nepřihlášený

přihlásit

registrovat

Colonial Twilight: The French-Algerian War, 1954-62

Počet hráčů: 1 - 2
Doporučený věk: neuvedeno
Herní doba: 300 min
Herní svět: Současnost
Herní kategorie: válečná
Čeština: undefined
Vydavatelé: GMT Games
Autoři: Brian Train
Rok vydání: 2017
Sdílej: Facebook

Popis hry

Upravit

„Poražení jsou ti, kteří přijmou porážku.“

– Charles de Gaulle

Colonial Twilight je sedmým přírůstkem do rodiny COIN her společnosti GMT Games. Jako první (a zatím jediná) hra této série je určena maximálně pro dva hráče, kteří se střetnou v roli koloniální velmoci – Francie – a jejího vzbouřeného departmentu – Alžírska.

Průběh hry je analogický ostatním hrám z této série – na začátku kola je vždy otočena karta a hráč na tahu si volí, zda bude vyhodnocovat její událost (karty opět obsahují i tzv. duální události), nebo bude provádět operace, případně speciální aktivity dostupné jeho frakci.

Dynamika pouhých dvou účastníků konfliktu však mění i tuto část hry – na kartách není fixně určeno pořadí frakcí, ve kterém se mohou rozhodovat. Namísto je pořadí hráčů určeno možnostmi, které si zvolili v rámci předchozí karty. Možnosti druhého hráče v pořadí po volbě akce prvního hráče jsou rozmanitější – není povinen dodržet jedinou možnost, kterou mu první hráč „vybral“, ale v rámci speciálního diagramu volby akcí si může většinou vybrat z více možností, které zároveň určují jeho pozici v následujícím kole. V CT však není oproti ostatním COIN hrám známa nadcházející karta, což znesnadňuje rozhodování o volbě akce (a tím o pořadí).

Hra klasicky pracuje s náladou obyvatelstva (podpora vs. opozice; zde ovšem pouze jednostupňová – nerozlišuje se aktivní a pasivní stupeň). Francie je vybavena základnami a pravidelnými jednotkami (kostkami) 4 druhů: policií a vojáky, obojí buďto alžírské, nebo francouzské příslušnosti. Partyzáni pak disponují guerillovými jednotkami a rovněž základnami.

Operace a speciální aktivity jsou variacemi dobře známých operací z předešlých her série:

  • Francie může rekrutovat místní jednotky (a zlepšovat veřejné mínění obyvatelstva), pohybovat policií po obydlených územích, případně přesouvat vojáky na sousední území a útočit na nepřátelské cíle. V rámci speciálních aktivit pak může posílat do Alžírska vojáky z domoviny a zřizovat základny, bleskově přesouvat francouzské vojáky, případně neutralizovat vybrané cíle za cenu ztráty podpory místního obyvatelstva.

  • Alžírští partyzáni pak mohou verbovat nové jednotky a stavět základny, pohybovat se (v rámci jednotlivých provincií i vícekrát stejnou jednotkou), útočit na vládní jednotky (často však za cenu vlastních ztrát) a páchat teroristické útoky. Ty mají v CT jednu zásadní odlišnost – náladu obyvatelstva mohou posunout pouze směrem k neutrální hodnotě. V rámci speciálních operací pak mohou partyzání získat zdroje vydíráním, získat na svou stranu alžírské vládní jednotky, nebo vládní jednotky přepadat.

Součástí hry jsou také dvě důležité stupnice – stupnice Francie představuje zahraniční reakce na konflikt. Partyzáni díky ní mohou získat v kolech propagandy zdroje navíc, Francie díky ní může ztrácet podporu svých obyvatel, která určuje, zda Francie bude usilovat o udržení Alžírska ve své správě. Stupnice ochrany hranic pak představuje kvalitu vládou spravované pohraniční stráže Alžírska. Její stav udává, jak jednoduché je pro partyzány přecházet hranice z Tuniska a Maroka (které mohou sloužit jako líhně jednotek) a také, jak moc ilegální zahraniční materiální pomoci se partyzánům dostává v kolech propagandy.

Hra obsahuje také „pivotal events“ – karty, které mají většinou dlouhodobý efekt, hráči je mají od začátku k dispozici a mohou je zahrát namísto právě otočené karty události, pokud splňují podmínky.

Vítězné podmínky: Francie musí dosáhnout cílového součtu podpory populace a Commitmentu (dříve zmíněná úroveň veřejné nálady ve Francii), zatímco partyzáni musí dosáhnout cílového součtu opozice obyvatelstva a počtu postavených základen (de facto infrastruktury nově rodícího se státu). Kontrola vítězství probíhá stejně jako u dalších COIN her ve fázi propagandy, kde dochází také k příjmu zdrojů, možnosti změny nálady obyvatelstva a Francie se také může rozhodnout, zda pošle do Alžírska další jednotky za cenu poklesu nálady v kontinentální Francii, nebo naopak některé z jednotek pošlu zpět domů a náladu občanů tím povzbudí.

Autor: Kew