Scythe - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 5
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 90 min
Herní svět: Sci-fi
Herní kategorie: válečná, ekonomická
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
Albi - logo
Autoři: Alan Stone
Jamey Stegmaier
Rok vydání: 2015
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Dojmy

Vcera poprve zahrano v plnem poctu 5.

Strecne hodnoceni
Vypada to jeste lip nez doufate
Prestoze hra se tvari jako bojovka tak moc neni / boj je dost nakladny
Na zaver dostavate body temer za vse je tedy dulezite nic nepodcenit. Vyhrava ten nejbohatsi na penize, ktere ziskamate z tezby surovin, stavemi budov, posilovani vojenske sily a hlavne ziskavani popularity.
Tema funguje vyborne - atmosfericke karticky setkani atd jsou pekne a dokresluje to pekne atmosferu i kdyz ve finale ta hra je dost euroidni.
Pobrat vsechno moznosti a kombinace moznych 4-5 akci a 4 moznych sekundardnich akci a vylepseni neni uplne jednoduche a pro bezneho hrace je prvni zahrani takova vyukova partie po ktere budete jeste x hodim premyslet co jste meli udelat jinak a lip :)

28.7.2016 18:20:46

to Robkin
Ještě k těm úkolům. Za splnění úkolu je hvězda, zrovna tak jako za jeden z dalších devíti úspěchů. Takže pokud se mi nehodí do mé strategie získávat rekruty a vykašlu se na tuto hvězdu, tak se vykašlu na hvězdu za splnění úkolu. Nevím, proč jsi vypíchl zrovna dvě konkrétní karty úkolů, když je jich tam ještě dalších 21 a pravděpodobnost, že dostaneš zrovna úkol na vysokou popularitu je malá (obzvlášť, když dostaneš 2 karty úkolů.

A teď k těm strategiím. Začnu trošku obecněji. Základem každé hry (a bývá to i v úvodech pravidel) je cíl hry. A cíl hry je, jakým způsobem lze hru vyhrát, tedy kritérium vítězství a z toho musí vycházet strategie u každé hry. I kdyby se mi u šachu líbilo zahrát esteticky figurky tak, aby byly všechny v diagonále z rohu do rohu, tak kritériem vítězství je šach mat a mít figurky v diagonále šachovnice mi k vítězství moc nepomůže. Kritériem vítězství ve Scythe je počet peněz na konci hry a k tomu tedy musí směřovat všechny mé strategie. Peníze lze získat:
- Příjmem během hry
- Za stavební bonus na konci hry
- Za počet surovin na konci hry (nejmenší multiplikátor)
- Za ovládaná území na konci hry (střední multiplikátor)
- Za počet hvězd na konci hry (nejvyšší multiplikátor)

Z toho je třeba vycházet při rozhodování se o strategii. Když předpokládáme, že příjem vítěze bývá něco kolem 70$, tak z toho nám vychází, jak jednotlivé cíle přispívají k vítězství.
- Za příjem během hry, když vše vychází lze dosáhnout průměrně 15$, ale hrál jsem i hru, kde protihráčka získala 20$.
- Stavební bonus je spíš takový jazýček na vahách a nemá příliš význam se snažit o maximální bonus na úkor něčeho jiného, protože maximální bonus je 9$, ale průměrně se získá bonus 4$.
- Surovin většinou na konci hry moc nezbývá, ale kdybych bral v úvahu, že zbude 10 surovin, tak pokud beru průměrný multiplikátor střední části popularity, tak za počet surovin by bylo jen 10$.
- Počet území je už jiné kafe, takže tady se získává víc $, ale na tenhle zisk má hodně vliv počet hráčů (řekl bych tak 18 - 30$ podle počtu hráčů a ovládání území továrny).
- Nejvíce se dá získat za plný počet hvězd (tedy bonus za ukončení hry) - je to 24$ při středním multiplikátoru.

Takže z toho nám vychází, že nemá příliš smysl se soustředit na stavební bonus a hromadění surovin - tam je zisk nejmenší.

Největší význam má počet území a počet hvězd
- z toho vyplývá, že funguje buď agresivní strategie ovládání území, nebo rychlost zisku úspěchů.
- protože multiplikátor je závislý na na popularitě, tak platí to, co jsem říkal, že je nutné sledovat popularitu ostatních hráčů, aby byla ve stejném rozsahu nebo jen o jedno méně. Pokud je o jedna méně, tak je rozdíl multiplikátorů u plného počtu hvězd 6$ a u území průměrně taky tak 6$ u menšího počtu hráčů to může dělat i 10$. U surovin je rozdíl nejmenší, protože na suroviny se moc nejede, ale může to těch 6$ být. Z toho tedy vyplývá, že rozdíl mezi dvěma oblastmi popularity může být na konci hry maximálně 18$, ale spíš to bývá míň, takže bych řekl, že příjmem během hry a stavebním bonusem se to dá výjimečně srovnat, ale je pravda, že kdo je v nižší oblasti popularity nemusí být sice poslední, ale nebývá to vítěz.

Čili z toho všeho vyplývá, že strategie mohou být různé, ale vždy je třeba sledovat popularitu soupeře, abych se od ní příliš nevzdálil. Tato hra je takhle postavená a vykašlat se na popularitu, když ji ostatní nezanedbávají prostě nejde. Mě se naopak tenhle prvek ve hře hodně líbí. V tomhle má výhodu frakce Polania, která neztrácí popularitu při vytlačování dělníků z území. Takže strategie je daná frakcí, deskou a tím co hrají soupeři - to ale není nic převratného a naopak tato hra není takový solitér, jako jiné Eurohry s menší interakcí.

26.6.2017 18:02:31

Polania a ztrata popularity
Jen upresnim, ze Polania neztrati popularitu za vyhnane delniky, jen pokud dojde k boji (tedy zautoci na policko s mechem/postavou). Pokud Polania zazene nechranene delniky, ztraci popularitu.

26.6.2017 21:19:00

to stady
Samozřejmě máš pravdu, ale mě ani tak v textu nešlo o přesné znění tohodle pravidla jako spíš o význam různé strategie různých frakcí. A k ochraně území a mecha před zahájením boje se právě často používají nashromáždění dělníci, aby si soupeř boj rozmyslel a v tomhle má právě Polania výhodu.

26.6.2017 21:25:34

Moje první kosa
Tahle hra mě lákala po vizuální stránce, tématem a sólo módem, ale hned kupovat se mi nechtělo. Nakonec se poštěstilo si ji zahrát ve 3 lidech.
První dojem je, že vizuál nezklamal. Hra vypadá opravdu dobře. Docela jsem měl obavy z toho množství komponent na hráčských deskách, ale ukázalo se, že se není čeho bát.
Moje dojmy se vyvíjeli asi následovně. První co mě napadalo, že hodně věcí znám odjinud. Jako např. akční desky, soubojové karty, popularita atd. Čekal jsem něco nového. Pak jsme začali hrát a hra sama o sobě mě bavila. Rychlý rozjezd, žádné prostoje, vždycky je nějaká akce na výběr, ze které se dá něco vytěžit, oproti podobným hrám to není zbytečně komplikované.
I když jsem jako nováček pohořel, tak jsem se bavil a ani chvilku jsem se nenudil.
Nicméně asi po hodině jsem si uvědomil - ale kam sakra zmizelo téma?
Shrnutí dojmů (ne hodnocení): vizuál super, hraní zábavné, nic moc nového nepřináší, téma ve hře nehraje žádnou roli. Rád znovu zahraju, ale z těch dvou posledních důvodů doma mít nemusím.

27.6.2017 09:57:49

to robkin
A já ještě doplním, že úkoly se plní v průběhu hry, takže je reálně možné mít malou popularitu na splnění úkolu a na konci při bodování naopak velkou...

Obdobně pro úkoly typu "nula mechů" atd.

10.7.2017 10:16:31

Diplomacie?
Tak s hrou v 5 (oproti 4) jsem byl už velice spokojený. Bylo to většinu hry velice vyrovnané co se týče počtu hvězdiček i popularity. Akorát Sasko (které mohlo a mělo bojovat) trošku zaostávalo v počtu hvězdiček, ale za to mělo nejvíce popularity. Ke konci Polsko a Soviet (já) odskočili na 5 hvězd a šlo o to kdo to dříve uzavře a kdo bude mít více peněz. Já to sice uzavřel, ale nakonec jsem byl druhý protože jsem byl méně rozlezlý než polák (trošku jsem zapomněl že se bodují i území).

Celkový pocit ze hry po dvou hrách je skvělý. Je to euro s atmosférou, krásnou grafikou a komponenty se špetkou konfliktu. Napětí v tom kdo dříve získá 6 hvězd a hlavně stihnout do té doby zabrat co nejvíce místa na mapě a mít co nejvíce popularity.

Co mi ale pořád vrtá hlavou, proč je tam ta diplomacie (respektive se o ní píše v pravidlech).
Vytvářeli jste někdy diplomacie, upláceli jste se dolary, což jsou vlastně vítězné body a každý dolar je na konci dobrý ?

Když to srovnám třeba s Trůny, kde se tvoří aliance o sto 6, protože se hraje na zisk 7 hradů (respektive 6 hvězd jako v Scythe) a nejsou tam žádné vítězné body, tak tam to dává smysl.

26.8.2017 17:24:25 | Upraveno autorem (porovnej)

No...
Diplomacie na úrovni peněz zatím možná jen jednou, ale na úrovni významných poznámek a vyhrožování skoro pořád...:-D

26.8.2017 23:27:46

.
to ukončenie hry je asi jediná vec, ktorá mi na tejto hre vadí. Ten, kto hru ukončí má výhodu. Ináč hra perfektne v päťke odsýpa.

27.8.2017 13:03:32

Dojmy po dvou zahráních
Hrál sem to dvakrát a je to fajn hra, ale hype kolem nechápu. Příjde mi, že to je upravená a možná trochu vytuněná Terra Mystica s přidáním boje, který tam de facto slouží jen k získaní hvězd (kromě jedné fakce). Rád si to zahraju znovu, ale je spousty jiných her, které zahraju radši.

Co mi příjde jako chyba je konec hry, jak už tu několikrát padlo. Jde o euro, kde je reálná šance, že pokud jste jiný než první hráč, příjdete o jedno herní kolo. Čím více hráčů a vyšší číslo vaší pozice, tím je ta šance vyšší. U nás se to hned v jedné ze dvou her projevilo naprosto jasně.

27.8.2017 14:02:43

konec hry
Tak co je za problém udělat house rule, kdy se kolo dohraje?

27.8.2017 15:31:05

miner
s tým predpokladám počíta celé rozloženie dosky, bonusov a štartovacích surovín

27.8.2017 15:44:23

konec hry
Neni treba house rule, to je primo herni varianta. Nevim ted presne, jak to je naformulovane, ale esence toho je, ze hraci muzou dohrat kolo, ale nesmi provest akci pohyb.

27.8.2017 16:14:44

stady
Tvůrce hry nemá vždy ve všem pravdu, i přesto, že je to jeho vlastní výtvor. Pokud by hře prospělo optimalizovat ji dohráním kola bez výjimek, tak to stojí za vyzkoušení.

P.S. Jinak si ale myslím, že ten, kdo hru ukončí by měl mít výhodu. Tím, že vynaložil úsilí na ukončení, zároveň obětoval možnosti maximální bodové optimalizace, mezitím co ostatní se vesele připravují na bodování. Např. někdo se raději rozleze po mapě, než aby hru sám ukončil a připravil se tím o budoucí body, když to stejně někdo vzápětí udělá. Takže se musí najít někdo, kdo to ukončí, aby zamezil posilování ostatních, a proto by z toho měl mít výhodu.

27.8.2017 18:31:34 | Upraveno autorem (porovnej)

Havelock
Jasne, ze nemusi mit ve vsem pravdu, ale tak, jak to zduvodnujes, a priori znamena, ze je to udelane spatne. Spravny navrh zni takto:
Stoji za vyzkouseni, JESTLI by hre prospelo dohrat ji do konce kola bez vyjimek.

Osobne si myslim, ze ty varianty testovali. A konec je vybrany tak, jak to prislo autorovi podle nej nejlepsi.

27.8.2017 18:49:25

stady
Opravdu se chceš dohadovat o rozdílech mezi slovy POKUD a JESTLI? Tvoje souvětí má úplně stejný význam. Jen jsi prohodil věty.

Ale o to přece vůbec nejde. Hlavní myšlenka byla taková, že kdo má pocit, že je hra nakloněná hráči, co ji ukončil, tak ať si sami upraví pravidla dle vlastní libosti. Autor hry vám za to nenaplácá :D

27.8.2017 19:05:18

Havelock
Tak jestli tomu rozumis stejne, tak budiz. Ja chapu vyznam obou souveti trochu jinak - vyznam tvoji vety je pro me dukaz kruhem.

Ale chtel jsem poukazat na to, ze predtim, nez budu delat house rule, tak zkusim najit, jestli existuje nejaka oficialni varianta hry. No a tady existuje, a proto bych ji vyzkousel driv, nez bych pristoupil ke svym domacim pravidlum.

27.8.2017 20:29:09

...
@Havelock - nechci si dělat house rules, pokud hra nemá pořádná pravidla je to pro mě chyba hry.

@Ludomyl - ok, mrknul sem radši do pravidel a máš pravdu, že autor zmiňuje, že frakce mají do začátku různé bonusy, aby to kompenzovalo právě pořadí. Je otázkou jak to funguje, protože nikde není řečeno, že první hráč má mít frakci A, druhý B, třetí C, takže pokud hrajou dva a první ma A a druhý D, měl by mít teoreticky výhodu druhý hráč. Každopádně máš pravdu, bylo s tím počítano.

Jinak ještě jedna věc mi vadila, to je brodění mechů jen do určitého terénu, to mi příjde netématické a všichni co jsme to hráli jsme měli tendenci na to zapomínat. Ale to je jen drobnost.

Každopádně je to dobrá hra, jen pro mě není nijak zásadně skvělá a zmiňováná Terra Mystica mi příjde lepší.

27.8.2017 21:39:48

zavírající hráč
Mě zase přijde, že často má hráč, který položí poslední hvězdu trochu nevýhodu. Vždy když tu možnost mam tak se dost rozhoduji jestli to udělat nebo ne, a není výjimkou, že si tímto rozhodnutím prohraji hru, záleží co je důležitější, jedna hvězda a nebo se zkusit rozlézt nebo získat nějaké jiné prostředky. V naši hrách (a to jich bylo docela dost - ve třech hráčích) často hráč který uzavře skončí jako druhý a někdy byl dokonce i třetí.

16.9.2017 09:11:57

uzatvarajuci hrac
ved o to ide, nie je dolezite uzavriet hru :-) a preto si polozenie siestej hviezdy dooobre premyslim. A fajn vec je, prinutit supera, aby dal siestu hviezdu, aj ked nechce a pripravit ho o vitazstvo, ktore by mal o jedno, dve kola neskor

16.9.2017 16:13:47

dojmy
Včera jsme si dali v 5ti Scythe night. Začali jsme My Little Scythe a pokračovali normální hrou. Upřímně nás MLS bavila mnohem víc. Nevím v kolika lidech Scythe hrajete, ale pro nás všech 5 to bylo utrpení a nuda. Interakce mezi hráči téměř nulová, vlastně se každej soustředil na svoje záležitosti a maximálně ho zajímal nejbližší soupeř. Já sem třeba měl brodění do lesů a hor, ale na obě strany sem se nemohl rozumně dostat k žádnému soupeři, protože tam oba měli jiné terény. Takže sem celou hru kempoval na 6 hexech kolem základny. Hodinu to vypadalo, že bude hra nekonečná a pak byl najednou za 20 minut konec. Za celou hru proběhl jedinej souboj, a to v posledním kole, protože jsme věděli, že jeden hráč ukončí ve svém tahu hru, tak si to chtěl další hráč vyzkoušet. Prostě koláčová bitva. Jak jsme odstartovali s MLS, tak i u klasické hry jsme se potom bavili o koláčkách a přátelství, což vypadalo dost komicky.
Michal Ekrt | Board Games Brand Manager
ADC Blackfire Entertainment s.r.o.

20.3.2019 08:32:34

Michal
To si sa nesnazil dostat do tovarne, ked si kempoval len okolo zakladne? To sa nik nesnazil dostat do tovarne a vsetci ste kempovali na zakladni? Ked pises, ze si sa k nim nemal ako dostat. Ved po prekroceni rieky z tvojej zakladne je priestor volny pre kazdeho bez riek, a interakcie tam moze byt az az, ale ked nikto neprekroci rieku z piatich hracov nieco je spatne. To co popisujes pri 5tich hracoch je velmi divna hra a takto sa scythe urcite nehra :) ..

20.3.2019 11:45:55 | Upraveno autorem (porovnej)

Michal a všichni
Tohle je trochu zvláštní novinka. Od kdy si lidi z různých vydavatelství hodnotí hry? Ne že by teda nemohli, jen mi to nepřipadá úplně profesionální. A docela by mě zajímalo, co by řekl Abe, kdyby někdo z Albi napsal k Rising Sunu, že je to utrpení.

20.3.2019 12:06:59

Kulgan
Radsi tady nerozdmychavej zadny ohen =D

20.3.2019 12:23:22

Co zakladna? Encountery? Doly? Ja to vidim spis na problem s hraci..

A to ani nemyslim ve zlem, podobnou situaci jsme nedavno meli u Merchant & Marauders, kdy jsme to neuchopili uplne spravne - nedoslo k zadnemu boji, zadna interakce a byla z toho nestastna, nudna partie. Zitra rozbalime TI4, bojim se neceho podobneho :)

20.3.2019 12:33:29

to JAHMANsvk
K továrně se dostali 2 hráči z 5 ti. Já sem se soustředil na rychlé vyrobení 4 mechů, 6 upgradů a splnění jedné z karet úkolů, s tím, že dál to nějak vyplyne a v podstatě mi tato snaha zamezila se efektivně někam dostat a najednu byl konec hry. Při první hře prostě nevíš, co všechno můžeš dělat, ale měl bys mít dobrý pocit ze hry jako takové, třeba i něco okoukat od zkušenějšího soupeře (2 z nás to hráli podruhé), ale to se nějak nedostavilo.

to Kulgan: možná kdyby se tu Abe nechoval jak kretén, což sem mu několikrát vyčetl, tak by nikomu nepřišo divné, že vydavatelé hrajou hry od konkurence a chtěj si o nich taky popovídat. Příště budu komentovat jen hry, které ještě nevyšly česky, aby měly vaše dušičky klid.

Michal Ekrt | Board Games Brand Manager
ADC Blackfire Entertainment s.r.o.

20.3.2019 13:14:42

Vybíráme z Bazaru

Dva bratři
Dva bratři
Akt. cena: 350 Kč
Končí za: 3 dny

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas