Kingdom Builder - obrázek

Vydavatelé: Queen Games
Autoři: Donald X. Vaccarino
Rok vydání: 2011

Vaccarinův herní fastfood – chod druhý

Autor: PJ | 12.1.2012 | 20

Jméno autora Donalda (X.) Vaccarina začalo v deskoherním světě raketově stoupat díky jediné hře – Dominionu. Tedy jedněmi do nebe vychvalované, druhými zatracované kontroverzní hře, kterou asi není třeba blíže představovat - i zde, na Zatrolených hrách, si můžete v současné době přečíst dokonce hned čtyři různé recenze (více jich bylo napsáno snad jen na legendární Arkham Horror). Dominion zaznamenal od svého vydání naprosto nejraketovější vzestup hodnocení na BGG a v rekordně krátké době se propracoval do toptenu, kde se do dnešního dne relativně stabilně drží a dosti pravděpodobně se tam pěkných pár let ještě držet bude. K Dominionu se v recenzi určitě ještě vrátím, ale především se v následujících řádcích podívám na zoubek poslednímu Vaccarinově počinu, essenovské novince jménem Kingdom Builder (dále KB).

Herní materiál a komponenty - modularita nade vše…

Na úvod řeknu, že první bezprostřední dojem spíše nic moc a že mě hra zpočátku svým nekonzistentním hexovým vzhledem spíše odrazovala. Graficky připomínají hexy výsledek páření Osadníků a Tobaga. Krajina se sestává ze 7 různých typů terénu a dvou druhů lokací. Je vcelku zvláštní, že hory jsou nepřístupný a zcela zakázaný terén, kdežto v poušti (barvy a konzistence vanilkové pochoutky Karty terénudr. Oetkera) můžete vesele budovat, co vaše projektová dokumentace ráčí. Za zmínku stojí i terén "květinové pole", který hned tak na mapách jiných her nenajdete - naposledy jsem tuším viděl "narcisové záhony" ve hře Hrajeme si s jednorožci, kterou má schovanou pod pultem barman klubu U Roberta.

Stejně jako u zmíněných Osadníků či Tobaga je i v KB herní plocha modulární - lze ji složit ze čtyř z celkových osmi velkých herních desek. Desky sice nemají oboustranně natištěnou herní mapu (na rubové straně každé desky je počítadlo bodů), ale na každou pozici lze konkrétní desku přiložit dvěma způsoby. To dělá něco kolem 13500 možných kombinací (ano, stařičcí  Osadníci jsou o řád výše). Modularita si bohužel vybrala daň v podobně grafického kompromisu, kdy k sobě hexy na hranici desek prostě nenavazují, což vypadá divně zejména u vodních ploch, kde jsou jezera a řeky odděleny jakýmisi mělčinami.

Kromě zmíněných osmi herních desek najdeme balíček karet terénu (ke každému terénu, na kterém lze hrát, je přiřazeno právě 5 karet) a balíček 10 karet království, které jsou zcela zásadní a kterém se ještě dostanu. Každý hráč má k dispozici zásobu 40 dřevěných domečků, které se fujemisticky zovou osídlení. Zbývá pár žetonů lokací a přehledových žetonů. Perličkou jsou pakJedna z osmi herních desek obří pytlíky (či spíše pytle) na komponenty, do kterých se vám sice herní desky nevejdou, ale zato zbytek celé hry hned několikanásobně. Pokud sbíráte důkazní materiál nebo se zabýváte transportem orgánů určených k bleskové transplantaci, pro pytlíky jistě najdete jiné praktičtější uplatnění.

Komponentů je tedy po čertech málo - nahlíženo z finančního hlediska je to za cenu kolem tisíce korun českých skutečně málo muziky za hodně peněz (srovnejte např. s AH). Kvalita si drží úroveň Queen Games, ale obecně vzato není nikterak závratná - zrovna v mé hře jsou mírně nakřivo vyseknuté žetony lokací, což příliš nepotěší… Také by mohl být ke hře dodáván obvodový rám, který by držel pohromadě herní desky (podobně jako v již zmíněných  Osadnících) - to je však jen detail.

Pravidla, téma, herní mechanika a jejich propojení

Dostáváme se k prvnímu vážnějšímu úrazu KB - absenci aspoň náznaku příběhu a tedy i atmosféry. V  Dominionu se mihl stín příběhu ve dvou úvodních souvětích. Zde není ani to - milý hráči, domysli si sám! V podstatě by se klidně dala použít ta první dvě souvětí z   Dominionu a sedělo by to. Tím pádem se prakticky nemůžeme bavit o nějakém propojení tématu a mechanismů hry. Ta hra je mechanismus oblečený do tématického kabátku osidlování království (ostatně stejně jako Dominionu).

Můžete namítnout, že takových je hodně eurovek. Je i není. Ve většině je aspoň náznak příběhu a některé mechanismy jsou pak logickým vyústěním tématu do pravidel. Můžete namítnout, že lze Jedno z mnoha set možných sestavení herního plánuna KB nahlížet jako na abstraktní hru. Ano, tento argument zazněl i u Dominionu. Se zamhouřením obou očí, zalití uší voskem a uříznutím nosu by se dalo prohlásit, že KB je abstraktní a tematický kabátek je tu kvůli hlavní cílové skupině hráčů, což jsou rodiny s dětmi a začátečníci. Až za nimi přicházejí na řadu geekové, kteří přistoupí ke KB spíš jako k hernímu fastfoodu.

Pravidla jsou opravdu jednoduchá, až primitivní. Každé kolo zahrajete (a následně doberete) jednu kartu terénu - a na tento terén umístíte svá tři osídlení (domečky). Hlavním pravidlem je, že pokud mohou, tak spolu osídlení téhož hráče musí sousedit. To je povinná akce. Je jasné, že máte-li vždy pouze jedinou kartu na ruce, výrazně to omezuje vaše možnosti a rozhodování, a ve hře je tak poměrně dosti vysoká míra náhody.

Každý kvadrant (sektor) mapy navíc obsahuje hexy s hrady, které na konci hry přinášejí body navíc, a především hexy se zvláštními lokacemi, jako jsou věže, krčmy, přístavy apod. Pokud postavíte své osídlení v sousedství těchto lokací, získáváte zvláštní žeton, který vám umožní od příštího kola vykonávat volitelné zvláštní akce: přesouvat již postavená osídlení, stavět osídlení navíc apod.Žetony míst Například již zmíněný přístav umožňuje přesunout stávající osídlení na vodu, což je jediný přípustný způsob, kterým lze na vodě stavět (je možné, že to změní rozšíření KB: Hausbót).

Síla lokací není však zcela dobře vyvážená, např. efekt ohrady je velice silný, kdežto věž je často nepotřebná. Snad jako kompenzace je opravdu silných lokací ve hře méně - tím jsou ovšem vzácnější a o to větší moc má hráč, který je získá. Zjednodušeně lze prohlásit, že pokud prošvihnete zisk zvláštních žetonů hned zpočátku hry (ať už z důvodu smůly na karty či díky hráčské neohrabanosti), šance na výhru budou výrazně snížené, až minimální.

A to jsou v kostce veškeré herní mechanismy. Ale neodpustím si ještě jednu poznámku k pravidlům - jsou sice nanejvýš jednoduchá, ale přesto se dokázala roztáhnout na 6 áčtyřek a po jejich analýze nezbývá než konstatovat, že na tak nízký počet pravidel je v nich až neuvěřitelný počet nejasností a zmatečných formulací. To potvrzují i diskuze na BGG, kde se to dotazy a spekulacemi jenom hemží. Na druhou stranu lze ocenit, že sám autor hry v těchto diskuzích relativně čile komunikuje a ochotně odpovídá na dotazy hráčů. Škoda, že stejnou míru pozornosti nevěnoval korektuře vlastních pravidel, než byla hra dána do tisku. Dobrou zprávou však je, že neoficiální český překlad pravidel zde na ZH byl obohacen o FAQ a autorova vyjádření na BGG, a měl by tak být v pořádku a prost všech nejednoznačností a zmatečností.

Jádrus pudlális

Karty královstvíCo je na hře do jisté míry unikátní - a svým způsobem i geniální - jsou karty království. Z těchto deseti karet jsou na začátku hry tři karty náhodně vybrány a veřejně vyloženy. Každá karta pak určuje, co se vlastně bude v této partii bodovat. Pro snazší pochopení několik příkladů:

- body za každé osídlení sousedící s hradem
- body za převahu v jednotlivých kvadrantech
- body za osídlení v řadách či sloupcích hexů
- body za propojování jednotlivých lokací a/nebo hradů vašimi osídleními

Dohromady tedy lze vytvořit 120 bodovacích kombinací. Spolu s množstvím kombinací herních desek lze tak vytvořit přes 1,5 mil. herních konfigurací. Číslo se samozřejmě bude zvyšovat s přibývajícími rozšířeními, kterých předpovídám dost (u Dominionu mi podobná předpověď docela vyšla :-)).

A to je asi největší devíza KB - neuvěřitelná variabilita. Každá partie je jiná, pokud by bylo karet království ještě více (a čekám, že časem bude), byla by hra opravdu neuvěřitelně variabilní. Nemyslím variabilní ve stylu Osadníků, kteří “variabilní“ jsou, ale většinou jen zdánlivě, jelikož herní plán sice je pokaždé jiný, ale ve výsledku to nemění způsob hry - v KB však ano, a to právě díky kartám království.

Příprava a průběh hry

Tady lze víceméně jen chválit. Hru připravíte velmi rychle, určitě do pěti minut. Nejvíce času zabírá naskládání žetonů lokací na příslušné hexy - vzhledem k tomu, že dost dobře nejde balit každou desku zvlášť s příslušnými žetony, tento proces asi neurychlíte.

Hra samotná ubíhá celkem rychle. V podstatě není nad čím přemýšlet. Máte na ruce jedinou kartu, tu zahrajete, nasolíte tři baráčky a hotovo. Pokud už máte k dispozici několik žetonů zvláštních akcí, je situace samozřejmě složitější a může se dostavit určitá analýza/paralýza, zvlášť, když k tomu má někdo v herní skupině sklony (které se mu nepodařilo vymlátit z hlavy kyjem z Aargh!Tecta). Za hodinu se ale téměř dají odehrát dvě partie, což je pro mnohé příznivější než vítr v zádech na D1.

Minulost…

Není bez zajímavosti, že hra má za sebou docela dlouhý vývoj. Vychází z prvního prototypu, který vznikl už v roce 1999. Původně mělo jít o dražební středověkou hru. Z ní zbyly mechanismy lokací a pravidlo o povinném sousedění. V další fázi byla hra přetematizována do sci-fi a bylo upraveno bodování. Pak byl KB dlouho u ledu a další postup prací začal až po úspěchu Dominionu. KB měl být "dospělý"  Dominion, který měl obsahovat stejné téma jako Dominion (to zřejmě zůstalo zachováno) i deckbuilding (tj. tvorbu balíčku karet přímo v průběhu hry): pomocí karet se měly dostávat na herní plán figurky, pomocí kterých zase mělo být možno získávat další karty do balíku. Je možná škoda, že tento i koncept nakonec Vaccarino zavrhl a hru výrazně zjednodušil prakticky do současné podoby. Poslední úpravy pak provedl přímo vydavatel, např. snížil zásobu hráče o deset osídlení a zkrátil tak dobu hry, přehodil dobrání karty ze začátku na konec hráčova tahu (bezesporu výborný nápad), ale také zaměnil skály za kaňony (já bych tedy nechtěl osidlovat dna roklí, ale budiž, berme to abstraktně) a snížil počet zvláštních lokací na každé desce.

…současnost…

Je otázkou, zda i KB bude mít tak raketový růst jako Dominion, ale zatím vše nasvědčuje tomu, žePohled do krabice nebude. Prvotní nadšení opadlo a hodnocení se snížila. Přesto se jedná o jednu z nejúspěšnějších novinek loňského Essenu ('11). Osobně si myslím, že KB se může stát novou "gateway hrou", má k tomu všechny předpoklady: triviální a snadno pochopitelná pravidla, málo možností v hráčově tahu, jazyková přístupnost, každá partie jiná.

Jediné, co se tak úplně nepovedlo, je dle mého názoru neúměrně vysoká cena, která neodpovídá obsahu. Je možné, že kdyby hru vydal český vydavatel, cena by byla jinde, ale také je možné, že se pletu. Vydavatelství Piatnik, které podepsalo smlouvu s Queen Games, na moje dotazy stran českého vydání nijak nereagovalo, takže se nechme překvapit.

…a budoucnost?

Budoucnost je vždy nejistá. Nicméně v případě KB se domnívám, že budeme brzy zaplaveni mnoha rozšířeními - vždyť ta hra k tomu přímo vybízí. Proto možná nepřekvapí, že před několika dny bylo oficiálně oznámeno první rozšíření - KB: Nomads, a to pouhé dva měsíce od vydání základní hry. Najdeme v něm osídlení/domečky pro pátého hráče - zaráží mě, proč už nebyla hra rovnou v základu určena alespoň pro pět hráčů, když sám autor tuto alternativu v základní hře odzkoušel (i pro šest hráčů) a konstatoval, že krom jediné karty království se hra v pěti/šesti hráčích bez jakýchkoliv úprav pravidel může rovnou hrát. V Nomads nalezneme čtyři herní desky s novými lokacemi, které budou zřejmě fungovat mírně jinak než-li v základné hře a dále (pouhé) tři nové karty království. Ostatně není zase takový problém si další nové karty království vymyslet, vytisknout a vložit do obalů. Už v současnosti jsou na BGG velmi zajímavé nápady a náměty k rozšíření, z nichž nemalá část cílí na prohloubení hráčské interakce v KB, která je v současnosti bohužel takřka na bodu mrazu.

Závěrečné poohlédnutí a resemblence s Dominionem

Ačkoliv se ke hře dosud v textu stavím spíše odmítavě a kriticky, opak je pravdou. Hra mě až neuvěřitelně chytla; přiznávám se rdělý, oči k zemi klopě a v ruce žmoulaje Zadní strana každé herní desky - počítadlorádiovku… Asi jako kdybyste gurmeta přistihli, jak se láduje bikmekem a zapíjí ho čekuládovým šejkem. Ale znáte to: všichni víme, že fastfood je zavrženíhodný, jen si prostě někdy nemůžeme pomoct. A přiznejme si to: KB prostě je herní fastfood, stejně jako jím byl a je Dominion. A stejně jako Dominion je i KB velmi jednoduchý na naučení, extrémně variabilní, zcela mělký a povrchní a přitom nebezpečně návykový. Nevím proč, ale je to tak. Oproti Dominionu v KB zmizel i ten náznak příběhu a v podstatě i jakákoliv hráčská interakce, ovšem po ukončení partie aspoň koukáte na krajinu osídlenou svými pinčlíky, což je alespoň pro mě jiný pocit, než že mám v balíku víc takových těch zelených karet než spoluhráči.

Dominion jsem mělfastfood zprvu vlažně rád, chytil mě později, ale ne na dlouho, a pak mě začal nudit. A nyní se ho rád bazarově zbavím. Jak jeden herní guru prohlásil: "Dominion je místo hry jen chytrý mechanismus - kdyby byl ve skutečné hře, bavila by mě mnohem víc". S odstupem času mu dávám víc než za pravdu a jsem rád, že taková hra nakonec vznikla (Mage Knight).

Uvidíme, jak dlouho mě bude bavit KB… v současnosti se velmi těším na rozšíření, ale je možné, že se dostaví rozmrzení z herní plytkosti, nadšení opadne a definitivně zmizí, až zjistím, že se hra dává jako bonus ke každému desátému hepimílu.

Do té doby, (Euro-)Bůh mi pomáhej.