Age of Innovation

xxxxxxxxxx hodnoceno 13x (Seznam vlastníků)

Age of Innovation - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 5
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 200 min
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: strategická
Čeština: není
Vydavatelé: Capstone Games
Feuerland Spiele
Portal Games
Autoři: Helge Ostertag
Rok vydání: 2023
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

dojmy

Proč má u mě 10/10? Stejný pocit ze hry jako u mé nejoblíbenější hry všech dob TERRA MYSTICA - strategie, ekonomika, psychologie. Hezčí komponenty, malinko ale opravdu jen malinko složitější, pro ostřílené hráče TERRY pár pravidel navíc, rozdíly krásně vyznačeny v pravidlech. Větší variabilita setupu a díky tomu větší důraz na nutnost improvizace - v původní teře už se člověk naučil strategie a pokud chtěl uspět proti expertům, musel alespoň nějaký rámec dodržet. Zde se toto více rozbíjí a to mě těší. Casual hráči neocení tak moc, vás by mohla potěšit i původní hra. ALE! Pokud vám sedne, pak se stejně dostanete k této a oceníte, takže klidně zkuste rovnou AGE OF INNOVATION, je to v jádru stejná hra. Konkrétní mnou vítané změny: nové národy, kterýkoli národ může startovat na kterémkoli terénu a každý terén má vlastní bonusy, takže kdo zná, představte si půlčíka na modré desce s přepravou +1, ale nemá slevu na zvednutí rýčů. Nebo panna, která je na hnědých a tam má slevu na vylepšení kopání ala půlčík. Do toho máte prázdnou vlastnost pevnosti a až ve chvíli stavby si vyberete dílek z nabídky pro všechny, který definuje co vaše pevnost umí. Takže například alchymistické jednorázové protočení 12 power tokens a pravidelný příjem 6 peněz pro pevnost modrého hráče. Ty dílky jsou trochu jiné a další nové přidány. Takže o zábavu postaráno. Zvýhodněn okraj mapy, kde můžete silně bodovat strategicky jinak nevýhodné pozice. Modlitby z původní hry jsou jiné a hlavně v každé hře na jiných pozicích! Další variabilita. A největší novinka - nová akce inovace, kdy si za knihy 1-3x za hru koupíte buď silnou trvalou schopnost, nebo brutální bodovací inovaci, která vám dá jednorázově okolo 18 bodů. Můžete se zaměřit na jinou než soupeř, ale může se stát, že se poperete o stejné, pak musíte přemýšlet kdy je ten správný čas ji vzít a jestli vám bude stačit 14 bodů a nebo ještě něco tunit na 18 a riskovat, že to urve soupeř dřív. SHRNUTO: Pro původní hráče terry bude objevná a zároveň budou doma. Nováčkům neporadím, ale původní TERRA některým lidem nesedla - doporučuji 5 her, než si ji zamilujete, stejně jako u původní hry. Někteří po 1. hře vzdali a netuší, jaký je to skvost. Do 3 partií mě moc nebrala, pak přišel zlom a je z toho už přes 10 let srdcovka. PS: jediný nedostatek je jeden přesílený národ, ale nakonec jsem ocenil - je možnost vyřadit/upravit dle doporučení autora u hráčů podobného skillu a nebo vrazit tento národ méně zkušenému hráči a tím srovnat šance. Takže dá se na to dívat pozitivně - a jedná se o maličkost.

28.2.2024 14:14:16

Mám doma, ještě jsem se k tomu bohužel nedostal. Ale důvod proč jsem si to koupil je stejný. Terru mám ohranou - i když bych se hraní rozhodně nebránil - protože to je prostě TOP hra. A tak rád uvítám hru, která funguje na stejném oblíbeném principu, ale umožňuje (resp. přímo vyžaduju) vystoupit ze zajetých kolejí a objevit nové možnosti.

28.2.2024 14:30:46

Já tam mám zatím problém jen s balancem. Iluzionisté jsou fakt příliš silní, kor v menším počtu, kdy jsou volné energetické akce, Filozofové se zdají také velmi nadprůměrní díky knížkám, zatímco třeba Lizards nebo Moles mi přišli poměrně slabí.

Terén i pevnosti jsou taky lepší a horší, ale když se to draftem dobře nakombinuje s národy, tak se může balanc zlepšit (anebo naopak ustřelí a jeden ty ostatní, třeba méně zkušené, převálcuje).

Úprava Iluzionistů, jak ji navrhl autor, moc nedává smysl, protože tím by se z nich rázem stali horší Psychici a nebyl by důvod je brát. Protože Ilu. by za celou partii ušetřili odhadem 14–30 energie (záleží na počtu spuštěných akcí, tedy 7–15), kdežto Psy. za partii ušetří 30 energie tím dobíjením + mají nástroj navíc. Takže bych je buď dával fakt jen nováčkům (protože jsou fakt děsně snadní, ale takoví ploší no), nebo je vyřadil ze hry úplně (jako já), nebo spíš hledal něco mezi, návrhů od komunity bylo dost, je k tomu vlákno na BGG. 

Ale i navzdory tomuto se mi hra líbí hodně, jen TM mi s upravenou mapou, kde se oslabil např. černý terén, a po balancu frakcí, které mají třeba jiný počet startovních bodů, přijde lépe vyrovnaná. Ale taky jsem tam těch her nahrál mnohem více. Tady jsem dost frakcí ještě nehrál (doufám, že to taky spustít na BGA, kde se hra mimochodem testovala).

Celkově je asi super, že se přidaly možnosti, jak získat další zdroje a jak bodovat, čímž se to celé stalo méně zařezávací a více otevřené pro nové hráče. Města se třeba staví lehčeji díky neutrálním budovám a anexím apod. A graficky to vypadá lépe, ač i když mám radši dřevo než plast, tak ty budovy v Gaia Projectu mi teda přijdou o level hezčí než tady…

_____________________________________________
· od ledna 2024 admin sekce Novinky
· mám deskoherní IG kanál www.instagram.com/solo_boardgaming

28.2.2024 15:28:11 | Upraveno autorem (porovnej)

Tak po takové chvále se o to více na tu hru těším, snad se k ní brzo dostanu.

Rád bych se zeptal zkušenějších (např. @Jonash), která z těch tří her vám připadá nejvíce vybalancovaná v rámci různých národů? Je na tom Gaia Project hůře/lépe než Age of Innovation (když zapomeneme na Iluzionisty)? Já doufám, že Terra Mystica je na tom nejhůře (tu jedinou mám nahranou hodně).

28.2.2024 17:20:43

Ja bych rekl, ze v kazde se najde narod ktery je slabsi a silnejsi.

Terra v zakladu mela slabe Fakiry a silne … No to uz je slozitejsi - jednoduse silny byli napr. Darklings. Ale kdyz to nekdo umel a byl trochu priznivy setup tak silnym narodem byli i napr. Inzenyri - ale to rozhodne nebyl narod pro zacatecnika.

A narody z rozsireni Terry? No ty multicolor (Vodochodci) byli erratovani tolikrat, ze uz nikdo nevi, jaky maji pravidla - a ve finale jsme je proste vyradili.

V Gaie jsou take nektere jednodussi a nektere slabe (tusim jsem nekde cetl ze bude nejaka reedice, kde se to ma trochu srovnat).

U Age of Inovation necekam nic jineho. Ale vite jaka je vyhoda? Aby jste prisli na to, ze je neco slabe nebo silne tak si to musite zahrat fakt hodnekrat. Soudit podle jedne hry? To ja bych si fakt nedovolil…

28.2.2024 18:55:32 | Upraveno autorem (porovnej)

Age of Innovation má výhodu i nevýhodu, že síla frakce se dá kompenzovat typem terénu, co si hráč vybere, případně palácem. Výhodu, že když hráč A vezme silnou frakci, tak hráč B zase lepší terén a hráč C zase nejlepší palác z nabídky. Roli hraje i round booster, co může být pro první kolo taky důležitý (když se jede tímto systémem draftu, kde se vybírají všechny 4 prvky). Nevýhoda pak, když jsou tam méně zkušení a nechají si během draftu uniknout vhodné komba, čímž někdo může být pak úplně OP.

V Gaia Project mám přes 140 partií (BGA, apka, na stole), jsou tam rozhodně lepší rasy (Itars a Ivits typicky či Taklons) a ty horší (Lantids, Bescods, Gleens). Ale hodně záleží i na rozložení mapy, což je rozdíl oproti TM a AOI. A poslední hráč má možnost natáčet sektory mapy… Pořád u těchto her ze světa Terra Mysticy platí, že lepší hráč se slabší frakcí velmi pravděpodobně porazí toho horšího se silnější frakcí.

V TM mám taky oblíbené rasy (Nomády, Alchymisty, Gnómy) a některé mě vůbec neláká hrát (Fakíry, Obry). Tam pomohla lepšímu balancu i upravená mapa, co vyšla později, kterou při hraní na BGA už používám vždy. A taky se změnily body, s nimiž ta která rasa začíná, takže to funguje dobře.

Balanc ani v jedné není ideální (nejlepší ho paradoxně za mě má rodinnější Terra Nova, co jsem měl možnost za 20 partií vidět), ale vše je v rámci možností cajk – např. že alespoň jedna z těch dvou frakcí patřících k jedné barvě (vTM a GP) je solidní – a funguje to jako celek dobře.

_____________________________________________
· od ledna 2024 admin sekce Novinky
· mám deskoherní IG kanál www.instagram.com/solo_boardgaming

28.2.2024 23:41:28

Neřeší ty disbalance právě ten draft? A u začátečníků v prvních pár hrách bych řekl, že je to skoro jedno.. 

29.2.2024 07:33:42

@Onas Samozřejmě, že do jisté mír jo. Ale pak i záleží, jestli se jede draft dle pravidel z pokročilé varianty, anebo kyvadlový (snake) draft, se kterým byla hra testována. Někdo říká, že je lepší to první (asi i autor), jiní, že to druhý (mnozí testeři).

I navzdory tomu ale platí, že třeba Illuzionisti jsou tak skvělí, (sleva na energie a ještě 3 VB za každou akci, což je overkill), že třeba v jejich případě, kdyby se jelo klasicky a vybírali se jako první, tak je velká šance, že k nim dáš do komba dobrý terén (třeba pustiny) nebo palác (některý, co dobíjí hodně energie), tak je to ještě výrazněji posílí. U nich je hlavní problém ten, že budou dobří při jakémkoliv setupu, ta jejich schopnost je za mě nadesignovaná tak blbě, že prostě je vhodné je vzít kdykoliv a není k tomu potřeba téměř žádný skill. 

Protože na power akcích vždy TM stála, je to důležitý zdroj surovin. A tím, že Iluz. je mohou získávat snadněji, a ještě za to mají nesmyslné 3 VB navíc, jim to dává jak dobrý přísun zdrojů, tak bodů. Také mohou efektivně spouštět ty nejlevnější akce, myslím hlavně zisk učence (dříve kněze), přes kterého následným vysíláním na stupnice získají dobití energie, což jim hraje do karet.

Proti nim se musí ostatní hráč(i) chovat jinak, nestavět blízko nich, aby energii nedobíjeli snáze, a pokusit se je na mapě odříznout a nedovolit jim brát často ty akce za 3, v jejich případě 2 energie. Protože to právě generuje i ty body "za nic". Podobně to chtělo blokovat Ivity v GP, aby se jim nedařila tvořit ta obří federace. Pokud ale jedna rasa vyžaduje, aby proti ní ostatní zásadně upravovali své chování, není to za mě dobrý design.

Proto Iluzionisty nemá spousta lidí ráda (navíc pro zkušenější hráče jsou ploší, ta jejich vlastnost není vůbec zábavná, naopak bych řekl, že je taková tupá) a proto Iviti v GP jsou tak přesílení a já je vždy ve svých hrách na BGA banuju (stejně jako odmítám používat Iluz.).

_____________________________________________
· od ledna 2024 admin sekce Novinky
· mám deskoherní IG kanál www.instagram.com/solo_boardgaming

29.2.2024 08:06:59 | Upraveno autorem (porovnej)

Aha, zajimavy. Ja mel za to, ze je bezny jakysi “bidding draft”, ktery znam historicky naps z tournament rules pro Scythe - Tournaments (Scythe) – Stonemaier Games. Alespon tak jsem pochopil od kamarada, ze oni AoI hraji. 

Ja jsem, a asi i vzdy budu, na urovni random setupu.. :-D

29.2.2024 08:27:10

@Onas Myslíš asi aukci, ne? Kdy si první hráč vybere frakci a pak všichni postupně říkají, kolik bodů jsou za ni ochotni dát, až ji nakonec někdo získá a pak se jde ke druhé frakci, kde se “přetahují” též atd. To je u GP i TM na BGA jedna z variant. Já aukce nejedu, to nechávám pro turnaje. Vyžaduje to už dost skillu, aby každý věděl, kolik bodů obětovat je cajk a kolik už ne.

Navíc na Iluzionisty bych ani přihazovat nechtěl, protože se mi ta schopnost nelíbí, takže by ji dotyčný (třeba ve hře ve dvou) získal vlastně zadarmo… (a psalo to více lidí na BGG). A to by nic neřešilo.

V GP mám zapnuté banování frakcí, kdy každý hráč může na začátku poté, co je znám setup včetně rozložení mapy, některou frakci zakázat. 

V TM zase používám upravenou mapu, která zlepšila balanc, plus body upravené dle národů (někdo začíná třeba s 15 a jiný s 25, ne všichni na dvacítce).

A oboje mi to pak přijde pro běžný hraní OK.

_____________________________________________
· od ledna 2024 admin sekce Novinky
· mám deskoherní IG kanál www.instagram.com/solo_boardgaming

29.2.2024 09:00:24 | Upraveno autorem (porovnej)

Jak říká Jonash, asi bych souhlasil se vším. Iluzionisté jsou plochým a zároveň silným národem a u hráčů na stejné úrovni bych je asi vyřadil z výběru, případně upravit. Hrál jsem asi 10 her a zatím nejsem schopen říci, která frakce je silná a která slabá, ale disproporce tam budou, to je jasné - mám dojem, že to bude obdobné jako v původní TM. Na druhou stranu se nám stalo, že z mého pohledu poměrně silná frakce obdržela terén, který byl pro ni nevýhodný (případně bonusy toho terénu). Jako u TM, zkušenější hráči si mohou naschvál vybrat terény, kdy toho, který první draftoval a vzal objektivně silnou kombinaci skřípnou svým výběrem mezi barvy a určitě mu zpočátku zatopí. A přesně jak říkal Jonash, dalším faktorem bude ještě round booster a palác, protože u poměrně silné postavy může být do prvního kola nalosovaný booster, který na 1. kolo tolik nehodí. My to zatím hráli ve verzi, kdy jsme si dali na stůl 7 terénů, k nim přiřadili náhodně národ a booster. Palác jsme dali bokem, kdo první postaví, ten první bere schopnost paláce. Ale popřemýšlím nad jinou variantou draftu, jak říkáš hráč A vezme silnou frakci, hráč B zase lepší terén a hráč C zase nejlepší palác z nabídky. U TM mám jiné oblíbené frakce, například nomád mi vůbec nejde, naopak s fakírem to umím dost dobře - jinak klasicky silní za mě jsou Gnómové, Temnojedi, Mágové, obě hnědé ale vždy s ohledem na to, které další národy jsou ve hře. A ve dvou v turnajích to drtil vždy Rybák a Alchymista (strategie nepřilepování se k soupeři). Brzy tu taky vzniknou favorizované národy a když si vzpomenu, tak i v TM jakmile přišla aukce pro zkušené hráče, tak jsme byli schopni dát i -30 bodů, abychom měli konkrétní frakci a stejně s ní vyhrát. Co si myslím, že bude pro mě problém, že už neodhadnu tak dobře sílu postavy ze setupu - což může prospět improvizaci. V TM už jsem často po prvních 3 tazích tušil, jak asi dopadne celá hra a kdo má jaké šance. Jsem zvědav, jaké pocity se dostaví po více hrách. Ale opakuju, první dojmy jsou dobré díky mnohem větší variabilitě a myslím, že budu déle a častěji překvapován.

29.2.2024 09:22:06

Aukce v TM existuje jako oficialni varianta. Funguje tak, ze hraci rikaji kolik bodu daji, ale nerikaji za jaky narod. Proste se drazi pravo “prvniho vyberu”. Ale souhlasim, ze to vyzaduje hodne skillu. Bodove oceneni narodu ve vztahu k mape, na ktere se hraje je samozrejme o hodne jednodussi - protoze tam uz naceneni provedli zkuseni hraci na zaklade nejake prumerne statistiky. I tak ale stale zalezi na odmena z jednotlivych kol a na celkove kombinaci narodu.

Jenze to tady vlastne chceme nejak “narovnat” to co je na hre nejzajimavejsi - variabilita a interakce mezi hraci. Jinym umistenim jednoho domecku na zacatku snadno vytvorim “completly new game” :-) Ale je fakt, ze treba na zakladni mape TM jsem uz mel nektere narody tak ohrane, ze jsem proste mel vytipovana dve nejlepsi mista a hotovo.

A proto je dobre, ze prisly nove narody TM (BTW na BGA se testuje sada 14 novych narodu - snad by mela nejak vyjit i v realne podobe). A pak Gaia a ted AOI.

29.2.2024 09:34:59

@Kahy Jak píšeš to “a když si vzpomenu, tak i v TM jakmile přišla aukce pro zkušené hráče, tak jsme byli schopni dát i -30 bodů, abychom měli konkrétní frakci a stejně s ní vyhrát. Co si myslím, že bude pro mě problém, že už neodhadnu tak dobře sílu postavy ze setupu”, tak přesně to právě chci říct. Aukce je s TM spjatá už leta a pro velmi zkušené hráče funguje, ale určitě ne pro majoritu. Protože většina z nás (včetně asi i mě, co mám 140+ partií v GP a 30+ v TM) nebude hned vědět, kolik bodů je třeba obětovat. Ale četl jsem názory na BGG, že právě u těch Illuzionistů by se klidně třeba 30 obětovat dalo. Protože získáš slevu na ty energetické akce, a pokud máš skill a uděláš fungující engine na příjem energie, tak je možné to za partii využít klidně třeba 13–15x (nejvíce jsem četl o 16 spuštěních těchto akcí jedním hráčem), což ti dá nesmyslných 39-45 bodů.

A ohledně toho, proč jsou Iluz. rozbitý, jsem psal asi ve vláknu vedle a táhlo se to napříč několika diskuzema na BGG:
Z dat to během testování vycházelo dobře, ale ty daty byly zkreslený, protože zkušení hráči přestali za Iluzionisty hrát, neboť je prostě nebavili (moc triviální schopnost, která není zábavná), takže si je brali hlavně ti málo zkušení (testování na BGA nezohledňovalo u hráčů jejich ELO). A navíc o tom dost diskutovali na Discordu a asi se to k vývojářům ideálně nedostalo, aby to brali v potaz. Ve finální fází prý zahráli s Iluz. 29 her – a 24 jich tato frakce vyhrála. Což je tuším 83 %, a to je absolutní nesmysl. Tak často nevyhrávali snad ani Futuristé v původní verzi Tapestry, kteří byli setsakra rozbití… To asi hovoří za vše.

Osobně doufám, že se jim dostane nějakého nerfu (stejně jako kdysi v TM dostali naopak dodatečný buff Kultisté), ale vyloženě sebrat jim veškeré body za ty akce nejen mně přijde až moc zásadní. Ale kdyby měli místo 3/4 (dle počtu hráčů) dostávat 1/2, byl bych s tím OK. Nebo kdyby tu akci mohli spustit jen 1x za kolo (jako jiné speciální akce). Anebo kdyby měli buď slevu -1 ene, ale bez bodů, anebo naopak platili +1 ene a ty body dostali. Návrhů od komunity bylo dost.

Viz https://boardgamegeek.com/thread/3148482/illusionists-overpowered-or-it-just-combination

_____________________________________________
· od ledna 2024 admin sekce Novinky
· mám deskoherní IG kanál www.instagram.com/solo_boardgaming

29.2.2024 09:43:58 | Upraveno autorem (porovnej)

my máme ve skupině 4 hráčů jednoho nezkušeného hráče a 3 velmi zkušené, tak to vidím tak, že bude s námi hrát pravidelně s Iluzionisty - :-) prostě jí budou přiděleni natvrdo

29.2.2024 10:04:29

Děkuji všem za podnětnou diskuzi. Jak říká @Jonash, ty aukce jsou fajn, ale jen když jsou všichni u stolu už pořádně našlapaní borci. Už mi to trochu připomíná Mariáš (s nadsázkou), licitujeme a pak je vlastně rozhodnuto a hrát se ani nemusí (leda někdo udělá osudovou chybu).

@Kahy První dvě hry, jako jo, ale pak bych tohle nedělal. Ochudíš ji o tu krásu, kdy najednou musíš hrát jiným způsobem. To je pro nováčka teprve to lákadlo do budoucích her :).

29.2.2024 11:10:53

Souhlas, krása her ze světa TM je i právě skrze ty asymetrické frakce, kdy každá umí něco jiného, a lze tak zkoušet různé strategie. Tady jich je 12, takže pořád je z čeho vybírat, i kdybyste Iluzionisty po prvnotním vyzkoušení nakonec vyřadili.

_____________________________________________
· od ledna 2024 admin sekce Novinky
· mám deskoherní IG kanál www.instagram.com/solo_boardgaming

29.2.2024 11:39:22

Iluzionisté dostali errata, viz vedlejší vlákno (https://www.zatrolene-hry.cz/spolecenska-hra/age-of-innovation-14776/diskuse/jde-na-bga-zatim-coby-alfa-verze-upravy-dvou-frakci-38553/ ).

_____________________________________________
· šéfredaktor aktualit, schvalování a správa videí
· mám deskoherní IG kanál www.instagram.com/solo_boardgaming

1.4.2024 21:06:44 | Upraveno autorem (porovnej)

Vybíráme z Bazaru

Prodám Intriky
Prodám Intriky
Akt. cena: 99 Kč
Končí za: 3 dny

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas