Bylo nebylo - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 6
Doporučený věk: od 8 let
Herní doba: 30 min
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: karetní hra
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: REXhry
Amigo Spiele
Asmodée Editions
Galakta
Mario Truant Verlag
Autoři: Andrew Rilstone
James Wallis
Richard Lambert
Rok vydání: 1993
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

První dojmy

Tak včera jsme konečně otestovali... Hra v pěti lidech, vesměs nehráči, věk cca 30.

Ze začátku bylo obtížné naučit lidi, že nemohou dokončovat věty za vypravěče. Opakovaně se nám stávalo, že vypravěč řekl "a tak se hrdina vydal na pouť..." a do toho mu někdo skočil s "na koni vid? Jel na koni, já mám kartu koně, takže vyprávím."

Lidé také měli až příliš velké tendence říct větu, která by obsahovala všechny jejich karty, co mají na ruce - a bylo jim zcela jedno, že příběh nedává moc smyslu a ani ta samotná věta není úplně košer. Bez skrupulí byli ochotni vychrlit věci typu: "Macecha měla syna a ten byl obr, a byl ošklivý a šel na kopec a tam potkal nepřítele, který byl malý a ten měl vlastnosti od čarodějnice, která je měla od zloděje..." atd atd.

Snažil jsem se hru hodně korigovat a občas jsem musel přinutit vypravěče, aby začal znova.

Všichni zúčastnění vyložili aspoň 2-3 karty a dostali se tak ke slovu. Vypravěč byl stále pod drobnohledem ostatních, kteří mu vyseli na rtech a v hlavě jim šrotovalo, zda by tam nemohli něco naroubovat.

Dost se nám osvědčilo si při změně vypravěče udělat takový souhr dosavadního děje, protože naše pohádka pelášila ozlomkrk a za chvíli se to v ní hemžilo postavami, vlastnostmi, místy, předměty a nebylo lehké si uhlídat alespoň jakous takous smysluplnost. Nakonec příběh zakončil jeden z nás, kterému se podařilo docela elegantně navléknout koncovku.

Obecně je tedy jasné, že hra je extrémně náročná na kvalitu spoluhráčů. Když se dokáží uvolnit, tak začínají vznikat příběhy, u kterých se dá dost nasmát a pobavit. Je potřeba si hlídat pravidla a fairplay. Není moc dobré, když je ve skupině někdo, kdo urputně touží vyhrát a vykládat karty jak na běžícím pásu. Daleko užitečnější jsou lidé, kterým bude záležet na příběhu samotném. Důležité je nespěchat, sice byste měli začít vyprávět jen co se dostanete ke kormidlu děje, ale je špatné začít chrlit slova s kadencí AK-47. Klidně používat více slov a nějaká přirovnání. Mluvit trochu... takříkajíc květnatě, neb tak se stává příběh líbivým a ostatní mají šanci vám do něj vstoupit a taky si zahrát.

U nás to bylo tak z půlky, ale na konci hry si nikdo nestěžoval, že by se nebavil. Zájem o další partii také byl, ale hostitel již pokukoval po osadnících, pro které plane jeho srdce, takže další pohádkové Bylo nebylo zazní až zase příště. Nicméně zatím dojmy pozitivní a docela se těším na další příběhy.
19.8.2011 11:05:56

ja vam nevim
hral jsem pred prazdninama roryiny kostky (priznavam trochu jiny princip) s dvacetcilenou sborovnou. nalosovali si kostky, hodili si obrazek a pak se snazili navazat na dosavadni linku. totalni nehraci, naprosty mix osobnosti, par silenych vypravecu (zeby cestinari?) a nekterym sekvencim se smeju jeste dnes

14.9.2011 21:57:47

ndru
Tak to ja si pamatuju taky nektere super pribehy, treba se nam do toho podarilo dostat rabiho Lowa a starou Prahu:) Nicmene tu probirame, proc to obcas v nektere skupince drhne pri standardnich pravidlech hry...

15.9.2011 08:47:52

to aneken
vsecko je o lidech. jedna kolegyne si z roryinych kostek udelala sebeanalyzu vcetne rozboru obrannych mechanismu (e;

15.9.2011 08:52:10

drhutí průběhu hry
Mě se osvědčilo povolení hrát maximálně jednu kartu za jednu větu rozvitou. Možná to v pravidlech i je, ale nejsem si jistý. Navíc zahraná karta by měla být k něčemu významnému pro příběh, tedy žádné "hrdina viděl u cesty zvíře, které mluvilo, a šel zase dál" pro zahrání karty Mluvící zvíře.

15.9.2011 08:54:50

na druhou stranu
nejake striktni lpeni na pravidlech u takovehle hry jen navysuje potrebu hrat 'spravne' a potazmo zaslouzene vyhrat

15.9.2011 08:56:44

ndru
To už má mnohem "horší" efekt to, že tam vůbec nějaká win-condition je ... normální hry vedou hráče k tomu, aby využívali pozlátko kreativnosti (např. levelování schopností v MEQ, předměty v AH...) účelně, jen k dosažení vítězných cílů. A přepnout na pravej opak, ačkoli ta hra pořád generuje nějakýho vítěze...

S klukama z kapely a partičkou rumunskejch filmařů jsme si v Canterbury náramně užili hru AlterEgo (každej si losuje lidskou vlastnost a všichni najednou ji pak hrajou ... díky kartičce "nervous" jsem zjistil, že se dá za tři minuty vykouřit až pět cigaret:D). Hráli jsme si nesoutěžně, jak malý děti a jakákoli myšlenka na win-condition by tomu jenom ublížila... A co teprv s hráčema!

S těma bych buď tu win-condition úplně odstranil, nebo jí nějakou úpravičkou pravidel umožnil nabýt smyslu...

15.9.2011 09:21:19

to Polylux1
toz to bych si win-condition upravil na kvetnatost reci a kosatost pribehu. tohle u mne nedavali jazykari uz na zakladce (e;

15.9.2011 09:29:51

zahrání karty
V pravidlech je přímo řečeno, že by měla být každá karta zahrána v samostatné větě a měla by mít pro příběh nějaký význam. Další věta rovnou píše, že není přijatelné, aby hráči zmiňovali karty jen aby se jich zbavili =)

Opravdu záleží na lidech se kterými hrajete a jakou mají snahu mluvit a bavit se hry, občas taky pomůže počkat až vypijí dvě piva a poté na ně hru zkusit =)

15.9.2011 15:56:34

to Hrabinho
nebo hned sypnout rohypnol? zacina to vypadat, ze jsme banda uchylaku a 'normalni' lidi musime presvedcovat trikem nebo nasilim (e;

15.9.2011 16:11:59

ndru
No on ten problem je, ze pravidla hry se nedaji proste snadno uchopit, prirovnal bych to k rozdilu treba mezi fotbalem, kde jsou pravidla jasna a ke krasobrusleni, kde se to odviji dost od pocitu, i kdyz pravidla tam jsou. Doted jsem se nesmiril s tim, ze Lysacek vyhral olympiadu, i kdyz nic nepredvedl;)

15.9.2011 18:54:11

to aneken
co je to olympiada? ja se spis klonim k nazoru 'vrcholovym sportem k trvale invalidite'. kazdopadne ohledne krasobrusleni se muzu poptat jedne divciny u nas na skole. udajne skoncila minulym rokem treti na evrope

15.9.2011 20:34:33

Vybíráme z Bazaru

7th Continent + What Goes Up, Must Come Down
7th Continent + What Goes Up, Must Come Down
Akt. cena: 4700 Kč
Končí za: 6 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas