Red November - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 8
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 60 min
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: desková hra, kooperativní
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: Fantasy Flight Games
Galakta
Heidelberger Spieleverlag
Autoři: Bruno Faidutti
Rok vydání: 2008
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

AXE
AXE - avatar

Vysvětlení pravidel

Zdravím, Hráli sme tuhle hru o víkendu 3x achvilku nam zabralo nez sme to spravne pochopili. Teda aspon doufám. Nezjistil sem kdy se použije karta krakena ? poradí někdo. Dále, může z ponorky utéct 10min před koncem více než jeden gnom? Další věc ve skladu muzu vzit 4 věci najednou, můžu v tom pokračovat i další kolo, nebo musím ven a zase zpět? a poslední pokud sme 2 v místnosti a hoří. Můj kolegáček to neuhasí a pak to zkusím já. uhoří když to stihnu uhasit do té doby než to on neuhasil? zní to divně ale dává to logiku :) A vůbec jak se vám tahle hra hraje ? ,mě se to docela líbí ale zdá se mi to takový moc chaotický, ikdyž některé okamžiky byli super.
10.3.2009 21:22:21

to Machista
To jsi tedy fakt nepochopil. Podívej se znovu do pravidel a hlavně na karty událostí co znamená zvyšování tlaku - že je to klesání ponorky ke dnu díky poruše motorů.

30.8.2010 18:56:04

dotazy
Ahoj, zkoušel jsem si včera hru v jednom se 3 gnony a mám 2 dotazy:
- když v kapitanove kajutě dojde těch 6 lahví vodky, dají se tam další? dávají se z odhozených předmětů? když jich není dost ještě vypito hledají se mezi ostatním vybavením?
- přišla časová událost odpálení raket za +10m. Pak o kartu dále přišla znovu událost odpalení raket. Jak se postupuje, když přijde znovu akce destrukce a ta předchozí ještě není vyřešená? prostě se událost ignoruje? (pozn. k vystřelení raket mám 2 ukazatele, ale pak zase nemám ukazatel na kyslík).

27.9.2010 14:01:37

tomasV
tak ten první dotaz je napsaný přímo v pravidlech. Nevím sice na jaké straně, ale je to tak, že když vypiješ grog, tak kartičku odhodíš na odkládací hromádku a nezáleží jestli to byl grog tažený náhodně z karet vybavení nebo byl vzat z kapitánovy kajuty. Pokud kartičku grogu z kapitánovy kajuty jsou vyčerpány další se tam nedoplňují. Ovšem pokud se hromádka vybavení dobere tak se z odhozených žetonů udělá hromádkla nová - tudíž se tam ty grogy zamíchají.
Ten druhý dotaz v pravidlech vysvětlený není a taky mě to napadlo jak to budu řešit. Naštěstí k tomu ještě nedošlo. Já bych to ale hrál logicky. POkud dostaneš dvě totožné události za sebou tak je notmálně vyhodnotíš podle času t+xx, tzn že budete muset dvakrát za sebou zastavit odpálení rakety atd, což mi přijde v pořádku, proč by se nemohlo dvakrát za sebou stát stejné neštěstí? A pokud přijde nějaká jiná událost na kterou není už označení, tak bych ji ignoroval. Nebo bych to označil nějak jinak pokud bych chtěl hrát drsnější verzi. Asi by bylo dobré se dohodnou předem.

27.9.2010 14:28:46

to Adalpo
ad 1)Já jsem našel právě že když žetony vybaveni dojdou, tak se zamíchájí. ale nanašel jsem tam, cio se děje, když dojde vodka (grog) v kapitanově kajutě.
ad 2) já jsem si říkal že rakety se klidně mužou odpálit vdakrát :) .... máš dvě raketové komory a tak ale pak právě co dál, když máš dát poruchu vzduchových pump a nemáš žetonek ... no uvidíme třeba se ještě někdo ozve. teoreticky může nastat, že dáš někam žetonek pro destrukci, zamícháš balíček události a vytáhneš znovu tu samou kartu.

27.9.2010 14:39:32

DD

to tomasV
V kapitanove kajute je proste 6 lahvi vodky a ty az dojdou tak uz se tam zadne nedavaji.

27.9.2010 14:49:29

to DD
vodka ok, prostě vyschhne zdroj ... a co si myslíš o tom druhém?

27.9.2010 15:09:40

DD

udalosti
No hru jsme hrali rekl bych tak 10-15x a zatim se nam tato situace nestala. Nicmene pokud nahodou dojde k 2x udalost vystreleni raket a nasledne problem s kyslikem, tak bych to poznacil nejakym jinym zetonkem. Udalost by nemela byt odignorovana jen proto ze neni zeton. Ale i tak uz to budete v te dobe na dobre ceste do pekel :o)).

