Bylo nebylo - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 6
Doporučený věk: od 8 let
Herní doba: 30 min
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: karetní hra
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: REXhry
Amigo Spiele
Asmodée Editions
Galakta
Mario Truant Verlag
Autoři: Andrew Rilstone
James Wallis
Richard Lambert
Rok vydání: 1993
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

První dojmy

Tak včera jsme konečně otestovali... Hra v pěti lidech, vesměs nehráči, věk cca 30.

Ze začátku bylo obtížné naučit lidi, že nemohou dokončovat věty za vypravěče. Opakovaně se nám stávalo, že vypravěč řekl "a tak se hrdina vydal na pouť..." a do toho mu někdo skočil s "na koni vid? Jel na koni, já mám kartu koně, takže vyprávím."

Lidé také měli až příliš velké tendence říct větu, která by obsahovala všechny jejich karty, co mají na ruce - a bylo jim zcela jedno, že příběh nedává moc smyslu a ani ta samotná věta není úplně košer. Bez skrupulí byli ochotni vychrlit věci typu: "Macecha měla syna a ten byl obr, a byl ošklivý a šel na kopec a tam potkal nepřítele, který byl malý a ten měl vlastnosti od čarodějnice, která je měla od zloděje..." atd atd.

Snažil jsem se hru hodně korigovat a občas jsem musel přinutit vypravěče, aby začal znova.

Všichni zúčastnění vyložili aspoň 2-3 karty a dostali se tak ke slovu. Vypravěč byl stále pod drobnohledem ostatních, kteří mu vyseli na rtech a v hlavě jim šrotovalo, zda by tam nemohli něco naroubovat.

Dost se nám osvědčilo si při změně vypravěče udělat takový souhr dosavadního děje, protože naše pohádka pelášila ozlomkrk a za chvíli se to v ní hemžilo postavami, vlastnostmi, místy, předměty a nebylo lehké si uhlídat alespoň jakous takous smysluplnost. Nakonec příběh zakončil jeden z nás, kterému se podařilo docela elegantně navléknout koncovku.

Obecně je tedy jasné, že hra je extrémně náročná na kvalitu spoluhráčů. Když se dokáží uvolnit, tak začínají vznikat příběhy, u kterých se dá dost nasmát a pobavit. Je potřeba si hlídat pravidla a fairplay. Není moc dobré, když je ve skupině někdo, kdo urputně touží vyhrát a vykládat karty jak na běžícím pásu. Daleko užitečnější jsou lidé, kterým bude záležet na příběhu samotném. Důležité je nespěchat, sice byste měli začít vyprávět jen co se dostanete ke kormidlu děje, ale je špatné začít chrlit slova s kadencí AK-47. Klidně používat více slov a nějaká přirovnání. Mluvit trochu... takříkajíc květnatě, neb tak se stává příběh líbivým a ostatní mají šanci vám do něj vstoupit a taky si zahrát.

U nás to bylo tak z půlky, ale na konci hry si nikdo nestěžoval, že by se nebavil. Zájem o další partii také byl, ale hostitel již pokukoval po osadnících, pro které plane jeho srdce, takže další pohádkové Bylo nebylo zazní až zase příště. Nicméně zatím dojmy pozitivní a docela se těším na další příběhy.
19.8.2011 11:05:56

omluva
upsss.... tohle jsem trochu vymňouk. Měl jsem jako topic dát jen "a zde budou dojmy ze hry" a tenhle svůj pamflet otisknout až pod to. Kruciš... omlouvám se.

19.8.2011 11:07:30

moje dojmy
zkoušel jsem to dvakrtá v různých skupinkách. U nás se dělo to samé co u vás. Tedy dokončování věty a podstrkování slov. Přemýšlím o nějakých nepsaných pravidlech, kdy třeba prvních pět karet bude mít větší váhu. Tedy, že to budou například hlavní postavy. A ty se tam budou objevovat po celou dobu. Jinak je to děsný chaos. Stejně jako u vás. Myslím, že je snad v pravidlech, že na jednu větu nejde nacpat více karet. Učitě je základ to, říct hráčům - v téhle hře se nesnažte vyhrát. Ten konec je tam jenom pro to, aby to někdy skončilo.

19.8.2011 11:14:42

pravidla
Problém je v tom, že pravidlama to moc ošetřit nejde. Prostě ta touha v těch lidech je tak veliká, že když drží před sebou ty karty, tak začnou vyprávět stylem: Osedlal koně (karta), Jel do jeskyně (karta). Tam potkal čarodějnici (karta). A podobně. Já je sice na to upozorňoval, ale... touha vyhrát byla prostě silnější. Navíc né každý je rozený vypravěč a dělá mu problémy používat přirovnání. Prakticky nikdo taky nepoužíval přímou řeč, což je škoda a příběhu to dost ubíralo. Ale i tak jsme se bavili, pro mě je to ale škoda, protože cítím, že ve správné bandě lidí by hra mohla poskytnou poměrně zajímavé zážitky :-)

Dnes večer zkusím s jinými lidmi, tak uvidíme.

19.8.2011 11:26:14

zhan
Myslím, že přemýšlíme úplně stejně. Taky jsem se bavil a ostatní též. Ale mám pocit, že ta hra nabízí něco víc. Zkusím to ještě ve dvou. To by možná nemuselo být špatné. Ale zase to bude uplně jiná hra. Dej vědět a přines nějaké poznatky a tipy. Taky čekám, že by aneken mohl trošku poradit. :)

19.8.2011 11:39:39

Zhan, Elenistar
Kluci, prvni hry s lidma, co to jeste nehrali, dost casto probihaji, jak rikate. Ja jsem to hral radove s desitkama skupinek a bylo to treba korigovat. Nicmene uz druhou treti hru si to vzdycky sedlo, ze lidi uz se prerusovali jen kdyz meli a vse fungovalo pekne. Jedinec hodne touzici po vyhre je trosku problem, dokaze hru docela kazit. Proto ostatne i v pravidlech piseme, ze neni ucelem vyhrat, ale pobavit se a skladat pekny pribeh;)

19.8.2011 17:34:23

Nepsana pravidla
Jinak se docela osvedcilo rict si na zacetku, ze mezi dvema kartama tehoz hrace by melo byt aspon ctvrt minuty, aby ten pribeh bylo o neco kosatejsi...

19.8.2011 17:35:50

Tak co, kluci...
Zkusili jste to od te doby jeste nekdy?

1.9.2011 23:08:06

to aneken
se ptas jestli to hrali zpusobem
Osedlal koně (karta) - spusteni stopek, vyckani 15 vterin a zastaveni stopek. Jel do jeskyně (karta) - spusteni stopek, vyckani 15 vterin a zastaveni stopek. Tam potkal čarodějnici (karta) - spusteni stopek, vyckani 15 vterin a zastaveni stopek.
?

2.9.2011 08:43:10

hrajeme jiným způsobem
Unás byla situace jiná. Od karty ke kartě jsme spřádali i příběh a docela obecně se tam objevilo i pět-šest vět. Pak bylo problematické, pamatovat si, kdo v které jeskyni žil a co po hlavním hrdinovi chtěl.
Přitom jsme žádné pravidlo nevymýšleli. Jde jenom o to, zda si lidi chtějí příběh užít, nebo se chtějí zbavit karet.

2.9.2011 10:29:29 | Upraveno autorem (porovnej)

hehe
vím, že to je překlep, ale pohlavní hrdina mne rozesmál

2.9.2011 10:41:43

bylo nebylo
bol jeden pohlavni hrdina.

2.9.2011 10:48:50

dilli
Nechci Ti do toho mluvit, ale Zeus je teď na expresivní mluvu velmi přísný.

2.9.2011 11:01:17

@chilly, brblo, Elenistar
Tak jsem to opravila a ostatni se muzou jenom divit, nebo klikat na verzi pred opravou...

2.9.2011 11:04:58

dilli
to je skoda,mohla byt z toho pekna rozpravka.

2.9.2011 11:07:42

aneken
No Hrabinho by ti mohl vyprávět náš středeční hospodský příběh homosexuálního páru Fritze a Helmuta z východního a západního Německa:D

2.9.2011 11:40:42

Lapcis
To museli být zrovna pohlavní hrdinové jak vyšitý

2.9.2011 12:13:11

ndru
No samozrejme to nestopujem, ono staci to lidem vetsinou rict pro ilustraci, aby pochopili, ze tam nemaj sazet karty jak z kulometu, protoze jinak z toho nic nebude...;)

3.9.2011 17:45:19

to aneken
ovsem taky muze zaznit 15 vterin ticha

3.9.2011 18:10:07

Nebylo...
No já pokud jsem si nezhrál na Planetě, nebo jen s jednou skupinkou a snažil se hrát s jinými kamarády, tak to vždycky dopadlo katastrofálně. Jejich motto vždycky bylo, příběh ve 2 větách a všecky karty pryč. Skoro vždy se stalo, že nedošlo ani na druhého hráče. Snažil jsem se sice hru korigovat, ale nepomohlo to. Některé hry jsem aj začínal, rozjel příběh a po 2-3 kartách pasoval, jenže další hráč i tak shodil všechny karty včetně ukončení na stůl během dvou vět a ostatní mu odkývaly, že to bylo logické. Jejich komentář byl, že to není dobrá hra bo se nehraje na vítězství. Tento jejich názor respektuju, přitom jsou mezi nima hráči Castle of Ravenloft, AH, StarCraftu, TS a hlavně DrD. Docela mne to mrzí, neboť hra je to hezká a krom Planety ji nemám moc s kým hrát :-/. Začínám sledovat, jestli u takovýchto skupinek má cenu podobné hry zkoušet... Snad se jim bude líbit Dixit nebo Braggart.

14.9.2011 15:57:49

Kurňa
To mi neříkejte, že to nende nějak upravit, aby si i kompetitor přišel na svý... skupinky jsou různý a snaha o vítězství je pro většinu hráčů základ atmosféry.

Co kdyby moh každej ve svým kole zahrát jenom jednu kartu, jít po směru ručiček, ale ostatní by mu do toho mohli svojí kartou skočit a v příběhu by se pokračovalo od něj? Trošku jako UNO, s tím jsme si tuhle užili spousty srandy :D ( ...zvlášť když nepříliš pohotový kamarád ohlašoval příchod své, již neaktuální, karty bujarým řevem o dva tahy později, a plác jí tam s nápřahem, až se celá hromádka rozlítla po pokoji :-))

Bude to sice trochu jiná hra, o leccos ochuzená, ale v běžný hráčský partě dle mě použitelnější...

14.9.2011 18:38:06

to Polylux a Jarwiks
Myslím, že k tomu přistupujete trošku špatně a zacílili jste to do špatné hráčské skupiny. Tohle není ve skutečnosti hra soutěžního typu, ale je to spíš do společnosti, která se chce bavit vyprávěním a rozvíjením nějakého příběhu. Pokud to někdo bere tak, že chce vyhrát, tak ta hra není určena pro něho.

14.9.2011 19:42:33

Jarwiks - hráči RPG her
Hráči DrD ... mno, je to otázka, sám mám naopak se hrou ve společnosti hráčů pen&paper RPG her ty nejlepší zkušenosti. Hráči odkojení roleplayingem pro pobavení sebe i ostatních zvyknou být pro tenhle herní styl dobrým materiálem.

Je otázka, zda DrD hrají s důrazem na Roleplay nebo s důrazem na Game.

14.9.2011 20:17:51

to Hike
no pravne. prosel jsem nekolik hernich komunit kolem ruznych rpg a spis to byl munchkinismus nejhrubsiho zrna

14.9.2011 20:29:22

Poly
Tak dalo by se to vyzkouset a mohlo by to nejak fungovat, jen tak pocitove mam dojem, ze by se uplne rozbila jakakoliv struktura pribehu:) Primarne je dobre, kdyz k tomu lidi pristupuji tak, ze to nemusi nutne vyhrat... Proste prepnout z modu "musim vyhrat" do modu "chci se zabavit", coz spousta hracu zvladne. Ale nekteri bohuzel ne...

14.9.2011 21:46:48

treti druh
stejne nejhorsi jsou 'musi to byt opravdu dobry pribeh'

14.9.2011 21:55:01

Vybíráme z Bazaru

Architekti Západního království
Architekti Západního království
Akt. cena: 1125 Kč
Končí za: 16 hodin

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas