nepřihlášený

přihlásit

registrovat

John Company

Počet hráčů: 1 - 6
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 180 min
Herní svět: neuvedeno
Herní kategorie: diplomacie, ekonomická
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: Fox in the Box
Sierra Madre Games
Autoři: Cole Wehrle
Rok vydání: 2017
Sdílej: Facebook

Popis hry

Upravit

Britská Východoindická společnost nebo také John Company, byla jedna z prvních akciových společností na světě. Fungovala od roku 1600 do roku 1874 a své sídlo měla v anglickém Londýně. Společnost se zabývala hlavně obchodem s bavlnou, hedvábím, indigem, ledkem, čajem a také s opiem.

Příběhově se John Company věnuje Britské východoindické společnosti, která vznikla na začátku 17. století a je považována za jednu z prvních akciových společností na světě. Hráči v roli několika významných rodin společně firmu řídí. Nejedná se o kooperativní hru. Cílem totiž není firmu řídit efektivně, ale dostat se skrze se na lukrativní místa – třeba se i provdat do královské rodiny, popřípadě být zvolen do britského parlamentu. Za tyto pozice hráči na konci hry získají vítězné body (VB).


Příprava hry:

Hráči si na začátku zvolí scénář, který chtějí hrát. Do středu stolu se položí herní plán a karty. Každý hráč dostane kartu své rodiny a počáteční hotovost - pět liber. Vybere si barvu a vezme si příslušné kostky. Poblíž stolu se umístí zboží, černé disky, lodě a zbylá hotovost (banka). Potom se některé z těchto komponent položí na herní plán.


Průběh hry:

Hráči nakupují akcie společnosti (VB na konci hry), volí předsedu představenstva a následně do jednotlivých odvětví firmy dosazují své příbuzné. Zároveň staví za vydělané peníze vznosná sídla (VB na konci hry), továrny na zboží a lodě, které následně prodávají zboží samotné Společnosti. Z členů rodiny mohou hráči dělat také písaře, kteří v budoucnu povýší na lepší pozice, posílat je do vojenské akademie nebo stát se na kapitány, kteří budou v budoucnu v Indii obchodovat na vlastní triko – na úkor společnosti.

Páteří hry je vyjednávání a diplomacie mezi hráči. Hráči se mohou uplácet, nabízet si protislužby, ale zároveň si vyměňovat své herní kostičky, které poté fungují jako sliby. Nesplněné sliby (kostičky u jiných hráčů) se na konci hry počítají jako záporné VB. Ze slibů se lze buďto vyplatit, nebo se při vstřícných gestech k protihráčům se vrací automaticky.

Obchod (a války) s Indií jsou řešeny pomocí hodu proměnlivým počtem kostek, kdy se z celého hodu bere nejnižší číslo - 1 a 2 jsou úspěch, 3 a 4 malý neúspěch a 5 a 6 fatální neúspěch, který způsobí, že vedoucí daného úseku firmy je okamžitě vyhozen. Hráči také nepřímo budují armádu, pro kterou nakupují zbraně a posílají do ní členy své rodiny jako důstojníky, což jim může (při úspěšných vojenských taženích) přinášet zisky.

Na konci kola se spočítá, kolik firma obchodem vydělala, poté se odečtou náklady (armáda, úroky z půjček a další). Předseda představenstva se poté rozhodne, zda vyplatí akcionářům dividendy a kolik. Nevyplacení sníží cenu akcií (je snazší si je poté koupit) a zároveň přinese více peněz firmě, která pak může lépe operovat. Jak ale bylo řečeno, cílem hry není prosperita firmy – pouze její funkčnost. Hráči tak musí najít rovnováhu, jak moc mohou společnost vydojit, než zkolabuje.

Ve fázi událostí se řeší válečné konflikty v Indii, přijímají se nové zákony, a hlavně vedoucí pracovníci odchází do důchodu (opět řešeno hodem kostkou). A to je právě ta chvíle, kdy se členové rodiny hráčů mohou dostat na lukrativní místa a tím získají VB. To ovšem stojí nemalé peníze, které musejí nejdříve ve společnosti vydělat.

Konec hry: Hra končí buď na konci 6. herního kola nebo 10. kola (kampaňová hra). Hráč s nejvyšším počtem vítězných bodů vyhrává hru.

Autor: CzechWin