nepřihlášený

přihlásit

registrovat

Settlers: Zrod impéria

Počet hráčů: 1 - 4
Doporučený věk: od 10 let
Herní doba: 25 min
Herní svět: Starověk
Herní kategorie: karetní hra
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: Portal Games
REXhry
Autoři: Ignacy Trzewiczek
Rok vydání: 2014
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Dojmy

Včera jsem po prve zahrál Settlery a jsem nadšen.Hrál jsem sám za dva národy -Barbary a Římany, pro seznámení.Hrál jsem neútočně ,každý národ na svém písečku.Můžu říct,že jsem měl co chvíli zamotanou hlavu z možností co mohu udělat a co mi popřípadě uteče ,když udělám to a né ono.Variant na kartách je mraky a moc jsem se bavil.Rychlý rozjezd Barbarů , drtivý závěr Římanů ,kteří nakonec o pár bodů zvítězili mě utvrdil v tom ,že nic není jisté a hra má velký potenciál.Už se těším na další hru.Ovšem už teď vím ,že to bude moje srdcovka.

Upraveno autorem (porovnej)

23.3.2015 12:35:21

good news

Tak to su dobre správy, vela ludi si amazonky pochvaluje, tiez som nad tym rozmyslal, ale kedze hru nehrame moc casto pride mi to zbytocne..


Mia san mia...

20.11.2018 14:53:23

Amamzonky

K diskuzi můžu snad jen dodat, že jsem s rozpaky (po zkušenostech s předchozími rozšířeními) koupil nové rozšíření Amazonky a jsem z něj nadšen - pravidlově je velmi jednoduché, před hrou není nutné upravovat balíčky ostatních frakcí a mechanismus deckbuilingu funguje opravdu dobře. Škoda, že takto nevypadaly dvě předchozí velká rozšíření (Atlantida a Aztékové), která byla příšerně pravidlově překombinovaná :-(

20.11.2018 14:03:34

obcas

A o čom chces diskutovat? :) My tiez obcas hrame, tak max 1-2x do mesiaca, mame zaklad+ atlantidu+ 2 male balicky

Mia san mia...

20.11.2018 13:04:22

Po dvou letech

a asi 80 partiích se k nim občas vrátíme, máme jen základ a stačí nám, fakt hezká karetka a to jsem ji ze začátku nesnášel.

20.11.2018 12:56:43

Hraje jeste nekdo settlery?

Diskuse u hry je trochu mrtva tak to chci rozproudit.

20.11.2018 12:29:27

nové národy

počkám až vyjde třetí nový národ a pak to budu hrát jen s novými nebo jen se starými :)

19.2.2018 22:35:47

Překombinovanost

Dlouhou dobu u mě byly Settleři nejhranější hrou. Dokud jsem nepořídil všechna rozšíření (krom Aztéků) hra začala být mnohem delší, mnohem nepřehlednější (obzvlášť Altlantida je z tohohle pohledu šílená), mnohem nudnější... takže jsme to po pár desítkách partií zase osekali na obyčejný základ, který ovšem máme už dost ohraný po cca 200 hrách. Chtělo by to vydat "nový základ." nové národy, nové karty, staronové mechaniky. :)

19.2.2018 21:07:23

Jake jsou vase dojmy po delsim hrani ...

U me settlers vedou, vyborne se kombinuji karty , zadna hra neni stejna.
I kdyz si jede kazdy to svoje tak je ve hre i dostatek moznosti jak skodit. Nenastavaji situce kdy je hrac zariznut a nemuze nic hrat.
Lehka pravidla, spousta moznosti co delat.
Kazdy narod se hraje jinak a je tematicky.

Nejoblibenejsi narod jsou Rimani :-) .

Spousta novych karet z rozsireni = spousta novych kombinaci.

19.2.2018 19:35:35

FATALES

"5 min čakám kým sa súper vyhádže z karát ( urobí si poriadok na vlastnom piesočku ) aby som to isté potom mohol spraviť aj ja." Hrajete to spravne? Hraci se stridaji po jedne akci, takze cekani v tomhle smyslu by se dit nemelo...

29.12.2016 12:34:58

Prvé dojmy.

Po dvoch hrách kedy človek prichádza na fungovanie a pravidlá celej hry.
Neviem ale hra mi prišla neskutočne nezáživná. Taký soliter pre jedného hráča.
Málo interakcie medzi dvoma hráčmi. 5 min čakám kým sa súper vyhádže z karát ( urobí si poriadok na vlastnom piesočku ) aby som to isté potom mohol spraviť aj ja. Uvidím ešte ostatné národy.

29.12.2016 11:15:31

Nalex

Tak bylo to dáno hlavně tím, že jedinný hráč, který měl možnost japoncovi bořit ho prostě nezařezával. Během třetího kola japonec protočil první dávku jablek přes bodované karty a veškere dohody sázel soupeřům pod náběr karet, takže se dobře prolízal balíčkem. V produkčních kartách neměl tu kartu co dává myslím tři body každé kolo, ale nabíral tuny jablek. Za vyložené budouvi na konci hry měl 40 bodů.

Moje předchozí partie byla ve trojičce barbar x japonec x egypťan (ale hráč egypta se to zrovna učil tak to bylo jako by ve hře nebyl). Barbar byl zkušen hráč, který nahodil produkci mečů a japonce zařízával jak to šlo. Zbořil pokud se dobře pamatuji deset budov a vyhrál.

Já myslím, že tuhle hru můžeš vyhrát s každou frakcí, záleží na tom co se sejde u stolu.

14.12.2016 06:25:09

Nalex

Co se tyce turnaju, bavili jsme se o tom s Ignacym na nasi pravidelne schuzce v Polsku nekdy v kvetnu. Rikali, ze to planujou, ale od te doby docela ticho po pesine. Proverime to zkraje pristiho roku a dame vedet.

13.12.2016 22:01:50

tarnow

Samozřejmě rozhodnutí hráče, jeho zkušenosti s hrou a jeho styl hry má na hru větší vliv než frakce, které zrovna hrají. Zajímá mě ale, jak se vám povedlo nahrát s Japoncem přes 100 bodů? Za tuhle frakci mam odehráno nejméně her, takže jsem ji ještě tolik nedostal do ruky jako třeba ty Římany, ale přesto mi 100 bodů za Japonce přijde jako přinejmenším obtížný úkol.

Z mé statistiky her ve dvou hráčích za různé kombinace frakcí vyplývá, že šance na vítězství mají všichni cca 50:50, občas 60:40 ale žádné výkyvy typu 90:10 jsem zatím nezaznamenal, což samo o sobě je u téhle hry obdivuhodné a jejím velkým plusem. Přesto se ale srovnávání frakcí nelze ubránit, a jak říkáš, třeba ve dvojici Barbar x Japonec by Barbar měl mít značně navrch a tipuji, že ve hře dvou stejně zkušených hráčů, by toho Japonce opravdu mohl tak 8x z 10ti her porazit. (Byť má statistika mluví ve prospěch Japonce 3:2 :))

13.12.2016 19:32:52

Více faktorů a jejich kombinace

Her mám za sebou desítky a postřehy jsou takové, že hodně záleží, které národy jsou ve hře a jak agresivně hrají hráči.

Tak například kombinace barbar x japonec. Pokud ve hře nejsou barbaři, tak japonci frčí jablíčkové kombo a jsou v pohodě. Pokud ale ve hře je barbar, tak často dostávají trvdě zabrat. Důležité je taky, aby barbar byl agresivní a hodně bořil národům, které "hrabou" tedy atlanťanům a japoncům.

Často víc než národ rozhoduje jaká kombinace se potká. Pri poslední hřej, japonec, atlanťan, říman a egypťan - vyhrál jáponec se 116 body, druhý říman 85 a třetí a čtvrtý atlanťan s body něco kolem 60ti. Japonec to vyhrál díky tomu, že chyběl barbar a antlanťan který dokazal produkovat meče nehrál agresivně a nebořil mu - kdyby bořil hra by vypadala jinak.

Osobně bych se vystříhal toho, že jsou některé národy silnější a jiné slabší, je to každou hru jiné a determinují to druhy frakcí ve hře, počet frakcí, herní rozhodnutí hráčů a jejich zkušenosti. Zažil jsem vítězství všech frakcí.

Upraveno autorem (porovnej)

13.12.2016 18:32:01

Ve dvou

Japonci a Egypťané vyniknou až při hře více hráčů jejich karty většinou vyžadují hodně interakci s ostatními. Takže ve dvou jsou určitě slabší.I když určitě nemám nahráno zdaleka tolik her. Teď jsem třeba přes sfingu nebo chrám boha Ra (přivlastní si souperovu kartu) pěkně Římany zarizl :D

Upraveno autorem (porovnej)

13.12.2016 18:07:29

Nalex

Za mě víceméně souhlas s tvým pořadím. Já jsem pořídil i všechny rozšíření (krom Aztéků), základ kombinujeme s Atlantidou, Proč nebýt přátelé a 3 je magické číslo, a ať jsme použili jakékoliv kombinace karet, prakticky vždy vyšli nejsilnější Římané, ti navíc mají i v rozšířeních super věci a díky rozšířením dostali i frakční budovy, které nevyhazují ty běžné. Barbaři jsou takoví příjemní na hraní a díky Hranici, Hradišti a nájezdům mají prakticky vždy dost bodů (pokud ti nepřijdou špatně karty, jako třeba Hradiště na začátku a Hranice na konci hry). Hodně silní jsou také Atlanťané, které řadím těmhle dvěma národům po bok, jejich výhodou je záplava surovin a člověk se s nimi naučí pořádně využívat akční bodovací karty.
Egypt a Japonci mi přijdou proti těm výše uvedeným slabší, ale japonci hodně získali bodovky v letošním malém rozšíření, kdy sbírají kupu bodů za červené a růžové sety 3 karet a jde s nimi nahrát taky hodně. Momentálně mi přijdou nejslabší Egypťané, kterým něco zachraňují Sfingy a Otrokář, nové bodovky taky trochu přidají, ale porazit s nimi Řím nebo Atlantidu dokážu je když jdou dobře běžné karty typu Dodavatel, Obchodník Matyáš, Socha, Noclehárna atd.

13.12.2016 17:39:55

Nalex

Kdyz nejde palcovat u prispevku, tak je nutne spamovat a zabordelit tak topic.
Takze: Palec nahoru

13.12.2016 14:59:50

Vyváženost národů, maximální bodové zisky

Mam za sebou skoro 50 partií, všechny ve dvou hráčích a ke všem partiím bodovou statistiku (u her na body je to skvělá motivační věc) Aktuálně je to naše TOP hra. Rád bych se podělil o nějaké strategické tipy na hraní různých národů a nějaké názory, rady a doporučení zase získal od vás. :)

Zaujalo mě, jak se postupem času člověk zlepšuje a výrazně proměňuje styl hry. Například za Římany jsem v první hře nahrál 43 bodů, postupem se to zlepšovalo, dlouhou dobu drželo kolem 70-80 a poslední dvě hry za Římany 141, 145. Důvod? Nezačínám vykládat frakční Římské karty, dokud se neprolížu ke klíčovým kartám Státní správa a Velitelství (později pak Zahrady a Římské opevnění) Říman pak prakticky nepotřebuje produkci surovin, v rámci stavby získává několikanásobně víc než kolik za stavby platí a jednou z bodově nejlepších karet, která se vyplatí vynášet až v pátém kole, byť jde o kartu produkce, je Obchodní kolonie, při nejideálnější situaci dokáže tahle karta přinést 10 bodů (2 Zahrada + 3x Státní Správa + 2x Velitelství + 3x běžná budova dávající bod a zlaťák za určitou barvu) k tomu 4 zlaťáky (produkce + ty běžné budovy viz výše) a 1 osadníka. Žádná jiná budova ve hře za stejných ideálních podmínek nemá takhle markantní přínos! Říman toho musí postavit nejvíce ze všech (neb všechny jeho frakční karty vyžadují základy) má nejmenší produkci osadníků, tedy nejmenší přístup za ně k extra kartám, ale jeho benefity a stavební strategie mi ve hře přijde zdaleka nejsilnější, neboť má také ve frakčním balíčku nejpočetnější zastoupení klíčových karet.

Na druhém místě mam Barbary, za ně jsem zatím nejvíc nahrál 116 bodů, díky osadníkům se dokáží k potřebným kartám prolízat, ale klíčových karet mají mnohem méně než Římani, tudíž je menší pravděpodobnost, že si dané karty líznou. Za nejlepší karty Barbarů považuji Hranici (bohužel je než jednou) nájezd (který ale vyžaduje mít v produkci dostatek mečů, což je těžší než mít k dispozici frakční budovy u Římanů) a v poslední fázi hry se mi osvědčil i Temný oltář, který v ideální situaci může přinést za svou akci až 8 bodů (4 za svůj efekt, + 3x nájezd, + 1x pranýř = nájezd v běžných budovách) další super kartou je dle mě Sebranka a samozřejmě všechny produkční barbarské budovy, které jsou z hlediska produkce snad nejlepší ve hře.

Třetí nejsilnější mam Egypt, s rekordem 99 bodů. Egypt je dle mě národ, který je nejuniverzálnější a nejlépe reaguje na hru ostatních hráčů. Chrám boha Ra spolu s Královskou lázní dokáže zničit hlavní strategie všech ostatních národů (Římanům zabere Státní Správu, barbarům Nájezdy, Japoncům Doja) Nejklíčovější kartou Egypta je Sfinga, byť výhoda, kterou nabízí není tak dobrá jako u Římských budov. Výborná je však v kombinaci s Otrokářem, Otrokář je spolu s Oázou další kartu Egypta, ke které se chci vždy co nejrychleji prolíznout a postavit je. Super kartou je ještě Poušť. Egypt má dle mě nejpromyšlenější balíček, nejsou tam žádné vyložené blbosti, jako třeba u Barbarů Modla u Japonců Škola sumo a dokážou nejlépe ze všech intereagovat se soupeřem.

A nejslabší mam Japonce s rekordem 83 bodů, zpočátku jsem za ně hrál nejraději, protože hra za ně je prostě víc odlišná od ostatních ale poslední dobou, mě baví nejméně. Dokáží nejčastěji vylízat celý frakční balík. Avšak, užitek z něj, zejména při dohodách, je zdaleka nejmenší. I kdybych měl obě Doja, a všech zbylých 30 karet dal do dohod (což samo o sobě už je blbost, protože nemam 32 karet v balíku, jenom chci aby se to lehčeji počítalo) získám max 60 bodů. Ale 60 bodů získám i kdybych ty karty postavil + ještě budu mít větší benefit z jejich případných efektů. Japonci tuto svoji horší strategii trochu balancují kartami jako Svatyně a Brána, ty jim umožňují zbavit se všech přebytečný zdrojů (suroviny, karty) na konci hry a přeměnit je v body. Klíčovou kartou by mohla být Přípravna Saké, kdyby byla červená, Japonec má v balíku 3 růžové budovy (srovn. Barbar má 14 černých, za které těží pomocí Hranice) zbylé 2, 2x Dům geyš, je taktéž důležitá budova pro přísun karet navíc. Produkční budovy Japonců jsou možná druhé nejlepší, byť Jídlo je ze všech surovin nejhorší, neboť se nedá tak často použít ke stavbě jako dřevo a kámen. A Japonce často v souboji se Římany, Barbary a koneckonců i v souboji s Egyptem, postaví-li Egypt Stavitele vozů, znevýhodňuje možnost, bořit Japonské frakční budovy bez kompenzační náhrady.

Toť mé postřehy ke hře. U běžných karet a vůbec karet obecně, mi přijdou karty vlastností zdaleka nejsilnější, pak karty produkce a nakonec karty akcí, přeměnu surovin v body využíváme jen minimálně, vyplatí se to ještě u Egypta, kde za zlaťák a osadníku mohu brát i 5 bodů, když mam obě Sfingy, ale jinak mi přijde zdaleka nejlepší za osadníky kupovat co nejvíc karet a za suroviny karty stavět (byť v případě Říma třeba jen pro základy) Zajímalo by mě, jaké máte na hru pohledy vy, když zabrousíme do větších detailů ve strategiích, případě jak národy a jejich strategie posouvají další rozšíření, která zatím nemám, snad přinese Ježíšek. :)

A ještě dotaz na Anekena, jak to vypadá s těmi turnaji za podpory Portalu? Očekávat podporu jakou měly před loni Ticket to Ride asi nelze, ale jestli se chystá aspoň něco menšího?

13.12.2016 14:36:09

velké nadšení

Nejlepší karetní hra co jsem hrál. Pořád máte co kombinovat a vymýšlet a když si k tomu představujete jak postupně budujete svou říši a ztrestáte neposlušné chovatele prasat :-) (nebo jiné nic netušíci civilisty) . Prostě si dovedete parádně zavařit mozek a přitom si prožít perfektní příběh.

3.4.2015 18:06:06

Dojmy

U hry je dobrý především dobře nastavený prvek interakce. Kdy být konfliktní s protihráčem je náročnější než bořit z vlastní ruky. I když ke konci se jde už především po běžných lokacích soupeře.

Protože pro mě není nová mechanika hry (hrál jesm 51st state) velice oceňuji zpřehlednění. Možná to vypadá jako drobnost, ale hře to oproti předchůdcům otevířá dveře k širšímu hráčskému publiku.

Pokud ke hře přístoupíme jako k solo karetce, tak tento formát hry je vhodný především k seznámení s jednotlivými frakcemi. Virtuální hráč nepředstavuje výzvu a porázíte ho pokaždé. Takže pocit jako když v Mage-Knight vydrtíte města, v Ghost Stories vyklepnete inkarnace Wu-Fenga nebo LOTR LCG porazíte quest se bohužel nedostaví.

Velice se těším na další rozšíření, protože možnost deckbuildingu u frakčních karet a nové mechaniky hry můžou pomoci s tím udržet hru "živou" hodně dlouhou dobu.

28.3.2015 10:12:54

Zruda

Naprostý souhlas se vším co píše Aneken. A zrovna Egypt, aby ve čtvrtém kole dolízal balíček je podle mě nemožné. Her mám za sebou už tak 15 ve 2-4 hráčích a zhruba dalších 15 na sólo a pokud je národ, který má problém s náběrem karet a musí si na něj dávat pozor, tak to je právě Egypt.

27.3.2015 20:48:22

Že do vaší diskuze tak vstupuji…

Ač se snažil Trzewiczek udělat design hry tentokrát masám přístupnější, jak sám říká, opírá se stále o původní struktury jeho předchozích her. To znamená, že se hra odmění se zkušenostmi hráčů, kteří vědí, jak si nejlépe s danou situací poradit. Důležité je znát karty, které mám v balíčku, protože se v nich dá často najít odpověď na aktuální dění na stole. Ze kterých staveb rozhodně nedělat deal, protože jsou odpovědí na potenciální nástup jiného národa atp. Proto je i hra nejlepší asi ve čtyrech, kdy každý má v balíčku karty, které mohou teoreticky vyvážit celý strategie ostatních.

27.3.2015 11:54:17

ukvapené závěry

Přiznám se, že jsem po dvou hrách vyvozoval podobné pesimistické závěry. To že je to dobrá hra jsem zjistil cca. až po 10 dalších hrách. Zpočátku jsou zmatky s pravidly, potom postupně přijdeš na netušené možnosti jak protočit hodně karet a zdrojů a v poslední fázi pořádně naštuješ jednotlivé frakce (dávat pozor na strategii a na vzácnost jednotlivých karet).

27.3.2015 11:28:35

aneken

Jasně, rád zahraju!

27.3.2015 10:24:02

Zruda

Fakt zvláštní, takto ho jedna dohoda bude stát 4 lidi (2 za kartu a 2 za jidlo, ktere za vylozeni dohody musi platit), což zas není tak málo... Můžem případně dát někdy spolu;)

27.3.2015 09:57:54