Herní doba: 150 min
Herní svět: Zvířátka
Herní kategorie: karetní hra, ekonomická
Autoři: Mathias Wigge

I panda bude…

Autor: Miner | 5.10.2022 | 20

Výlet do zoo – pro některé příjemné odpoledne strávené v hezkém prostředí, relaxace a poučení v jednom, dojde i na dobrou klobásku a kávičku a děcka se vyřádí a utahají, ideální odpoledne. Pro jiné horror, fronty na krmení vypelichaných koz v dětském koutku, vysvětlování, proč ani tentokrát nejsou klokani venku a kdy že už bude k vidění ten bílej medvěd a proč lev za 45 minut čekání a pozorování dvakrát šlehnul ocasem a jinak nic, fronty na předraženej párek v oschlém rohlíku, záchod radši úplně vynecháme a zase ta lanovka, ze které se člověku vždycky chce zvracet, prostě hrůza.

Bez ohledu na to, jestli se při pomyšlení na návštěvu zoo děsíte nebo těšíte, pokud jste příznivci tematických kombinačních euro her, měli byste zbystřit. Proč? Protože MindOK vydává v české lokalizaci hru Archa Nova, jednu z nejočekávanějších a nejúspěšnějších her loňského roku.

Archa Nova
Cover krabice

Archa v kostce

Ve hře Archa Nova budete budovat svou zoologickou zahradu a kdo ji postaví nejlepší, bude mít na konci nejvíc bodů a vyhrál, klasika. Aha, tak ve hře Archa Nova to tak úplně neplatí. Kromě rozvoje své zoo se budete muset věnovat i projektům na ochranu přírody a kdo zkombinuje obě tyto činnosti nejlépe, ten bude mít nejvíc bodů a vyhraje. Ve hře to pak funguje jako dva proti sobě jdoucí žebříčky, na jednom si zvyšujete atraktivitu své zoo tím, že do ní získáváte nová zvířata a atrakce, a na druhém žebříčku sbíráte body ochrany přírody, které můžete získat dokončením ochranářských projektů – například vypouštěním zvířat zpět do volné přírody. A ve chvíli, kdy se vaše proto sobě jdoucí ukazatele potkají, je konec hry, respektive hráč, jehož ukazatele se potkají nebo protnou, spustí konec hry a ostatní hráči mají k dispozici poslední tah. Rozdíl, který od sebe ukazatele dělí, je vaše skóre. Pokud se vám stane, že hra skončí, aniž by se vaše ukazatele aspoň potkaly, můžete ve výsledku mít i záporné skóre a není to nic neobvyklého. Hra je vymyšlená tak, že se nejde soustředit pouze na jeden žebříček, atraktivitu potřebujete pro provoz své ZOO, čím je vyšší, tím vyšší máte příjmy a peněz ve hře není skoro nikdy dost. Body ochrany přírody sice teoreticky sbírat nemusíte, ale za každý bod ochrany se posunujete nejdříve 2× a posléze i 3× rychleji než za každý bod atraktivity a navíc jsou na žebříčku ochrany přírody velmi zajímavé bonusy, které určitě chcete sebrat, tudíž s největší pravděpodobností budete chtít stoupat i na tomto žebříčku.

Karty ochranářských projektů

Já chci taky stavět

Fajn, už tedy víme, o co ve hře jde, a jak skončí, tak se pojďme mrknout i na to, jak se hra hraje. Začneme hráčskou deskou, ta představuje pozemek vaší zoologické zahrady, na kterém můžete stavět výběhy pro zvířata, kiosky, altánky, dětské koutky nebo třeba speciální pavilón plazů atp. Kromě samotné zoo si na své hráčské desce pomocí sbírání žetonů spolupráce zaplňujete políčka partnerských zoo a univerzit. Při zakrývání některých polí na desce, a to jak pozemků pro výstavu, tak polí pro žetony spolupráce, získáváte bonusy. Na desce máte rovněž místo na peníze, figurky specialistů a vstupenky (poslední dvoje jmenované vysvětlím později). Dále je ke hře potřebný i společný hrací plán, na kterém si hráči počítají body atraktivity a ochrany přírody, je na něm umístěn balíček karet, vyložena karetní nabídka, stupnice věhlasu a přestávky. Kromě hlavního plánu je zde ještě menší deska asociace, na ní získáváte žetony partnerských zoo, univerzit a plníte projekty na ochranu přírody. Zbytek komponent je pak uložen ve funkčních plastových organizérech. A nyní už k samotné hře.

Základní mechanikou Archy Novy je výběr akcí: veškeré činnosti, které máte k dispozici, provedete jednou z pěti dostupných akcí. Hra nemá pevně daný počet kol a hráči se střídají po provedení jedné akce, dokud nepřijde takzvaná přestávka nebo nenastane konec hry, tj. nejsou zde žádné fáze vašeho kola – jste na řadě, vyberete jednu akci, vyhodnotíte ji, hraje další a takhle to jde až do konce hry s výjimkou přestávek, ke kterým se vrátím později. Zní to jednoduše? Ano, je to jednoduché, ale samozřejmě to má háček. Vybrat si sice můžete libovolnou akci, ale její síla jejího efektu je dána tím, ze které pozice kartu hrajete. Cože, jaké pozice, že jsem o tom nemluvil? Ano, teprve se k tomu dostáváme. K zahrání akce musíte vybrat jednu z karet akcí: každý hráč dostane na začátku hry pět karet akcí, všichni hráči mají stejný set pěti různých karet, není v nich žádná variabilita či asymetrie. Tyto karty pak nemáte v ruce nebo někde volně na stole, ale máte je vyložené pod svou hráčskou deskou na vyznačených pozicích, které jsou očíslované od jedné do pěti. Ve chvíli, kdy hrajete vybranou akci, její síla je přímo závislá na pozici, ze které je hrána – čím vyšší, tím silnější efekt. Po zahrání akce se vybraná karta přesouvá na nejslabší (tj. první) pozici a ostatní karty na nižších pozicích se posunou o jedna výše. Tj. pokud hraji kartu z pozice pět, vyhodnotím její efekt, přesunu ji na pozici jedna a všechny ostatní karty se posunou o jednu pozici výše (karta z pozice jedna jde na pozici dva, dva na tři atd.) Pokud bych hrál kartu z pozice tři, tak ji po vyhodnocení opět posunu na pozici jedna a následně posunu karty na pozici jedna a dvě. Karty na pozici čtyři a pět zůstávají, protože zahraná karta byla na nižší pozici. Můj popis možná může znít složitě a nesrozumitelně, ale je to velmi jednouché a při praktické ukázce jasné v okamžiku, takže pokud bych vás svým popisem této mechaniky spíš zmátl nebo znervózněl, zapomeňte, co jsem psal, a věřte, že nejde o nic složitého.

Teď se podíváme blíže na jednotlivé akce.

1. Karty: Pomocí této akce si dobíráte karty z nabídky nebo z balíčku (čím silnější akce, tím více karet si můžete dobrat, případně vybírat z širší nabídky). K dispozici jsou tři typy karet, a to zvířata, sponzoři a ochranářské projekty. Ty všechny jsou zamíchány do společného balíčku a tvoří i vyloženou nabídku. Zároveň při hraní této akce posunete ukazatel přestávky – ano, jak již správně tušíte, i k tomu se ještě vrátím.
  2. Stavby: Touto akcí můžete stavět na svou hráčskou desku výběhy nebo speciální stavby. Síla akce pak značí velikost budovy, kterou můžete postavit. Výběhy mají prázdnou a plnou stranu, aby bylo jasné, které už jsou obsazené a které volné. Nově postavený výběh je samozřejmě pokládán volnou stranou navrch.
  3. Zvířata: Jak název napovídá, tato akce vám umožní vyložit kartu či karty zvířat, a tím získat zvířata do své zoologické zahrady. Pro každé zvíře musíte mít k dispozici odpovídající výběh, které dané zvíře obsadí a vy ho na své hráčské desce musíte otočit, aby bylo jasné, že je využitý. Pokud nemáte výběh nebo nesplňujete jiné podmínky, které zvíře má, nemůže jej vyložit. K požadavkům a efektům karet se ještě vrátím. Jen zmíním, že zvířata jsou zásadní pro zvyšování atraktivity vaší zoo.
  4. Asociace: Pomocí této karty hrajete akci na desce asociace (čím vyšší pozice karty akce, tím větší výběr akcí máte). Pomocí této akce zároveň můžete zahrát kartu projektu ochrany přírody nebo realizovat jiný dostupný projekt. Pro provedení akce je potřeba figurka specialisty, kterou jsem zmiňoval v popisu desky hráče.
  5. Sponzoři: Touto akcí můžete vyložit kartu sponzorů. Tyto karty mají různou náročnost a pozice karty akce musí mít stejnou nebo vyšší hodnotu než je náročnost sponzora. Druhou možností využití této akce je získání peněz (čím vyšší pozice karty, tím více peněz), navíc při využití akce tímto způsobem rovněž posouváte ukazatel přestávky.

Těchto pět akcí bude provádět stále dokola a systém hry vás motivuje k tomu, nehrát stejné akce moc často za sebou, aby se konkrétní akční karta dostala na co nejvyšší pozici. Hmm… a co je na tom, můžete si říct. Budu hrát každou akci jednou za pět kol a vytřískám z toho maximum – jak jednoduché. A jednoduché to sice je, ale moc to nefunguje. Jak zjistíte, ve hře Archa Nova je vše propojené se vším. Často se vám bude stávat, že váš optimální sled akcí nekoresponduje s pořadím pozic karet akcí a dojde na bolavé kompromisy. Potřeboval bych zahrát kartu asociace, abych získal spolupráci s partnerskou zoo a mohl vyložit atraktivnější zvíře, ale předtím bych ještě potřeboval zahrát sponzory, abych na to měl peníze. Hmm a v nabídce je karta, která se mi fakt hodí, ale nemám akci na potřebné pozici pro získání, že bych to tedy udělal ještě jinak? Ale co když to nestihnu před přestávkou a přijdu o karty, není lepší zahrát méně atraktivní zvíře hned a tím si zvednout atraktivitu své zoo aspoň trochu? Podobná dilemata budete ve hře řešit často. Co to? Že jsem pořád nevysvětlil, co je to ta přestávka? No jo, málem jsem zapomněl, mám těch věcí, ke kterým se musím vrátit moc. Tak pojďme na přestávku.

Privátní: Archa Animals cut.jpg
Karty zvířat

Přestávka je takové „mezikolo“ – na hlavní hracím plánu je stupnice přestávky, na které probíhá něco jako odpočet mezi jednotlivými přestávkami. Odpočet neprobíhá automaticky, ale pohánějí ho hráči, a to hraním akcí Karty, kde se počítadlo přestávky ve tvaru šálku (přestávka na kávu, všem jasné) posouvá přesně o dva nebo akcí sponzoři, kde hráč zvolí získání peněz a šálek se posune o tolik, kolik je síla akce. A ve chvíli, kdy šálek dojde na konec počítadla, proběhne přestávka. V rámci přestávky musí hráči odhodit karty, tak jim v ruce zůstaly pouze tři (případně pět) karet, deska asociace se doplní o vybrané žetony, hráči získají zpět figurky specialistů, částečně se obmění nabídka vyložených karet a hráči dostanou příjem peněz ze svých zoo (podle toho jak si stojí na žebříčku atraktivity) a případné další příjmy. Následně se šálek vrátí na startovní pole počítadla přestávky a hraje se dál. Délka počítadla se mění s počtem hráčů.

Tak, teď už je to všechno (samozřejmě že není, ale pro potřebu recenze to musí stačit)… Jednoduché, pět akcí pomocí kterých vyndáváte tři druhy karet, tím získáváme atraktivitu a body ochrany přírody, až se potkaj, šup na bednu, bublinky a párty. Brnkačka. Stačí si trochu pošéfovat sílu akcí, pořešit kačky, u zvířat pak i výběhy a jedem. Ano, je to tak, jenže síla akcí a peníze, případně výběhy nejsou to jediné, co budete k vykládání karet potřebovat. Zvířata mohou mít speciální požadavky na výběh, kromě velikosti mohou potřebovat výběh u skály nebo u vody, mohou v zoo vyžadovat jiné zvíře ze stejného kontinentu, mohou vyžadovat přítomnosti konkrétního typu zvířete, pro vyložení některých zvířat musíte mít partnerství s jinou zoologickou zahradou z jejich kontinentu atd. Podobně i karty sponzorů často mají požadavky. Navíc karty mají většinou další efekty, a to jak okamžité, tak i trvalé pasivní bonusy a některé vám dají i bodík či dva na konci hry, pokud splníte, co požadují – ty se také vyplatí zahrnout do plánu. Skloubit pořadí akcí, jejich sílu, vyložení karet a provedení jejich efektů, zužitkování různých dalších efektů a bonusů a dalších věci není jen tak. A to jsem se nezmínil o tom, že v průběhu hry si můžete vylepšit i karty akcí, vylepšené karty fungují stejně jako základní, jen mají ještě silnější efekt a některé činnosti ve hře nemůžete dělat bez vylepšené karty: například speciální budovy jako je pavilón plazů či velká voliéra nemůžete  bez vylepšené akční karty Stavba vůbec postavit. No a asi vás nepřekvapí, že si ve hře nemůžete vylepšit všechny karty, takže ještě budete vymýšlet, jaké akční karty vylepšíte. K tomu všemu vaši soupeři nečekají, zvyšují atraktivitu své zoo, realizují se při ochraně přírody a jejich ukazatele na žebříčku ochrany přírody a atraktivity se k sobě nebezpečně přibližují a vám nezbývá než do toho pořádně šlápnout nebo místo pořádné zoologické zahrady stihnete vybudovat maximálně městký zoo koutek s jednou sovou, čtyřmi ovcemi a automatem na falešné pamětní mince, jajks.

Karty sponzorů

Už je to dlouhý, chci vědět, jestli to potřebuji…

Stručný popis hry máme za sebou, tak hurá na nějaké dojmy a hodnocení. Začneme obligátně produkční kvalitou a komponenty. Kvalita komponentů je dobrá, ale nečekejte žádný leštěný karton o několika vrstvách, ani vychytaný insert, který nachystá a uklidí hru za vás. Nicméně, součástí hry jsou dva plastové pořadače na drobné komponenty, které jsou naprosto funkční a při hraní rozhodně pomohou. Hráčské desky jsou ze silnějšího papíru, asi by mohly být z kartonu a určitě by mohly být větší, pro pohodlnější manipulaci, ale Archa Nova i bez toho potřebuje hromadu místa, takže šlo nejspíš o rozumnou volbu. Hlavní hrací plán má netradiční rozměr, jde o dlouhý úzký obdélník, která má na délku celý metr, k hlavnímu plánu musíte mít na stole desku asociace, kolem ní místo na karty projektů a oba plastové pořadače. Dále pak hráčské desky, pod nimi uspořádané akční karty a každý hráč ještě potřebujete dost místa na vyložené karty. Zkrátka a dobře, Archa Nova zabere na stole hromadu místa a to i ve hře dvou hráčů – zapomeňte na hraní na čajovém stolku. Díky netradičnímu rozměru hracího plánu je i celá krabice poměrně veliká: i když se hlavní plán skládá na třikrát, stále jde o dlouhou krabici, která navíc zdaleka není plná, takže vám komponenty v krabici budou buď putovat nebo si krabici budete muset nějak vycpat (mně zafungovala dobře krabice od mobilu). Prázdné místo není nutně nevýhoda, vzhledem k tomu, že už je ohlášené rozšíření.

Co se týká grafické stránky, pro karty zvířat používá hra reálné fotky. Četl jsem na toto téma i kritiku, že vydavatel mohl použít super-duper ilustrace zvířat, ale za sebe říkám, že fotky zvířat do hry perfektně sedí a karty připomínají reální informační tabule v některých zoo. Karty sponzorů a projektů jsou pak ilustrované a vypadají dobře, nic světoborného, co by člověku vyrazilo dech, ale ladí se zbytkem a sedí k tématu.

Co bych chtěl vyzdvihnout, je grafický design a ikonografie, ty jsou z mého pohledu výborné. Na první, možná ani druhý pohled to tak nemusí působit (zejména u ikonografie), ale po pár hrách člověk ikony vstřebá a většinou už ani nemusí číst text. A po bližším seznámení s hrou zjistíte, že většina různých pravidel a podmínek je nakreslená přímo na herních komponentech, nemusíte tedy koukat do pravidel, které činnosti jsou dostupné až s vylepšenou kartou, je to na plánu. Co vám dává příjem? Je to na plánu atp. Další povedenou věcí jsou klíčová slova u schopností karet, zejména zvířat. V prvních hrách vám různé schopnosti zvířat mohou přijít velmi nepřehledné a zahlcující, nicméně záhy zjistíte, že jich zase není tolik a každé schopnosti odpovídá klíčové slovo. Po pár hrách už tak budete vědět, že Mazanost vám umožní manipulovat s pořadím akčních karet, Sprint vám umožní dolíznout karty atd. Shrnul bych to tak, že grafický design by se nemusel stydět ani Honza Nástrojář.

Po stránce herních mechanik nemůžeme mluvit o žádné revoluci, ale o zdařilém mixu jinde použitých mechanik. Hraní akčních karet z pozic určujících sílu efektu známe z Civilizace: Nový úsvit, dva proti sobě jdoucí „skórovací“ žebříčky byly základem Rajas of the Ganges, odkrývání či zakrývání bonusů na hráčské desce od dob Terra Mystica použilo bezpočet autorů ve stovkách her. Stavbu karetního tabla známe z Teraformace Marsu, což je hra, se kterou bývá Archa Nova často srovnávána, ale osobně si nemyslím, že by moc dávalo smysl. Tyto a další již známe prvky se autorovi Mathiasovi Wigge podařilo seskládat vskutku mistrně, a to zejména s ohledem na to, že se jedná o jeho prvotinu. Výsledkem je velmi dobrá hra, kde se autorovi podařilo skloubit téma s mechanikami a výsledkem je ekonomická a budovací hra, kde spolu mezi hráči de facto probíhá závod. Mechaniky a téma do sebe dobře zapadají, akce dávají smysl a snad až na akci Asociace nepůsobí abstraktně. Karty zvířat a jejich efekty pak také podporují téma hry. U Archy Novy skutečně budete mít pocit, že stavít zoologickou zahradu, když zahraji nějaké zvíře, vždy se podívám, jaké to je a zajímá mě to, nikdy na nekoukám jen jako na kartu, co stojí X peněz, chce dvojkový výběh a posune mě o pět na žebříčku atraktivity. Z celého zpracování je vidět, že autor buď ví, jak fungují zoologické zahrady nebo si provedl důkladný výzkum, stejně tak je ze hry znát důraz na potřebu ochrany přírody. Jako další přednost bych vypíchnul příjemnou odehrávku, navzdory tomu, že Archa Nova rozhodně není ani po stránce pravidel ani po stránce mechanik jednoduchá hra, není nijak extra složitá na vysvětlení. Pravidla jako taková jsou na 20 stránek, ale jsou plná příkladů a obrázků a jsou napsaná srozumitelně. Kromě samotných pravidel obsahuje hra pomocné materiály, mezi nimiž najdeme rejstřík pojmů, kde jsou mimo jiné vysvětlena klíčová slova, popsané ikony a rozebrané konkrétní karty, které autoři považovali za složitější na vysvětlení. Z mojí zkušenosti hráči do hry samotné vklouznou rychle a po pár prvních kolech se většinou jen vyjasňují konkrétní efekty a po jedné hře už mají úplný obrázek o tom, jak hra funguje, jak svou zoo rozvíjet a na co si dávat pozor.

Archa Nova přestavuje nabízí dostatečný prostor pro plánovaní, v každém kole máte k dispozici všechny akce (ano, je tam pár výjimek, např. akce Zvířata na pozici jedna nemá žádný efekt) a víte, jak budou vaše možnosti vypadat v dalších kolech. To vám umožní plánovat své tahy několik kroků dopředu, ale je potřeba být připraven i na nutnost změny plánů. Zároveň díky provázanosti různých efektů nemusí být další kroky úplně jasné, často musíte volit mezi různými cestami, ať už na strategické úrovni (tj. na co se chcete zaměřit celkově ve své zoo) tak i na taktické úrovni, jak se dostat k nejbližšímu vytýčenému cíli. A byť hra neoplývá nějakou přemírou hráčské interakce, pořád se vyskytují i situace, kde je dobré sledovat protihráče a reagovat nebo být připraven na to, co udělají, případně změnit své plány, pokud se třeba v nabídce objeví karta, kterou nutně potřebujete. Hra se dobře hraje v jakémkoliv počtu hráčů, mám zahráno ve dvou, třech i čtyřech a vše funkční. Sólo jsem nezkoušel. U hry se nemusíte bát o znovuhratelnost – je zajištěna několika faktory. Každý hráč si na začátku hry nalosuje dva osobní úkoly, v průběhu hry pak jeden zahodí, úkoly se vyplatí plnit a hráče mírně nasměrují, dále se vylosují společné ochranářské projekty, jejich kombinace částečně ovlivňuje, o co budou hráči usilovat. K dispozici jsou mírně asymetrické plány zoologických zahrad, ale hlavní proměnou je balík karet zvířat, sponzorů a ochranářských projektů, který obsahuje přes 210 karet. Ve hře se nedostane na všechny, některé karty profrčí, aniž byste měli šanci se k nim dostat, a je de facto jisté, že žádná hra nebude stejná.

Archa Nova pro dva hráče na stole 110×70 cm

Ale protože nic na světě není dokonalé, není dokonalá ani Archa Nova. Pojďme se podívat na to, co by mohlo někomu na hře vadit a co by mohlo být lepší. Jak jsem psal výše, Archa Nova potřebuje hodně místa, to je objektivní fakt a může to být bráno i jako subjektivní nevýhoda. Nejenže potřebujete velký stůl, ale téměř vždycky budete aspoň nějaké karty v nabídce daleko, což může být trochu otravné i vzhledem k tomu, že se karty v nabídce protáčejí velmi rychle, tudíž se budete pořád doptávat, co že to dělá ta karta na druhé straně stolu. Archa Nova není krátká hra, počítal bych zhruba 45 minut na hráče, pokud tedy hráváte s někým kdo obsesivně promýšlí každý tah, může to být velká bolest, protože tuhle kratochvíli může daný hráč provozovat de facto v každém kole. Na druhou stranu ve hře není problém promýšlet tah během odehrávky ostatních – samozřejmě se může stát, že vám do plánu zasáhne hráč hrající před vámi, ale není to pravidlem, navíc podle toho, v jaké je situaci, můžete odhadnout šanci, že se tak stane, a mít kdyžtak připravený alternativní tah. Navíc s více odehranými hrami se herní doba spíš zkracuje: nejenže hráči s přibývající zkušeností hrají rychleji, ale se zvyšující se efektivitou hraní dojde dřív k protnutí obou bodovacích žebříčků a tím ukončení hry. Ale ani tak nejde o krátkou hru – pro první partie bych ve čtyřech počítal se třemi hodinami na hru minimálně. Další věcí, která nemusí sednout každému, jsou negativní efekty postihující hráče. Některá zvířata také spouští negativní efekt, který cíluje ostatní hráče, což může být v plánovací hře poměrně nepříjemné a úplně to do ní nezapadá. Trochu to připomíná škodící efekty v Mars: Teraformaci. Nicméně zde efekty cílují pouze hráče, kteří jsou výše na žebříčku atraktivity a/nebo ochrany přírody, tj. cílí automaticky hráče, co jsou na tom dobře a autor přímo zmiňuje, že hru lze hrát bez negativních efektů, stačí je prostě na daných kartách ignorovat. Což bych minimálně v prvních hrách doporučil.

Jednou z nejčastějších výtek je pak náhodnost a to zejména v tom, jaké karty se vůbec objeví ve hře. Jak jsem psal, balík obsahuje přes dvě stě karet a vy nikdy nevít,e kolik karet specifického typu se dostane do hry nebo jestli přijdou do hry ochranářské projekty, které vám sednou. Zmiňovaná náhodnost ve hře je, může se vám stát, že vám nepřijde karta, na kterou čekáte půlku hry a když přijde, sezobne ji hráč před vámi, aniž byste měli šanci se k ní dostat. Může se stát, že při lízání karet dobíráte samá zvířata a přitom chcete sponzory atp. To vše je pravda a v extrémním případě to nejspíš může hru znechutit, pokud vám chodí jen karty, co nepotřebujete, bez ohledu na to, kolik karet si dobíráte a jak moc protáčíte ruku. Ale zároveň si myslím, že Arch Nova není hra o skládání perfektního komba, pro mě osobně je to hra hlavně o managementu možností, samozřejmě je fajn držet si nějakou super kartu s tím, že když přijde potřebná karta třeba primáta, seberete ji, zahrajete ji a pak vyložíte tu pecku, co jste si kvůli tomu drželi. Ale musíte počítat s tím, že se to nemusí stát, dokonce se může stát, že budete mít rozběhlých více podobných příležitostí a budete muset jednu z nich obětovat. A může se dokonce stát, že vzápětí poté přijde na stůl karta, na kterou jste čekali a která už je vám teď k ničemu. Může se vám stát, že vám karty nepůjdou na ruku a hra bude boj, zatímco naproti sedící soupeř si bude libovat, jak mu to vše zapadá, pískat si a usmívat se jako andílek – pokud se to stane, asi nevyhrajete, ale je to mezní situace a dá se řešit jemným kopnutím do holeně. Ve hře jsou mechanismy, které se snaží podobné věci zmírňovat: například když kdokoliv zahraje kartu záchranářského projektu a realizuje ho, přidá se daná karta do nabídky projektů a ostatní mohou daný projekt také realizovat. Některá zvířata vám umožní líznout karty z odhazovacího balíčku, bohužel opět náhodně, ale aspoň je šance na získání odhozené karty, jiná zvířata vám umožní dobrat karty nebo prohodit karty z ruky a obecně je dobré pracovat i s podobnými vedlejšími efekty – pomáhá to s minimalizací náhod. Každopádně pokud je pro vás podobná náhodnost problém a frustruje vás, pak si hru nejdřív vyzkoušejte a teprve pak se rozhodněte, jestli je pro vás.

Abych to celé nějak uzavřel, Archa Nova je z mého pohledu výborná euro hra. Není bezchybná, nemusí být pro každého, ale bezesporu osloví spoustu hráčů díky své výborné hratelnosti, možnosti a nutnosti plánovat, volbou cest a radosti z budování zoologické zahrady. K tomu přidejte povedené skloubení mechanik a tématu a bude vám jasné, proč je Archa Nova tak úspěšná jak u hráčů, tak i u odborné kritiky.

P.S.: Jestli jste to dočetli až sem a dávali jste pozor, jistě jste zaznamenali, že jsem zapomněl vysvětlit jednu z mnoha věcí, ke kterým jsem v textu slíbil, že se vrátím. Ano, šlo o vstupenku, zmíněnou v popisu hráčské desky. Žeton vstupenky můžete odhodit a zvýšit tak hodnotu akční karty o jedna (lze využít i vícero žetonů najednou). Je to tedy jedna z mála možností, jak zahrát akci s potřebnou silou efektu dřív, než na ni dojde řada.