet vítězných bodů. Ty získá tak, že si udrží kontrolu na oblastmi (planet), které tyto body poskytují. Kdo dosáhne požadovaného množství bodů dřív, obvykle vyhrává.
  • Speciální vítězství. Každá frakce má jedinečnou podmínku pro dosažení speciálního vítězství. Např. ovládat určitý počet oblastí poskytující zdroje nebo vítězné body, nebo mít základny na několika různých planetách. Tato podmínka ale musí platit až v pozdější fázi hry (ve 3. fázi karet událostí), takže to nemusí být až tak jednoduché, jak to na začátku vypadá.
  • Eliminační vítězství. Ve hře zůstane jen jeden hráč nebo jen jeden tým (přesněji jen jejich jednotky a/nebo základny).
  • Koncové vítězství. Nastává po zahrání několika speciálních karet událostí 3. fáze. Něco jako signál „Utrum, šmytec. Teď ukažte, jak na tom jste“. Hra končí a podle seznamu několika kritérií se určí vítěz.
Když jsem psal téměř všechny druhy vítězství, měl jsem na mysli variantu, kdy je přímo vyloučena možnost speciálního vítězství. To už ale souvisí s pravidly rozšíření Starcraft - Brood War, kdy se dá hrát na větší ploše (tj. s vícero planetami než normálně) nebo s využitím tzv. vůdcovských karet jednotlivých frakcí. O tom bych ale pojednal až v recenzi na rozšíření Starcraft - Brood War.

Závěrem
Takže suma sumárum, mám za to, že převedení počítačového Starcraftu do jeho stolní podoby se velmi povedlo. Jednak zachováním vzhledu herních komponent a jejich precizním provedením, ale hlavně také zajímavě provedeným a hlavně originálním mechanismem příkazů. Variabilita hry je zaručena nejen různorodostí planet, které budou tvořit galaxii v dané partii, ale i různými variantami hry. Konečně nesmím zapomenout na rozšíření Starcraft - Brood War, které už je u nás také dostupné a které kromě nových komponent (jednotek, planet, technologií a modulů) opravuje některé dřívější rysy a přidává některé nové.

Čili pokud vás bavil počítačový Starcraft, nemáte důvod váhat – třebaže to není realtime počítačová strategie ale turn-based deskovka (tahovka), hraje se dobře. Pokud jste se se Starcraftem ještě nesetkali, možná si ho raději předtím vyzkoušejte u kamaráda nebo v některé herně. Strategických her existuje spousta, ale ne každá vám musí sednout. Ale jako tip na pěkný dárek může výborně posloužit (dá se ostatně sehnat i za cenu pod 2000 Kč).