Brazil: Imperial

xxxxxxxxoo hodnoceno 67x (Seznam vlastníků)

Brazil: Imperial - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 4
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 100 min
Herní svět: Renesance, Novověk
Herní kategorie: budovatelská, válečná
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
TLAMA games - logo
Autoři: Zé Mendes
Rok vydání: 2021
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Jaké to je?

Vypadá to úžasně. Jaké to je - složitost, zábava, variabilnost, více cest k vítězství, hra ve dvou hráčích? Moc díky za odpovědi.

11.3.2022 09:24:14

Přečetl jsem pravidla a jsem nadšený. Je tam několik map scénářů a sólo výzva (Automa se teď testuje, dojmy napíšu, až ji vyzkouším, není součástí pravidel). Nádherná produkční kvalita (dílky mapy, dřevěné budovy a jednotky, suroviny, karty obrazů, pokladů a boje…). Možností tu bude spousta, dost mi to připomíná Scythe. Variabilní hráčské desky a lídři jsou dalším plusem (uvidíme, jak dobře vybalancované). Pravidla pěkně a přehledně napsaná, informace se tam opakují pro různé fáze hry. Ale určitě je třeba je pročíst vícekrát / pořádně hru zkusit, mám docela přehled, ale určitě budu dost věcí dohledávat. Možná bych uvítal více příkladů. Ale strukturované to je dobře, vše rychle nalistujete. Těším se na první partie a vaše dojmy.

- - -
píšu o (nejen) sólohraní deskovek: www.instagram.com/solo_boardgaming

11.3.2022 21:57:49 | Upraveno autorem (porovnej)

Neplánovaně jsem se dnes nachomýtla k partii Brazilu a po první hře mi to přišlo jako taková oddechovější strategická hra. Se Scythem, ke kterému to někdo přirovnává, to má imho společné jen dvě věci. 1) Suroviny, které vyprodukujete, vám leží na mapě, a když by vám políčko někdo obsadil, stanou se jeho surovinami. 2) Nemůžete provést dvakrát za sebou stejnou akci. Narozdíl od Scythu, kde jsou dostupné jen 4 akce, jich je ale tady dostupných 7, takže až na výjimky vás to nijak neomezuje (Scythe je rozhodně víc škrtící). Hráli jsme ve 3 hráčích asi 1:45 hod a tahy celkově odsýpají. Příště by to určitě šlo rychleji. Jde o eurovku s 4X prvky, ale docela záleží na hráčích co všechno, z těch 4X využijí. U nás se třeba bojovalo jen 1x za celou hru a jeli jsme si spíš každý na svém písečku, protože toho, co můžete dělat, je prostě spousta, ale nikdy nestihnete všechno, přestože byste rádi. Euro, no :). Celkově byl průběh partie takový pohodový. Tu postavím budovu, tu vyprodukuju, tu postavím jednotku... Klídeček, žádný stres. Když by mi náhodou někdo něco překazil, tak prostě udělám něco jiného a jedu dál. Hlavní věc, která nám do hry neseděla, bylo, že odměny na dílcích objevů nám přišly nevyrovnané. Někdo objeví dílek, který mu dá navíc bodovací kartu, takže místo 3 karet na celou hru měl najednou 4 a mohl si díky tomu postavit i více bodovacích budov. Zatímco jiný objeví dílek, kde dostane jen surovinu (kterou mu ještě někdo může vyfouknout). Já jsem určitě ráda, že jsem si to zahrála a za vyzkoušení stojí (ostatně jako každá hra ;)). Za nákup pro mě osobně ne, protože je prostě úplně normální.

12.3.2022 23:13:47

@anupinka To jste možná hráli špatně. Podle mě nemáš jen tři skórovací karty na hru. Můžeš úkolů splnit kolik chceš.

EDIT: ok, sorry, ignoruj a beru zpět. Tohle nám kolega nesprávně vysvětlil.

13.3.2022 01:57:12 | Upraveno autorem (porovnej)

@anupinka  Jak vám ve 3 lidech vystačily suroviny? Ve čtyřech to už úplně musí být problematického. Mě fascinuje, že tak skvěle produkčně a vizuálně udělaná hra má jen 8ks od každé. A ty 4 násobící žetony jsou spíš aby se neřeklo, tohle podle mě dost podcenili. Že jich nedali aspoň 10…

 

Jinak v Scythu se taky takřka nebojuje, ač to evokuje, to je podobné. Nějaká náhoda mi zas nevadí, holt i v reálu byly některé objevy zásadnější než jiné.

- - -
píšu o (nejen) sólohraní deskovek: www.instagram.com/solo_boardgaming

13.3.2022 11:31:09 | Upraveno autorem (porovnej)

Ahojte, včera som otvoril krabicu,  doštudovával pravidla, rozdeloval komponenty a za mňa krása…v krabici je veľmi funkčný praktický inzert kam sa vojdú všetky suroviny a tiež všetky hexy budov a miest, ilustrácie fantastické, karty sú celkom hrubé..dosky hráčov aj hexy sú trošku slabšie lisované ale keby to bolo produkčne ako scythe stálo by to raketu…..podľa mňa je to geniálne…board je modulárny, odpadá to čo bolo v scythe pri hre 2 hráčov, tu sa plocha zmenší a basta…ešte taký detail je vyriešený, že na doskách sú mestá horenohami čo znamená že každý hráč to vidí ked sedíme oproti seba tak ako má byť…a čo sa týka zložitosti napr maľby pridávajú efekty ale paláce už dávajú iba jednorazový efekt prípadne body na konci a to je super..lebo má to správnu mieru ústrážiteľnosti efektov…musím to ešte poriadne nahrať….potom dám hodnotenie ale prvé pocity..za mňa s Parkami, Marsom ares do TOP 10 za tento rok 100% 

13.3.2022 14:55:19

a ešte som zabudol na geniálnu historickú brožúru okrem pravidiel…TLAMA máte ma….som Vás fanúúúúúšik…vdakaaa za taký skvost

13.3.2022 14:56:09

@Jonash Ve 3 jsme nenarazili na problém se surovinami, ale taky jsem si to říkala.. Vždy nám ještě nějaké v zásobě zbyly, protože jich na mapě nechceš mít moc, aby to nelákalo soupeře-lupiče :D. Ve 4 hráčích si ale umím představit, že jich dost nebude no. Musí to někdo vyzkoušet.

14.3.2022 09:16:59

@anupinka Díky. Ono tohle měli vyzkoušet už testeři teda :D A kdyby dali místo 8 ks raději 10, tak by to cenu ovlivnilo minimálně a určitě by to bylo ku prospěchu.

- - -
píšu o (nejen) sólohraní deskovek: www.instagram.com/solo_boardgaming

14.3.2022 09:23:48

Myslím, že ta otázka surovin co nevidět přiláká nějaké 3d tiskaře … byť ve třech jsme to zvládli se stávající zásobou a to jsem měl dokonce třtinové farmy, které produkovaly po 4 kusech (kombo německý panovník + prsatá domorodkyně).

 

14.3.2022 09:30:26

Hrali sme to v 4 hráčoch, a kupodivu sme so surovinami nemali problém vôbec. Inak súhlas s tým, čo píše @anupinka - a doplním, že som mal už v polke hry pocit, že som videl už všetko, čo môže hra ponúknuť. Je to OK, ale nemá to nič, čo by ma pritiahlo to hrať znova. 

----------------------------------
herný klub NITHRANIA z Nitry

19.3.2022 07:38:42

Tak jsme to taky konečně dostali na stůl, i když zatím jen ve dvou hráčích. Karty úkolů už od začátku napovídají, jakou cestou se hráč chce vydat, a možnost vybrat si pro každou éru ze dvou kusů zajišťuje určitou míru plánování. Hra má celkem pěkný civilizační nádech. Hráči stavějí budovy, těží suroviny, vylepšují akce, obchodují a prostřednictvím karet obrazů si zajišťují zvláštní schopnosti. Tolik pro syslíky. Jednotky (stejně jako další věci) přinášejí především vítězné body, ale kromě toho i velmi milou možnost objevování a získávání dodatečných bonusů (tolik pro objevitele). Ještě milejší možností je ale znepokojování a opruzování soupeře/soupeřů, kteří na jejich přítomnost ve svém sousedství musí reagovat, takže jim nezbývá tolik prostoru na výše zmíněné syslení. Boj tak neslouží primárně ke generování bodů/okamžitých výhod atp., ale k ovlivnění rozvoje protivníkova produkčního soukolí i jeho expanzivních choutek. Suma sumárum, určitě nemůžu říct, že bych měl pocit, že mi hra už nemá co nabídnout, protože bude vždycky záležet na lidech, kteří si k ní sednou. A surovin zatím bylo až kam. Za mě zatím spokojenost.

liščí pohůnek

21.3.2022 00:00:31

Za sebe zklamani. Premyslel jsem, ze bych prodal Scythe s rozsirenima a misto toho poridil Brazil kvuli usetreni mista ve skrini, ale urcite to neudelam. Jednak je Brazil mechanicky hrozne plochy, vsechny akce davaji v podstate stejny bonus. Neni tam skoro zadny engine bulding ani kombeni, takze pokud to nehrajete jak hotentoti, tak vsichni skoncite na priblizne stejnych bodech, pricemz o vitezi rozhodne to, kdo mel stesti v zetonech objevu a misto podelanych vzacnych druhu nasel budto dalsi ukoly nebo dobre expedice. A taky to, jestli je nekdo Napoleon, ktery je jasne OP, protoze jeho schopnost je nejvic flexibilni a vyuzit jde neomezene. V rukou zkuseneho eurare je to za hru klidne 6x, 7x kdykoli je treba neco platit, podobne neomezny, i kdyz trosicku mene flexibilni je Alfons, zatimco schopnost ostatnich monarchu je striktne limitovana na 2x nebo 3x v mnohem striktneji danem okamziku.

Suma sumarum, pro zkusene hrace je to prilis nahodne, pro rodinne hrani prilis dlouhe. Mozna dobre by to slo pro “rodinnou” uroven hrani ve dvou lidech.

 

P.S. Asi to vyznelo hodne negativne :D Sanci tomu jeste dam, spis je to dane nadmernym ocekavanim.

22.3.2022 21:50:34 | Upraveno autorem (porovnej)

Mě pobavilo, žes chtěl prodat Scythe s rozšířeními :D Jako ty hry něco mají podobnýho, ale jsou fakt dost jiný, kor když máš Scythe ještě s rozšířeními. Toho bych se nezbavoval asi nikdy, ať by už vyšlo cokoliv :D (já ho teda nemám, švagr má komplet a hrajeme Rise of Fenris zrovna :).

Vyváženost leaderů nedokážu ještě posoudit, ale že tam je nějaká náhoda v objevech? Proč to tolika lidem vadí, je to jediná náhoda, co ve hře je (jasně, na začátku losuješ karty úkolů, ale aspoň vybíráš za 2 a nepřijdou mi tak zásadně odlišný). Zas kdyby to bylo striktně daný, tak by tam chyběl nějaký dynamický prvek. A jen to reflektuje to, že někdo holt měl štěstí a objevil v minulosti zlato nebo ropu nebo nevím co a někdo vykopal starou belu a štěstí prostě neměl. :)

Jako zázračná hra to není a označení 4X pobavilo, ale přijde mi přehledná (co vše lze dělat), vizuálně fakt hezká a jestli se to dá ve třech odehrát za 90 minut (tak dlouho hráváme i Scythe), tak i OK v tomhle směru. Mám to někde kolem 8,5/10.

Jak jste skončili bodově @stady ?

- - -
píšu o (nejen) sólohraní deskovek: www.instagram.com/solo_boardgaming

23.3.2022 07:57:55 | Upraveno autorem (porovnej)

@Jonash No uvazoval jsem o tom, jednak se mi Brazil libi graficky, a jednak nedostatek mista ve skrini je neuprosny a tohle by bylo vicero krabic pryc a pribyla by jen jedna mensi :D

Vicero o nahode ve hrach niz*, abych neodradil ctenare hned na uvod :D Vem si, ze odkryjes prvni dve karty objevu a najdes dva vzacne druhy - to ti je uplne k nicemu, na zacatky hry potrebujes hlavne surky na rozjezd, a na konci jsou za to usmolene 3 body. Nekdo jiny najde naopak surku a objev, ktery mu prida dalsi kartu ukolu, coz je zajisteni dalsiho palace. To je naprosty ideal a presne toto tu hru rozhoduje.

Napoleon/Alfonso by imho byli v pohode ve hre dvou hracu, protoze ten druhy hrac by mohl neustale Napoleona/Alfonsa napadat a sosat ho tak z vojenskych karet. Jenze ve 3-4 si tohle sam nemuzes dovolit, napadnes Napoleona/Alfonsa, a z druhe strany ti do rise bez obrany vleti nekdo dalsi. Nezbyva tedy nez uzavrit koalici, kde by na Napoleona/Alfonsa utocili vsichni rovnomerne, s cimz by asi meli nekteri problem jak s dodrzovanim, tak pocitove s tim, ze se prece nehraje Hra o truny.

 

*Problem s nahodou je prave v tom, ze je tam malo nahodnych prvku (a to neni jen problem Brazilu podotykam). Ono to zni neintuitivne, ale kdyz to vysvetluju na hazeni kostkama, tak to dava lidem vetsi smysl. Kdyz budes hazet jednou kostkou, tak sance, ze padna nektera z hodnot 1 az 6 je stejna. Kdyz uz jsou ty kostky dve, jako treba v Osadnicich, tak je nejvetsi sance, ze padne 7, pak ze to bude 8 a 6, proto se hraci snazi soustredit kolem techto pozic. Sance, ze padne 2 nebo 12 je nejmensi. A kdyz tech kostek bude pribyvat, tak to “centralizovani” bude jen a jen zesilovat (proto taky mimochodem funguje neco jako statisticka fyzika, kde jsou pocty tech “kostek” radove vyssi). Cili malo nahody ne nutne znamena vice kontroly, naopak vice nahody casto znamena vetsi kontrolu, protoze muzes snadneji predikovat celkovy vysledek. Pokud je te nahody malo, je potreba s ni pracovat v designu hry tak, aby nebyla rozhodujici. A ne tak, ze po 90 minutach hrani, to bude o tom, ze “Karticka rekla, prohral jsi”.

 

EDIT: Skore tri hraci mezi 50 a 60, jeden (Napoleon) o 20 vic. Bylo to nejen schopnosti Napoleona, ale i jeho stestim pri objevech (1 surka, 2x dalsi ukol, tzn. o 2 palace vic na konci) a startovni pozici, kdy si vybiral jako prvni.

23.3.2022 12:45:03 | Upraveno autorem (porovnej)

@stady Tapestry asi rád nemáš, co? :D Mě i ženu baví hodně, má to parádní sólo - a náhody tam je až až. Když někdo dostane kartu tapisérie X a druhý Y, tak jeden může z toho udělat třeba 20 bodů a tomu druhýmu je třeba úplně na nic. Spousta lidí to také hře vyčítá, spousta to díky tomu miluje - a tam to je mnohem divočejší a taky ti jediná karta můžou rozhodnout, proč po 120 minutách prohraješ. To jen příklad. U karetních her to pak máš zcela běžně, že někdo si lízne pro něj skvělou kartu, jinýmu chodí plívy. Je rozdíl, kdy ti jaká karty přijde. U her jako Imperial Settlers, Na křídlech nebo v Duně: Impérium (karty intrik) to bývá dost zásadní. Stejně jako, jak silnou si vytáhneš kartu boje ve Scythe (2 a 5 je fakt rozdíl) nebo Sid Meierově Civilizaci, kde se síly jednotek lišily a lízals je náhodně. Přesto to jsou strategické hry, kde skill je důležitější než ono štěstí a náhoda, podle mě (snažím se tomu věřit).

Jasně, tady zrovna ten speciální druh, pokud ho máš jediný, je úplně o ničem. Expedice, co ti dá 1 znalost, naopak slušnej boost. Zas to aspoň nečekaně mění hru (proto mám rád jak tapisérie, tak i ony intriky v Duně) a jednoho to právě může nakopnout a třeba tím zvrátí vývoj partie. Pokud chceš hru bez náhody, kde jde jen o tvý dovednosti, musíš vytáhnout třeba Gaia Project, kde ti ale zase někteří budou psát, že taky tam jsou silnější/flexibilnější a slabší/méně použitelné frakce. Mně přijde důležitější se u hry bavit. OK, mám toho nahráno málo a třeba mě to taky začne štvát. Respektive zrovna nevybalancované asymetrické frakcí mě spíš vadí (ale tomu tak bývá snad vždy, udělat je dost rozdílné a přesto odlišné je prostě asi nereálné), pak jedině lze onu frakci buď vyřadit ze hry, což je škoda, nebo ji dát méně zkušenému hráči, aby mu to ulehčilo, nebo nějak houserulovat, čehož nejsem fanda. Ve Scythu máš také Rusy výrazně silnější než některé další frakce (přičemž i Poláci a Krym mi přijdou někde jinde než ty další národy jako Anglie či Japonci).

Schválně jsem ohledně Napoleona (že je OP) založil na BGG vlákno, tak jsem zvědav, jakou zkušenost mají ostatní hráči. Pokud se to prokáže, tak si jen povzdechnu ve smyslu: Co asi při tom testování dělali. :D

- - -
píšu o (nejen) sólohraní deskovek: www.instagram.com/solo_boardgaming

23.3.2022 13:18:30 | Upraveno autorem (porovnej)

@stady omg, môžem si ten popis o náhode požičať? Vždy sa to snažím vysvetliť, prečo sú pre mňa lepšie kocky, ako napr. 2-3 náhodné potiahnutia kariet za hru, ktoré môžu úplne zabiť (napr. Chvatilové hry). No, nedarí sa mi to a ty si to fakt dobre popísal. 

-------------------------------------------------------------------
".. dobré, dobré, len v tých súbojoch mi chýbajú kocky..."

23.3.2022 14:01:23

Koho by zajímala ona vyváženost leaderů, tady názor od člověka, co má za sebou už 148 partií Brazilu a není podle něj Napoleon ani v top 3:

https://boardgamegeek.com/thread/2836405/article/39734231#39734231

- - -
píšu o (nejen) sólohraní deskovek: www.instagram.com/solo_boardgaming

23.3.2022 20:14:19

Já se vyjádřím teda taky. Hrál jsem tu partii se Stadym a měl jsem prave toho Napoleona :D. Osobne si porad myslim, ze to není nejak výrazně silnější panovník. Ale pomohlo mi k tomu dost štěstí. Za prve, volba mesta jako první a s tim i vyber bonusu. Vzal jsem bavlnu, 1. Akci druhou přes dovoz a druhou akci vylepsil hned akci nasazení, čili jsem brzy bral dvě bojové karty, abych využil panovníka co nejvic. Za druhe štěstí na expedice, našel jsem hned surku, která se mi hodila, kartu úkolu navic jen jednu, ne dvě. a za treti, co mi prislo nejsilnější, tak jsem měl jeste obraz, co dava slevu jednu surku (včetně zlata) na stavbu. Ale ten obraz tam byl delsi dobu. A moznost koupit ho měli i ostatní. A na zaver, dobre mi sedicimi ukoly, se mi povedlo udělat tři paláce. Coz měl vlastně i hráč, co hru uzavrel. Akci panovníka jsem za hru využil 5x:  2 boj. karty za 3x 1 vědu a 1 boj. Kartu za libovolnou surku 2x. Což mi neprijde tolik. Na druhou stranu, neproběhl v nasi partii ani jeden útok, coz bylo možná spatne a dalo mi to příležitost tolik utect. Kazdopadne chci to zkusit za někoho jineho a verim,ze Napoleon znova nevyhraje :D proste se mi jen toho potkalo vic spolu. A to se muže stat v Marsu, Scythe i v mnoha dalších hrách. 

No a závěrem, behem hry jsem se bavil (aby ne když se mi dařilo ve vsem :D) a to je pro me hlavni. Jsem zvedavy na hrani i v jiném počtu než 4. Nechci moc hodnotit jen po jedne hre. :)

23.3.2022 21:29:50 | Upraveno autorem (porovnej)

@pat24 Plus bonus za prvniho vojaka, takze celkem 6x.

 

@Jonash dotycny ocividne pise o hre dvou hracu (kdyz se odkazuje na “the opponent”), coz jsem jasne napsal, ze tam Napoleon zarit nebude, protoze ho bude druhy zdimat.

Jsem zvedavy, co budou psat dalsi. Porad je to jen jeden clovek, stejne tak se najdou lidi - kdyz to vezmu z opacnho ranku - kteri i po x partiich budou tvrdit, ze Helion v Marsu je v pohode. Neni, je to odpad, nevidel jsem jedinou turnajovou hru, kterou by vyhral Helion. Doufam, ze se s tim Napoleonem pletu, ale po teoreticke strance mi proste vychazi OP.

23.3.2022 21:52:56 | Upraveno autorem (porovnej)

Jasně. Gaia Project taky není zcela vyvážená a ono to ani u tak silně asymetrické hry nejde. Ivits kvůli tomu jasně vedou hru dvou hráčů a na BGA prej za ně někdo hraje v každé druhé hře. A to tam je 16 (!!!) ras. V plném počtu zas tak odskočení nejsou. Tam obecně panuje shoda, že ty rozdíly poznají až ti zkušení hráči, jinak že jde víc o skill jako takový. Tady jsou vlastnosti vůdců mnohem jednodušší a neovlivní tu hru snad až tak moc. Myslím že i ve hře dvou lidí může být Napoleon OP, když ho soupeř nechá. Pokud ten win rate nebude dramaticky jiný než u jiných, tak jsem s tím v pohodě. Jakože pokud bych měl proti němu hrát 10x a 4x vyhrát, proč ne. V Scythu taky oni Rusové mají obří výhodu hraní 2 stejných akcí po sobě (což je na 1. pohled OP), ale třeba teď v The Rise of Fenris s nima mám 1 výhru ze 3 scénářů (a 1 má Krym a 1 Poláci). Samotná vlastnost tě nespasí, ale teď mluvím o asymetrických deskách hráčů obecně. Brazil nemám nahraný.

- - -
píšu o (nejen) sólohraní deskovek: www.instagram.com/solo_boardgaming

23.3.2022 22:24:28

@Jonash Jasne, pokud ho souper necha i ve hre dvou hracu, tak je to samozrejme obrovska strategicka chyba. A stejne to dalsi, co pises, je pravda u kazde asymetricke hry, nektere rasy/vlastnosti jsou lepsi pri ruznem poctu hracu. U Scythe je to myslim od rozsireni modularniho planu pravidlove poresene tim, ze Rusum je zakazana industrialni deska. V Terra Mystice jsou zase errata, drazba narodu za body ci ruzny bodovy pridel ruznym narodum na ruznych mapach. Pro Gaiu nevim, jestli uz neco vyslo. V Marsu bohuzel nic ofiko neni, kdyz ti prijde fakt blba korporace, tak se spoliha na to, ze druha je ok. Bohuzel se to nemusi stat a mas dve korporace na prd a pak uz jen celou hru hrajes s tim, at uz je konec.

Tady bych videl schudne pravidlo - pokud se ukaze v globale, ze mam pravdu - treba ze Napoleon/Alfonso muzou mit na ruce jen 2 vojenske karty. Pripadne ze Napoleon/Alfonso maji limit 3 karty, ostatni 4 karty.

 

EDIT: Jeste si dovolim malou hypotezu. Mars je balancovany pro ctyri hrace (to vim primo od designera), proto jsou nektere projekty a korporace OP ve hre dvou hracu. Stejne tak si myslim, ze to plati pro Gaiu a Terru Mysticu, ktere zase byly stavene na hru ctyr hracu. Naopak u Brazil si myslim, ze je mozne, ze vzhledem k tomu, ze vysel nyni, tzn. velke testovani pravdepodobne probihalo v dobe pandemie a restrikci, ze to testovali hlavne ve dvou lidech, tudiz je to vyvazene na hru dvou hracu. Jednim z tech testeru je ocividne i ten clovek, co odpovidal na bgg, protoze mit za sebou pres 140 her neni jinak mozne a navic i pise, ze se ty vlastnosti monarchu prubezne upravovaly.

23.3.2022 22:48:49 | Upraveno autorem (porovnej)

Asi to tak bude, jinak by to nemohl tak nahrát. Já teď budu zkoušet Automu, která je ve fázi testování, mám podklady od vývojářů a už vytištěné karty a přečtená pravidla (v eng). Tak jsem zvědav, jak to bude fungovat. Protože zatím nejlepší sólo eurovka je právě mnou zmiňovaný Gaia Project, kde Automa funguje skvěle (tahle ale není od Automa Factory). A tam se pak ztrácí i to, jak moc je jaká frakce silná - prostě zkoušíš všechny a neřešíš, jaká jejich kombinace třeba nefunguje v určitém počtu hráčů nebo jaký setup zvýhodňuje tu či onu… @stady 

- - -
píšu o (nejen) sólohraní deskovek: www.instagram.com/solo_boardgaming

23.3.2022 23:15:07 | Upraveno autorem (porovnej)

@stady Ad Vícenásobné použití schopností monarchů: Je pravda, že třeba u Manuela a Johann Moritze se jejich výhoda vztahuje na první 3 pily/třtinová pole. Ale jejich produkce je vyšší po celou dobu hry a stejně tak to dá body navíc a ještě to strategicky přináší výhodu silnějšího pole na bránění města. Tím pádem se tato schopnost použije více než 3x.

Hru jsem tedy hrál jen 1x takže to, že u nás Napoleon byl poslední nelze brát nijak vážně, dělali jsme hrozné nesmysly. A hrálo se dosti agresivně :-)

Nicméně ta vyváženost postav v mnoha hrách je hodně otázka zkušeností s danou hrou. Příklad:

Terra Mystica - národ Gnómové (Engineers) - jeden z nejsilnějších, ale současně se za něj musí umět hrát. Kdysi jsem to uměl, dnes bych raději vzal nějaký jednodušší národ více na jistotu :-)

Marco Polo I - když jsem se hru učil považoval jsem postavy podporující cestování za slabé - neuměl jsem využít jejich potenciál. Pak následovala krátká doba, kdy jsem to měl zmáknuté a tyto postavy byly jasný TOP (tedy pokud tomu alespoň trochu přál základní setup měst). No a protože už tuto hru bohužel nehraji moc často, tak jsem to částečně zapomněl a tak bych dnes nejspíš hodně improvizoval a nejspíš bych to nějak pokazil a vesele bych s tou samou postavou prohrál na celé čáře.

Edit: Můj dojem ze hry byl trochu smíšený. Trochu mi vadilo, že na začátku člověk víceméně musí postavit nějakou jednotku aby mohl začít zkoumat okolí. Následuje náhodné objevování více či méně vyvážených bonusů. A pak už to je jen opakování několika málo akcí tak abych co nejrychleji plnil úkoly.

23.3.2022 23:59:43 | Upraveno autorem (porovnej)

@robkin Ad dojmy, to mame podobne (viz muj prvni prispevek zde). Co se tyce Napoleona, uvidi se, jak se to vyvine. Souhlasim, ze se to muze zmenit. Na druhou stranu se ti muze diky nahode a zkusenostem z jinych her na prvni pokus podarit “rozbit” hru, obzvlast jestli nebyla dobre testovana spoustou hracu.

P.S. Zrovna za Gnomy jsem hral minuly tyden a vybral jsem si je proto, ze jsem s nima uz roky nehral, tak jsem si to chtel zas vyzkouset. Pamet jasne zavelela pro druhou svatyni a dobijeni 5 energii, k tomu motlitbu 2E (+1 clovek, +1 dobijeni), navic na svitkach byly jen 1x 2 penize, naopak nekolikrat lidi… takze z toho bylo pohodove vitezstvi :D 

 

EDIT. Jeste jsem zapomnel odpovedet na dotaz od @stOKYi. Klidne to vysvetleni rozsiruj, aspon bude vetsi osveta. Kdyz slysim od autoru/vydavatelu souslovi “kontrolovatelna nahoda” a ma to jako byt tahani prave jen par karticek za celou hru, tak se mi jezi vlasy hruzou na hlave :D

24.3.2022 00:15:53 | Upraveno autorem (porovnej)

Tak bych si dovolil opravit, co jsem napsal o hre 4 hracu. Napoleon neni OP. Nicmene... nevyrovnane startovni pozice ve scenarich, nahoda v tom, ktera startovni surovina je kde a kdo vybira jako prvni, nahoda v objevech, nahoda v tom, jak prijdou karty maleb, kingmaking… tohle dohromady udela nahodny mix biasovany smerem k lepsim pozicim na mape, takze vyhrat muze skutecne kterakoli postava, pokud se k ni prikloni nahoda. Uz me to teda popravde k dalsi hre ve 4 nelaka.

24.3.2022 21:22:41

Vybíráme z Bazaru

Caylus
Caylus
Akt. cena: 500 Kč
Končí za: 2 dny

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas