nepřihlášený

přihlásit

registrovat

Sid Meier’s Civilization: Nový úsvit

Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: Dávnověk
Herní kategorie: strategická, diplomacie
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: ADC Blackfire Entertainment
Fantasy Flight Games
Autoři: James Kniffen
Rok vydání: 2017
Sdílej: Facebook, Google+

Popis hry

Upravit

„Každý z nás tvaruje kámen, vztyčuje pilíř či brousí kousek barevného skla při budování něčeho mnohem většího, než jsem my sami.“

Adrienne Clarkson

Sid Meier's Civilization: Nový úsvit je strategická desková hra, ve které se dva až čtyři hráči zhostí rolí vůdců některých z historicky nejvýznamnějších civilizací. V průběhu hry se budete snažit rozšířit své území, získat nové technologie a vybudovat největší divy lidstva. V závěru se jedna z civilizací pozvedne nade všechny ostatní a zanechá svou nesmazatelnou stopu v historii.

Příprava hry:

Každý z hráčů si vezme jednu náhodnou kartu vůdce. Pak si každý hráč zvolí barvu a vezme si potřebné herní součásti v jeho barvě - města, karavany, žetony kontroly, kotouč pokroku, karty diplomacie a karty zaměření. Poté si každý hráč nastaví šipku na svém kotouči pokroku na hodnotu „0“. Dále každý hráč umístí ukazatel zaměření ve své zvolené barvě pod svou kartu vůdce. Všichni hráči si vezmou pět karet zaměření s vyobrazeným „I“ na rubové straně a umístí je na příslušné pozice pod ukazatelem zaměření. Pořadí jednotlivých karet je uvedené na kartě vůdce. Následně každý na svou kartu „Zahraniční obchod“ umístí figurku karavany. Potom se z mapových dílů sestaví mapa, hráči ji poté osídlí, a umístí poblíž herního plánu karty městských států. Dále hráči zvolí jednoho hráče, který na libovolné náhodné místo u okraje mapy umístí žeton směru barbarů, a pak si tento hráč vesme kotouč událostí. Šipku na kotouči natočí směrem na helmu s hvězdičkou. Hráč s kotoučem událostí je první hráč a jako první zahájí hru svým tahem. Dále hráči rozdělí karty divů světa podle typu a uspořádají jejich žetony. Potom se vyloží tři karty vítězství a vytvoří se zásoby žetonů.

Průběh hry:

Herní tah je založený na mechanizmu oblasti zaměření, což je řada pěti karet umístěných u ukazatele zaměření. Oblast zaměření představuje různé činnosti jednotlivých národů, jako je vědecký pokrok, kulturní rozvoj nebo vojenská výroba. Každý ukazatel zaměření má pět pozic na jednotlivé karty. Hráčův tah probíhá ve třech krocích:

  1. Volba karty: Hráč si zvolí jednu kartu ve své oblasti zaměření a částečně ji vysune z řady. Tím si zvolenou kartu označí.

  2. Vyhodnocení karty: Hráč vyhodnotí účinky zvolené karty.

  3. Zařazení karty: Zvolenou kartu pak hráč odebere z řady a všechny karty na nižších pozicích (než je zvolená karta) posune o jednu pozici doprava. Pak zvolenou kartu vrátí na první pozici.

Typy karet zaměření: 

  • Kultura: Karty kulturního zaměření hráči dovolí umisťovat žetony kontroly a tím rozšiřovat své území a získávat suroviny. Typ terénu u pozice ukazatele zaměření, u které je karta umístěna určuje, na jaký typ terénu může hráč žeton kontroly umístit.
  • Věda: Karta vědeckého zaměření hráči dovolí postoupit na kotouči pokroku a objevit nové technologie. Pozice karty u ukazatele zaměření určuje, o kolik polí může hráč šipku na kotouči pootočit.
  • Ekonomika: Karty ekonomického zaměření hráči dovolí pomocí karavan obchodovat s městskými státy a soupeřovými městy. Pozice karty u ukazatele určuje, na jaký typ terénu se karavana může posunout.
  • Průmysl: Karty průmyslového zaměření hráči dovolí vybudovat buď nové město nebo div světa. Pozice karty zaměření určuje typ terénu, na kterém může hráč město vybudouvat.
  • Vojenství: Karty vojenského zaměření hráči dovolí buď posílit obranu nebo provádět útoky. Pozice karty v oblasti zaměření určuje, kolik žetonů kontroly může být posíleno, nebo udává sílu každého útoku.

Konec hry:

Pro každou hru je nalosována kombinace tří karet vítězství. Každá tato karta obsahuje dvě části (agendy). Jakmile některý z hráčů splní alespoň jednu podmínku z každé karty, dohraje se aktuální kolo. Pokud je tento hráč jediným, komu se podařilo splnit alespoň jednu agendu z každé karty, stává se vítězem on, pokud do konce kola splnilo podmínky hráčů více, porovnávají se další parametry jejich civilizací a nejúspěšnější hráč se stává vítězem hry.

Autor: CzechWin

Další názvy této společenské hry

  • Sid Meier’s Civilization: A New Dawn