Šifry Emila Holuba - obrázek

Herní kategorie: kooperativní, párty hra
Vydavatelé: Dino Toys
Rok vydání: 2022

Do Afriky s doktorem Emilem Holubem

Autor: Lucies | 7.11.2022 | 1

Divoká zvířata, domorodé kmeny, malárie, ale také spousta jedinečných objevů a zážitků… To všechno na vás čeká v Africe roku 1883. Velké dobrodružství, ale také mnoho životu nebezpečných nástrah! Spolu s doktorem Emilem Holubem, jeho světáckou ženou Růženou a šesti šikovnými spolupracovníky se vypravíte do míst, kde bílou tvář dosud nikdo neviděl, objevovat zapomenutá tajemství Afriky. Dokážete přežít a úspěšně dokončit celou expedici? V cestě vám bohužel bude stát velké množství překážek a rychle a úspěšně si s nimi poradí jen ti nejbystřejší

Jednorázová hra Šifry Emila Holuba se dostala na náš trh v roce 2022 k příležitosti výročí 150 let první africké expedice tohoto českého lékaře na černý kontinent. Hru přináší startup s šifrovacími hrami Cryptomania spolu s českým vydavatelstvím deskových her Dino Toys. Je to malá krabička, která ale slibuje velké množství zábavy pro vás samotné, nebo pro skupinu přátel na nějaký chladný večer.

Hra je určena už pro děti od 10 let a s pomocí dospělých se jim určitě podaří hru úspěšně dohrát, přestože některé šifry mohou být trochu komplikovanější. Zahrát si ji můžete sami nebo až s dalšími čtyřmi hráči. Dle mého názoru na počtu hráčů vlastně úplně nezáleží, šifry jsou stále stejné a záleží tedy jen na tom, kolik lidí se vejde kolem jednoho stolu a zvládnou se dohodnout na společném řešení. A znáte to, víc hlav víc ví, takže bych se nebála ani partie hry ve větším počtu. Podle vaší šikovnosti a aktuální míry únavy vám hra zabere přibližně dvě hodiny času.

Privátní: Co skrývají Šifry Emila Holuba.jpg
Co skrývají Šifry Emila Holuba?

Komponenty a obsah krabice

Jak je již uvedeno výše, krabička se hrou Šifry Emila Holuba je poměrně malá, a tak nemůžeme být překvapení, že v ní není zrovna mnoho herního materiálu. Těšit se můžete na jedno platíčko s vylamovacími žetony pěti afrických zvířat. Kromě toho je uvnitř hry také větší mapa jižní Afriky, kterou budete potřebovat k luštění několika šifer. Ta je vyrobená z poměrně kvalitního matného papíru, takže se nemusíte bát, že by po chvíli hraní došlo k jejímu poškození. V krabičce najdete také čtyři zapečetěné obálky z tvrdšího papíru, ve kterých se skrývají různé nápovědy a zadání úkolů. Ty ale rozhodně neotvírejte, dokud k tomu nebudete hrou vyzvání. Teprve potom totiž přijde jejich čas.

Samozřejmostí jsou také velmi krátká pravidla hry. Rozhodně se ale nemusíte bát složitého nastudovávání, pravidla mají jen čtyři stránky a obsahují v podstatě jen různé obecné informace ke hře. Není nijak složité se v nich zorientovat a už po jednom přečtení se můžete pustit do hry. Nebojte se tedy hru otevřít klidně až těsně před partií, studování pravidel vás rozhodně nějak výrazně nezdrží. Celou řadu pokynů vám potom bude dávat speciální webová stránka, která vás bude celou hrou provázet.

Privátní: Komponenty ve hře.jpg
Komponenty ve hře

Jako poslední v krabičce najdete malý papírek se speciálním kódem. Ten rozhodně nevyhazujte. Je to totiž váš jedinečný kód pro přístup na webovou stránku a díky němu se dostanete k veškerému hernímu obsahu. To nás trochu zklamalo, protože u her na jedno použití jsme obvykle zvyklí je po odehrání poslat dále kamarádům, což kvůli přístupovému kódu na jedno použití není možné. Hru tak opravdu jednou odehrajete a nemá už žádnou další budoucnost. A šoupnout skoro novou deskovku do odpadkového koše je nám vážně proti srsti!

Webová stránka vás po zadání kódu vyzve k registraci a po několika jednoduchých krocích se dostanete k prvnímu hernímu obsahu. Pro ještě rychlejší přihlášení můžete využít také QR kód. Celá webová stránka je poměrně intuitivní a obsahuje řadu nahrávek, ve kterých se dozvíte mnoho informacích o Emilu Holubovi a jeho cestách do Afriky. Bez telefonu nebo počítače s připojením k internetu si ale hru nezahrajete, protože součástí webové stránky jsou nezbytné instrukce k řešení jednotlivých šifer.

Privátní: Webová stránka potřebná pro hru.jpg
Webová stránka potřebná pro hru

Jak se hra hraje?

Princip hry je velmi jednoduchý. Celá hra sestává z devíti stanovišť, na každém z nich je potřeba vyřešit jednu šifru nebo úkol, za nějž následně získáte body. Za každý úkol můžete získat až 10 bodů. Pokud si s úkolem nebudete vědět rady, je připravena nápověda. Ale pozor, jakmile se rozhodnete nápovědu využít, automaticky přicházíte při řešení daného úkolu o pět bodů. Když opravdu nebudete vědět, jak dál, můžete úkol jednoduše přeskočit. Vzdáte se tím ale veškerého možného bodového zisku. Postupně si tak budete muset poradit s rozzuřeným kmenem domorodců, divokou zvěří nebo zákeřnou malárií.

Privátní: Tajemné obálky s úkoly.jpg
Tajné obálky s úkoly

Každý úkol má jen jediné řešení, kterým je české slovo. V jednom případě budete muset zadat také slovo v latině. Na zadání slova máte neomezený počet pokusů, ale nevyplatí se jen tak tipovat. Po dvou špatných pokusech vás totiž bude hra penalizovat a další pokus bude možné uskutečnit až po dvou minutách. Jakmile slovo uhodnete, získáte body a budete moci pokračovat dále ve hře. Po vyřešení všech devíti úkolu se dostanete na konec africké expedice i celé hry.

Dojmy z odehrané hry

Hru Šifry Emila Holuba bychom částečně mohli přirovnat k velmi oblíbeným deskoherním únikovkám, i když některé principy jsou trochu jiné. Také si ale celou partii zahrajete pouze jednou, luštíte jednotlivé úkoly a na konci vyhodnotíte bodové skóre.

Celá hra na první pohled působí jako hra pro děti, a tak jsme asi očekávali, že některé úkoly budou jednodušší. Na druhou stranu se náročnost úkolů výrazně liší. Některé máte vyřešené mrknutím oka, na jiné je potřeba se více soustředit a věnovat jim nějaký ten čas. Obecně se nám ale luštění zdálo spíše snadné a nápovědy ani přeskakování úkolů jsme využívat nemuseli.

Privátní: Mapa jižní Afriky.jpg
Mapa jižní Afriky

Příjemné na hře je to, že webová aplikace vám může sama přečíst různé texty, takže se partie hry nezmění v neustálé zírání do telefonu. Na druhou stranu, texty jsou v ní i napsány, a tedy je možné si je jen přečíst. Občas se nám sice zdálo, že jednotlivým textům nebylo věnováno až tolik pozornosti a některé slovní obraty nebyly úplně v pořádku, ale alespoň jsme se pobavili a od takto levné hry člověk asi ani nemůže očekávat o moc propracovanější scénář.

Ocenit je potřeba určitě i vzdělávací přidanou hodnotu. Nenásilnou formou se toho totiž dozvíme opravdu hodně o Emilu Holubovi, jeho výpravách do Afriky i divokém kontinentu samotném. Zejména pro větší děti tak může být hra zábavnou výpravou do tropických krajin, při které se i něco nového naučí.

Privátní: Jeden z pěti žetonů zvířat ve hře.jpg
Jeden z pěti žetonů zvířat ve hře

Celkové zhodnocení

Jak to tedy vše shrnout? Šifry Emila Holuba jsou jednoduchou šifrovací hrou na jedno použití. Užijete si u ní dvě hodinky zábavy a dozvíte se spoustu informací a faktů, o kterých jste do té doby třeba ani neslyšeli. Jednotlivé úkoly mají různou míru obtížnosti, takže se u nich pobaví menší děti i zkušení luštitelé. Propojení s webovou stránkou není vůbec na škodu, i když bez něj není možné hru hrát. Mezi jednoduchými hrami na jedno použití hra určitě zaujme také ryze českým motivem a propojením s českou historií.

Když se nechce číst celou recenzi…

+ Různá náročnost úkolu

+ Vzdělávací aspekt