Hodnocení her - jen pro matematiky

Pro dobré matematiky - máte doma hodně her a nevíte, kterou si zahrát? Tak zkuste hodnocení her. Dělá se to tak, že všichni hráči z domácnosti dají nejprve každé hře hodnocení od 1 do 10, potom řeknou, která s her, které mají stejně bodů, je lepší. Všechny hry dostanou body, podle toho, na jakém místě se u hráče umístily. U mě je tabulka bodů takto:

1. místo 100b 2. místo 80b 3. místo 70b 4. místo 60b
5. místo 55b 6. místo 50b 7. místo 46b 8. místo 42b
9. místo 39b 10. místo 36b 11. místo 33b 12. místo 30b
13. místo 27b 14. místo 25b 15. místo 23b 16. místo 21b
17. místo 19b 18. místo 17b 19. místo 15b 20. místo 13b
21. místo 11b 22. místo 9b ................. 30. místo 1b
Po hodnocení od všech hráčů se body sečtou a udělá se statistika, kdo měl nejvíce bodů - 1. místo atd... Hra na prvním místě pak dostane čísla od 1 do tolika, kolik měla bodů. 2. nejlepší hra potom získá čísla od toho, kolik měla bodů první hra + 1 a bude mít tolik čísel, kolik měla bodů. Tak udělejte body pro všechny hry až po poslední, po které se doporučuje si ještě si vše ještě zkontrolovat. Př.

U mě skončil na prvním místě Genial, 207b, čísla 1-207
2. Šachy 199b, čísla 208-406, 3. AZ-Kvíz 195b čísla 407-601
.
.
.
.
.
poslední 30. Džungle 15 bodů čísla 2557-2571

Po bodování se už můžete pustit do práce. Najděte si na internetu Generátor náhodných čísel a dejte tam čísla 1 - kolik vám vyjde bodů ve všech hrách dohromady. To číslo si pak najděte v seznamu a určíte hru, která se bude zítra hrát.

Případné dotazy vám rád zodpovím.
7.8.2011 21:09:06

to blbedz
Zajímavé, ale má to poměrně dost problémů:
1) Velmi složité a nejednoznačné definování preferencí her jednotlivých hráčů. V mé sbírce pohybující se kolem 100 kusů by vyšlo velké množství her na stejné úrovní v 1-10 bodování a určovat na stejných úrovních, preferenci jednotlivých her by bylo těžké. Dovolil bych si Tvůj přístup trochu vylepšit použitím Fullerovy nebo Saatyho metody pro ohodnocování kritérií.
2) Ne vždy jde říct, která hra je lepší, protože závisí na různých podmínkách. Někdy bych si raději zahrál nějakou brutální strategii a onehdy zase nějakou oddechovku. Mnohem lépe by se na to hodilo multikriteriální hodnocení, kde by se určila nějaká základní kritéria, hry by se do těchto kritérií ohodnotily (klidně i specificky pro každého hráče zvlášť podle jeho preferencí) a potom by se kritéria vážila podle aktuální situace.
3) Tvá metoda počítá se stále stejnou skupinou hráčů, ale většina z nás nemá fixní skupinu, která se vždy schází v plném počtu. Hodnocení by se muselo tedy dynamicky určovat podle aktuálně přítomných hráčů. Není to problém, ale je to trochu pracné na papíře. V tom případě by samozřejmě pomohl nějaký počítačový program, který by to sám dokázal počítat.
4) Tvá metoda vůbec nezohledňuje počet přítomných hráčů a počet hráčů potřebných pro hraní určité hry. Např. šachy Ti sice vyšly na druhém místě, ale očividně jsi použil pro výpočet hodnocení větší počet hráčů, takže i kdyby je Tvá metoda vybrala, tak byste je asi nehráli, aby třeba třetí hráč jen nekoukal. Navíc jsou některé hry lepší v určitém počtu hráčů a v určitém počtu horší. To by taky šikovně vyřešilo multikriteriální hodnocení.
5) Určování hry podle globálního hodnocení je sice pěkné, ale nepoužitelné. Když někdo nenávidí nějakou hru a ostatní ji milují, tak bys ji vybral s hodně velkou pravděpodobností. Přitom by ji ale dotyčný nenávidějící určitě nechtěl hrát (a kdyby jo, tak by to stejně nebyla zábava, protože by ho to nebavilo). Musel bys i nějak zohlednit lokální hodnocení hry, jestli se hodí, nebo ne.
6) Bodové hodnocení podle místa máš určené pro právě 30 her. To nevypadá moc univerzálně, raději příště zvol univerzální zápis pomocí vzorce, když už to má být matematické.
7) Bodové hodnocení her nepříliš odpovídá skutečnosti. Já mám třeba na prvním místě Arkham, ale v těsném závěsu mám třeba Mansions, takže bych určitě nezvolil 20 bodový rozdíl. Rozumím ale, že se pro hráče mnohem hůře určuje hodnocení na 100 bodové škále, než na 10-ti bodové. Pomoct by možná mohla Saatyho metoda, kde by se v rámci společné úrovně na 10-ti bodové stupnici ohodnocoval i vzájemný poměr mezi jednotlivými hrami. Výsledkům Saatyho metody by se pak mohly přizpůsobit rozdíly mezi jednotlivými obodováními. Ale stejně by mě celkem zajímalo, jak jsi přišel na použití exponenciálního-like rozdělení při přidělování bodů.

Určitě by mě ještě něco napadlo, kdybych o tom přemýšlel, ale teď už musím jít zase dopisovat přednášky. Každopádně, jak to tak po sobě čtu, tak bych na to mohl někdy sepsat nějaký paper :-)
Btw, kámoš na to vybírání zkoušel svého času udělat neuronovou síť, která by byla mňamózní na to multikriteriální hodnocení. Popravdě ani nevím, jak to dopadlo, měl to jen jako projekt do školy, tak to asi nebylo moc použitelné :-)

7.8.2011 22:34:47

blbedz
Tohle ale máte místo samotný hry ne? Nicméně nejsem patrně dobrý matematik :)

7.8.2011 22:36:21

... a nejhorší jsou trpaslíci ...
A co takhle poslepu vytáhnout z police první krabici na kterou šáhnu :D?
Vidím to tak, že jste i s Kadaverem oběťmi svého vzdělání.

7.8.2011 23:13:39

Heh:-)
tak tohle uz mi prijde, ze si nekdo chce komplikovat situaci za kazdou cenu:-)

7.8.2011 23:14:20

to kren & Ringo
Já bych do toho počítání taky nešel, já se raději lidí osobně zeptám, co by si dneska rádi zahráli a nenechávám to suché matematice. Vím totiž, že by to musel být sakra složitý model, aby bral v potaz všechno, co se v potaz dá brát. To si raději sednu přímo s tím člověkem, pokecáme a společně dojdeme k tomu, že stejně zase zahrajem ten Arkham jako minule :-)

7.8.2011 23:23:10

Kadaver
ja se priznam, ze matematiku nemam rad a nemam na ni obzvlaste rad, respektive na jedincich, kteri si v ni extremne libuji, ze maji dojem, ze lze vse spocitat cislem, vcetne takove veci, jako je emoce. Vyber hry povazuji ciste za emotivni zalezitost, kterou matmatika proste nidky spocitat nemuze:-) Muze kalkulovat s jakymikoliv cisly pravdepodobnosti, ale ja mohu mit zrovna den, kdy to 1 nepravdepodobne %, ze budu chtit hrat tohle a tohle bude prave tim procentem, ktere ve me rozhodne, ze se mi to hrat chce. V rozporu s matematikou, logikou, ale kdyz se mi to hrat chtit bude, tak to tak proste bude a hotovo:-)

7.8.2011 23:42:38

Ringo
Jestliže sám určíš procentuální šanci (i 1 %), že si hru zahraješ, tak to potom pro matematika není žádné překvapení, když si ji opravdu zahraješ. I když matiku taky nemusim, tak dávno vím, že něco jako emoce je náhodná proměnná a není problém takovouhle informaci zpracovat a brát ji v úvahu. Mimochodem Pythagoras přiřazoval docela obstojně numerickou hodnotu všemu (třeba manželství, lásce atd.) a pak si vesele počítal. Troufnu si říct, že spočítat a dokázat se dá teoreticky cokoliv. Takovým příkladem je třeba Kurt Goedel a jeho důkaz existence Boha.

http://www.philosophia.cz/zobrazit.php?sekce=101&id=17&tema=5

8.8.2011 00:01:04

Havelock
jenze je-li nyni 00:19 a ma emoce mi rekne, ze bych si ted zahral Agricolu, byt matematicky je to z 99% nepravdepodobne, tak nepredpokladam, ze ta matematika to 1% pripise prave tomuto casu v tento den. Spocitat to muzes, ale rekl bych, ze se netrefis do reality:-)

A nebo jinak - dle meho hodnoceni by matematicky vyslo, ze si na 100% tu Agricolu nikdy nezahraji. Pres to se muze stat, ze me k tomu nekdo nekdy donuti:-)

Precetl jsem si ten vypocet Goedela a nebudu zastirat, ze absolutne nevim ktera bije a co si to tam navymyslel:-)

8.8.2011 00:19:15 | Upraveno autorem (porovnej)

Ringo
Ty můžeš říct, že dost pravděpodobně, možná i třeba těch 100%, nebudeš hrát Agricolu z vlastní iniciativy. Ale bereš-li v potaz, že tě možná někdo někdy donutí Agricolu hrát, tak zároveň sám snižuješ pravděpodobnost, že ji nikdy hrát nebudeš. Na tohle není potřeba znalost matematiky, ale základní logika. Bez urážky.

8.8.2011 00:51:28

Havelock
ja jen rikam, ze to nespocitas. To je cele. Tady uz to rozvadis do coby kdyby a to je presne taky to, co do vzorce muzers zkusit dat, ale tezko se trefis. Ja rika mze na 100% hrat Agricolu nebudu, tyto das do zadaneho vzorce a ejhle, za 10 let me nektere zmych deti treba tu hru hrat donuti. Jestli je to ma iniciativa nebo ne, nic na tom nemeni to, ze ji hrat nechci. Proto mi jakykoliv pokus o matematicke spocitani, co budu hrat pristi vikend, prijde proste mimo realitu.

8.8.2011 01:02:27

Co mám jako říct, no...
http://www.youtube.com/watch?v=FPBhFdlGupU

8.8.2011 01:15:52

Havelock
resime kravoviny

8.8.2011 01:22:44

Ringo
+1

8.8.2011 01:37:56

A víte, co je na tom nesmyslu nejvtipnější???
Že ten, kdo celou tu nesmyslnost rozpoutal, tedy "blbedz", se téhle infantilní diskuze vůbec nezúčastnil....

11.8.2011 21:22:14

to Acer1986
Infantilní diskuze? Propásl jsem něco? Já si náhodou myslím, že je to dost zajímavé téma, na kterém by se dalo výzkumem přijít na zajímavé věci.

12.8.2011 10:39:29

Kadaver + Acer1968
Kadaver: matematicky kvantifikovat volbu hry - takhle to nefunguje, lidé nejsou stroje, ale emocemi nabité uzlíčky. Žádný vzoreček ani zaručený postup neexistuje - je to o interakci, přesvědčování a náladě.

Acer1968: Pokud je diskuze vyloženě infantilní, tak se ji ani nezúčastňuji. Pokud nemáš argument, nač silácká prohlášení že všichni ostatní jsou blázni jenom já jsem letadlo :-)

12.8.2011 11:58:36

Tarnow
Kámo, tys nikdy asi nic nehrál s Kadaverem, ten má takové přesvědčovací metody a hru ti nafoukne do takové bubliny, že máš pocit, že pokud tu hru nezahraješ přijdeš o největší hráčský zážitek na světě. Mě takhle ukacal na Cosmic Encounter...DVAKRÁT!!!

12.8.2011 12:38:54

to tarnow
A právě proto si matematika pomáhá teorií pravděpodobnosti, aby dokázala alespoň pravděpodobnostně popsat náladu a přesvědčování (když to zatím neumí přesně). Ale máte společně s Lumiriusem pravdu, ta procenta by se měla měnit u všech hráčů na základě toho, kdo je zrovna ve skupince (viz můj nadlidský výkon při přesvědčování Lumiriuse na Cosmic :-) ).

12.8.2011 12:46:10

Kadaver
Pravděpodobnost je super pokud se jedná o mechanismi nikoliv pokud se jedná o lidi. Přemýšlení o tomto je možno nechat jiným (John Nash) neboť již Teorie her existuje a ta ukazuje, že lidé volí suboptimální volby, ale to je na dýl :-) Lidi nelze kvantifikovat na základě preferenci, protože jsou variabilní :-)

12.8.2011 13:11:57

:)
Tohle téma mě hodně pobavilo. Připomnělo mi to povídku spisovatele Krause o tom, jak inženýr, lékař a další pomáhali kácet strom a muž se sekerou odmítal, aby mu inženýr spočítal hmotnost stromu a kam strom spadne. Dále jsem si vybavil jednu situaci v zaměstnání, kdy jedna osoba předložila vzorec na několik A4 jak rozdělit finanční prostředky, přičemž k připomínce, že si úplně vystačíme s výslednými částkami dotyčný do vzorce začal dosazovat a nebyl schopen výslednou sumu spočítat. Nakonec jeden novinový článek o zbytkologii - o tom jak lze z rozložení odpadků na jídelním tácu poznat národnost konzumenta.

Ad Kadaver Souhlasím je to opravdu zajímavé téma.

Každý týden řešíme co hrát a nakonec se vždy úplně obyčejně dohodneme. Pokud bychom to měli počítat bylo by to dost smutné.

15.8.2011 19:06:24

Vybíráme z Bazaru

Frostpunk - insert
Frostpunk - insert
Akt. cena: 700 Kč
Končí za: 2 dny

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas