Kingsburg vs. Troyes

Jsou to eura, jsou to worker placementy a kingsburgu bych ještě přidal nálepku "farmářské" (to jsou pro mě Agricoly, Doby kamenné, Pilíře země apod). Prostě dřevíčko, kamínky, papáníčko, zlatíčko a furt dokola :). Ale přece jen v obou hrách se řeší nějaké konflikty (sice ne mezi hráči, ale proti hře) a navíc mě tam lákají ty kostky.

Nejsem úplně mimo, když chci porovnávat tyto dvě hry, že ne? :)

Hrál někdo obě a mohl by mi poreferovat, která mu přijde lepší a proč? bylo by fajn i zmínit nějaké poznatky co se týče hry ve 2 hráčích.
22.3.2011 20:23:04

PJ

Hrál jsem obě...
...a vítězem je jednoznačně Troyes:

- má na současnou dobu originální, svéráznou, stylovou a ve srovnání s Kingsburgem "nedementní" grafiku
- hází se spoustou kostek naráz, což je sice diskutabilní, ale pro mě plus :o)
- velmi zajímavé užití kostek, které zaručuje poměrně malý vliv náhody
- sice se hraje zdánlivě stereotypně, ale pokaždé jiné kombinace karet aktivit zaručují pokaždé různé strategie a celý průběh hry
- má v sobě i blafovací prvek díky kartám osobností
- dají se tam vymýšlet různá bodová komba
- hra ve dvou hráčích je v Troyes vynikající, v Kingsburgu nijaká
- jazykově nezávislá, což je Tobě asi šumák, ale pro mě je to plus

Jsou to spíš jen mé dojmy, protože jsem nikdy nebyl hardeurař, abych si sofistikovaně hodnotil mechanismy a pořád počítal, to mě prostě nebaví. Mně se prostě Troyes líbí mnohem víc, což je taková synergie dojmů z obou her :o)

22.3.2011 23:10:29 | Upraveno autorem (porovnej)

PJ
díky za info, přesně takové nástřely jsem potřeboval ;)

- přiznám se, že mě více přitahuje ta "komerční" fantasy grafika u Kingsburgu. Ale na tom nesejde, je to euro, takže grafika není až tak důležitá, jde především o mechanismy

- co se týče kostek, přijde mi zajimavé obojí, jak házení podle barev a počtu měšťanů, tak házení 3 kostek a rozhodování se, kam je umístit

- ty osobnosti u Troyes jsou pro mě velké plus

- vynikající hra ve 2 je pro mě na 1. místě

- mě osobně je jazyková závislost šumák, to je pravda, ale přítelkyni ne, takže jazyková nezávislost je plus. Na druhou stranu tu jednu stránku vytisknutých budov u Kingsburg bez problémů obětuji.

Ale musím přiznat, že Troyes u mě "vedlo" už před založením tohodle vlákna. Ale asi si budu muset vyzkoušet obě :)

EDIT: Pokud jde hrát bez problému Troyes bez šíleného počítání, což je u některých eurovek dost potřeba, tak je to pro mě taky plus. I když i já si občas někdy započítám i v takovém Small World :)). V diskusi u Kingsburg psal tuším, oplprokop, že je Kingsburg hodně o počítání.

23.3.2011 00:10:00 | Upraveno autorem (porovnej)

..
Kingsburg jsem pár krát hrál a Troyes mám doma, ale dostane se na ně patrně až tento víkend. Takže zatím můžu zhodnotit jen grafiku a ta se mi teda líbí daleko víc u Kingsburgu. Jinak Kingsburg není špatný, ale je spousta daleko lepších her. Náhoda u kostek tam má docela velký vliv. Dá se sice trochu taktizovat a hlavně si musí člověk spočítat kam asi umístí své kostky protihráči, ale když někomu padají pořád vysoké čísla a někomu nízké, tak je hra rozhodnuta a nikdo s tím nic neudělá. Taky různých cest k vítězství tam není zrovna mnoho. Jinak je fakt, že Kingsburg jedině ve více hráčích. Ale jako oddechovka kde se nemusí nějak extra uvažovat je to dobrá hra.

23.3.2011 08:47:54

Kingsburg
mi se teda více líbil Kingsburg, ale Troyes jsem hrál jen jednu hru a připadne mi více počítací než Kingsburg. Hrajem Kingsburg s rozšířením a to je teda jiné kafe.

23.3.2011 08:51:13

Kingsburg....
A to tak, že u mě velmi jednoznačně - Troyes považuju za překomplikovanou a abstraktní hru se zbytečně velkým podílem náhody (na to, jak moc je to počítací, a jak je to dlouhé) a nepřehlednou grafikou, zatímco Kingsburg je příjemné lehké Euro s pěkným tématem a líbivou grafikou.

Ad téma - je to možná farmaření, ale čisté a pěkně motivované (rozhodnutí, stavět farmy a riskovat, že mi je vypálí goblini, nebo raději stavět pevnosti a dobývat válečnou slávu... na Euro docela slušné téma). Přestože jsem hrál Kingsburg fakt dostkrát, tak díky čistotě tématu i díky grafice (budov, nepřátel, i herního plánu) pořád vidím za těma mechanismama to téma - opravdu stavím hospodu, ne "budovu za žlutou a hnědou co dává žetonky", v šestém kole se bojím orků, ne "sedmičkové karty", a s velkýma hodama opravdu chodím na audienci ke králi a královně...

Oproti tomu Troyes vypadá zcela abstraktně, místo nějakých konkrétních nepřátel je to prostě "ta karta co vystrkuje lidi z červených", "ta karta co dělá z bílých kostek žluté" atd. Počítací, kombinační, dlouhé... a do toho náhodné.

Ad ta náhoda - podotknul bych, že od začátku hrajeme Kingburg s jednou částí rozšíření, které bylo zveřejněno téměř současně se hrou... každý hráč má svou vlastní sadu šesti žetonků - štítů s hodnotami 0, 1, 1, 2, 3, 4, a místo aby se házelo na "posily od krále", každý hráč tajně jeden žetonek zahraje a tu sílu si přičte (ještě než se odkryjí nepřátelé). Takhle v pěti kolech spotřebuje pět žetonků, a hodnota toho, co mu zbude, se mu na konci promění na vítězné body. Díky tomu se z Kingsburgu ztratila nejvýraznější náhoda, a otevírá se spousta zajímavých možností. Jediné, co mě trochu mrzí, je, že tím zbytečně posílila královna (protože vědět, co přijde za nepřítele, je důležitější)... jinak je totiž v Kinsgburgu řešeno pěkně to, že i s malými čísly se dá docela dobře hrát, když dobře odhadneš, co chtějí ostatní. Jenom se s nimi holt nedostaneš na tu královnu.

Oproti tomu v Troyes mi přišlo, že hodit velká čísla je prostě téměř vždy výhoda. Už proto, že když si někdo od tebe kupuje malé číslo, tak většinou proto, aby někde přidal panáčka (takže ti zaplatí málo), zatímco když si kupuje šestku, tak většinou chce dát tři šestky dohromady (takže ti zaplatí víc). Nehledě k červeným kostkám a boji, kde prostě když jsi na řadě a hodíš na červených kostkách jedničky, tak máš kolo v háji. Přitom se nabízí tolik různých možností, jak to udělat, aby vyšší i nižší čísla měla své výhody a nevýhody... proč jich nevyužili netuším. Do toho pak jsou ve hře karty typu "zaplať červené kostky, pak hoď kostkama a dostaneš náhodný počet bodů (útoků)", nebo nepřátelé "náhodně hoď, a kdo má smůlu, tomu to vytlačí človíka, aniž by se tomu mohl jakkoliv bránit"... To samotné by mi nevadilo, kdyby to mělo silné téma, nebo kdyby to byla lehčí, méně kombinační hra... ale tolik zbytečné náhody prostě vede k tomu, že se mi nechce nad hrou přemýšlet... a vlastně ji ani hrát...

23.3.2011 11:57:41

PJ

Náročnost a grafika
Je pravda, že to jsem nezmínil. Kingsburg je skutečně pouze lehčí hra u které se nemusí zase tak moc přemýšlet. Trója je mnohem náročnější, ať už pravidlově nebo i promýšlením strategií. Bohužel nemá úplně intuitivní ikonografiku, takže to také trochu zdržuje.

A ještě dodatek k té grafice. Nesouhlasím s tím, že na ní nezáleží, protože je to euro. Mně záleží na grafice u každé hry, protože na hraní těch hnusných nemám čas ;-)

A konkrétně Troyes se mi zprvu takřka hnusila. Až když se o hře začalo psát nadšeně zde na ZH, prohlédl jsem si grafiku znova. S překvapením jsem zjistil, že výtvarníkem nebyl nikdo jiný než Francouz Alexandre Roche, který třeba dělal grafiku k Jaipuru, Nefertiti nebo Carson City. Ve všech těchto hrách používá jiný styl a mně došlo, že grafika Troyes není znouzectnost jako hnusy od Kaluskyho (Friesovo hry) nebo od Franze (Rosenbergovy Agricoly, Le Havry apod.) - ale je to prostě styl, který se odvolává k dobové tvorbě (neproporciální postavy, ignorování perspektivy, úspornost, atd). Když mně tohle došlo, grafiku Troyes jsem si zamiloval :-)

23.3.2011 12:04:04 | Upraveno autorem (porovnej)

Vlaada
tak to jsou zajimavé argumenty do "pranice" :). Asi si budu muset doopravdy nastudovat pravidla obou her a zkusit je obě :).

A co hra ve dvou u Kingsburg?

23.3.2011 12:04:24

Beholder
Kingsburg ve dvou jsem nehrál, ale to je proto, že já prakticky žádné hry nehraju ve dvou.

Pokud tě zajímá hratelnost nějaké hry ve dvou, pak se koukni na bgg, každá hra má v záhlaví napsáno "Suggested # of players", o kterém hlasují hráči v anketě. U Kingsburgu je hra doporučována v jakémkoliv počtu hráčů, a nejlepší je prý ve čtyřech. Když to pak rozklikneš, uvidíš i přesné rozpisy hlasování. U kingsburgu by dvě třetiny hráčů hru pro dva doporučili, desetina ji dokonce považuje za nejlepší ve dvou.

24.3.2011 10:27:06

Vlaada
jasně o tom vím, já bez BGG nedám ani ránu :), ale chtěl jsem znát nějaké "osobnější" názory. Včera mi cestou z klubu Lumirius říkal, že to je ve dvou dobré. Takže mi to nedalo a půjčil jsem si včera obojí (Kingsburg i Troyes), mám nastudované pravidla a o víkendu otestujeme obojí a hezky porovnáme :).

24.3.2011 10:32:43

Tak záhada vyřešena :)
Dneska jsme si zahráli jednu hru Kingsburg a hned poté jednu hru Troyes a výsledek je takový, že Kingsburg se mi znovu hrát nechce, za to Troáá určitě ano :).

Kingsburg mě nějak nezaujal, prostě "farmaření". Ten "boj" v zimě to nezachrání. Troyes je zase abstraktní jak prase, ale má to něco do sebe. Troyes je pro mě jako Dominion. Téma 0, atmosféra 0, grafika nic moc (ale začínám pomalu přicházet na chuť té z Troyes :) ), ale mechanismy geniální. Různé možnosti jak získat body, náznaky kombení. Prostě mě to chytlo a chci to hrát znovu :)

btw je nějaký důvod pro to členění počtu kol podle počtu hráčů? Mě ty 4 kola pro 2 hráče přijdou strašně málo :)

26.3.2011 22:40:21

Vybíráme z Bazaru

Tainted grail CZ + všechna CZ rozšíření + mince
Tainted grail CZ + všechna CZ rozšíření + mince
Akt. cena: 4000 Kč
Končí za: 3 dny

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas