Herní kategorie: desková hra, budovatelská
Vydavatelé: Dino Toys
Autoři: Vlaada Chvátil

Kámen - zbraně - papír

Autor: Venca81 | 4.1.2011 | 7

Jak to začalo

Zhruba před půl rokem mi kolega z práce znalý všech slev v hypermarketech prozradil, že v jednom z nich objevil výraznou slevu na deskovou hru Kámen-zbraně-papír, kterou si také ihned koupil. Z počátku jsem byl k ukázkové hře velmi skeptický, neboť o hře jsem neměl žádné informace, nenacházela se na mém wish-listu a přečtení místního info "o hře" mě také moc neuklidnilo.

Při vysvětlování pravidel a principů na první hru jsem poslouchal jen jedním uchem a nedával hře nejmenší šanci. Ovšem po prvním souboji stříhání rukou vše opadlo a hra mě naplno pohltila do svých středověkých soubojů. Mou první hru jsem vyhrál a okamžitě si hru koupil.

Obsah balení

V neúměrně velké krabici oproti obsahu najdete 16-ti stránková česko-slovenská pravidla, 4 základy budoucích hradů, 52 dřevěných částí hradů, 179 kartónových žetonů surovin (kámen, zbraně a papír),  94 karet menšího formátu 67mm x 43mm rozdělených na nabídkové, akční a bojové karty, jedna karta prvního hráče a jedna karta nálady.

První negativum hry vidím v samotném balení, které je zbytečně velké a s trochou snahy by se vešlo do výrazně menší krabice. Řešení vnitřku krabice také není úplně ideální, to se dá ale snadno vyřešit svépomocí. Grafický design krabice je také velmi nevýrazný a pokud bych si nezahrál zkušební hru, určitě bych o ní v obchodně pohledem nezavadil.

Princip hry

Hra je určená pro 2-4 hráče, pravidla uvádějí dobu jedné partie 45 minut, což mohu potvrdit. Cílem hry je postavit jako první středověký hrad z dřevěných komponentů na kartu s nakreslenými základy hradu. Ve hře figurují tři suroviny - kámen, zbraně a papír. Za kámen si můžete nakupovat stavební díly hradu, za zbraně akční karty, které vám pomohou v soubojích o suroviny a papír, za který si můžete kupovat různá vylepšení (karty rozvoje).

Hra probíhá v kolech, každé kolo se skládá z několika fází. První fází hry je těžba surovin, kdy každý hráč získá ze společné zásoby po třech kusech každé komodity. Poté následuje vyložení nabídkových karet. Těch se vyloží o dvě více než je hrajících hráčů (při 4 hráčích se vyloží 6 nabídkových karet). V tu chvíli hráči ví, co si mohou na konci kola koupit, na co je výhodné šetřit suroviny a hlavně o jaké suroviny bojovat s nepřítelem. A nyní následuje ta nejzajímavější pasáž celé hry - souboje.

Souboje

Souboje probíhají mezi hráči ve směru hodinových ručiček (v pokročilé variantě hry začínající hráč může určit, kterým směrem se bude útočit). Začínající hráč vyloží mezi sebe a hráče po své levici bojovou kartu, na které je vyznačeno, o které suroviny a jaký počet se zápasí. Mezi vyložením bojové karty a samotným soubojem se doporučuje nečekat více než několik sekund, aby nedocházelo k zbytečnému přemýšlení při taktizování. Hra by tím utrpěla na spádu. Souboj probíhá tak, že hráči stříhají klasickým systémem kámen-nůžky-papír, kde nůžky jsou zaměněny za zbraně. Kámen tedy tupí zbraně, zbraně ničí papír, ale papír vyhrává nad kamenem. Při remíze se souboj ještě 2x opakuje, když je remíza i napotřetí, ze souboje odcházejí oba hráči bez výhry. Na konci souboje záleží na tom kdo vyhrál, ale hlavně také co vyhrál. Vítězný hráč totiž získá od poraženého tu komoditu, kterou jej porazil. A získá jí v takovém množství, které udává bojová karta vyložená mezi hráče před soubojem. Když například vítězný hráč zvolí kámen a poražený zbraně, získá vítěz od poraženého tolik kusů kamene, jaký je na bojové kartě. To je vše, jednoduché, prosté, zábavné. Po tomto souboji zase hráč, který se "bránil", útočí opět na hráče po své levici. To znamená, že během kola si každý hráč zabojuje 2x.

Po všech soubojích následuje dražba o dříve vyložené nabídkové karty. Každá karta má uvedenou svou cenu, kterou musí hráč zaplatit za její nákup. Ovšem v této hře nastupuje další zajímavý prvek - dražba.

Dražba

Začínající hráč má právo na první výběr karet, o které má zájem. Má na výběr mezi stavebními díly hradu, které musí být postaveny přesně podle karty. Dále má možnost zakoupit akční karty, které mu mohou pomoci v boji snadněji vyhrát nebo získat více surovin. A nakonec si může zvolit karty rozvoje, které umožní například těžit na začátku kola více surovin. Nákup probíhá formou dražby, to znamená že hráč nabídne za jím zvolenou kartu (nebo více karet) minimální cenu vyznačenou na kartě, ostatní hráči se jej snaží přebít. Dražbu vítězí samozřejmě ten, kdo nabídne nejvíce surovin. V dražbě máte možnost chybějící komoditu nahradit jinou v poměru 3:1.

Závěr a hodnocení

Vítězem hry se stává hráč, který dokáže postavit hrad jako první. Zdálo by se, že nejdůležitější komoditou je tedy kámen, za který se kupují stavební díly hradu, ale určitě se neobejdete bez akčních karet ani karet rozvoje. Na hře se mi velmi líbí interaktivita mezi hráči a rychlé rozhodování. Máte jen velmi málo času se rozhodnout, čím na soupeře zaútočíte a o které suroviny jej oberete. Hodí se vám kámen? Není problém při stříhání jej zvolit, ale co když soupeř dá papír, čímž by mě obral zase on? Ale ne, papíru má dost, ten nedá... Ale co když blafuje... To vše se vám honí hlavou pár okamžiků před soubojem, pak už jen počítáte do tří a doufáte ve vítěznou taktiku.

Na hře oceňuji její relativní jednoduchost, nutnost použití selského rozumu a blafování. Hra má podle mých zkušeností úspěch také u nehráčů, myslím že je to tím, že klasiku kámen-nůžky-papír zná každý z nás již od dětství.

Mezi nedostatky hry řadím zbytečně velkou krabici, která by mohla mít i poloviční velikost. Pokud vydavatel trval na velkosti krabice, mohly být karty klasického formátu. A konečně asi největším minusem hry je její cena, která se v některých obchodech pohybuje kolem 700Kč, ale na webu se dá narazit na cenu pod 300Kč, která je už adekvátní.

Hru bych označil za určitý druh party game, můžu jí doporučit všem hráčům-začátečníkům, neboť je přístupná všem již od začátku a i hráč, který hraje hru poprvé je schopen vyhrát. Hru doporučím také všem, co se chtějí hlavně pobavit a neničit si mozkové závity.