Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2 - 5 |
Doporučený věk: | od 8 let |
Herní doba: | 80 min |
Herní svět: | Fantasy |
Herní kategorie: | desková hra, strategická |
Čeština: | ke stažení |
Vydavatelé: | Days of Wonder REBEL.pl |
Autoři: | Philippe Keyaerts |
Rok vydání: | 2009 |
Sdílej: |
Robin
Dotazy k pravidlům - NOVÉ
Pravidla jsem četl několikrát EN i CZ a přesto si nejsem jist, jak zahrát tyto následující situace:Robin
1) Hmm zajimavý dotaz. Jelikož hrajeme pouze ve dvou a tam taková situace nemůže nastat, tak se přiznám že nevím :)
2) Opět zajimavý dotaz, ale podle mě ne. Hází pouze jednou.
3) tohle se už řešilo, viz. diskuze o pravidlech...
I asked the question
Quote:
In Small World, is a race with the Diplomat power allowed to nominate a player, who has just declined or who has not yet had a turn (and therefore has no active race) as an ally?
The Answer
Quote:
Yes indeed, the only restriction in the choice of an ally is that you cannot choose a player if you just attacked his active race.
Best Regards,
Franck Lefebvre
Customer Service
Days of Wonder
Come out and play!
4) Nory už použít nesmějí, ale tu první schopnost ano
5) Ne
6) S novým národem začínáš kdekoli chceš, ale samozřejmě z kraje mapy
7) Region s norou nelze dobýt (viz. pravidla pro Hobity). Při dobytí regionu s opevněním, jde opevnění pryč, může být použito znovu, ale nesmí být na mapě v jednu chvíli více než 6 opevnění (opět viz. pravidla)
8) Pokud to nedovoluje nějaká schopnost, tak může mít hráč na mapě v jednu chvíli pouze 1 národ v úpadku a 1 národ aktivní
9) Ne, Elfové jsou nesmrtelní a po tomto dobytí Mága se jim žeton vrací do ruky ne do zásobníku
10) Taky zajimavý dotaz. Nejsem si jistý jestli je pro dobývání Ghoulama v úpadku nutná podmínka dobývání aktivním národem
11) Ano
12)
Pár odpovědí
Zdravím, asi nebudu vědět z hlavy všecno, ale zkusím to. Jinak doporučuju tento přehled FAQ, jsou tam zospovězeny i věci, na které se ptáš: http://www.boardgamegeek.com/file/download/4cm9z5za0m/Small_World_Rule_Clarifications.pdf
1) Ütok obrů jde vždy z jednoho pole, tj. "bonus z hor" je vždy -1.
2) Nejprve si berserk hodí kostkou, pak se rozhodne kde zaútočí. Pokud nemá na útok dost žetonů, končí. Žádný "reroll" se neprovádí.
3) Ohledně diplomatů si nejsem jist.
4) Podruhé mohou hobiti opět vstoupit na mapu kdekoliv, ale nory neumístí.
5) Ghúlové nemohou útočit ještě v tom kole, kdy přeli do úpadku.
6) Nový národ může vstoupit přes libovolný region na kreji mapy (krom Hobitů)
7) Nory nelze dobít, ostatní se ASI vrací hráči - také si nejsem 100% jist.
8) Rovnou, nelze mít dva národy v úpadku (s výjimkou dovednosti Spirit)
9) Skutečně - "překonvertování" mágem je jediný způsob zabití elfa.
10) Ano, je to možné.
11) Nemohou.
Neručím za 100% správnost odpovědí, nechť se vyjádří zkušenější...
Konflikt ve výkladu
Koukám, že jsme s Beholderem odpovídali zhruba ve srtejný okmamžik a že se lišíme v několika bodech zejména na konci. Chtělo by to další názor (a nebo oficiální FAQ).
PJ
1) Ale když s tím polem sousední 2 hory?
9) v tom FAQ to sice je, ale je oficiální? Nějak nevidím důvod proč by byla schopnost elfů tímto rušena
11) je to taky sice ve FAQ, ale opět nevidím důvod ne
oprava
11) je to taky sice ve FAQ, ale opět nevidím důvod proč ne
FAQ
Předpokládám, že onen odkazovaný soubor je sebraný z oficiálních stanovisek pracovníků Customer Service Days of Wonder - takže bych moc neřešil, proč tomu tak je, ale beru to jako axiom :-)
ad1) I když sousedí dvě hory, tak se vždy postupně podniká výpad z jednoho regionu do sousedního. A i kdyby se ti nakrásně obři rozdělili na dvě party a běeli z těch hor dolů dobít jeden region, stejně by podle selské logiky měli mít jen jeden bonus ;-)
dodatek k FAQ - "ofociálnost"
Tak potvrzuji, že mnou odkazované pdf ze složené z jenotlivých dotazů a odpovědí na BGG a vyjadřovali se k němu skutečně Eric H. nebo Antoine ze zákaznické podpory Days of Wonder. Tedy bych je považoval za oficiální stanovisko vydavatele hry. A basta :-)
PJ
ok, nastuduju je...
Robin
poděkování
Oboum Vám moc děkuji za bleskové odpovědi, moc mi pomohly!! Dobré je přečíst také si ten soubor Rule Clarifications, zatím jsem ho jen zběžně prolítl očima a vypadá užitečně:-)
p.s.: v bodě 7) jsem myslel Trollí nory a v bodě 2) následující postup: hodím kostkou, přidám poslední žeton/y a ještě nemám na dobytí regionu, tak hodim kostkou posil jako to dělá kažý národ ve svém posledním dobývání..
Robin
I trolí doupata se vracejí hráči (taky to je určitě v pravidlech). A ohledně toho druhého házení si myslím, že to není možné. Berserk provede i v posledním dobývání jeden hod. Ale ještě jsem si ty FAQ nečetl, třeba tam moje domněnka opět popřena :)
Robin
tak je to tam :)...
Berzerk
You may roll the die *once* per attack. First, you
roll the die.
Then, you choose an adjacent territory. Then, you
deploy your tokens.
About the final roll, there is a very important
sentence in the rule book, in the "Berserk"
section:
"If you do not have enough tokens left, this is
your final conquest attempt for the turn."
This sentence means that there is no "end-turn"
die.
For each conquest, you roll the die and select your
region: if you do not have enough tokens left,
then your turn is over. You are not allowed to re-
roll the die.
Robin
Ale každopádně jsi tu nahodil zajimavé dotazy, které mě donutily znovu si projet pravidla a taky ty FAQ co tu dal PJ :). Hráli jsme to více jak 30x a žádné takové sporné situace jsme nemuseli řešit :). Možná s tím berserkem taková situace nastala, ale intuitivně jsem to řešil pouze jedním hodem, házet 2x by mě nenapadlo :). Ty obry hezky, logicky vysvětlil PJ :). Ale to s čaroději vs. elfové jsem netušil a upřímně moc nechápu proč to tak je, stejně jako nemožnost s ghůly Seafaring v úpadku dobýt moře. Ale když je to v oficiálních FAQ, tak budiž, budu to respektovat, ale mělo to být v pravidlech. A ohledně bodu 10) jsem si nebyl vůbec jistý
aha, tak pozor
pročítal jsem si teď ty FAQ a ohledně toho u mě nejistého bodu 10) ve kterém tvrdí PJ že je to možné udělat, tak FAQ to popírají...
Q: If you have declined Ghouls with Spirit, and
your active race goes into decline, do your Ghouls
still get to conquer regions?
A: No, The Declined Ghouls only get to attack on
an "expansion" turn. Expansion and Decline are
mutually exclusive choices at the beginning of
your turn, before you "resolve" either race. If you
are choosing to decline your active race, there is
no expansion at all.
Takže ta podmínka o které jsem se zmiňoval -pro dobývání Ghoulama v úpadku je nutné následné dobývání aktivním národem tam skutečně je. Takže pokud zamýšlíš s aktivním národem přejít do úpadku, tak s ghůly v úpadku útočit nemůžeš.
Robin
Ještě jeden dotaz
V upřesnění pravidel v 7. bodě se píše, že nemusím vstoupit s novým národem na mapu regionem sousedícím s národem v úpadku. Znamená to tedy, že můžu vstoupit na mapu doprostřed, když toto území sousedí s regionem obsazeným mým národem v úpadku? A v pravidlech je u pevností a doupat napsáno, že při dobytí nebo opuštění regionu se tento žeton odstraní, takže ho hráč již nemůže znovu použit? Celý článek jsem bod po bodu přečetl a kromě obrů a dvou hor je mi tam už všechno jasné :-)
Robin
Ne znamená to, že MUSÍŠ s novým národem na mapu vstoupit regionem hraničícím s okrajem herního plánu (toto je základní pravidlo, napsáno v normálních pravidlech), ale NEMUSÍ tento region sousedit s tvým národem v úpadku. To znamená že můžeš s novým národem nastoupit třeba úplně na opačné straně mapy než je tvůj národ v úpadku.
Pevnosti a doupata které protihráč dobyje se s mapy odstraňují, ale jdou zpět k hráči a může je opětovně použít.
Příprava vojsk
Jak v českém překladu, tak v anglickém originálu je psáno, že když nechám na každém poli JEDEN žeton národa, mohu zbývající vzít a využít pro nové dobývání. Je ten JEDEN žeton povinností, nebo jich tam mohu nechat i víc? Kydy tam alespoň měli "at least one", ale ono ne... Díky za případnou odpověď.
Dance
Můžeš tam nechat i víc, ale je to totální nesmysl. Ta hra je o dobývání území a když si ty zetony do ruky nevezmes, tak nemáš čím dobývat. Navíc na konci svého kola si můžeš v rámci rozmístěni vojsk ty zetony rozmístit jak chceš.
rbx
díky. Ještě jsem to nehrál, ptám se jenom proto, že v pravidlech je tak striktně psané "jedna", což se mi nezdálo moc logické pro defenzivu ve fázi, kdy už třeba na určitém území nechci dobývat, ale jen bránit.
Dansemacabre
je třeba si to zahrát, nejde o žádnou wargame, takže na nějaké defenzivy a bránění se tu moc nehraje. Scott Nicholson ve své video recenzi hezky artikuloval o čem ta hra je. RUSH, RUSH. Hrr na ně a pak jít do úpadku, vzít novou rasu a znova hrrr na ně :)
Danse
Jenze ve tvem tahu te nikdo neohrozuje, naopak ty ohrozujes vsechny okolo prave temi zetony, ktere mas v ruce. Proto je potrebujes na zacatku zetony sesbirat a nechat tam jen ty osamocene jednicky ktere ti zarucuji drzeni uzemi. Pak se rozpinas, rozpinas, hrr na ne :-) a na konci tahu preskupis sily podle sveho uvazeni. Tedy na uzemi hranicici s protihracem das vic zetonu, nez na nejake zapadle, ktere mas obehnane svymi zabranymi krajinami.
Beholder
wargame to sice neni, ale neni to jen hrr, hrr. Musis si spravne zvolit rasu a nekdy si proste musis vzit defenzivni rasu, kdyz je tam nekdo, kdo te prilis ohrozuje. Napriklad kamos si hned v prvnim tahu vzal rasu s drakem. Hrali jsme hru ve trech a byl jsem treti na rade. Vzal jsem si hobity a prvni dve pole s norami jsem zabral presne nad jezerem, cimz padem jsem odriznul drakovi cestu horem a musel utocit pouze zespodu, kde byl dalsi protihrac. Tim jsem mel klid na expanzi a bojoval pouze s jednim hracem.
rbx
v recenzi, která čeká na schválení jsem si dovolil hru nazvat jako velmi, velmi light wargame. Máš pravdu, občas je třeba hrát malinko defenzivněji a tebou uvedené příklady s blokováním jsou klasické příklady :). Ale já to spíše myslel, tak že Dansemacabre chtěl nechávat na polích nějakou větší obranu a tak, a s tím by asi neuspěl, je třeba vzít všechno co je k dispozici a hrr na ně :). Ovšem strategické, defenzivní přerozdělování na konci kola je druhá věc to ano.
Pouze ofenzivní hra?
Souhlasím s rbx. Ono se zakopat na začátku v horách hry s Troly, co mají navíc "Opevnění" nebo "Přízrační", to má taky něco do sebe.
Zkrátka, Small World není jen o zběsilém útočení kolem sebe, ale i vhodné obraně a myšlení na zadní vrátka.
Na druhou stranu uznávám, že vzít si na začátku hry Útočné (Commando) Tritony, během jednoho tahu s nimi vyrubat půl mapy, vyinkasovat 11 bodů a v dalším kole vyhlásit Úpadek, to má dost co do sebe :o)
rbx
Jo, s tímto popisem bych souhlasil. Jsem zvědav na recenzi ;-)
Oprava
V minulém postu jsem oslovoval Beholdera, ne rbx. Pardon.
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
ticket to ride Amsterdam
Akt. cena: 225 Kč
Končí za: 19 hodin