Nothing personal – jak to brát s klidem?

Ve spoustě deskovek se stává, že jeden hráč svým způsobem některému jinému hráči „zaprasí“. Ať se jedná o diplomacii (všichni na něj je přece nejsilnější) nebo jednotky (ta armáda by mohla být problém – vykydlit) atd.

Moje skvělá žena tohle používá docela nečekaně u hry Fazole, vždy když to hrajeme s někým novým, tak na začátku nahodí: „Ale s mojím neobchodujte, on vždycky všecky ukecá, a pak vyhraje (efektem tohoto prohlášení je, že vždy vyhraje moje žena – chytrá holka :-) )“.

Zvládáte tyto herní štulce v pohodě a co vaši protihráči?

U které hry máte největší nápinky „to nedat“?

Za sebe:
Za celou dobu co hraji, se mi stalo pouze jednou, že jsem vytekl a to ve svých herních začátcích při hře Citadela. Teď už myslím ustojím skoro všechno.
Typ na prasící hru - Cyclades, Civilizace.
10.9.2011 21:13:54

Stepan
no kontroverzní mysšlenka. Ať si každý hraje podle sebe. Pokud je to hra alianční nemám nic proti razení tahů. Pokud je to hra konfrontační, tak do toho nemá kdo co kafrat. Protože hráč vždycky bude poukazovat na tahy proti svým sokům a nikdy proti sobě.
Setkal jsem se s několika hráči co po každém tahu protihráče, komentovali tah nebo se ho snažili vracet a radit mu jak by to zahrál lépe, samozřejmě ne proti sobě samému. Tím se prodlužují tahy a někteří se pak cítí jak u maturtity, jestli jejich tah projde odbornou komisí.
S takovýma kouskama si zahraju hru jednou a naposled.

12.9.2011 10:34:03

to Stepan
maly svet je natolik dynamicka hra, ze, snad az na veci typu flying sorcerers, fakt nevim jak urcit nejsilnejsi kombo. jednu hru jsem komplet bez upadku odehral za elfi obchodniky, ktere nikdo nebral vazne, a vyhral. nedavno jsme hrali s neteri a sekala chyby, komba si vybirala netakticky a nestrategicky, jen ty nejvetsi chyby (typu neumistit farmare na pole) jsme ji opravovali a prevalcovala nas s prehledem o 20 bodu

12.9.2011 10:37:36

ad Lumirius
Naprostý souhlas. Ale to je to co jsem psal už dřív. Je třeba rozlišovat, kdy je to součástí hry a jejich mechanismů a kdy je to zbytečné kafrání a zasahování do něčího způsobu hry, které kazí hru všem.

12.9.2011 10:37:42

Agresivní jednání ve hrách
Jasně, máte pravdu v tom, že taková ta zákeřnost by tam být neměla. Ale je fakt, že mám kamaráda, kterého rád zaříznu, ale nesmí to přerůst v nějakou závist nebo nenávist. Nemám moc rád hry, kde hráči můžou právě spiknout proti jednomu - jakákoli strategie je jednoznačně poražena DIPLOMACIÍ. Na kroužku často hrajeme Mare nostrum - tam to funguje dobře, uzavřít smír a potom zaútočit do otevřeného týla. Ta hra ale jasně deklaruje, že je převážně diplomatická u takových kyklád mě to už trošku štve.

12.9.2011 10:38:52

Lumirius
My jsme tohle vyřešili kdysi když jsme hrávali taroky tím způsobem, že za kecy se platilo do Žida (bank o který se hraje). Postih byl náležitě vysoky, protože hru pak neuvěřitelně kazilo, když kybic pak říkal svému spoluhráči jak má odhazovat tak to fakt štvalo :-)

12.9.2011 11:01:17

zdravim
Snazim sa hrat tak aby som mal z hry zazitok a nie nervy.Minuly vikend bol u nas 13rocny synovec.Mozte ho natriet na chleba,taky je to dobrak ale ked sadne za hru tak len zo zenou pozerame co dokazuje.

12.9.2011 11:30:30

Lumirius
On je velkej rozdíl mezi tím když se hráči domlouvají před tahem a když to řeší zpětně po tahu... Jakmile se tah uskuteční tak fertig. Ale před tahem? Hry typu Kyklád mají potenciál generovat vítěze skutečně na základě toho že je nejlepší a za hru udělal nejmíň chyb, nebo dokázal nejlíp oblafnout všechny ostatní. Ne že je lepší než jeho kolega po levici, nikoli že těží z toho, že jeden z hráčů si jeho šance nevšiml. Prostě nejlepší ze všech. Proto je takové to alianční dohadování supr a aspoň já, snad se všema lidma co jsem to hrál, s tím máme jen ty nejlepší zkušenosti...

Přirovnal bych to ještě k jedný věci - magicovýmu booster draftu. Ten na turnaji, zvlášť v prvním kole, relativně náhodně generuje skupinky draftujících lidí a pokud se do jedné party dostane jeden až dva nováčci, kteří draftují třeba prvně v životě, celý ten draft sám o sobě to dokáže "zkazit". Místo skutečné schopnosti draftovat je to pak čirá loterie co komu kdo naprosto nelogicky "pustí" apod... a tomu bych se u deskovek rád vyhnul.

Nevidím žádný pozitivní efekt na tom, že kvůli "informačnímu embargu" vyhraje vítěz třeba jenom díky chvilkové nepozornosti jednoho ze čtyř soupeřů. Naopak ty finálové tahanice, kdy se každý snaží hlídat každého, zavilí nepřátelé z minulého kola teď spřádají plány jak spojenými připravit o vítězství jiného protihráče v kole tomto... mě to baví!!! Pak teprve se tomu dá říkat fakt společenská hra:-) Jinak bych to moh klidně mastit na kompu, což mimochodem bytostně nesnáším...

12.9.2011 12:57:35

kingmaker
Mě osobně ukecávání docela vadí v hrách s naší obvyklou skupinkou. Resp. ukecávání soupeřů je v pohodě, pokud jsou dostatečně "tvrdí" aby odkývali a pak vrazili nůž do zad svému rádci. Pak si to každý rozmyslí, nebo to nebere tak vážně.

Co se ale dost často stává je situace, kdy jeden kamarád, se kterým chodí hrát jeho přítelkyně stojí jako druhý v pořadí na vítěze a pomocí "dobře míněných" rad své přítelkyni, která je mimo dosah stupňů vítězů sestřelí momentálně vedoucího hráče. To prostě nasere ... Když jsme si to vyříkali, tak byl oheň na střeše, kamarád-manipulátor byl naštvaný, že ho peskujeme atd.

Moc kvůli tomuto neoblibuju hru Vampire, kde se nám stalo, že kamarád-manipulátor kromě své přítelkyně, instruoval i další hráčku a proti tomu jsme se účelově spojili s posledním hráčem v posledním kole, (přestože jsme s ním šli dříve i dost do sebe). Nicméně pointa byla taková, že v posledním kole se nám podařilo zabít jak manipulátora, tak i tu další hráčku, kteří měli nejvíc bodů a jako další v pořadí jsem vyhrál já, ale ty kyselé xichty od manipulátora a skoro slzy na krajíčku hráčky, která se nechala vmanipulovat do konfliktu, který jí nepřinášel žádné výhody, ale díky kostkám skončil prohrou, si pamatuju do teď.

Ale jak už tu bylo psáno, všechno, co mě na tomhle nejvíc štve je parafráze na oblíbené úsloví: "Blbec škodí, ať to stojí, co to stojí."

Jako další je to již řečený kingmaker, kdy někdo, kdo je mimo možnosti vyhrát zahraje nelogický tah, aby tak určil vítěze hry. Kdyby to ještě bylo, že se tento rozhoduje podle průběhu hry a podle toho, jak mu kdo ve hře zasolil, tak budiž. Ale zmanipulovaný osobou blízkou - to se mi začíná zajídat.

12.9.2011 13:56:59

zaujimave citanie
prave pre vsetky tieto veci zacinam v poslednej dobe oblubovat hry pre 2 hracov.
Nikto sa nemoze na nic vyhovarat, na nikoho sa stazovat, kazdy ma svoj uspech cisto vo vlastnych rukach. Co si kto navari to zje. Takze neostavaju po hre ani ziadne negativne pocity.

12.9.2011 14:05:13

Hike
Tož my zkušenější už víme, že po každém pokusu o manipulaci musí následovat protimanipulace :-)

Jediná hra co u nás umožňuje tyhle účelový manipulace jsou Kyklády a ty maj tu kliku, že tam ve finále nikdo není tak úplně vyautovanej, aby byl jak říkáš "mimo dosah stupňů vítězů". Pokud to tak u jinejch her je (maně si vybavuju podobný problémy u Carcassonne) a vadí vám to, považoval bych to za jejich neduh, protože to prostě kingmakery a jejich manipulátory zákonitě generuje... pak je nejlepší aby o tomhle neduhu každej dopředu věděl, případně byl i v průběhu hry znovu varován.

V případě hraní s neznámými páry je pak možná lepší předejít výběru hry otázkou zda chtějí hrát spolu nebo proti sobě a případně sáhnout rovnou po něčem týmovým... Prostě radši změnit podmínky než se pak snažit měnit lidi.

12.9.2011 15:06:51

Vybíráme z Bazaru

frostpunk cz
frostpunk cz
Akt. cena: 1575 Kč
Končí za: 3 dny

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas