Doba Kamenná - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 10 let
Herní doba: 60 min
Herní svět: Dávnověk
Herní kategorie: desková hra, budovatelská, ekonomická
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
MindOK - logo
Autoři: Michael Tummelhofer
Rok vydání: 2008
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

obecně ke hře

jsem si ji pořídil a zatím zahrál ve 2 hráčich což chápu není ideální počet ale stejně mi to přišlo trochu zvláštní protože jsme oba končili s 10 panáčkama a 10 obílí k tomu jsme prakticky vybrali všechny suroviny a bodovací tabulku jsem oběhla snad 3x dokola. To je to ve dvou opravdu tak nevyvážený nebo jsme hráli něco špatně?
4.3.2009 12:21:29

2 SYDO
kdyz nebudu vedet do ceho prachy vrazit, mrknu se dycky na tvuj seznam her:-DDD

11.3.2009 11:21:19

Niky

Zkusenost
Hru jsme si pujcili, parkrat ve dvou zahrali a uprimne - nezaujala. Na konci hry jsme meli kazdy spoustu surovin, ktere v podstate nebylo moc mozne utracet, s zadnym nedostatkem jidla pro nakrmeni rodiny jsem se nesetkal, obecne jsme to povinne odehrali a nic. Zadny stres, zadne napeti. Asi jsem rozmlsany z agricoly :(

Prislo mi divne:
- kdyz pochybi jidlo, rodinu nakrmite cimkoliv, cimz absolutne odpada strach o jidlo.
- pri nakupu karet je jedno, zdali date 1-4 dreva nebo 1-4 zlata, proste zlato a ostatni vzacnejsi suroviny jsou devalvovany na uroven dreva. Totez na konci hry, kdy za kazdou surovinu na vasem planu, bez ohledu na druh, mate jeden bod. Clovek by rekl, ze zlato bude hodnotnejsi, ale neni.

Je mozne, ze ve ctyrech je to lepsi, ale ve dvou byla zabava tak na urovni 20% toho, co zazivame v Agricole.

7.12.2009 19:39:21

to Niky
Doba Kamenná je přijatelná minimálně alespoň ve třech. Ale i tak je to spíše taková rodinná hra pro přiležitostné hráče, kteří vlastní tak jednu deskovou hru a stačí jim to, že si ji párkrát do roka zahrají. Pro takový účel není špatná. S Agricolou bych ji nesrovnával - to je jiná kategorie.

7.12.2009 20:11:22

agricola je síce jiná
a pro mně i lepší, ale DK taký dobrá, asi záleží na hráčích, rozhodně bych nesouhlasil s pocitem "pohody" u téhle hry, ale taky záleží na počte a zkušenosti hráčů.

7.12.2009 20:15:29

Niki
naprostý souhlas
hráli jsme s bráchou a přítelem a absolutně jsem u této hry neměla snahu uvažovat - jako první je šlo dělat miminko, jako druhý obilí nebo nástroj a jako třetí to co na nej zbylo a stále dokola...
pro mě nuda - zlatá agricola

8.12.2009 07:32:35

srovnání
No nevím, ještě jsem se k hraní této hry nedostal, ale stejně si troufám souhlasit s Křenem, že je to jiná kategorie než Agricola a tudíž nesrovnatelné. Myslím si, že kdyby jste to srovnávali s Kubou nebo Pilíři země, tak by to mělo větší vypovídající hodnotu.
Jak to tady tak čtu, tak se na okamžik rozbalení Doby kamenné, kterou koupenou již mám, ani moc netěším. Ale zase na druhou stranu, hru jsem kupoval na hraní se svými dětmi, tedy do 10 let, tak snad se jim líbit bude.

8.12.2009 07:54:04

Deth
s dětma to bude myslím ok, řešila jsem hru dospělejších jedinců 24-27 roků :-D

8.12.2009 08:25:32

ad Nuda
No pokud to hraje plný počet hráčů, tak bych řekl, že nuda to není. Já mám spíš výhrady k nevyváženosti zisku bodů během hry a posléze na konci hry za karty. Člověk se totiž během hry musí jen trošku snažit aby mu ostatní na bodovací stupnici příliš neujeli, ale hlavně je třeba se soustředit na sběr těch správných karet. Co je mi platné, že během hry nasmolím horko těžko nějaké bodíky, když se nevěnuju kartám a druhý mne pak na konci hry při přepočítání zisku z karet předběhne skoro o celé kolo. Takže když už někdo hru dobře ovládá, tak se vše smrskává na uchmatnutí těch správných karet, abych to pak na konci všem natřel.

8.12.2009 10:45:47

moje zkušenosti s DK
tohle všechno jsem si myslel taky dokud jsem hru nehrál na čtyřpoháru, šlo vidět že lidi to hrají s nechutí, ale co se dělo u stolů to bylo na mě docela silné kafe. Jak jde všemi hráči odsuzovaná hra jako neturnajová, hrát turnajově. Dokud se neházelo kostkami (ktere mohou zkazit každý plán), tak každý taktizoval a přepočítával. Od té doby jsem hru nevytáhl, přitom hra se mi strašně líbí v jakémkoliv počtu hráčů.
Niki: trošku nechápu jak jste mohli mít hodně surovin, to vám musely padat skvěle kostky :-) Hráli jste ve dvou na to, že pokud už je na jednom nalezišti jeden hráč tak druhý tam už nesmí? Konečné hodnocení surovin je něco podobného, jak když ti v Sankt Petersburgu na konci zbyde 50 rublů, zcela kontraproduktivní. Ty suroviny jsi během hry měl upotřebit jiným způsobem, který ti přinese více bodů.
Devalvace zlata na hodnotu dřeva? Nechápu. Zlato je přece hůře těžitelné, spotřebuješ na jedno zlato více dělníků a tím jich více musíš uživit, abys měl dostatek lidí na vykonání všech akcí, které za kolo chceš stihnout udělat. V DK mi připadl stresující pořád se starat o jídlo pro svůj kmen.
Křene: máš pravdu s těma kartama, ale ostatní hráči taky musí ty levné karty brát. Jde poznat rukopis stejného autora jako v již zmiňovaném Sankt Petersburg, kdy na konci dostaneš šílený "boost" v bodech díky šlechticům, ale to musí hráči vědět a pokud se zaměří na stejnou věc to teprve začíná ta správna řež.

8.12.2009 12:14:03

doba kamenná
Tak mi přijde, že tu hru berete moc vážně. Mě se na téhle hře líbilo, že můžu vykonávat akce v libovolném pořadí. Jenom je škoda, že se u toho v podstatě nemusí myslet. Co se týká bodů, tak mi přišlo nevýhodné stavět budovy, protože zisk v průběhu hry byl zanedbatelný v porovnání se závěrečným bodováním. Náhoda v podobě kostek při těžbě surovin mi problém nedělala.

8.12.2009 12:36:07

ad Parxel a Lumirius
Šak to je jediné co mi na Době kamenné vadí, nepoměr mezi ziskem v průběhu hry a při závěrečném bodování. Člověk (zvlášť neznalý) se snaží se posouvat na stupnici během hry, těší se jak to dobře vymyslel, že je vepředu a pak během minuty při počítání ho předběhnou ostatní, kteří byli celou hru za ním. Jasně je to princip a mechanismus hry, ale k dobrému hernímu pocitu ze hry to rozhodně nepřispívá a mnoho lidí je z toho otrávených - něco buduje, má z toho radost a nakonec je mu to naprd.

8.12.2009 12:42:43

kren
V podstate souhlasim. My kdyz jsme to hrali poprve s pritelkyni tak to presne takhle dopadlo. Ona mela vic bodu a ja ji pak v zaverecnem bodovani predbehl o dve kola na bodovaci stupnici. Já hrál dobou kamenou asi 3x a víckrát ji hrát nebudu. Ne kvůli výše zmíněným námitkám, ale proto že mě přišla zbytečně dlouhá a navíc mi připadá, že se ta hra rychle ohraje.

8.12.2009 13:41:35

a to máš odkaď?
"Jenom je škoda, že se u toho v podstatě nemusí myslet."
to samé mi totiž řekla jedna slečna o agricole. taky jsem ji nechtěl uvěřit :D

8.12.2009 18:06:04

Voloda
To je v souvislosti s pořadím vykonávaných akcí. Za tím si stojím a u toho doopravdy přemýšlet nemusím. Nenmyslím to obecně o celé hře.

8.12.2009 22:39:38

tak i to,
co udělám a ještě před tím, kam pudu si musím taky promyslet... jasně, že je to rodinná hra, ale myslím si, že i pro náročnější hráče je jako jedna z mála povedená a docela variabilní. já si stojím za tím, že je to hlavně o hráčích /a počtu/

9.12.2009 07:41:59

Voloda
O tom přece není řeč. Myslím to, že když už si vybereš akce tak je můžeš vykonávat v libovolném pořadí a tam podle mne skutečně není co řešit.

9.12.2009 08:19:34

Doba Kamenná
Sleduji tuto diskuzi již od začátku a čekal jsem na nějaký opravdu kladný názor na DK a musím s ním tedy přijít já. Hrál jsem jí prvně v létě na Osadnících UHry a s přítelkyní jsme si jí zamilovali. Po dovolené jsme jí zakoupily a dodnes jí s nenáročnými přáteli, nebo rodiči přítelkyně hrajeme. Jasně, není to Battle Lore, Argicola, nebo SW, ale já jakožto hráč, nemusím stále hrát brainstormingové hry a DK jsem rád, že vlastním. Bodový zisk na konci hry větší než v jejím průběhu mi zas tak nevadí, jelikož to nikomu neznechucuje hru, že je děsně pozadu a na konci hry jsme kolikrát byli i v rozmezí 1-2 bodů.
Prostě já jsem spokojený a filtrovat přes Aukro rozhodně nebudu. :-)

9.12.2009 09:00:42

zas tak hrozne to neni :)
Me neprijde DK tak spatna hra. Ani ve 2. Karty jsou pro vitezstvi klicove to kazdopadne, ale jejich bonusy jsou navazane i na veci co ve hre delam. Napr. u budov je nejvice nasobicu a takovych 7-8 budov krat 4 uz je vyrazny boost. Stejne tak sekyry, lidi... Nebo i budovy za 7 surovin (4+3lib) jsou silne (pres 40b ani nemrknu).

Casta chyba zacatecniku je, ze karty nekupuji (i kdyz je na to upozornuji ja i pravidla) a pak prohraji (i o 100+). To je normalni (stejne jako kdyz novy hrac zaspi v agricole noveho potomka). Se zkusenejsimi hraci je hra uz daleko napinavejsi. Stale se sice jedna o mene komplexni hru, ale ve skvelem zpracovani a pro me velmi zabavnou. Ja bych ji porovnal s Osadniky.

Niky hral podle me hru nejak spatne. Je nerealne, aby nekdo mel tolik zlata ze v pohode za 4 koupi kartu a zbytkem jeste nakrmi kmen :) Ze by pocital tezbu vsude stejne?

9.12.2009 09:19:16

ad VasekVydra a Cholerus
Já jsem neříkal, že je to špatná hra jen bych polemizoval o vhodnosti hry ve 2 - tam je to podle mne fakt o ničem. Já hlavně kritizuju ne to, že se hodně bodů počítá na konci hry, ale to, že zisk bodů během hry je svým způsobem ne až tak významný a tudíž devalvovaný. Kdyby se vše počítalo až na konci hry, tak mi to nevadí.

9.12.2009 10:47:32

Niky

Mecenáš trolíků

Razeni
No, jina kategorie... Ja myslim, ze zadny hrac to tak neřadí. Bud ho hra bavi nebo ne :-) Na tom jedine zalezi :)

9.12.2009 13:42:08

Niky

Mecenáš trolíků

Lumirius
Ty jsi tu devalvaci nepochopil. Narazel jsem na to, ze na konci hry mas za kazdou surovinu na planu jeden bod, bez ohledu na druh. To je devalvace jak svina - zlato, ktere je narocnejsi ziskat, ti da jeden bod, stejne jako drevo. A totez u karet, za ktere musis platit 1-4 surovinami. Takze klidne mohu zaplatit 4 drevy :-) Proc bych tam mel davat zlato/kamen/jil?

(jinak ano, hrali jsme to podle pravidel pro dva hrace).

9.12.2009 13:45:54

Niky

Mecenáš trolíků

VasekVydra
Hru jsem imho hral dobre. Kdyz jsem potreboval zlato, dal jsem 3-5 lidi na zlato (samozrejme, pokud to nekdo neobsadil), pouzil nastroje a bylo to. (obvykle mi padaly same 5 a 6). A nakrmenim zadny problem - ukazatel obili proste zustaval vzdy na sve pozici a posouval se jenom nahoru (vzdy, kdyz jsem dal cloveka na Pole). Takze kdyz jsem se v obili dostal na uroven 7, potreboval jsem vzdy jen 3 jidla (pro deset lidi), proste zadny stres. A vedel jsem, ze kdyz jidlo dojde, tak dam misto nej drevo, proste jidlo vubec nebylo potreba resit.

9.12.2009 13:49:36

to Niky_devalvace ceny surovin
Ano mas pravdu, ale kdyby nedochazelo na konci hry k devalvaci ceny surovin, pak by nemelo smysl stavet budovy a karty a tudiz by cesta k vitezstvi zalezela pouze na tom jak ti padaji kostky. Kouzlo je tedy v tom, jak behem hry dokazes premenit suroviny na body diky budovam a kartam. V pripade, ze ti na konci zustala spousta surovin s nizkou hodnotou, pak jsi to hral strategicky spatne.

9.12.2009 13:58:56

devalvace surovin
Pochopil jsem co jsi tím chtěl říct, ale v DK ti na konci nemají zbýt skoro žádné suroviny maximálně dřevo (protože v posledním kole za to nabereš dost bodů) + nějaké drobné přebytky, pokud máš tolik surovin tak je třeba je prostavět a tím přeměnit na více vítězných bodů, nebo už prostě hold nakoupit ty drahší karty, pokud je definitivně poslední kolo.
Křene: mi se osobně DK nejvíc líbí asi ve 2 hráčích. Navíc pokud hra trvá tak 10-11 kol, tak je malá pravděpodobnost nabrat obří bonusy za karty nebo spíš měl bys je mít ty a ne protihráč :-) U nás se dost hraje na stavění budovy v každém kole, čímž se hra dosti urychluje.

9.12.2009 14:05:37

Lumir
Ona se DK nakonec ukazala byt docela turnajova hra, ac se to zda s podivem, tak jak na kvalde, tak na finale (oboji jsem vyhral o vagon) to vzdy minimalne dva lidi u stolu hrali blbe. Na finale jsem mel stesti, ze silny hrac sedel za mnou a tim padem ve trech pripadech ze ctyr hral po me, coz ho dost limitovalo, protoze me tam naopak zustala casto nejaka lahudka docela nepochopitelne:) Ono to jde hrat dobre a blbe, ne ze ne:)

9.12.2009 14:23:58

Vybíráme z Bazaru

Master of orion
Master of orion
Akt. cena: 600 Kč
Končí za: 11 dnů

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas