Recenze bez názvu

Autor: Prior | 14.12.2009 | 6

Graenaland. Hra po které vždy sáhnu, když po DrD nebo nějaké deskovce panuje pochmurná nálada. Tato, podle mého názoru dokonalá hra od Vlaady Chvátila si mě získala svojí pointou, jednoduchostí, svižností, zapojením komunikace i taktizování a hlavně svým proměnlivým průběhem. Taktika hráčů sice zůstává podobná, ale na hru má vliv celá řada faktorů, které zásadně mění celý její průběh.

Nejprve bych se vrhl na krabice a herní komponenty. Krabice by sice mohla být o něco menší, ale i v této velikosti není zbytečně předimenzovaná a poměrně snadno převozná. Krabice obsahuje anglická i česká pravidla, celou řadu poměrně zdařile zpracovaných karet, sestavitelný kartonový herní plán a pytlík s dřevěnými a kartonovými komponenty. Pravidla jsou velice snadno pochopitelná a samotná příprava hry zabere i nezkušenému něco okolo 2-5 minut. Kartonové pomocné karty mě trochu zklamali po hranách ohryzanou stranou pro českou stranu, což zlepšují ostatní karty surovin rozdělené na hory, lesy, pláně a zásoby dovezené lodí, které jsou velmy pěkně a hlavně přehledně zpracované. Herní plán nelze jinak než chválit. Vlastně jde o 9 kartonových dílů, které se dají poskládat podle vašich představ a počtu, a ať už ostrov sestavujete jakkoliv, vždy se dá na herní plán shlížet s uznáním. Nakonec tu zbývá onen pytlíček s herními komponenty, jehož součástí jsou kartonové karty symbolizující hospodářskou úroveň krajiny, dřevěné domečky v 5 pestrých barvách a barevné kartonové čtverečky se symboly jednotlivých hrdinů.

Graenaland je určen pro 3-5 hráčů. Osobně si myslím, že se hra dá hrát stejně dobře ve 3 jako v 5. Při menším počtu hráčů hra probíhá na menším herním plánu, takže se hustota osídlení prakticky nezmění a faktor hlasování zůstává stejný. Naopak při vetším počtu hráčů dojde k prodloužení herní doby a k většímu rozdělení vlivu na jednotlivá území, což zlepší prvek dělby surovin.

Průběh hry. Hned na začátku se projeví faktor náhody ve hře, a to losováním karty s úkoly pro hráče na nichž se hráč dozví jestli se má zaměřit na osidlování jednoho území, kolonizaci celého ostrova, stavbu významných budov nebo budováním armády. Tyto cíle jsou rozděleny na lehké, normální a obtížné, přičemž je každá karta s úkoly jiná. Dalším bodem je rozestavění herního plánu, které je čistě na dohodě mezi hráči, a poté určení prvního hlavního hráče, před kterého se postaví kartonová figurka lodi symbolizující příjezd zásob. Dalším krokem je umístění dvou prvních osad a armády, Počínaje hlavním hráčem hráči střídavě rozmístí svá sídla. Poté může proběhnout první kolo hry. Kolo začíná příjezdem 4 surovin, ze kterých si hlavní hráč 2 vybere a samotnou produkcí surovin podle typů osídlených krajin. Dalším krokem je skrytý pohyb hrdinů, poté se pohyb zveřejní a nakonec uskuteční. Nyní je na řadě rozdělování surovin. Hráči, kromě hlavního mají právo podat jeden návrh na dělbu. Rozdělování surovin na jednom území se smí účastnit pouze ti, kdož ho ovlivňují hrdinou nebo na něm mají stavbu. Po úspěšném/neúspěšném dělení dojde k tahu hlavního hráče. Hlavní hráč začne svůj tah výběrem dovezených zásob, pokračuje stavbou jednotlivých budov a zakončí předáním lodi dalšímu hráči ve směru hodinových ručiček. Další kola probíhají stejně jako kolo první, až do chvíle, kdy dojde ke splnění vítězných podmínek, a to získáním dostatečného počtu vítězných bodů jedním z hráčů. Poté se odehraje závěrečné kolo, ve kterém jsou všichni hráči oprávněni stavět, ale nikomu nedorazí zásoby lodí. Vítězi ten hráč, který získal podle své karty úkolů nejvíce bodů.

Produkci surovin ovlivňují tři faktory. Jedním je typ osídlené krajiny, druhým jsou postavená zlepšení a posledním nepatrný faktor náhody. Speciální budovy, které hráč může postavit jsou pevnost, která umožňuje levnější produkci vojáků, síň, díky ní přibude hrdina zvaný bard a nakonec kostel produkující kněze.

Samotný výsledek hlasování o rozdělení surovin je pro hráče velice důležitý, protože se na něm určuje, jak budou rozděleny vyprodukované suroviny. Vážnost vašeho hlasu ovlivňuje hustota vaší infrastruktury, síla armády a schopnosti hrdinů na daném území. Samozřejmě, že dalším faktorem je budoucí plánovaní a snaha o utužení dobrých vztahů s ostatními hráči.

Pro dobrou cenu, zpracování, hratelnost a jednoduchost můžu hru Graenaland jedině chválit.