Koncept - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 4 - 12
Doporučený věk: od 10 let
Herní doba: 40 min
Herní svět: Abstraktní
Herní kategorie: párty hra
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: ADC Blackfire Entertainment
Repos Production
Autoři: Alain Rivollet
Gaëtan Beaujannot
Rok vydání: 2013
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Dojmy

Tak po velkém očekávání díky chvále ze všech stran jsem konečně několikrát zahrál a nakonec jsou mé pocity spíše rozporuplné.
Hra stojí na skvělém nápadu, který je více méně originální a skvěle doplňuje nabídku sofistikovaných párty her.
Nicméně největší průser je podle mně volba slov pro českou verzi. Zvláště názvy filmů, postav či písniček jsou hodně na škodu. Spousta z nich nebude hodně lidem vůbec nic říkat - zvláště mladším a starším. To pak značně snižuje volbu slov z karty a protože karet zas tak moc není, myslím že se hra velmi brzy ohraje (stejným nešvarem trpěla kdysi i první verze hry Aktivity - kde byla často v rámci této hry nesmyslně přeložená nebo zvolená slova).
Nízké znovuhratelnosti v rámci stejné skupiny lidí podle mne také napomáhá samotný systém hry.
Po několika hrách totiž začne každý upadat trochu do stereotypu jak slova vyjadřuje a ostatní si zvyknout číst jeho styl.
Také mi přijde trochu divné a jaksi jen tak přilepené bodování.
Obsahem komponentů je Koncept spíš míň muziky za dost peněz. Na karty by se vešlo více slov, případně šlo udělat navíc balíček třeba pro juniory, krabice je skoro prázdná. Takže si po dlouhé době pohrávám s myšlenkou že si hru udělám sám, s vlastními úpravami (jak desky, tak vlastních karet).
19.5.2014 09:47:02

Můj dojem
Ahoj. Já hru hrál poprvé v listopadu v anglické verzi a moc mě to bavilo. To, že je vydána česky je určitě fajn - kvalitu nahrazených pojmů nemohu posoudit, ale když jsem slyšel něco o Helence Vondráčkové, tak jsem si říkal "jak to asi dopadne" ... no počkám si co bude říkat více lidí.

Ale proč tu píšu. Už od prvních her jsem nabyl dojmu (případně převzal od známých) několik věcí.
Hra je zábavná zásadním a silným kontaktem se spoluhráči - jde o to naladit se na stejné myšlenky jako ti co se snaží pojem vysvětlit ... a tedy celé bodování je úplně k ničemu. Kdo se chce přetahovat o bodíky by si podle mě měl vybrat jinou hru - je jich dost. Tady jde o radost z vlastních myšlenek.
Pojmy člověk také zásadně ke štěstí nepotřebuje. Odproštěn od bodování (a případných dohadů nad přílišnou jednoduchostí/složitostí pojmu) si každý může vymýšlet pojmy vlastní a zkoušet jestli ostatním zvládne pojem vysvětlit.
Je to prostě párty hra, tak co řešit ;-). Znovuhratelnosti se zatím zásadně neobávám.

19.5.2014 11:40:35

bodování
O to mít co nejvíc bodů asi ani tolik nejde, ale u Konceptu mám pocit že to bodování je tam jen tak přilepený aby to jako byla hra.
Protože třeba v Pixu, Znáš mě nebo Dixitu je bodování součástí celýho systému hry a pomáhá mu pěkně "šlapat" . To jestli pak někdo vyhraje nebo ne je už celkem jedno, ale prostě to tam pomáhá - v Konceptu mi to (zatím) tak nepříjde

19.5.2014 13:19:20

PJ

Díky...
...za oba příspěvky. Na hru, resp. české vydání se už dlouhodobě těším, na druhou stranu, nedělal jsem si iluze stran kdovíjaké kvality překladu. Na třetí stranu, mám stabilní herní skupinu, která tyhle hry miluje (hry v angličtině už tolik ne) a v kinematografii, potažmo kultuře, má obrovský a rozhodně nadprůměrný přehled. Takže ano, brzy objednám, ale nebudu se raději těšit až tak moc, abych nebyl zbytečně zklamán... a pak přihodím své dojmy.

PS: bodování je skutečně putna, zejména u party her. A zejména, když vyhrávám, což bývá zpravidla neustále >:-D

19.5.2014 13:58:06 | Upraveno autorem (porovnej)

PJ
Pokud byste měli mít vlastní pojmy a tuplem z oblasti kultury, asi bude stejně potřeba si dokreslit vlastní nápovědy - je jich tam podle mě dost málo (možná je to záměr, ale leckdy mi tam chyběly úplně obecné věci).

Jinak teda souhlasím s níže napsaným, že tohle je asi první hra, kde mi body přijdou zbytečné.

19.5.2014 14:57:01

bodování
Souhlasím s číňanem. Třeba v Pixu je to hodně o číslech, když kostičky jsou různě hodnocený, podle nich je pořadí ukazujících a celkově hra je tím víc soutěžní. Pix mě taky hodně bavil, ale jinak než Concept. Bylo to to osmibitové šílenství jestli někdo z pár pixelů pozná o co jde (a šlo mi to ;-)).
Concept je i podle mého osobního názoru opravdu o něčem jiném - o radost s pochopení - a bodování (tedy pro někoho i prohra) tu pro mě lehce překáží.

Kew: Tohle samozřejmě může být problém. Je třeba to co nejvíc kompenzovat používáním různých barev a ideálně se neomezit na přidávání kostiček jen "vedle" obrázků, ale dávat je i na různé části obrázků samotných. (Takže další home rules :-), ale u párty hry proč ne.)

19.5.2014 18:28:07

2vkjmch
Nepůjde to provést s otazníkem a vykřičníky, ale jinak docela šikovný nápad :)

19.5.2014 21:05:26

pravidla
Dobrý den,
nápad konceptu mě velmi zaujal a ke koupi přesvědčila PJova videorecenze. Ale jsem nyní trochu rozpačitý z pravidel. Připadají mi tak nějak nedotažená. Je v nich uvedeno, že jakýmkoliv způsobem vytvoříme první tým, který bude označovat hádané slovo. Ale není uvedeno zda ostatní hráči jsou také v týmech, nebo každý sám za sebe. (V bodování již je zmíněno že kdo uhádl má dvě žárovky a druhý v týmu jen jednu, ale proč se o ostatních týmech nepíše hned od počátku?) Připadá mi i poměrně složité se jakkoliv radit o umístění nápověd abych nenapověděl hádajícím.
Dále nevím proč by měla být hra hratelná pouze v týmech (když bude jeden ukazovat a ostatní hádat, proč by to nefungovalo?), případně proč od 4 hráčů? Ve dvou to asi nebude úplně ono ale ve třech si to dovedu docela dobře představit.
Připadá mi to jako hra s velkým potenciálem na dobrou zábavu, ale s nedotaženými pravidly.

21.7.2015 10:46:11

Smith-g
kazdy hraje sam za sebe, jenom "popisovaci" jsou vzdycky 2, takze tvori maly tym. Jestli si dobre vzpominam, pokud nekdo uhande, dostane 2 body a kazdy z popisovacu po jednom. Pokud bys hral ve trech, pokazde by to bylo stejne: 1+1+2. a pokud by vsichni hral stejny pocet popisovacich a hadacich kol, nakonec by vsichni meli stejny pocet bodu. A to nezni moc kompetitivne... Kdyz hrajou 4, vzdycky jeden ostrouha, takze uz je prostor pro to, aby jeden predehnal v bodech ostatni.
Tak jako tak, o ty body nakonec zas tak nejde a jsou tam hlavne pro hrace, kteri si potrebujou dokazat, ze jsou lepsi nez ostatni. Pokud s nikym takovym nehrajete, klidne si muzete body odpustit a hrat jenom "for fun", o to jde v Konceptu predevsim!

21.7.2015 12:27:26

smith-g
naprostý souhlas. Pravidla jsou nedodělaná, stačilo tam napsat třebas dvě tři varianty a ne se pořád odkazovat na to, že v té hře jde primárně o zábavu, to jde u každé hry, ale příjemná soutěživost na zábavě jenom přidává. My to hrajeme že jeden ukazuje všem a dostává body ten kdo to správně ukázal a ten kdo uhádl, přičemž hrajeme i na obtížnosti za nejlehší jedna žárovka za nejtěžší tři... a rozhodně dejte časový limit, jinak je to hrozná nuda, když se někdo snaží ukázat pojem deset minut. No a nebo můžete taky hrát šarádovým způsobem, podobně jako v aktivitách nebo v Aliasu, tudíž na týmy po dvou kdy jeden ukazuje druhému spoluhráči...

21.7.2015 13:41:39

Díky za odpovědi
To: matewr84 Jo to se mi líbí tato varianta mi přijde dobrá (jeden ukazuje všem) a ten čas určitě také přidám aby to trochu odsýpalo. Díky za tip.
To: lacko To máš pravdu. Pokud bych to hrál ve třech dostával by body pouze ten co to uhodne a to dle obtížnosti: nejlehčí jedna žárovka, střední za dvě žárovky a nejtěžší za tři.
Každopádně se mi zdá že hra má veliký potenciál, který autoři pomocí divných pravidel docela zazdili.

PS: už jsem našel super přesýpací hodiny: http://www.fantasyobchod.cz/image/cache/presypaci-hodiny-trojite-12681-0-1000x1000.jpg
Vyzkouším tyto původně určené na čaj. Mají časování 3 minuty, 4 minuty a 5 minut.
Tak zkusím jak to půjde zvládnout pokud se tyto časy přiřadí dle obtížnosti hádání.

22.7.2015 00:10:28 | Upraveno autorem (porovnej)

obecne
me teda prisel rozdil mezi prvni a druhou obtiznosti mizivy, az ta treti obtiznost hodne zveda. My hrajem jednu predem stanovenou obtiznost, takze neni duvod diferencovat body. To ze podle pravidel popisuji dva je podle me bezpecnostni mechanismus, aby se jedinec nevydal do moc abstraktnich a ostatnimi neuchopitelnych sfer. Ale jestli takove jedince nemate, klidne to muze popisovat jeden. Pravda je, ze napoprve jsem z tech pravidel taky nebyl moc nadseny a moudry, ale po dvou hrach na ne muzete prakticky zapomenout ;)

22.7.2015 13:35:05

Body jsou fajn
Bodování mi přišlo nepodstatné, ale asi při páté hře mě kamarád přemluvil k přísnému dodržování bodovacího systému a k mému překvapení to dodalo hře větší spád.

Tím myslím především omezený počet kol (12, jelikož je tam pouze 12 dvoužárovek) a také jistou šanci vyhrát i s méně dvoužárovkami - když jeden tým ve spojení trhala fialky dynamitem uhádne dynamit, dostane jednu žárovku atp.

Myslím že je to skvělá hra pro páry nebo velmi dobré kámoše/kámošky, na kterých se prozkouší jejich vzájemné porozumění beze slov.

23.7.2015 21:46:53

je to party hra, takže pravidla jsou jen proto, aby krabice nebyla prázdná
Jak u "normálních" her je dodržování pravidel nutnost, aby se ze hry nestalo něco nevyváženého, co autor vůbec nezamýšlel, tak u party her a zvlášť Konceptu by si to měl každý uchopit, jak mu to nejvíc vyhovuje. Docela mě překvapuje, že se tu hořekuje nad nejasností pravidel a pak se dozvíme, že se to hrálo ve třech, když hra je pro 4-12.
Doporučuju upravit si to tak, jak to každé skupině vyhovuje - týmu nebo jednotlivci, časový limit nebo bez něj, bodovat / nebodovat, 1 / 2 vypravěči ... je to veskrze jedno. My jsme tomu nechali napoprvé hodně volnosti, limit jsme nedali a nechali jsme vypravěče kostičky i přeskupovat, když to nešlo uhodnout, a nakonec se nikdy nestalo, že by se neuhodlo (včetně nejtěžších slov).
Je pravda, že ohledně týmů/jednotlivců jsme to v pravidlech taky hledali zbytečně dlouho, ale nakonec se to dá pochopit, co měl překladatel na mysli. Tedy že hraje každý za sebe, jen při popisu se vždy shluknou dva vedle sebe a společně se snaží získat body.

A nakonec poznámka: nejlehčí slova už asi použávat nebudeme, protože je zbytečně jednoduché je popsat (stačí hlavní koncept). To nás jako lidi kolem 30 let neuspokojí, naopak pro děti by měly být ideální.

24.8.2015 14:04:06

Rethon
naprosty souhlas. Krome toho hrani nejhlehcich slov, to beru jako vyzvu pro popisovace, aby se snazili to popisovani delat neprimo a oklikou. U hadacu pak maji vyhodu lide co mysli out-of-the-box a neboji se jit do sirsich souvislosti.

24.8.2015 14:56:18

Vybíráme z Bazaru

Too many bones Undertow
Too many bones Undertow
Akt. cena: 2000 Kč
Končí za: 1 den

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas