Carcassonne: Lovci a sběrači

xxxxxxxooo hodnoceno 281x (Seznam vlastníků)

Carcassonne: Lovci a sběrači - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 5
Doporučený věk: od 8 let
Herní doba: 45 min
Herní svět: Starověk
Herní kategorie: strategická, budovatelská
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
MindOK - logo
Autoři: Klaus-Jürgen Wrede
Rok vydání: 2002
Sdílej: Facebook

Pravěký souboj o území, nebo jen skládačka krajiny?

Autor: JM3 | 7.3.2021 | 5

„Kdysi dávno v jedné předaleké krajině…“

Ahoj všem,

chybí mi tu recenze jak verze 2002, tak 2020, a vzhledem k pandemii venku se hrají hry hodně a to včetně Carcassonu a včetně online prostoru. Tak je načase recenzi napsat a vypíchnout i rozdíly :)

Žili byli děd a bábka, dědek lápka, bábka šláp** ... no to zrovna ne :D

Přišel čas poznat část pravěké krajiny a urvat a ulovit (bo lovci a sběrači) z ní pro svůj kmen co nejvíc. V čele jednoho z až 5 kmenů budete od středu světa prozkoumávat krajinu všemi směry a to klidně až tak, že původní pupek světa bude na konci hry spíše na okraji prozkoumané oblasti, protože jedním směrem jste nalezli kraj bohatý na ryby, lovnou zvěř i bohaté lesy. 

Carcassonne je legendární stolní hra a Lovci a sběrači jsou její velmi zdařilou adaptací, možná úplně nejlepší. Pro detaily, pravidla a podobně si odscrollujte níže, to nejdůležitější je zábavnost a hloubka a ta tu je ve všech úrovních. Hru nemají problém pochopit i děti, protože skládat k sobě na střídačku čtvercová políčka, která si člověk náhodně nalíže, tak, aby „pasovala“ na již existující terén, je pravidlo snadné. A to, že obsazením a uzavřením lesů a řek dodávají sběrači a rybáři body majiteli a „kolují“ mezi plánkem a hráčem, zatímco lovci a rybářské chýše čekají, až jim hráč nastaví do jejich rajónu co nejvíc lovné zvěře či ryb a bodují se až na konci, vlastně není nijak složitý princip.

Tohle bude bavit maximálně děti, ne? Je to snadné jako facka, kde je ta složitost? 

V plánování, strategii a opatrnosti. Přestože všechny dílky do hry přijdou vždy a hra končí po zahrání všech standardních dílků, nepřijdou samozřejmě ve stejném pořadí a už vůbec ne stejnému hráči. A tak je potřeba opatrnosti a rozvahy, protože panáčků je jen 5 a pokud budou všichni o začátku hry ležet a číhat na zvěř, body z lesů a rybářů nebude mít kdo sbírat a asi první nebudete :D Člověk se také snadno nechá strhnout různými příležitostmi a pokud toho rozjede moc, tak se zas může stát, že mu pozice protihráči (ať již záměrně nebo ne) obestaví a ztíží, ne-li přímo zlikvidují a takový rybář pak může do konce hry se smutným čekáním stát a čekat, jestli třeba opravdu něco neuloví, a může se stát, že neuloví. A příště si tak dáte větší pozor.

Samostatnou kapitolou jsou bonusové kartičky za zavřené lesy, které dost dokáží nakopnout hru a pomoci, v určitých případech (zvlášť u zkušenějších hráčů) případně i zvrátit špatně se vyvíjející partii. A když se s ní potkáte, začnete si je pamatovat. A pak postupně umíte všech 12 nazpaměť a v některých hrách počítáte, co ještě nešlo a jestli by se nevyplatilo soupeři zavřít les právě teď, protože valounek by mohl být ten a ten a…

znovuhratelnost je obrovská a čím víc máte hru nahranou, tím méně vám přijde, že je v ní náhody. Ano, náhoda je přítomna, ale dobrý management paňáců dokáže divy a jen extrémní smůla vám dokáže zahýbat hrou natolik, že vás odrovná náhoda. Většinou to je tak, že to chvíli chodí víc a chvíli méně a pokud se člověk nesoustředí celou hru na jedinou obrovskou louku, na kterou se vám pak protihráč na konci nacpe (nedej bože monumentem), pak nemusíte na štěstěnu sázet. A i v situaci s monumentem si stoprocentně napíšete do mozku poznámku „hm, tak tohle mě předtím nenapadlo“ a zase jste o něco zkušenější a příště se ubráníte či to provedete vy… možností je spousta.

„Nemohl bys to přiblížit? Po kolika zahráních je to moc nudný a opakující se?“

Mám Lovců a sběračů nahrány stovky her, pravděpodobně vyšší stovky (500-800 her? netuším, nepočítal jsem to, ale jen jedna série s mojí mámou, kdy jsme to evidovali jen tak, skončila 60:40 pro mě, což samo o sobě je stovka her :D). Léta jsme ji hráli jako duel s mamkou u obědů v restauracích při čekání na jídlo a jo, hru ve dvou není problém do 15 minut odehrát, když znáte pravidla, víte, co chcete dělat, dokážete pružně reagovat a snažíte se jen přehrát jeden druhého. A ano, hra mě pořád baví a její uvedení na webu Boardgamearena mě neskutečně potěšilo a občas si zahraju tam (varování, pro ty z vás, co hru znají, dočtěte tohle do konce, hraje se tam s verzí 2020 a ta má trochu jiná pravidla a valounky). Pořád je to o tom, že se snažíte přehrát soupeře a podíl náhody je minimální, hra je vyvážená a nutí člověka přemýšlet… a přesto mi nedělá problém zahrát si se začátečníky a být hodný a případně poradit. A to přesto, že duely v hospodě šly na krev a hra byla brutálně agresivní co do kýblování a krádeží luk a systémů v druhé polovině hry a čím víc ke konci, tím víc se strategie lámala k „ukradni co jde a do zbytku se nacpi, pokud to za to stojí“. Strategie, co fakt není pro každýho a ve spoustě rodin k nim nikdy hráči nedojdou, to jen my jsme se snažili být lepší a lepší než ten druhý… což nevyhnutelně vedlo k tomuto průběhu hry :)

Pořídit doporučuju, zahrát taky, a to i zkušeným městským Carcassoňákům. Oproti městům (tmavě modrý), kde jsou nutná minimálně první 2 rozšíření pro (skoro) úplný sortiment kartiček do kombinací měst, cest a polí jsou Lovci a sběrači ucelenou hrou už od počátku bez přílišného množství mechanik typu zboží, stavitelé atd., což jsou věci, které mohou být těžké na učení nových hráčů ve městech.

„Carcassonnů je dost druhů, který bys mi doporučil a proč?“

Lovce (zelený) mám momentálně nejnahranější z Carcassonnů, protože jsou nejlepší na kompetitivnost a strategii. Druhá nej verze je podle mě Carcassonne: Star Wars (černý, jak jinak), kde jsou boží souboje o planety a s rozšířením o zbraně a 6. frakci a další dílky je to naprosto super hra, jen se v bojích hází kostkama a tedy určitý prvek náhody existuje (cože, kostky v Carcassonnu? :-O Jo, přesně tak :D); ale ne zas výrazný a jde výsledku jít dost naproti. A kromě základní hry (tmavě modrý) jsem hrál i Carcassonne: Objevitelé (světle modrý), kde vůbec nejsou louky/pole a staví se jen 3 uzavíratelné věci, s pouhými 4 panáčky na hru a s odvoláváním pro bodování, taky hustá varianta a ideální pro ty, co neradi hrají na dlouhodobější projekty typu luk/polí a soubojů o ně, tady nejsou ;)

Doufám, že se recenze líbila, je to moje první. Pro pravidla, tipy a triky a srovnání verzí 2002 a 2020 jděte dolů, jinak děkuji za pozornost a případně diskutujte a ptejte se! :)

JM3


 

Základy aneb Nevím, jak na to

Základem hry je Carcassonne. Kdo neví, jak se tahle hra hraje, tak si vy i vaši spoluhráči průběžně berete kartičky a přikládáte je povinně k již ležícím kartám na stole tak, aby se dotýkaly alespoň jednou stranu, aby všechny strany (čtvercové) přikládané kartičky sousedící s již položenými kartičkami si navzájem odpovídaly terénem. Ve verzi Lovců jsou to 3 druhy terénu: lesy, louky a řeky (pro srovnání: původní městský má města, pole a cesty a například StarWars verze má Mlhoviny s asteroidy, neobsaditelný hluboký vesmír a obchodní trasy) ;)

Kartičky se vyskytují v různých kombinacích těchto tří terénů a pro zajímavost ve verzi 2002 existuje jediná kombinace, která se nevyskytuje na žádné kartičce (les a 3× řeka); ve verzi 2020 zas pro změnu chybí velmi strategická „jezírko“, tj. kartička s jezerem uprostřed a jediným vývodem vody a zbytek stran pole.

Po přiložení kartičky lze obsadit cokoliv na dané kartičce, co již není obsazeno z předchozích tahů někým (i vámi). Kartičku je samozřejmě možné umístit tak, aby stačila jediná na spojení s již existujícím větším projektem hned „přes roh“, například za účelem „nakýblování se“ někomu na úspěšnou louku/do lesa/vodního systému.

Pravidla a body

Obsazuje se panáčky a domečky; panáčků má zde hráč 5 na celou hru, domečky 2 (ve 2020 už 3). Domečky profitují 1 bodem za každou rybu, ke které se dostanou po vodních tocích ve svém „vodním systému“ a jakmile jsou umístěny, zůstávají do konce hry. Panáčky lze umístit jako:

  • Lovce: Leží na louce a všechna zvířata (jeleni, zubři, mamuti), ke kterým se po dané louce dostane, skóruje za dva body; naopak za šavlozubé tygry body může ztrácet (a zpravidla ztrácí), protože každý tygr sežere jednoho jelena. Sčítá se na konci hry (příklad: 2 mamuti, zubr, jelen a 2 tygři odpovídají louce za 6 bodů – tygr 1 sežere jelena, tygr 2 je o hladu, protože na zubra ani mamuta si netroufne (dle pravidel) a 2× mamut + zubr jsou 3 zvířata dohromady za celkem 6 bodů).
  • Rybáře: Ten se umísťuje na tok řeky (nikoliv jezero) a bere body za každou rybu v (maximálně dvou) jezerech ohraničujících jeho úsek řeky plus bod za každý úsek řeky mezi těmito jezery včetně koncových kartiček (příklad: rybář stojí na úseku tvořeném dvěma kartičkami jezer vedle sebe, pokud mají obě jezera po 1 rybě, pak hráč získá: ryba + kousek vody + kousek vody + ryba = 4 body). Minimální hodnota rybáře jsou 2 body (2 prameny proti sobě). Po uzavření úseku vody se rybář vrací majiteli do zásoby pro opětovné použití.
  • Sběrače: Sběrač se staví do lesa a dostává 2 body za každý dílek lesa (= zpravidla kartičku). Pokud se v lese nachází tzv. „zlatý valounek“, má hráč nárok na bonusovou kartu, kterou ihned po uzavření lesa zahraje jako druhou ve svém tahu a opět na ní může obsazovat, a to i panáčkem, kterého dostal zpět po vyhodnocení kartičky uzavírající les (příklad: nejmenší les jsou 2 konce proti sobě = 4 body; standardní les jsou 2 konce a mezi nimi jeden dílek (přímá, roh) a tedy 6 bodů a jelikož všechny standardní „nekoncové“ lesy obsahují valounek, získává hráč bonusovou kartičku. Tu si lízne a ihned příloží, obsadí a případně i rovnou vyhodnotí.

Valounky jsou extrémně hodnotnými kartami! Napříkad jezero se 4 rybami je skvělé do systému či k již existujícímu rybáři, oheń vyžene všechny tygry z louky, na které leží, a monumentem (pokud je obsazen v souladu s pravidly) si hráč nárokuje zvířata na všech loukách, které s monumentem sousedí, pouze pro sebe – tedy bez ohledu na další lovce či jejich počet, kteří tak přijdou zkrátka. Je to nejmocnější karta ve hře (kór v kombinaci s ohněm) a velmi rychle se naučíte hrát bezpečně proti němu/využívat ho tam, kde vynese majlant. 


Důležitá pravidla, která občas lidé „mrší“ a tipy a triky v jednom

  • Je možné obsadit na přikládané kartičce i ty věci, které se kartičkou uzavírají – například koncovým lesem zavřít druhý koncový les, obsadit jej a rovnou si panáčka vzít zpět do zásoby se skóre +4 body.
  • Je možné umístit domeček i tam, kde v úseku již stojí rybář (jakýkoliv); nikoliv však do systému, kde již domeček je.
  • Valounek za uzavřený les dostane ten hráč, který les uzavřel, nikoliv majitel (byť často se jedná o jednu a tutéž osobu). Pokud má člověk naučeny bonusové kartičky (valounky), kterých je 12 (ve verzi z roku 2020 pak 16) a ví, že jednu z nich nutně strategicky potřebuje, je platnou strategií nenechat protihráče zavřít jediný les a i za cenu toho, že mu zavřete pár lesů, se ke kartičce dostat se 100% jistotou; ono takové pole s 50 body nebo systém se 40 rybami za investici ztraceného tahu či dvou stojí ;)
  • Zavřením lesa valounkem další valounek ale nedostanete, omezený je 1 valounek na tah.
  • Body za každý projekt dostane ten, kdo má nejvíc panáčků na něm v čase uzavření; pokud má víc hráčů stejné množství (zpravidla každý jednoho), dostávají body všichni v maximálním počtu; pokud by jeden hráč měl 2 a ostatní protihráči (klidně 4, ale) každý jednoho, má body pouze ten, kdo má 2 aneb víc než kdokoliv jednotlivý ostatní. Tohle hraje roli hlavně u vodních systému a polí, u dlouhých řek a větších lesů zpravidla spíš dojde k 1v1 a tedy „přiživení se“ než přímo ke krádeži, i když…
  • Na každé kartičce lze umísťovat pouze jednou figurku nebo domeček, nelze položit víc panáčků současně, i když je v zásobě máte, a nelze ani položit panáčka + domeček či 2 domečky naráz, prostě pouze 1 věc za kartičku (a vždy na právě přikládanou kartičku).
  • Pokud nemáte žádného panáčka, nemůžete obsazovat ;) A to ani v případě, že přiloženou kartičkou uzavíráte svého sběrače/rybáře a vrátil by se vám. Pořadí je jasné: přiložení -> obsazení -> bodování (a návrat panáčka). Myslete na to ;)
  • Lovce a domečky nelze dostat z plánu zpět a i s bonusovými dílky má hra kolem 90 kartiček; důležitý je tak management panáčků a mít v půlce hry položeno víc jak 2 lovce je zpravidla bodová sebevražda, protože nezbývají panáčci na další projekty (lesy + rybáře + „kýbly“…). Navíc soupeři vám mohou záměrně obestavovat neuzavené projekty a tím komplikovat až znemožnit dostavění projektu; krom toho, že přijdete o panáčka, tak nemáte ani floka na konci hry, protože „stojící“ panáčci (rybáři a sběrači) se nebodují (na rozdíl od modrého Carcassonnu).

 

Rozdíly 2002 vs. 2020 pro fajnšmejkry

  • Dílky: Už jsem naznačil, že skladba dílků je mírně jiné a přestože většina zůstala, zmizelo jezírko (3× pole + voda; netuším proč) a naopak přibyla trojvoda s lesem. Také jsem nepotkal ve verzi 2020 na BGA rovný les s pramenem do boku, je tam pouze houbová verze ve valouncích. Jinak v zásadě beze změn; jen na pár dílcích přibyly ryby i do potoků.
  • Domeček navíc: Asi netřeba víc rozvádět, jen dodám, že místo vyrovnávání kýblů do systému ve stylu „máme tam oba dva 2 domečky a tím pádem je to socialismus a neměnný do konce hry“ se holt tohoto stavu dosáhne až při 3 domečkách v megasystému, ale ani ty tam zpravidla není extra velký problém nacpat, vodních odřezávaček moc není a chtělo by to dost kliku to urvat pro sebe ;)
  • Bodování polí: Velký rozdíl je v polích; ve 2020 je jelen za 1 bod, zubr za 2 body a mamut za 3 body; s tím souvisí i některé změny na valounkových dílcích, kde místo „dvoumamuta“ je nyní „mamut a zubr“, zatímco „oddělovačka 2×2 ryby v jezeře oddělené loukou se dvěmi jeleny“ tím pádem, ač beze změny, ztratila polovinu původní hodnoty prostřední louky.
  • Valounky/menhiry: Ve verzi 2020 nenajdete valounky, jsou nahrazeny menhiry. Na bodech z lesů a funkci dárce bonusů to ale nic nemění. Co se změnilo, je obsah tohoto balíčku. Subjektivně nejslabší valounek (zatáčka se zubrem a čepičkou lesa) zůstala beze změny, „trojryba“ a „čtyřryba“ jako super jezera mají nově o rybu méně (při stejném vzhledu), jezero v zatáčce má krom zubra ještě mamuta (5 oproti původním 2 bodům) a dvojmamut má místo 1 mamuta zubra; i tak 5 bodů místo 4. Zůstal oheň a houby, zmizel monument (chybí mi jako ultra prvek).

    Přibylo 5 nových valounků; nově jich je tedy 16. Těch 5 nových má krom obsazovací funkce ještě jednu funkci navíc, „pasivní“:
    • Šaman krom své podobnosti se zatáčkovým zubrem umožňuje (před obsazováním na kartičce) jednorázově odvolat jakéhokoliv panáčka ze hry, sic bez bodů za to, kde leží/stojí. Tímto panáčkem je pak možné obsazovat i na této kartičce, neboť akce odvolání je první, co po přiložení nastává (v reálu přínos leckdy diskutabilní, pokud hrajete dobře a nenecháte se zavřít).
    • Pasti znásobují hodnotu zvířat na okolních 8 dílcích své louky na konci hry (v reálu přínos zpravidla 3–7 bodů v závislosti na čase, kdy ji dostanete).
    • Lovecká výprava (nebo co to je): 3× louka a konec lesa, po přiložení hráč ihned oboduje všechny kartičky louky sousedící hranou či rohem s touto kartičkou (z louky přímo spojené!) a zaskóruje zvířata z nich bez ohledu na majitele lovce ležícího tam. Tato zvířata se následně označí křížkem a na konci hry se nebodují (RIP lovec, pěkný svinstvo občas, ukrást 5–7 bodů no problem :D)
    • Vor: Na konci hry dostane majitel systému za každé jezero v systému s touto kartičkou 1 bod (není problém z toho vytáhnout 10–15 bodů) + samozřejmě můžete ihned obsazovat pole/rybáře (les na kartě není).
    • Převozník/kanoe: Hráč ihned dostane dva body za každé jezerzo v systému, do kterého tuto kartu přiloží (a samozřejmě včetně jezera na této kartě). A samozřejmě pak může obsazovat i rybáře/pole.

      Poznámka recenzenta na závěr: Tahle karta je pěkný průšvih! Oproti ostatním 15 je neskutečně OP a dá se na ní vytáhnout klidně až 40 bodů, když přijde ke konci hry, protože 20 jezer není takovej problém spojit, zvlášť pokud máte v systému předchozí kartu a v systému dominujete. Tahle karta podle mě vyžaduje errata minimálně na 1 bod za jezero a nebránil bych se ani jejímu úplnému vyřazení ze hry. Na rozdíl od vyhozeného „Monumentu“ takhle karta nepotřebuje žádný skill na zahrání a připojení se a nedá se proti ní bránit. Na BGG se třeba píše, že pravděpodobně chtěli autoři tuto kartu začlenit jako hrozbu pro tvorbu moc velkých systémů, a proto že je i domeček navíc, nicméně ukončovacích karet na systémy moc není a jelikož rychlý rybář je zpravidla jedinou rozumnou věcí, co s jezerem udělat, tak ho připojíte k již existujícímu jezeru a samozřejmě ideálně ve vašem systému, aby z toho profitoval na konci hry i váš domeček. A stejně tak tuto kartu dokážete případně využít vy když vám přijde, takže si pak uzavíráte lesy navzájem (zpravidla suboptimální krok) a sbíráte valounky, které nepotřebujete, jen proto, že jeden z vás má pak kliku, sebere tuhle věc a zaskóruje v průměru 20+ bodů z jedinýho bonusu; a protože dobrý hry ve dvou končej v rozmezí 150–200 bodů u vítěze a ve 4 hráčích má vítěz klidně jen 100 bodů, dokážete si představit, že náhodně přidělit někomu ve hře byť 20 bodů na základě pouhýho štěstí je blbej krok (a ano, 10 spojených jezer fakt není problém na mapě najít, pokud nejsme na začátku, a při srovnání se zubrem u potoka v zatáčce, kde nejlepší krok je zpravidla okamžitý les za 4 body a u kanoe je to potom rybář za 4 body, je těch 20 nebo kolik bodů fakt nad rámec normální úrovně všech valounků). 

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

PJ

JM3
Carcassonne jsem celkem intenzivně hrál před 13 lety, pak jej vytlačily z mého pohledu zajímavější a strategičtější hry, ale nedávno se mi do rukou dostalo Safari a příjemně překvapilo. Doporučuji alespoň vyzkoušet. Pro představu recenze Safari zde:

http://www.riseher.cz/carcassonne-safari/

7.3.2021 14:17:09

JM3

PJ
Tahle verze taky vypadá zajímavě, musím uznat.

Já napsal recenzi právě kvůli tomu, že hra nově přibyla na boardgamearena.com a tím pádem je možný ji hráýt online s lidmi z celýho světa, což v karanténě je fajn věc. A, upřímně, Carcassonne je na to skoro ideální.

Jo, díky BGA jsme se s kamarádem naučili třeba hru Terra Mystica, v reálu teď máme s kamarády rozjetou kampaň Cestou Necestou, já osobně se chystám na projetí Fenrise v mojí srdcovce Scythe atd... Ale jsou dny, kdy prostě nechceš/nemůžeš sáhnout po dvouhodinový hře a na to je Carcassonne u mě nepřekonatelný král, protože partie jsou kratší (duel klidně 15 minut když hru umíš, jinak 30-45) a hlavně na BGA na rozdíl od reálu je online lidí dost a tak se spíše najde někdo, koho neznáš, a kdo ti bude ekvivalentním soupeřem.

Což je vlastně jediný problém Carcassonnu - čím víc máš odehráno, tím víc a líp tu hru znáš a tím pádem je těžší tě porazit od lidí, co na tom takhle nejsou. A jelikož tak +-300 her je strop a pak už jen udržuješ kondici a zlepšení jsou minimální, potřebuješ podobně kvalitní lidi na hru a pak je to zábava - stejně jako když umíš šachy, taky těch kombinací jsou tuny ale nejsou neomezený a jen menší část z nich vede k vítězství, a to v případě, že je použiješ dobře a "přehraješ" soupeře. V Šachu se daný kroky dokonce jmenujou, v CC ne, ale princip je stejný :)

Díky za tip a třeba se někdy u stolu potkáme :)

8.3.2021 15:18:36

Vybíráme z Bazaru

Cosmic Encounter + 2 rozšíření
Cosmic Encounter + 2 rozšíření
Akt. cena: 1300 Kč
Končí za: 15 hodin

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas