Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 1–4 |
Doporučený věk: | od 13 let |
Herní doba: | 120 min (reálná data) |
Herní svět: | Sci-fi |
Herní kategorie: | desková hra, kooperativní, vývoj postavy |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | |
Autoři: | Krzysztof Piskorski Marcin Świerkot Michał Oracz Paweł Samborski |
Rok vydání: | 2021 |
Dostupnost: | 11 obchodů (cca 3499–3749 CZK) |
Sdílej: |
„V roce 2028 jsme objevili data zašifrovaná do krátké sekvence genetického kódu sdíleného všemi pozemskými organismy, zděděné po našem posledním společném předkovi. Každá buňka na planetě obsahovala mapu hvězdné oblohy, která ukazovala k místu ležícímu uvnitř našeho galaktického ramene.
Trvalo celou další generaci, než došlo k realizaci největšího stavebního projektu lidských dějin: ISS Vanguard, první vesmírné lodi schopné mezihvězdných letů, sestavené kolem jádra mimozemského vraku nalezeného v hloubi Sibiře.
S tou nejlepší posádkou a nejvyspělejšími technologiemi, jakými ji Země dokázala vybavit, se nyní ISS Vanguard vydává vstříc svému cíli vyznačenému na hvězdné mapě. Rád bych byl přesvědčen, že jsme připraveni na cokoli. Místo toho se však nemohu zbavit neblahého tušení, že naše mise bude mnohem delší a obtížnější, než jsme kdy předpokládali...“
kapitán Morgan Wayman,
velící důstojník ISS Vanguard
ISS Vanguard je hra přinášející unikátní příběh plný zvratů a těžkých rozhodnutí. Na historicky první mezihvězdné cestě se tak v rámci epické kampaně snaží hráči společnými silami rozluštit tajemství objevené vědci. Na palubě vesmírné lodi se každý z hráčů ujme velení jedné ze čtyř sekcí - technická, bezpečnostní, průzkumná a vědecká. Za ni pak v průběhu hry rozhoduje, zodpovídá za její vylepšování a nábor nových rekrutů z řad členů posádky, jež následně ovládá během průzkumných misí na cizích planetách. Společně hráči řeší správu samotné lodi a rozhodují o dalších destinacích vhodných k průzkumu.
Hra se dělí na dvě fáze, správu lodi a průzkumné mise, přičemž v rámci jedné partie obvykle odehrajete obě z nich. U každé takové partie pak strávíte přibližně 2-5 hodin herního času.
Správa lodi je řešena pomocí Lodní knihy (desek s kroužkovou vazbou), jejíž stránky představují různé části lodi, které postupně procházíte. U každé z nich je pak vždy jedna stránka s pravidly, jak příslušné lodní zařízení využít, a obvykle i stránka s pouzdry na karty, do nichž ukládáte různá vylepšení, úkoly, vědecké či výrobní projekty, dostupné výsadkové moduly, apod.
Naleznete zde lodní můstek, na němž udržujete přehled o vašich aktuálních úkolech, morálce posádky, či zde instalujete různá vylepšení lodi. Dále je zde navigační místnost s hvězdnou mapou, kde za pomoci atlasu planetárních soustav rozhodujete, jaké destinace ve vaší aktuální soustavě stojí za bližší prozkoumání, zda pošlete na některou z planet výsadek nebo zda se vydáte do jiného systému. V situační místnosti můžete řešit nenadálé nepříjemné události, ve výzkumné laboratoři bádat nad novými objevy, na výrobní lince vyrábět lepší vybavení pro průzkumné mise a v kasárnách verbovat do svých sekcí nové členy posádky. Následně si v hangáru upravíte výsadkový modul pomocí dostupných modifikací, naložíte vhodné vybavení a zahájíte výsadek k průzkumu planety. Po návratu vás čeká vykládka získaných objevů, v lepším případě i povýšení členů výsadku, v horším pak ošetřovna či rovnou pamětní zeď. V průběhu kampaně se vám odemknou i další lodní zařízení, která jsou na začátku ukryta v tajné obálce.
Na průzkumné mise cizích planet smí každá sekce vyslat jednoho svého zástupce, minimem je však účast alespoň dvou sekcí. Při sólo hraní tak budete vždy ovládat nejméně dvě postavy, v plném počtu čtyř hráčů se pak každý stará o tu svou. Samotná příprava na misi dokáže často zabrat spoustu herního času. Ve fázi správy lodi totiž lze v navigační místnosti nejprve oskenovat planetu, na níž jste se rozhodli přistát. To vám dokáže napovědět, jaké nebezpečí vás na planetě může čekat, nebo jaké panují na planetě podmínky. I díky tomu se pak musíte rozhodnout jakou výsadkovou loď zvolit a jakými modifikacemi ji upravit - zda dát důraz na její manévrovatelnost, senzory či pancéřování. Následně je potřeba se rozhodnout, jakými kartami vybavení výsadek opatřit, přičemž každá výsadková loď uveze jen omezené množství této výbavy. Poslední částí přípravy na misi je výběr sekčních kostek, které si vyskládáte na hráčskou desku, a sestavení balíčku sekčních karet. Přičemž čím je vyslaný člen posádky zkušenější (má vyšší hodnost), tím více kostek si sebou smí vzít a tím více karet má k dispozici při stavbě balíčku.
Přistání na planetě a průnik její atmosférou je pak samostatnou minihrou, kdy v několika hodech kostkou nebezpečí ověřujete, nakolik jste na podmínky planety připraveni. V závislosti na zvolené výsadkové lodi a jejich modifikacích dokážete přistávací proces zkrátit nebo naopak můžete přijít o nějaké vybavení, či rovnou k nějakému tomu šrámu.
Po úspěšném přistání se planetární průzkum odehrává na dvoustraně plantopedie, která je rozdělená do několika různě propojených sektorů. Ty představují významná místa na planetě a určují kudy se mezi nimi smíte přesouvat. Veškeré dění na planetě je pak řízeno kartami (bodů zájmu, misí a obecných podmínek). Karty s body zájmů se vykládají do příslušných sektorů a objevují se či mizí na základě vašich akcí nebo planetárních podmínek. Na každé kartě bodu zájmu je obvykle k dispozici speciální akce, která vás může posunout při plnění cílů vaší průzkumné mise. Všechny prováděné testy jsou vyhodnocovány kostkami a pro jejich úspěšné splnění je vyžadována kombinace různých barev či symbolů na kostkách. A právě při testech vám přijde vhod vaše vybavení a sekční karty, které vám umožňují kostky přehazovat, přetáčet, či různě modifikovat hozený výsledek. Každý z téměř stovky členů posádky má vlastní osobnost a speciální schopnosti, které vám průzkum a testy dokáží také usnadnit. V jednotlivých kolech se vždy postupně vystřídají na tahu všichni účastnící se členové posádky a odehrají právě dvě z možných akcí (zvláštní akce, přesun, příprava, odpočinek). Na konci svého tahu si hráč dobere a vyhodnotí kartu události, která však málokdy představuje cokoliv pozitivního.
Karta mise vám říká, čeho je potřeba dosáhnout, nicméně jak toho dosáhnout již hra nechává pouze na vás. Někdy je řešení očividné, ale jindy je potřeba navštívit různé sektory a vyzkoušet, kam vás speciální akce na nich dostupné zavedou. Některé jsou pro vaši misi zásadní, jiné povedou „jen“ k různým objevům mimozemských organismů, minerálů či technologií. Každá planeta taky většinou ukrývá nějaký unikátní objev. To vše vám dokáží výrazně zkomplikovat různé hrozby. Ať už jsou to přírodní jevy, nepřátelská flóra či fauna nebo jiné mimozemské entity. Tyto hrozby jsou pak reprezentovány vlastní figurkou pohybující se na herním plánu a kartou popisující jejich chování. I díky hrozbám tak není nouze přijít k nějakému zranění, kterých je hned několik druhů a každé způsobuje jiné neblahé účinky. Ale pozor, každý člen posádky vydrží jen čtyři zranění, než je potřeba provést nouzovou evakuaci. Rovněž máte k dispozici pouze omezené množství zásob, které vám umožňují obnovit již jednou použité kostky. Takže i čas je váš nepřítel. Každá mise tak může skončit fiaskem, ale také se smíte rozhodnout předčasně ukončit misi, i za cenu negativního vlivu na morálku. Úspěšné splnění mise vás často odmění možností povýšení a většinou vás posune dále v hlavním příběhu.
Celá hra je provázaná Palubním deníkem, jehož odstavce popisují příběhové události a setkání. Na jejich více než sto stran vás může odkázat jak průzkum destinace v rámci planetární soustavy, tak i výsledek testu během výsadku, splnění dílčího cíle nebo získání objevu. Při průchodu kampaní zaznamenáváte v Palubním deníku různé události, úspěchy a neúspěchy, které tak mají vliv na další větvení příběhu. Ke stažení je dostupná i mobilní aplikace, která Palubní deník nahrazuje a zmíněné události v něm zaznamenává automaticky. Příběhy v deníku jsou často psány formou dialogu mezi členy posádky a v angličtině je v aplikaci k dispozici i dabing, který významně prohlubuje herní zážitek.
Součástí hry jsou rovněž dva samostatně hratelné scénáře, které lze ale odehrát i v rámci kampaně. Pro jejich hraní je zde Operační deník, což je výrazně tenčí verze zmíněného Palubního deníku. Fáze správy lodi při jejich hraní odpadá a rovnou se tak vrhnete do průzkumné mise. Vybrat si můžete operaci Věčný úsvit pro 1-4 hráče, odehrávající se na planetě, kde místní kočovná rasa zvaná Aerugoni požádala Vanguard o vyřešení záhady zmizelého putujícího města. Druhá je operace Osamělý vlk, což je ryze sólová mise, v níž bude úkolem jediného člena posádky přežít a po překonání smrticích nástrah místního prostředí se vrátit zpět domů.
Autor: Sady
Popis ještě nebyl vložen.
rozšíření 1 - 4 hráči
Celkové hodnocení: (hodnoceno 2x)
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Maximální warp, CZ, vo fólii
Akt. cena: 370 Kč
Končí za: 1 den