27.9.2010 15:17:24

pole záchrana
Ahoj, hrajeme teprve po několikáté a proto se možná budu ptát hloupě, ale jak je to s časem do záchrany? Resp. pokud jsem 2 pole od cíle (záchrana) a chystám se vykovat akci, která může zabrat třeba i 10 minut, mohu jí provést, nebo to musím naplánovat tak, abych s časem skončil přesně na poli záchrana?

30.1.2011 15:59:49

deskovec
Vůbec to není hloupej dotaz, protože jsme to hrávali tak, že jsme použili těch 10min i 2 pole před cílem. Před pár dny jsem na geeku stáh nějakou PC verzi a zaujalo mě právě to, že jsme tohle hráli špatně. Takže nejspíš to musíš naplánovat přesně (ale taky to může bejt udělaný s chybou).

30.1.2011 20:11:50

to bacil a Deskovec
Str.7 pravidel, kapitola "Pořadí hráčů a časová stupnice", odstavec 3:

"Počet minut (na stupnici) potřebných k vykonání tahu, ať už přesunem
námořníka nebo nějakou akcí, je ke konci hry omezen
zbývajícím časem. Jinými slovy námořník nemusí spotřebovat tolik
minut, kolik by bylo na tah potřeba, jestliže během tahu jeho
ukazatel času dosáhne políčka „Záchrana!“."

30.1.2011 21:02:57

to kren
Asi jsem trochu natvrdly ... pro nas tupé troly tedy polopaticky:
- zbyva mi do konce 2 minuty - potrebuju rekneme opravit motor a chci opravovat 10 minut. Lze to?

30.1.2011 21:39:16

to tomasV
Sice si myslím, že ta citace z pravidel je naprosto jasná, ale budiž:
Do doby kdy se ponorka setká se záchranou flotilou zbývají 2 minuty, takže je celkem jedno, že nedokončím opravu motoru, protože ještě před dokončením opravy mne vytáhnou z ponorky na záchranou loď.

Totéž s nějakým žetonem destrukce, který způsobí destrukci třeba 8 minut po záchraně. Posádka se už o destrukci nemusí starat, protože než dojde třeba k výbuchu reaktoru, tak jsou už dávno zachráněni.

30.1.2011 22:20:49 | Upraveno autorem (porovnej)

kren
Myslím, že úplně nechápeš otázku. Má figurka stojí na značce 2min do cíle, figurka dalšího hráče je na tom samém místě. Úroveň tlaku na motorech je 1dílek od destrukce a já stojím v místnosti motorů. Začínám svůj tah. Rozhodnu se opravit motor, jelikož vyprovokuji ještě 1 událost a tímto přesunem, i kdybych se rozhodl pasovat a nic nedělat. Mám obavu, že přijde karta zvýšení tlaku v motorech a posádka vybouchne ještě dříve, než se setkáme s flotilou (1 hráč stále je na časové ose).

Mohu tedy využít 10min s jistotou opravy, nebo musím pouze 2.

My hrajeme že pouze 2.

PS: U žetonů destukce je to jasné, nemůže se umístit za konec časové osy.

31.1.2011 07:47:49

cholerus
Tak v tomhle případě nezbyde než pasovat, nebo zkusit hodit 1 či 2, a modlit se, že v události nebude sestup... Naše posádka se takhle jednou udusila v T-2...

31.1.2011 09:37:38

to Cholerus a ostatní gnomové těsně před záchranou :)
Já zas myslím, že úplně nechápete odpověď :). Uvedu jiný příklad, který je v oficiálních FAQ od Fauduttiho:

Otázka:
Očekává se okamžik destrukce a místnost kde se musí
provést akce, která destrukci zabrání je v plamenech. Může
aktivní gnom využít k uhašení požáru tolik času, že se jeho
ukazatel posune až za žeton destrukce, aby umožnil jinému
gnomovi provést akci v čase kratším, než nastane okamžik
destrukce?

Odpověď:
Možná to nezní příliš logicky, ale podle pravidel to je
možné. Můžeme si to představit tak, že gnom hasící požár stříká
z hasicího přístroje kolem sebe a snaží se především ochránit
gnoma, který musí v daném čase vyřešit příslušnou událost.

No a s tou desetiminutovou opravou za hranicí záchrany je to nemlich to samé. Prostě si je třeba uvědomit, že reálně na ponorce gnomové provádějí všechny své akce současně a jen kvůli hernímu principu a přehlednosti následují jednotlivé tahy hráčů v časové posloupnosti po sobě. Také to neznamená, že nepříjemné události, které gnom vyvolal posunem svého ukazatele po splnění úkolu (opravě motoru) nastaly až po skutečné fyzické opravě motoru - v reálném světě ponorky nastaly tyto nepříjemné události ještě v průběhu opravy. Například 10 minut opravuju zadřené ložisko, aby nedošlo k havárii, ale už ve druhé minutě opravy mi někde jinde praskla hadička s hydraulickou kapalinou. Kdybych při opravě ložiska neuspěl, tak kombinace těchto dvou závad způsobí destrukci lodi, ale jestliže vím, že ložisko opravím, tak se může některý "soudruh" z posádky vrhnout do opravy prasklé hadičky, která sama o sobě není až tak velká závada - herně ty dvě opravy probíhají jedna podruhé, ale reálně na ponorce probíhají současně.

No a pokud by nestačila tahle delší odpověď, tak opět jedna citace Faiduttiho:

"Rudý listopad je chaotická stylová hra s množstvím akcí
a událostí – zkrátka hra amerického střihu. Jako u podobných her
poměrně dlouhá pravidla nemohou postihnout všechny možné
herní situace. K řešení takových situací stačí většinou selský
rozum. Dobrá pravidla jsou taková, která vedou k tomu,
že si u hry užijete spoustu legrace, hráči jsou postaveni před
nové a nové výzvy a zároveň dávají smysl příběhu hry."

Takže podle mne to s tím limitem na poslední akci před cílem hrajete špatně, ale jestliže si myslíte, že to hrajete dobře, tak to takhle hrajte dál a užijte si u hry hodně zábavy :).

31.1.2011 12:39:54

kren
Příklad s paralením hašením a opravou hadičky je jasný. Ale pokud nám zbývají poslední dvě, tři minutky a já si dám na akci 10, k té nápravě stejně nedojde, protože mi zachránci seberou vercajk a protestujícího mě vytáhnou z kolabujícího vraku. Účelem je dostat se na nulu a pokud poslednímu gnómovi zbývají překlepat poslední dvě pole, je celkem fuk, jestli je stráví popíjením metylu nebo horečným pokusem o opravu něčeho, co jiní soudruzi zmatlali v továrně nebo u rýsovacího prkna dávno před ním. Nebo je naopak životně důležité nápravu zjednat, sic nás další špatná událost zničí, a pak to vnímám tak, že je nutné se do limitu vejít. Přece nemůžu opravit pumpy a zresetovat jejich stav na přijatelnou, dýchatelnou hodnotu v pozdějším čase, než se na lodi vůbec kdo vyskytuje...

31.1.2011 14:10:17

Tak ještě naposledy vysvětlení průběhu oprav.
Asi můj poslední příspěvek. Proboha to není v "pozdějším čase"! To je v tomtéž čase. Na konci, těsně před záchranou není důležité že tu opravu jakoby nedokončím, protože mne zachránci vytáhnou z lodi, ale je důležité, že se do té opravy pustím a vím, že opravuju správně a že by ta oprava byla úspěšná. Kdybych se totiž do té opravy nepustil a nechal to být s tím, že mne stejně zachránci vytáhnou, tak kombinace NEZAČATÉ opravy s další poruchou způsobí destrukci.

Vy to pořád vnímáte s nějakou časovou posloupností jednotlivých akcí jednotlivých gnomů, ale tam žádná časová posloupnost není. Všichni gnomové řeší všechny problémy současně a jen kvůli hernímu mechanismu je třeba dokončit opravu motoru, aby POTOM prasklá hadička nezpůsobila destrukci. Ale to POTOM není vlastně POTOM, ale je ve skutečnosti ještě DŘÍVE, než je dokončena oprava motoru. Všechny nepříjemné události, které přicházejí ve hře během posunu gnomského ukazatele nastávají časově DŘÍVE, než gnom dokončí své akce (posun ukazatele). Uvědomte si, že stupnice je vlastně časová osa a jestliže já jsem dokončil kritickou opravu třeba ve dvacáté minutě a během posunu ukazatele na dvacátou minutu (do záchrany) nastaly další dvě kritické situace, které by při neúspěšné opravě způsobily destrukci, tak ve skutečnosti ty dvě kritické události nastaly časově už dříve (ve 24. a 21. minutě) do záchrany!!! Takže úspěšnost opravy neznamená to, že PO opravě může nastat nějaká další porucha, která může posunout už resetované (opravené) kritické ukazatele znovu bez obav směrem k destrukci, ale znamená to to, že průběh opravy je natolik úspěšný, že současná další závada nezpůsobí destrukci a že přes vyskytnutí se další závady může být oprava dokončena.

Pokusím se naposledy ještě o jeden příklad.
Dejme tomu, že stav kyslíku v lodi je podle tvého příkladu na kritické úrovni a jestliže nedojde k opravě vzduchových pump, tak se posádka zadusí. Oprava vzduchových pump znamená dejme tomu výměnu hadiček, které rozvádí hydraulickou kapalinu a které jsou děravé. Úspěšnost opravy je dána jednak tím, že to stihnu a jednak tím, že vůbec vím co mám dělat. A protože jsem zkušený opravář, tak přesto, že mi oprava (výměna hadiček) bude trvat 10 minut, tak už na začátku opravy provizorně nejkritičtější místa omotám lepící páskou (která vydrží tak 5-6 minut), aby než jednotlivé hadičky vyměním, tak aby při další poruše, KTERÁ MŮŽE NASTAT ČASOVĚ UŽ V PRŮBĚHU MÉ OPRAVY, nedošlo k destrukci. Ta další porucha může být třeba porucha ventilu a následné zvýšení tlaku v hydraulickém potrubí a nastane 3 minuty poté co jsem zahájil opravu. Kdybych jako gnom místo zahájení opravy (a provizorního omotání hadiček lepící páskou) popíjel metyl, tak je fuk, že by mne ještě před dokončením opravy za pět minut po zahájení opravy zachráníli, protože ve třetí minutě po poruše ventilu by se stejně všichni udusili. Takhle, ale se ZAHÁJENOU, byť NEDOKONČENOU opravou všichni přežijí do příjezdu záchranářů dejme tomu v páté minutě od zahájení opravy.

31.1.2011 15:08:24

dokonalé
Dokonalé vysvětlení pravidel. Děkuji a co nejdřívě zahraji s touto správnou verzí.

31.1.2011 15:31:35

kren
Ano. Přeji ti, abys nemusel všechno vysvětlovat takhle precizně :-)
Díky.

31.1.2011 16:04:07

prevadzacie akcie
mozu sa prevadzat akcie oprav aj bez zetonov ktore davju casove bonusy

ked napriklad nemam zeton ktory mi dava k oprave vzduchovych pump plus 3 minuty moze tu opravu spravit aj bez toho zetonu ???

1.2.2011 18:36:11

akce
Ano, můžeš, jen to budeš mít těžší.

1.2.2011 18:38:07

zkuste pro pochopení zákl. principů PC verzi.
http://boardgamegeek.com/file/download/4unzuekye1/Gnovember1.1.4.zip

i když je tam pár chyb., pro základ je to dobré.

22.3.2011 12:39:52

To Kren: RE: Tak ještě naposledy vysvětlení průběhu oprav.
Hm, mam jeste 2 nejasnosti..
1. V pripade "remizi" casu opravy. (hazete znovu? nebo je to uspech.. ci neuspech).
2. Zarazi mne jedna vec v ramci zaveru. Cela hra je vlastne diky "realnemu casu" zkracena o 10min - protoze, kdyz budeme 10 dilku od nuly (resp. 9)- pak staci rici, ze spotrebuji na opravu 10min a automaticky jsem vyhrál. (opravte mne, jeli to jinak.)

jinak diky Krenovi za trpelivost pri vysvetlovani pravidel.. :-)

25.3.2011 07:12:37

to Mrakoplas
1.) Nevím jestli jsem tě správně pochopil, ale jestliže máš na opravu 7 minut a zvládnš ji za 7 minut, tak je snad vše v pořádku ne?

2.) No já nevím zas tak jednoznačné to není. Nezapomeň, že na stupnici posledních 10 minut je ještě 6 událostí, které nastanou než dojedeš svým ukazatelem na políčko záchrany. Takže svoji opravu můžeš zvládnout, ale ještě než dojedeš k záchraně může nastat nějaká havárie, kterou už neovlivníš a kvůli které jste ztraceni. Tvoje oprava může být automaticky splněna, ale kvůli jiné poruše ti to bude prd platné :).

25.3.2011 08:05:14

to Kren
jj, to je fakt... dik :-)

25.3.2011 08:44:29

Vybíráme z Bazaru

Steampunk Rally Fusion
Steampunk Rally Fusion
Akt. cena: 720 Kč
Končí za: 1 den

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas