Mayfair Games
Pegasus Spiele
Autoři: Reiner Knizia
Rok vydání: 1997

Šachy - hra králů? Ale kdeže. Euphrat & Tigris je hra králů :)

Autor: Beholder | 3.9.2009 | 9

Hrací plán rozdělený na čtverce, pytlík plný barevných žetonů, hromada dřevěných kostiček a pozor, vůbec žádný  příběh a téma jen jako obal, aby to nebylo tak suché a schématické. To musí být ale nuda…

Houby, tahle klasika od Reinera Knizii je fakt pecka. Je to sice tvrdé abstraktní euro, ale velmi zábavné. Kdo má v sobě kus bojovníka a dobyvatele a chce si potrápit šedé buňky mozkové, tomu se tahle hra bude zamlouvat.

Každý hráč na začátku hry obdrží 4 vůdce odlišené barvy, náležící jedné ze 4 dynastií (Býk, Lev, Střelec, Hrnčíř), 2 kartičky katastrof a 6 náhodně tažených civilizačních kartiček. Úkolem hráče je pokládat civilizační kartičky, takovým způsobem, aby měl rovnoměrně od každé ze 4 barev co nevíce kostiček. Trochu to rozvedu, protože tohle je abstraktní hra a těžko se to popisuje :). Základní kámen Euphrat & Tigris tvoří 4 barvy – červená, černá, modrá a zelená a tyto posloupnosti:

• Červený vůdce – Kněz → získává z červených civilizačních kartiček–Chrámy → červené kostičky- představující Náboženství.
  • Černý vůdce – Král→ získává z černých civilizačních kartiček–Osady → černé kostičky-představující Obyvatelstvo (zde je jediná výjimka: v Království kde je Král, získá hráč za jakoukoliv civilizační kartičku odpovídající barevnou kostičku).
  • Modrý vůdce – Farmář → získává z modrých civilizačních kartiček–Farmy → modré kostičky-představující Hospodářství.
  • Zelený vůdce – Obchodník → získává ze zelených civilizačních kartiček–Tržiště → zelené kostičky- představující Obchod.

První je potřeba umístit vůdce. Ten musí vždy sousedit minimálně s jedním chrámem-červená civilizační kartička (ve hře jich je na začátku několik rozestavěno po mapě). A k němu pak pokládat civilizační kartičky čímž získávám odpovídající barevné kostičky (jedna kartička=jedna kostička). Hráč má každé kolo 2 akce: které může libovolně využít k pokládání kartiček a nebo k pokládání popřípadě přemísťování vůdců nebo si také může vyměnit civilizační kartičky. Je třeba říct, že hra je velmi konfliktní, takže když se při pokládání kartiček spojí dvě cizí království nastává konflikt (vnější konflikt) a vyřeší se tak, že si každý spočítá barevné kartičky na mapě (počítá jen tu barvu, které se konflikt týká a to záleží na barvě vůdců, kteří tento konflikt vytváří) a případně nějaké přidá z ruky. Pokud jich má útočník více, vítězí, obránci stačí pouze dorovnat počet, aby vyhrál. Poražený musí z mapy na dobro odstranit všechny kartičky (zase podle barvy konfliktu) a k tomu i vůdce, který se zúčastnil konfliktu. Vítěz získá tolik barevných kostiček, (opět podle barvy konfliktu) kolik protihráč odstranil kartiček plus jednu za vůdce. Druhý, více taktičtější konflikt, který může nastat, je vnitřní konflikt. Ten vznikne, když hráč přesune jednoho svého vůdce do království protihráče, ve kterém je vůdce stejné barvy (je nutné zdůraznit, že hráči se odlišují znakem dynastie - Lev, Býk, …, ne barvou!). Tento konflikt mají na starosti kněží a proto se řeší pouze s červenými kartičkami-Chrámy. Útočník jich vyloží kolik uzná za vhodné a připočte sousedící chrámy s právě přiloženým vůdcem (vůdce musí být vždy přiložen ke chrámu), to samé udělá soupeř a opět pokud má útočník více kartiček vyhrává, obránci stačí dorovnat. Poražený vůdce musí jít pryč a vítěz získá jednu červenou kostičku. Další zajímavý prvek hry tvoří monumenty, které mohou vniknout jen na poli 2x2 se čtyřmi stejnými kartičkami. Monumenty jsou v různých barevných kombinacích, ale vždy dvoubarevné a přináší každému vůdci, který má stejnou barvu jako monument 1 kostičku na konci každého kola. Vůdci samozřejmě musí stát v království společně s monumentem. Hráči mohou také využít v rámci jedné akce kartičku katastrofy, která ihned zničí kartičku pod ní a pole se stane do konce hry nepoužitelné. Tímto se  mohou rozpojit některá království. Ve hře tak vnikají zajímavé konfliktní situace, kdy se hráči snaží získat co nejvíce kostiček, (ale zároveň udržují počet kostiček ve všech barvách rovnoměrný, později vysvětlím proč) tím, že kromě pokládání civilizačních kartiček, vyvolávají konflikty s protihráči, škodí si, bojují o monumenty a ničí království.

Hra končí jakmile dojdou civilizační kartičky v pytlíku (z kterého si každé kolo náhodně přibírají do 6)  nebo na mapě zbude 1 nebo 2 poklady, což jsou bezbarvé kostičky, rozestavené na začátku hry na počáteční chrámy. Poklady můžou získat jen Obchodníci-zelení vůdci a na konci hráči přidávají jakoukoli barvu potřebuje. Hráči si po celou dobu získané kostičky schovávají za zástěnu (spolu s dobíranými civilizačními kartičkami) a na konci hry zástěny odhalí. Klíč k vítězství spočívá právě v tom rovnoměrném sbírání kostiček. Hráči si totiž na konci porovnají počty kostiček té barvy, které mají nejméně a kdo má více vyhrává. Geniální…

E&T je hratelný ve 2-4 hráčích. Ve 3 a  4 je to bez problému. Ve 2 hráčích je třeba se dohodnout, aby hráči začali blízko sebe, aby vznikaly konflikty. Pokud každý začne v jiném koutu mapy, může se z hry stát hrabání na vlastním písečku, tzn. hra téměř bez konfliktů, na kterých E&T stojí. Ve hře je určitý prvek náhody a ten spočívá v náhodném tahání civilizačních kartiček, ale jinak je to čistě hra, ve které vypnutí mozku znamená prohru :).

Pokud jste tuto recenzi, připomínající (více než jiné recenze :) ) spíše pravidla hry, dočetli do konce, tak gratuluji. Ale jinak to asi popsat nejde, protože E&T je abstraktní hra, takže se nemůžu opřít o nějaký příběh nebo téma. Nicméně, přestože abstraktní hry až na pár výjimek téměř nehraji, tuhle miluji. Je to hra králů :). Kdesi jsem zmínil, že při hraní E&T prožívám tyto emoce: strach, napětí, nervozitu, radost, smutek a po prohře dokážu být pár minut opravdu naštvaný :). Už to je obrovské plus, když hraní hry vyvolává nějaké emoce, je spousta her, které to nedokáží.