Robinson Crusoe: Dobrodružství na Prokletém ostrově

xxxxxxxxxo hodnoceno 346x (Seznam vlastníků)

Robinson Crusoe: Dobrodružství na Prokletém ostrově - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 4
Doporučený věk: od 10 let
Herní doba: 75 min
Herní svět: neuvedeno
Herní kategorie: kooperativní
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
Albi - logo
Autoři: Ignacy Trzewiczek
Rok vydání: 2012
Sdílej: Facebook

Otázky ke hře

pravidla

Zdravim,
mam trosku par nejasnosti v pravidlech.

1) Na zacatku kola kdyz resim event kartu, mam obrazek knihy nebo otazniku.. Pokud je otaznik dam symbol otazniku do hry a to znamena ze i kdyz pouziju 2 figurky a mam automatickej uspech musim resit kartu prislusne barvy?
Pokud mam symbol knihy tak se kuprikladu v druhem scenari aktivuje ta mlha co je na karte se scenarem spravne?

2) Dalsi vec, pokud prikladam pri pruzkumu novej dilek mapy, a mam tam symbol te mystery, resim ju podle karty scenare co se ma zrovna dit? tzn pri prvni mystery 1, pri druhe 2, a pri 3,4 atd tu 3ti...

3) Pokud prijde noc, postupuju podle bodu v pravidlech tzn musim krmit, pak muzu presunout kemp a pokud se rozhodnu ze presunu kemp je to automaticky okamzite provedene a kdyz se presunu na pole kde je ukryt nebudu spat jakoze pod sirakem a nedostanu zraneni spravne?

Diky :)
11.1.2016 12:37:59

celyl
Ano, akorat při sběru surovin nemůžou dvě figurky samostatně sbírat na stejném políčku stejnou surovinu.

31.5.2016 08:51:11

nedostupné karty vynálezů
Dávám do plenéru nejednoznačnou situaci k diskuzi. Karta ohrožení (nějaká záplava tuším) říká, že karty vybavení se stanou nedostupnými ve fázi akcí.

Takže např. nůž je nedostupný - musím snížit úroveň zbraní o jedna dočasně na fázi akcí?

Pravidla říkají, že úrověň musím snížit o jedna pokud o nůž přijdu.

1.6.2016 08:10:49

celyl
No já bych nic neměnil, dokud nejsi nucen ho otočit zpátky na stranu vynálezu nebo vrátit do balíčku vynálezů tak bych úroveň zbraní nesnižoval.

1.6.2016 08:30:56

@nedostupné karty vynálezov
No zničené síce nie sú, ale tematicky by si silu zbraní znížiť mal. Pravidlovo to však nie je prikázané (neviem na 100%). My sme to myslím hrali tak, že sme silu zbraní/palisády dočasne neznižovali, ale napr. sme nemohli používať kôš, mapu a podobne. Ale zaujímavá otázka, bolo by fajn keby na ňu odpovedali aj ďalší :).

1.6.2016 08:31:21 | Upraveno autorem (porovnej)

nedostupné karty vynálezů
Pročetl jsem diskuze a:

U nedostupných vynálezů se nesnižuje úroveň zbraní a případné jiné bonusy.
Náhodou jsem se také dočetl, že do nedostupných karet vynálezů nepatří počáteční vybavení - počáteční vybavení tedy není postiženo kartou ohrožení (v originále Catastrophe nebo Cataclysm - český název teď z hlavy nevím).

1.6.2016 15:33:06

dotaz
V pravidlech je psáno, že pokud chci dělat akci, musím mít v dostupných surovninách dostatečný počet potřebných surovin, jinak tuto akci nemohu dělat.

Situace:
Mám dvě dřeva(ve zdrojích nemám ani jednu kůži) a chci dělat akce:
1. zvýšit úroveň střechy o 1 - stojí dvě dřeva
2. zvýšit úroveň zbraní o 1 - stojí dřevo

Pokud to vezmu odděleně, potom nic v rozporu s pravidly, protože o součtech není ani slovo.

Proč to dělám: mám žeton objevu, že když mám úroveň zbraní alespoň jedna, tak získám kůži + jídlo.
Takže nejdříve jdu udělat zbraň za jedno dřevo - získám kůži a jídlo - a úroveň střechy zvýším pomocí kůže.

Otázkou je, zda při plánování akce musím deklarovat, co za suroviny použiju - obzvlášť u úrovně střechy a zda musím mít v součtu dostatečný počet surovin při plánování akcí.

2.6.2016 10:40:18

Suroviny
Str. 14. Bod: Suroviny k odhození. Můžete použít pouze suroviny, které se nachází na poli dostupných surovin, takže při plánování nepřidělujte ke zvoleným akcím pouze figurky, ale je dobré přidělít i požadované suroviny z pole dostupných surovin.

O součtu tu sice nic není, ale dejme tomu, že naplánují akci, ke které přidělím 2 dřeva, tím pádem nemohu už naplánovat jinou akci, kde dřevo také potřebuji. Pokud další akce bude výroba nože. Mohu s ním porazit kozu a dostanu kůži, ale protože jsem kůži neměl ve fázi plánování, nemohl jsem naplánovat akci, kde bych ji mohl zužitkovat.

Jsem mimo, nebo jsi myslel tohle?

2.6.2016 11:02:32

suroviny
Chápeš to správně, pokud by to nebyl speciální případ jak jsem popisoval, tak bych určitě nedělal akce úroveň střechny + úroveň zbraní se 2 dílky dřeva, protože pokud by byla první akce úspěšná, tak druhá už se nemůže vykonat.

Já tam využil faktu, že mám v DOSTUPNÝCH surovinách žeton objevu, který mi dá kůži a jídlo a ty jsou do dostupných zdrojů.

Tématicky :
2 lidi dělají 2 akce, ten jeden čeká, až druhej vyrobí zbraň, pak spolu udělaj tu kůži s jídlem a pak ten druhej nakonec udělá tu střechu.

Pokud by tu hru někdo chápal tak že pracují odděleně a pak se sejdou až v táboře, tak je to jiná... ale to zase odporuje tomu, že suroviny z toho žetonu objevu jsou do DOSTUPNÝCH surovin.

2.6.2016 11:59:23

celyl
Taky to můžeš brát tak, že to musí dělat ve stejnou dobu, protože kdyby měl ten co bude stavět střechu čekat na to až si druhý obstará materiál na zbraň a vyrobí ji, podřízne kozu, vykuchá ji a zpracuje z ní kůži, nestihne už do noci tu střechu dodělat :)
Pravidla jsou pravidla a tak jak je to dané, tak to udělat nemůžeš, samozřejmě nikdo nebrání tomu aby sis pravidla upravil tak jak ti vyhovují.

2.6.2016 12:13:43

celyl re: dotaz
str. 11 pravidla od Albi "Kdykoli vyrábíte zbrane, musíte odhodit 1 drevo."
str. 16 "Kdykoli stavíte strechu, palisádu nebo zbrane, odhodte požadované suroviny
a zvyšte o 1 príslušnou úroven..."
str. 10 "4.1 PLÁNOVÁNÍ AKCÍ" - ani zmínka že musíš mít potřebný suroviny během plánování
kapitola budování je 4.1.3 - tam už při budování odhazuješ suroviny.
pokud si tedy zvolíš pořadí, jak si napsal, nevidím problém vyrobit zbraň-zabít kozu-udělat střechu.
tohle mi přišlo celkem jasné.
kde jste přišli k deklarování surovin během plánování? možná jsem něco přehlídl.

přehlídl jsem toto: str. 14 DOSTUPNÉ A BUDOUCÍ SUROVINY
Pri vyhodnocování akcí mohou hráci použít pouze to, co meli k dispozici
ve chvíli plánování akce. Znamená to, že pokud akce vyžaduje napr. odhození
suroviny, vlastnictví urcitého predmetu nebo minimální úroven zbraní, musí
hráci splnovat tento požadavek již ve chvíli plánování akce. V opacném prípade
nemohou príslušnou akci naplánovat ani provést.
Takže nejde. Tohle jsem hrál blbě. Ach ty pravidla!

2.6.2016 12:27:44 | Upraveno autorem (porovnej)

Starkan
Já to s tím nožem hrál taky blbě a nebýt tvého dotazů, tak hraju doteď:)
V pravidlech je spousta detailů, které alespoň mě svedou k nějakému logickému závěru, který se ale liší od pravidel. Možná tomu napomáhá i návaznost na realitu, což je u deskových her vždy zavádějící. Pro mě je to třeba to, že mám vyrobený luk i nůž a přece mohu mít úroveň zbraní 0.

K té fázi plánování, normálně si řeknu, když se mi nepodaří tohle udělat a zbyde mi materiál, tak ho investují do něčeho jiného, ale to dle pravidel nelze. I když se může stát, že bych si naplánoval akce, a z důvodu, že mi sem tam nějaká nevyjde, bych je nakonec „uplatil“ všechny, ale kdyby náhodou všechny vyšly, tak by třeba na poslední už nezbyl materiál (zdroje). Každopádně by to fázi akcí značně zjednodušilo.

Na to, že to je AT musím docela dost počítat, je to jen můj pocit, nebo to vnímáte podobně ??
Resp. Fáze plánování mi přijde dost náročná.

2.6.2016 13:26:13 | Upraveno autorem (porovnej)

žeton koza
Tak se to zase vyřešilo úplně jinak než jsem čekal. Podle errat se žeton kozy nesmí vyhodnocovat v průběhu vyhodnocování akcí.

According to my information, there are four tokens that have a timing issue:

- the "Big Leaves" can only be used to ignore one cloud in the weather phase
- the "Candles" can only be used in the Action Planning stage of the phase
- the "Vegetables" can only be used in the Night Phase (this is a Healing action/power)
- the "Goat" can NOT be used during the Action Resolution stage of the phase

Every other token does not have a timing issue. Of course, if you do not use the "Food", it will rot.

2.6.2016 14:32:22

celyl
Asi mi unikl smysl toho, proč se to vůbec řeší.

2.6.2016 14:36:48

Rukavička
s tím počítáním souhlasím. včera jsme zkoušeli ve 3 + Pátek (psa jsme díky bohu nechali v krabici, jinak by ho ty netvoři kanibalští určitě taky sežrali) Ostrov kanibalů a tam se počítá až běda. Jinak mrtvý jsme byli na konci 3. kola :-( Tenhle scénář mi přijde hodně Hardcore. Rovněž nerozumím tomu mít luk a nemít sílu zbraně. Lepší by bylo to, že když mi souboj se zvířetem sníží úroveň zbraně, to chápat tak, že mi zbraň při souboji poškodil či zničil a já si ji mohu později vybudovat znovu se vším všudy i s počátečními bonusy.

2.6.2016 14:38:19

Žeton objevu Nález (poklad)
Kdy přesně vyhodnocujete, resp. dobíráte kartu z balíčku záhad?

2.6.2016 14:45:42

Rukavička
Když se žeton dostane do dostupných surovin.

2.6.2016 14:49:45

Provádění akcí
Tak jsem se někde dočetl, že při provádění akcí, by se ty suroviny měly dávát z dostupných surovin na akce k figurkám. (pravidla říkájí: je dobré přidělit i požadované suroviny z pole dostupných surovin=musí se dle errat).
Dále nejsou údajně tyto suroviny postiženy jakýmkoliv postihem, který říká odstraň... suroviny se odstraňují z dostupných surovin. Takže tím, že si je dám k figurkám na akce je tímto ochráním.

Autor hry se zřejmě chtěl vyhnout situaci, kdy by hráč nemohl vykonat akci, kvůli absenci surovin, i přesto, že je měl na začátku fáze plánování.

2.6.2016 23:00:23

tesař a akce spotřebovávající dřevo
Tesař má 2 žetony odhodlání(může tedy slevnit akci o jedno dřevo při výrobě). Může jít tesař dělat akci, která třeba vyžaduje 2 dřeva a v dostupných surovinách je pouze jedno dřevo?

6.6.2016 13:07:32

celyl
Ano.

6.6.2016 13:08:13

Tesař
Zdá se mi, že může dokonce jít dělat akci s jedním dřevem bez dřeva. Tedy aniž by bylo v dostupných surovinách. To mi přijde jako dobrý efekt.

6.6.2016 13:20:09

tesař a akce spotřebovávající dřevo II
Podle FAQ to ale nelze...

Economical construction
During the Planning step of the Action phase, can I plan on Determination
tokens that I will gain during the Action resolution (for instance with a Threat
Action) and later use the Carpenter’s Economical construction Skill and
assign one fewer wood for a Building Action?
No: all necessary resources must be assigned during the Planning step. In this case,
the full number of woods is required.
S. R. (http://boardgamegeek.com/article/14420007#14420007)

Škoda že všechny tyhle věci musím dohledávat a nejsou již zakomponovány v pravidlech....

6.6.2016 14:00:52

celyl
Ale tohle se týká situace, kdy teprve získáš ty žetony odhodlání nebo jak se to český nazývá během fáze akcí, pokud jsi je měl už před tím, tak si myslím, že by to fungovat mělo.

6.6.2016 15:00:38

Žetony odhodlaní
Žetony odhodlaní musí mít už v době plánování akcí. Nelze tedy vyřešit akci se ziskem žetonu odhodlaní a ten pak následně zužitkovat např. v akci úsporná konstrukce (konkrétně zmíněné na str. 14 vlevo dole).

Citováno z rámečku na str. 23: Příklad: Pokud potřebuje 3 dřeva pro postavení úkrytu, může jej postavit s použitím pouze 2 dřev. Pokud akce ohrožení požaduje 1 dřevo, může ji provést bez
spotřeby dřeva.

Já tomu rozumím tak, že místo jednoho dřeva položím k akci 2 žetony odhodlaní.

6.6.2016 17:56:33

Rukavička
Přesně tak.

6.6.2016 18:11:28

dotazy
1. Karta ohrožení: přesuň všechny vybavení do budoucích zdrojů, nejsou dostupené ve fázi akcí -> vybavení ZKRATKA -> předpokládám, že si neberu zdroj navíc, jako kdybych tu zkratku neměl....
2. Scénář sopečný ostrov: pátek jde na totemy a vyhodnocuje třeba 4 karty, první karta ho zabije, pokračuje dál, nebo je hned konec a prozkoumávání totemu se bere jako neúspěšné?

28.6.2016 08:06:40

Vybíráme z Bazaru

Studená válka 1945–1989 - insert
Studená válka 1945–1989 - insert
Akt. cena: 240 Kč
Končí za: 3 dny

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas