Vydavatelé: Piatnik
Autoři: Emanuele Briano
Rok vydání: 2022

Jsem Willy Fog všem známý, mám dobrodružné plány…

Autor: Meeshab | 10.2.2024 | 4

80 Days je společenská hra, již má na svědomí Emanuele Briano a kterou na náš trh přineslo vydavatelství Piatnik.

Ve hře se stáváte cestovateli, kteří vyráží z Londýna na dobrodružnou cestu a během 80 dnů mají objet celou zeměkouli a vrátit zpět do Londýna. Po cestě budete plnit různé úkoly, ke kterým se váží rozličná dobrodružství, nakupovat zboží v buticích, bazarech i na černém trhu a hlavně používat různé dopravní prostředky, abyste se dostali co nejblíž cílové destinaci.

V krabici se hrou dostanete oboustranný herní plán z tuhého kartonu, kartonové žetony s různými předměty a trasami a postupové žetony, karty s dobrodružstvími (na cestě a v Londýně), karty asistentů, novin a příjezdu do Londýna a také dřevěné mince, figurky hráčů, žeton prvního hráče, kostku černého trhu, desky postav a šestnáctistránkový návod.

Desky hráčů s figurkami a předměty (ty jsou také oboustranné a lze použít „mužskou“ či „ženskou“ variantu)

Pojďme se v rychlosti podívat na pravidla

Cílem hry je, jak už jsem zmínila, procestovat celý svět a vrátit se se svým cestovatelem do Londýna dříve, než uplyne 80 dní. K cestování používáte mapu, na které jsou vyznačená města a spojnice mezi nimi, které jsou stylizovány do tras vlaků, lodí nebo speciální jízdy.

Středobodem hry je herní deska, která má dvě strany. Strana A je „jednodušší“, náklady jednotlivých tras jsou na ní již předtištěné a má na sobě postavu žongléra, který hráčům může poskytnout nějaké drobné mince. Na straně B losujete žetony s trasami náhodně (blíže se k nim dostaneme později) a místo žongléra umístíte na desku postupové žetony, které hráčům bezprostředně po jejich sebrání přinášejí výhody.

Privátní: 2 hráči strana A.jpg
Strana A: náklady tras jsou předtištěné, vpravo dole je možnost sebrat si mince od žongléra. Bílé žetony značí počáteční náklady pro hru dvou hráčů – jak cestování, tak nákupy na tržištích stojí hned alespoň dvě mince, jen na černém trhu může první zájemce pořídit věc jen za jednu minci. Na horní hraně jsou noviny s již odhalenou událostí prvního období.

Na začátku hry si každý z hráčů vybere svou figurku a desku hráče odpovídající barvy. Desky hráčů jsou oboustranné, a tak si můžete vybrat, budete-li cestovat jako muž nebo žena (na hru to nemá žádný vliv). Do začátku dostane každý z hráčů dvě karty dobrodružství, z nichž si jednu vybere a ponechá, druhou vrátí do balíčku. První hráč si vezme žeton prvního hráče, druhý pak jednu minci, třetí dvě a tak dále. Pokud hrajete s asistenty, dostane také každý z hráčů náhodně dvě karty asistentů, z nichž si jednu vybere a položí vedle své desky hráče. Na vrchní část herní desky položíte lícem dolů náhodně vylosovaných 5 karet s novinami, z nichž každé reprezentují 16 dnů vaší cesty (a v tomto čase ovlivňují pravidla) a hra může začít.

Hráč, který je na tahu, může provést jednu z dostupných akcí, kterými jsou cestování, nákup zboží, popřípadě získání mincí od žongléra (hrajete-li na straně A) nebo odpočinek. Před akcí nebo po ní může také hrát jakýkoliv počet doplňkových akcí, kterými jsou absolvování nebo hledání dobrodružství.

• Cestování – Jak jsem již zmiňovala, jsou na herním plánu znázorněny trasy, které můžete absolvovat vlakem, lodí nebo speciální jízdou. Chcete-li se přesunout z jedné lokace do druhé, podíváte se, jaká cesta tam vede a zaplatíte její náklady. Ty se zvyšují tím více, čím vícekrát byl daný prostředek v aktuálním kole použit (například první hráč, který cestuje vlakem, musí zaplatit jednu minci, druhý dvě, třetí tři a tak dále). Na některých cestách je uveden ještě další náklad, ať už ve formě mincí nebo nějakého předmětu, který hráč musí odhodit. Nemůže-li tento dodatečný náklad zaplatit, nesmí tuto cestu použít.
  • Nákup zboží – nakupovat můžete na červeném, modrém nebo černém trhu. Červený trh můžete využít, jste-li v červeném městě, modrý v tom modrém. Na černý trh můžete zavítat kdykoliv. Zboží na červeném a modrém trhu se liší, ale můžete si vybrat, co potřebujete. Na černém trhu můžete získat cokoliv, ale co to bude konkrétně, o tom rozhodně hod kostkou. Náklady na nákup jsou podobné jako u cestování. První nakupující platí jednu minci, druhý dvě a tak dále.
  • Žonglování – hrajete-li na straně A, můžete si jako akci vzít mince z jedné hromádky na desce žongléra. Hromádky jsou tři, jedna obsahuje dvě mince a ostatní jednu.
  • Odpočinek – nechcete nebo nemůžete provést další tah? Zvolte akci odpočinek a čekejte, dokud nedohrají soupeři. Jste-li v tomto kole první kdo odpočívá, získáte žeton prvního hráče a příští kolo začínáte vy (na straně A), nebo si vybíráte odměnu (na straně B).
  • Absolvování a hledání dobrodružství – abyste se mohli znovu vrátit do Londýna, musíte absolvovat alespoň 4 dobrodružství. Dobrodružství spočívají v tom, že seženete určité druhy zboží a/nebo peníze a pak je odevzdáte zpět do banku. Při plnění úkolu musíte stát na místě určeném kartou (nikoliv konkrétní městě, ale místě příslušné barvy) a za splnění úkolu dostanete jednak body do závěrečného hodnocení, u některých pak ještě nějakou další výhodu (jedna cesta zdarma, zisk předmětu, …). Výhodu musíte využít ihned, jinak propadá. Ihned po absolvování dobrodružství si vyhledáte nové – vytáhnete dvě nové karty a jednu z nich si ponecháte.
Karty dobrodružství – vlevo nahoře označení místa, kde lze úkol splnit, vlevo dole předměty a/nebo mince nutné ke splnění úkolu, vpravo nahoře flavor text, vpravo dole bodový zisk a uprostřed případná odměna po splnění.

Hráči se tedy střídají v tazích a hrají tak dlouho, dokud všichni nepasují. Pak se odklidí z herního pole všechny žetony a otočí se další karta novin, která stanoví jednorázový příjem hráčů a udává pravidlo pro následující období – kolo.

Poté, co skončí páté období ( = uplyne 80 dní), hra končí. Hráči si spočítají body, které získali za absolvování dobrodružství a případně za dojezd do Londýna (kdo se tam dostane dřív, dostane více bodů a i nadále může absolvovat dobrodružství, ale tentokrát již jen v Londýně bez nutnosti cestovat – je tam na to speciální balíček karet dobrodružství). Pokud se někomu do Londýna dostat nepodařilo, odečte si ze svého skóre 5 bodů za každé město, které ho od Londýna dělí (bráno nejkratší možnou cestou). Kdo má nejvíc bodů, vyhrává.

Noviny ovlivňující každé z pěti období, kterými při hře procházíte

Jak se nám to hrálo

80 days je pravidlově jednoduchá hra, která se určitě neztratí mezi hráči – začátečníky. Možnost začít s elementárními pravidly, při kterých nemusíte ani dodržovat barvu města odpovídající tržišti, na kterém chcete nakupovat, a nákupy tak můžete provádět kdekoliv, dělá hru přístupnou a lehce vysvětlitelnou každému. Nicméně ani při téhle nejjednodušší variantě není snadné cestu kolem světa absolvovat a do Londýna se dostat.

Každá hra je bojem o zdroje a ten, kdo hned zpočátku nejde tvrdě za svým cílem, spláče na konci nad výdělkem. Tím, že náklady na cestování i nákupy se v průběhu kola postupně zvyšují, je každé vaše rozhodnutí důležité. Přesunete se blíže k cílové destinaci, dokud je to ještě levné, nebo raději nakoupíte zboží potřebné ke splnění dobrodružství, nebo snad skočíte za žonglérem a využijete toho, že má ještě všechny mince?

I výběr dobrodružství je důležitý – za některé karty dostanete docela slušný bodový zisk, ale jejich splnění vás stojí mnoho úsilí i drahocenných peněz, zatímco levnější vás mnoho nestojí, ale na konci hry nemusíte bodově překonat hráče, kteří se třeba ani nedostali do Londýna, zato si syslili karty s pořádným bodovým vývarem.

Ani jedna ze strategií (s levnými kartami co nejrychleji do Londýna versus co nejvíce bodů a k Londýnu se alespoň co nejvíc přiblížit) nebyla vždy stoprocentně úspěšná – vždy záleželo i na dalších okolnostech. Okolnostmi myslím karty novin, které dokázaly hlavně v posledním kole či dvou se strategií pěkně zatočit.

Pokročilejší varianta s pomocníky a postupovými žetony vám pomůže lépe cílit vaši strategii. Mnohdy je lepší ukončit kolo dříve, ačkoliv vám ještě zbývají nějaké peníze jen proto, abyste si mohli vzít postupový žeton, který vám v danou chvíli přinese nějakou výhodu, po které prahnete. Nehledě na to, že postupových žetonů je na plánu vždy o dva více než hráčů a na ty žetony, které se v daném kole nevyužijí, se před dalším kolem položí jedna mince. Na některých žetonech se tak mince hromadí a jejich sebráním se můžete vhodně obohatit.

Pomocníci

Jako poměrně zbytečná mi přišla nutnost na straně B náhodně rozmisťovat žetony s náklady na cestování (předměty či peníze). Početně je jich stejně jako na straně A, skladba věcí je také více méně stejná (jen na straně B máte víc o pár žetonů mincí než předmětů). Jediné plus spatřuji v tom, že se tímto způsobem vždy mírně změní herní plán, a vy tak můžete v každé hře plánovat trošku jinou trasu s ohledem na nákladnost zdrojů.

Strana B s prázdnými místy na žetony nákladů u jednotlivých cest a s místem na postupové žetony vpravo dole

Počet hráčů má na hru menší vliv, než jsme si původně mysleli. Ve dvou či třech hráčích máte na plánu nějaké žetony hned do základu, aby vám uměle zvyšovaly náklady a hra byla stejně obtížná jako v plném počtu 4 hráčů a musím říct, že tohle tvůrci odhadli dobře. Ať už jsme hráli ve dvou, třech nebo čtyřech, hra byla vždycky výzvou a nemohu říct, že by nějaký počet hráčů činil hru lehčí.

Hra celkem svižně odsýpá, na svůj tah nemusíte dlouho čekat, rozhodnutí není zase tolik, takže se mezi svými tahy rozhodně nenudíte. Ačkoliv výrobce píše, že hra trvá 80 minut, my jsme hru dohrávali o něco rychleji. Ve dvou jsme se určitě vlezli do hodinky, ve čtyřech se to pak k těm 80 minutám dost blížilo.

Ačkoliv herně je hra opravdu elementární a naše očekávání nebyla veliká, byli jsme nakonec příjemně překvapeni tím, že poskytovala dostatek strategických rozhodnutí a dojet až do Londýna nebylo zas tak snadné, jak se na počátku zdálo. Většinou jsme se do cíle dohrabali až v posledním kole a jen ve zlomku partií se stalo, že se tam někomu podařilo dostat v kole předposledním.

Karty s dobrodružstvím v Londýně – lze je hrát až poté, co přicestujete do Londýna. Tyto karty jsou již bez textu a mají jen bodovou odměnu.

Hra 80 Days se určitě hodí jako vstupní hra pro nepříliš náročné hráče, nudit se však nebudou ani zkušení deskoherní bardi. Ačkoliv nenabízí přehršle pravidel, bez strategie a dobrého plánování si v ní neškrtnete. Kdybych se měla nad něčím pozastavit, pak by to byl možná vizuál, který mohl být zpracován lépe. Na hru to sice nemá žádný vliv, ale věřím, že možnost zpracování herní desky a žetonů předmětů tak, aby lépe lahodila oku, by hru pozdvihla o level výš. Ani flavor texty na kartách dobrodružství mě moc nezaujaly (a na kartách s londýnskými dobrodružstvími chybějí úplně). Stejně jako vizuál herní plochy nemají sice na hru jako takovou žádný vliv, ale být autorem, asi bych raději investovala do vizuálu než do nicneříkajících textů.

Celkově pro mě ale byla hra příjemným překvapením a hledáte-li svižnou a pravidlově jednoduchou hru u které je ale potřeba dobře plánovat, bude vás 80 Days určitě bavit.

Shrnutí hodnocení hry

• Jednoduchá pravidla (vysvětlíte snadno a rychle i začátečníkům)