PHALANX
Autoři: Bruno Cathala
Bruno Faidutti

Chicago Poker - poker tak trochu jinak

Autor: Venca81 | 21.1.2011 | 6

Úvod

Jmenuji se Fabio a tohle je můj příběh. Nebo můj život? Na tom nesejde, protože někdy to vychází nastejno. Občas mám pocit, že žiju v pohádce, ale někdy umí ta pohádka dát pěkně přes hubu. Je mi šestadvacet let a mám více peněz než ti staří fotři a ztroskotanci co makají za pár babek v docích. Na druhou stranu mám dvakrát přeraženej nos, řeznou ránu na krku a prostřelený stehno, které po čertech bolí když je vlhko a fouká vítr od jezera. Holt život gangstera má svý výhody i nevýhody.

Chicago Poker vás přesune do dvacátých let minulého století do města, které se stalo symbolem americké prohibice a válek gangsterů. Stáváte se šéfem gangu a vaším úkolem je ovládnout co nejvíce barů, heren, kabaretů, jazzových klubů, pivovarů a lihovarů. Podnik získá ten, kdo v přímém souboji porazí konkurenční gang a hlavně, kdo nasadí neprůstřelný poker-face.

Hra obsahuje 20 šestistranných karet podniků, 75 karet gangsterů (s hodnotami 1-15 v pěti barvách), 6 speciálních karet, 6 karet s nápovědou, 4 náboje a samozřejmě pravidla.

Princip

Moje matka, budiž jí země lehká, mi vždy vtloukala do hlavy, abych se živil poctivě a tak dále. Znáte to, všechny matky jsou stejné. Měli jste ale vidět její obličej, když jsem domů přinesl prachy za první fušku. Chuděra nikdy neviděla tolik peněz pohromadě, dalo se za to vyžít měsíc. A přitom jsme s kámošema jen „doporučili“ majiteli baru, aby nám dával podíl ze zisku a my nad ním budeme držet ochrannou ruku. Co na tom, že mu ta naše ochranná ruka zlámala ty jeho.

Na začátku hry si vyberete jednoho z šesti největších bossů chicagského podsvětí, za kterého budete hrát. Nechybí Ir Dion O´Bannion, Johnny Torrio a nebo sám velký Al Capone. Karty gangsterů se zamíchají spolu se speciálními kartami a každý hráč obdrží 5 karet. Karty podniků se vyloží před hráče a ti se snaží přikládat k podniku, o který chtějí bojovat, karty gangsterů. Každá karta gangstera má svou hodnotu 1 až 15 a svou barvu. Na rozdíl od klasických pokerových karet je zde o jednu barvu více. Podnik získá ten, jehož kombinace z karet gangsterů je nejvyšší, přičemž platí stejná pravidla jako u pokeru, že nejnižší je high card a pár, nejvyšší je naopak postupka v barvě. Tím že autoři přidali do hry pátou barvu, přibyla ještě duhová postupka ze všech pěti barev a nebo nejvyšší kombinace v této hře, Chicago poker, tzn. pět gangsterů stejné barvy.

Hráč musí ve svém tahu zahrát 3 akce, přičemž může zvolit mezi najmutím gangstera (líznutí nové karty z balíčku) a nebo uplatnění vlivu (přidání karty gangstera k jakémukoliv podniku). Podniky se liší od sebe tím, že umožňují vidět část nasazených gangsterů, kteří o něj bojují. Tak například u kabaretů jsou první dvě karty gangsterů lícem dolů (tzn. nejde vidět jejich bodová hodnota), další tři jsou však lícem nahoru. Jejich hodnotu tedy vidí všichni ostatní hráči. To dává hře zajímavý prvek.

Ve hře je také několik speciálních karet, které vám mohou pomoci snadněji získat podnik. Například vyložením karty „likvidace“ můžete odstranit poslední přidanou kartu gangstera soupeře, karta „policejní zátah“ vám umožní prohlédnout si všechny soupeřovy karty vyložené u podniku.

Jakmile jeden z hráčů přiloží pátou kartu, postaví na kartu podniku nábojnici, která znamená, že zbývá poslední kolo a tudíž poslední možnost ostatních hráčů ještě o podnik zabojovat. Až se dostane na řadu hráč, který nábojnici na podnik umístil, všichni hráči odkryjí své karty gangsterů u tohoto podniku a podle síly karet se určí vítěz a tedy majitel podniku.

Už jsem na tuhle práci asi moc starej. Ještě mi není sice ani třicet, ale po těch několika letech v ulicích města, kde si na každým kroku musíte dávat bacha na svůj zadek, to už člověka unaví. Ale co jinýho bych dělal, umím se stejně jen rvát a sem tam pokropit samopalem konkurenční nevěstinec. Ničeho nelituju, i když mou rukou se už několik tátů nevrátilo domů ke svejm rodinám. Pche, kdybych si měl vybrat, dal bych si klidně tenhle život ještě jednou. Tak klobouk do čela, nabít Thompsona a vzhůru do Chicaga!

Hru vyhrává hráč, který získá buďto získá tři podniky stejného typu, čtyři podniky různého typu a nebo ovládá pět jakýchkoliv podniků.

Shrnutí a hodnocení

Chicago Poker má svou atmosféru a hra má příjemně rychlý spád. Tím že nejde o klasický poker, odpadá taktizování při zvyšování sázek, zde se dá ale blufovat tím, že soupeři vždy vidí několik z vašich vyložených karet. Záleží jen na vás, zda jim ukážete co nejsilnější karty a tím dáte najevo, že o podnik budete tvrdě bojovat, nebo schválně odhalíte na první pohled nesouvisející karty, které soupeře vyvedou z ostražitosti.

Hře bych vytkl snad jen grafické provedení, které může někoho nadchnout, někoho naopak zklamat. Podle mého názoru mohli být karty gangsterů namalované lépe s přehlednějším číslováním, někdy se mi ty xichty padouchů prostě pletly. Ve verzi hry, kterou jsem měl k dispozici, byly navíc karty nápovědy v němčině a polštině, což je docela škoda, protože pokerové kombinace si málokdo pamatuje jen tak z hlavy.

Hru bych doporučil všem hráčům, kteří mají rádi poker a nebojí se jeho jiné varianty. A pokud vaši kamarádi, přítelkyně nebo manželky poker z duše nenávidí, tato varianta zabalená do gangsterského prostředí je může zaujmout.