Kostky a náhoda v deskových hrách

Považujete kostky ve hře za příjemné zpestření nebo naopak za herní prvek, který je schopen díky náhodě pohřbít i jinak zajímavou deskovku? Myslíte, že kostka ve hře je vždy synonym pro nahodilost a nemožnost plánovat jakoukoliv strategii?
20.7.2011 10:37:21

Kostky
Kostky mám fakt rád.. Mám totiž pocit, že kostky jsou prostě život. Někdy to padne, jindy ne.. :)

Ale, že to nepadá jak ve hře ani v životě.. to je pak už dvojté peklo! :D

20.7.2011 10:50:42 | Upraveno autorem (porovnej)

Kostky a náhoda
Klasické kostky (K6 atd.) jsou zapeklité - jsou hry u kterých mi to nevadí (např. Adventurers), protože tam je to celé jeden velký hazard s osudem, ale pak jsou hry u kterých mi to vadí, protože výsledek kostek může hráče neustále srážet na kolena (např. Touch of Evil, nebo Arkham Horror) a taky to bylo důvodem, proč jsem už několikrát rozehranou hru předčasně ukončil.

Jsou pak ale také upravené kostky speciálně pro danou hru a tam mi kostky nevadí - např. Mutant Chronicles, kde se podle typu útoku a vzdálenosti dá relativně v pohodě odhadnou dopad útočné akce.

Takže tak.

20.7.2011 11:06:06

tarnow
v tomhle směru nemám paušalizující názor, tedy ani - "kostky jsou vždy super" ani "kostky v žádném případě". Vždycky záleží na hře, na tom kolik tam těch kostek je, na tom kolikastěnné to jsou kostky, na co všechno, jak často a kolika kostkama se hází a tak všeobecně jaká to je vůbec hra.

Uvedu příklady kde mi kostky vadí a kde ne.

Vadí:
Space Hulk, Battlelore like hry (např. Memoir 44), Nexus Ops trochu i v AH a eura jako třeba Doba Kamenná

Nevadí:
hry kde se háže třeba jednou 20stěnkou na určení nějaké situace z tabulek (např. SPQR a podobné wargames)
Chaos in the Old World
blokové wargames
Twilight Strugle
Mansion of Madness

20.7.2011 11:08:17

kostky
Mozna ted nekoho prekvapim, jelikoz se to o mne moc nevi, ale kostky zboznuji! A pozor, i obycejna D6 muze mit velmi strategicke vyuziti, zalezi na pravidlech, nejen na poctu sten. Thunder Road i Pax vyuzivaji D6 a jsou strategicky uplne jinde :)

20.7.2011 11:09:58

kostky
mě nevadí, ale sčítání je pro mě mor

u TS se při házení kostkou na převrat nešťastně podívám na Pitrse a ten mi to spočítá

20.7.2011 11:16:05

Beholder
Přesně jak píšeš - podobně se na to dívám i já. Nicméně třeba u té Doby Kamenné mi zase nevadí. Tam jde spíš o pravděpodobnost se kterou se dá pracovat, kdy počtem dělníků určuješ počet kostek. Fikaně využitá eurovka s kostkama je i Řím. Naopak naprosto nepovedené použití kostek představují Karetníci osadníci z Katanu - kde pokud to nepadá tak se to nedá hrát :-)

20.7.2011 11:18:10

kostky
Mám rád "ovlivnitelné kostky". Tj. pokud se dá zjistit procentuální šance na úspěch. Nemám rád hry typu. "Jestliže jsi hodil 3, stane se následující".

Kostky a jiné náhodné elementy dodávají hře jistý náboj a zvyšují znovuhratelnost.

20.7.2011 11:26:24

kostky
Já osobně většinou nemusím, když jeden hod rozhodne třeba celou hru. Třeba ve hrách, jako je talisman se to občas stane. Za prvé to nakrne, když to někomu prostě pořád padá. A druhá má velká myšlenka. Koskty jsou fajn když jen určí třeba jak moc jsem vyhrál. Co jsem tím chtěl říct. Pokud by se dalo spočítat, jak co všechno dopadne, prodloužila by se tím délka hry. Například potkají se dvě armády a kdyby se dalo přesně spočítat, že třeba jedna druhou porazí a budou mít ztráty 1:5. Tak by se celá hra propočítávala. A to by trvalo. Ale když kostka jenom řekne, že podle výsledku budou lehce rozdílné ztráty, ale na výsledku celé bitvy se to příliš nepromítne. Takové ty překvapující zvraty, kdy méně početná armáda porazí tu druhou raději řeším skrytými kartami, které v pravý čřas použiji.

Takže za mne. Když už, tak více kostek, kde už se to blíží statistice.

20.7.2011 11:51:44

Pokažená pravděpodobnost
No k té pravděpodobnosti - situace: Magic realms, jdu k lokaci s pokladem, nesmí padnout 1čka na D6, jinak přiletí drak - tj. 84% na úspěch. Toto "nebezpeční" eliminuji tím, že si píši 2 „hide“ fáze - hod 2D6 (nesmí padnout 6tka na žádné kostce) - každá z „hide“ fází tedy dává 69% šanci úspěchu. Pokud by se nic z toho nepovedlo, je pravděpodobnost přežití v boji (v mé situaci) cca 33%. Takže dohromady šance na úspěch 98.97%.
No nešli by jste do toho? :-) Já šel. Můžete hádat, jak to dopadlo a proč si to tak dobře pamatuji. :-)

Ale na druhou stranu, někdy se prostě pokazí všechno, na co člověk jenom pomyslí.
Takže zvýšit svoje šance můžete, ale jakmile vezmete do ruky kostky, už Vám nic nepomůže.

20.7.2011 13:18:04

kostky
ja mam sice radsi hry, kde je te nahody nejmene a je na hraci, jak to vymysli, ne na tom, jestli se postesti hodit spravne cislo, ale zase na druhou stranuk nekterym hram vylozene patri. Me se treba libi system ve World of Warcraft, kde hrac ovlivnuje vyvojem postavy, vzbroji a vystroji, kolika kostkama bude hazet na utok. Cimz se da vyrazne ovlivnit to tzv. stesti a da se mu jit proste naproti. Take mi nevadi v Chaos in Old World, prijdou mi tam tak nejak prirozene, nevadi mi v Nexus Ops, kde jde silou jednotky ovlivnit hodne a kostka je jen takovy mal prvek nahody, ale v podstate malo pravdepodobny a neovlada to celou hru. Co ovsem nemusim jsou dicefesty typu Risk, Attack, Space hulk - ten me vytocil obzvlaste, protoze tam je hod sestky ci petky naprosti klicovy. jakmile zjistim, ze diky kostkam nelze mit hru vlastne tak nejak ve vlastnich rukach, tak me to nebavi a na uklidneni vytahnu naprosto beznahodne perfektni Antike:-)

20.7.2011 14:27:09

Kostky
Bez kostek a náhody by byla nuda!
Třeba včera jsem podnikl odvážný útok Okkem na mistra Kanatu. Zatímco nebojácný samuraj hodil jedničku, padouchovi padla šestka a udělal z hrdiny sekanou :-)
Naopak moc nemusím hry, kde se lze k vítězství dopočítat.

20.7.2011 19:07:37

Vybíráme z Bazaru

Iliad
Iliad
Akt. cena: 35 €
Končí za: 7 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas