Mars vs. Scythe

Nerad bych tu rozněcoval nějaké vášně, ale co si tu udělat malou anketu? Jsou tu dvě nařachaný hry, Mars Teraformace a Scythe. Protože řada z nás ještě tyto hry nehrála, nezdá se mi fér ptát se, která z nich je lepší.
Anketní otázka tedy zní: Kdyby sis musel vybrat jen jednu z nich, která by to byla?
17.5.2017 18:29:48

ad konflikt x nekonflikt
Albion nejsou Galové ale Britové (ale to jen na okraj) ;).
Trošku mi tady ta diskuze připomíná diskuzi u Studené války jak je Sovětský svaz silnější a jak musí vždycky vyhrát. Připomínky o tom, jak si někdo na druhé straně mapy stranou ostatních buduje ekonomiku protože těsně nesousedí s jinou frakcí je jalová. Vlastnosti frakcí po uvolnění mechů jsou takové, že se mohou rázem ocitnout na opačném konci mapy a nemusí to být jen kvůli boji. To, že to někdo nevyužívá je jeho problém a u zkušených hráčů na to doplatí. Že Němec jede jen na boje je taky ptákovina, protože každý boj snižuje schopnost dalšího boje, takže by si ho pak zbývající frakce totálně rozebraly. Taky nerozumím tomu, proč by Japonci měli být nějak silnější než jiné frakce. Jinak jmenovaná Polania má unikátní schopnost, že ji nejde dolů popularita, když vyhání dělníky. Toho lze perfektně využít a cestovat po mapě a zabírat cizí suroviny a vracet dělníky na základny. Takových věcí je víc a myslím si, že stěžovat si na to, že tam vůbec není konflikt je tím, že se nevyužívá všechno, co ta hra dává.

Jinak je ta hra samozřejmě méně konfliktní, než Eclipse, ale vždyť to odpovídá i tématu hry. Je to přece o zdecimovaných národech poválečné Evropy, které se ekonomicky vzpamatovávají a zároveň se nechtějí vzdát nějakých území. Snaží se získat z továrny nové technologie a zároveň používají válečné stroje k ekonomickým účelům - sklizni, dopravě a když je potřeba tak i k boji, který ale není jejich prioritním cílem, ale spíše působí jejich síla k zastrašení. Scythe je hra, ze které to téma přímo přetéká.

Jinak malby Jakuba Rozalskeho vznikali dřív než tahle hra a Jamey Stegmaier Rozalskeho oslovil, aby na to téma udělali hru. V jednom interview právě Rozalski vysvětluje jak vznikla jeho tvorba. Vyrůstal na polském venkově, takže hlavními motivy těch maleb je polský venkov, a historicky období po říjnové revoluci v Rusku a po 1. světové válce, kdy sověti v roce 1919 napadli Polsko a probíhala Sovětsko - Polská válka, kde Polsko bylo hrází proti šíření Bolševismu do Evropy. Také první plány té hry byly pouze vzájemný konflikt dvou frakcí - Polanské republiky a Rusvětského svazu. Zároveň byl Rozalski od malička fascinován kráčejícími mechy imperia z Hvězdných válek a tak všechny tyhle pocity se promítly do jeho tvorby alternativní historie a jeho díla 1920's.

poznámka: Už jsem to tady někde psal, ale jsem hrozně zvědavý, co udělá s hrou a tématem zapojení vzducholodí z druhého rozšíření do ekonomiky a bojů.

19.5.2017 13:43:08 | Upraveno autorem (porovnej)

japonci
Paveloman to co pises plati v pripade, ak ostatni zabudnu na tunely a ich vyuzitie. Vdaka nim je vsak uplne jedno, kto je kde na mape, pretoze su vsetci "pri sebe"

19.5.2017 14:04:13

Rukavička
Od té doby co jsem ti poprvé odpověděl, tak o tom stále přemejšlím.
Pokud bych se měl rozhodnout pod pohrůžkou smrti a vybrat si pouze jednu hru, volím Scythe :-)

19.5.2017 14:38:49

Great western trail
Všechny nás těší, že se vydává spousta krásných her v češtině, mezi které určitě patří i Great western trail. Mám pocit, že je toho rok od roku víc, žánrově rozmanitý a to je super. Do této ankety jsem GWT nezařadil, protože duel dvou her mi přijde napínavější, Scythe a MT vychází téměř současně, zatímco GWT už tu chviličku je a hlavně proto, že MT a Scythe je srovnáván v různých diskuzích, tak mě napadlo těmto hrám udělat oficiální klání.
Doplněno: Nakonec stejně rozhodne Trolí palec ;)

19.5.2017 14:50:56 | Upraveno autorem (porovnej)

Konfliktnost/nekonfliktnost
Ja netvrdil, ze se nejde k nekomu dostat, jen ze to ma jednodussi, pokud nema souseda, pac je preci jen tezsi se dostat i pres ty tunely na druhou stranu mapy. Je to o krok vic... Coz se zde rovna jedna akce. Pointa meho prispevku byla, ze pokud jeden hrac nebojuje a dalsi 3 si navzajem ubiraji body za vzajemne utoceni, vyhraje ten pacifista. Nikde jsem nerekl, ze je nejaka strana overpowered. Ja v te hre vidim ciste optimalizovani horni a spodni casti akce. Vicemene vzdy kdyz jsem se soustredil na to, abych zahral v kazdem kole obe dve casti, vyhral jsem a nemusel jsem mit ani nejaka super komba. Jakmile mi to jednou nekdo prerusil, vyhral jiny, ktery mel ve hre klid a hral si krasne vrsky i spodky akci. Jeste bych mel dodat, ze v kazde hre nas bylo minimalne 5.

19.5.2017 16:17:10 | Upraveno autorem (porovnej)

Mars vs. Scythe
Mars Teraformace (3 hlasy): Rukavička, Kew, BMAJTZ.
Scythe (9 hlasů): paladin91, -bacil-, koumes731, LoLo, springb, Fazul, Wuuduu, stOKYi, microjelen.

Současný stav, plichtu jsem nepočítal. Scythe má jednoznačně zatím návrh :)

20.5.2017 07:05:59

Scythe
Ja jsem si koupil Scythe a jsem spokojený. Mars kupovat nebudu.

20.5.2017 08:15:34

Titus
Ja teda nebudu kupovat ani jednu z nich, ale tak otazka neznela :-).

20.5.2017 14:47:58

BMAJTZ
Já na otázku ale odpověděl, Scythe.

20.5.2017 16:14:08

Scythe
Za mňa určite Scythe, mars ma nezaujal.

20.5.2017 17:51:56

Scythe
Protoze je typove uplne jiny nez hry, ktere mame doma. Mars se mi libi, ale dlouhych engine building her uz mame nekolik.

21.5.2017 08:26:21

Scythe
Bohužel mi přijde grafika Marsu naprosto odpudivá.
Pro Scythe sem se rozhodl hlavně kvůli vizuálu a tomu, že Albi oznámilo rozšíření v češtině.
Nicméně pro Mars se taktéž pracuje na rozšíření a dle rozhovoru v JOUOBe castu s Pogem, by chtěli vydat i tyto rozšíření, nicméně je nepotvrdili.

22.5.2017 16:41:52

jako
graficky je Teraformace průměrné euro, tzn. ta grafika je tam víceméně funkční, což asi dost vyzní právě ve srovnání se Scythe. Ale nehodnotil bych ji jako odpudivou, lépe řečeno by mě pak zajímalo, jak by dopadly např. Burgundy, El Grande, nebo starý Brass :D

22.5.2017 18:13:31

ad Kew
Podle mne srovnáváš nesrovnávatelné. Pro mne taky TM není nic moc, ale El Grande se mi třeba graficky líbí hodně. Jde o to, že TM mi nepřipadá jako nějaký future design odpovídající tématu budoucího osidlování Marsu. Prostě nemá to tu správnou atmosféru. Už jsem to tady v nějakém vláknu psal - fotky jsou třeba OK, ale samotné karty mi svým designem připadají jak karty kvarteta, co jsem hrál jako kluk před 40 lety. Když to srovnám třeba s designem Battlestar Galacticy, kde je design taky založen na fotkách, tak je to nebe a dudy. Tam má grafika atmosféru a přitom tam těch grafických prvků není vůbec moc, ale odpovídají atmosféře seriálu a potažmo hry.

22.5.2017 18:50:08

grafika
Mám pocit, že dopyt hráčov po hrách sa zásadne zmenil s príchodom kickstarterov. Nablýskané hry s milión figúrkami mávajú brutal pladge a keď sa to dostane do predaja, tak sa zistí, že hra je polovičná, spoiled a pod.. Dnes je v móde hľadieť viac na grafiku, figúrky a podobné prkotinky, ktoré sú síce veľmi veľké plus, ale v konečnom dôsledku vecne to nemá herne zmysel. Myslím si, že kvalitná hra a zábavné mechanizmy to až tak nepotrebujú. Áno, je to prídavná hodnota aj na hre, ktorá si to až tak nevyžaduje (hlavne eurovky s drevenými komponentami)... Raz na deskožroutovy sa vyjadril sorcerer, že v súčasnosti AT osprostieva (utchvelo mi to v pamäti asi preto, že mám tiež taký pocit) , ja by som to rozšíril nie len na AT, ale na celý herný svet.

Napr. také Burgundy, má grafiku ohavnú, ale stále je to zábavná hra, človek nemá vôbec pocit, že si rozširuje svoje panstvo, proste len ukladá dieliky, ale ľudí to baví. Keď si mám zahrať Zombicide, tak si poviem, že pekné figúrky ale tým to tak končí. Preto by som sa v tomto ohľade zastal TM.. Scythe je zábavná a dobrá hra s peknou grafikou (myslím, že tá je hlavnou esenciou jej úspechu + téma), avšak stále to je prehypovaná záležitosť...

22.5.2017 20:41:44 | Upraveno autorem (porovnej)

stOKYi
opět se shodneme :)

22.5.2017 21:45:05

to kew a stokyi
A není náhodou nejlepší kombinace dobrá hra s dobrou grafikou. Já mám odehráno taky už nějakých her a ten hype Scythe je právě dán touto kombinací. Nebo chcete říct, že Scythe je blbá hra s dobrou grafikou a TM dobrá hra s blbou grafikou?

22.5.2017 22:33:17 | Upraveno autorem (porovnej)

kren
ne, já si jen nemyslím ani o jedné, že by to byla blbá hra. A protože Scythe má mnohem líbivější vizuál a obě vyšly ve stejnou dobu, mám pocit, že to TM dostává až moc sežrat.

22.5.2017 23:29:57

to Kew
No v jednom máš pravdu, že se mnohem líp objektivněji srovnávají hry podle herních mechanismů. Pokud se do toho zamontuje grafika, tak je to vždycky subjektivnější dojem a hlavně do toho mohou hodně kecat i lidi, kteří tu hru vůbec nehráli.

Takže v tomhle vláknu jsou relevantnější příspěvky, které srovnávají herní mechanismy a hru samotnou než příspěvky (včetně mého), které jen říkají, že se jim nelíbí grafika.

23.5.2017 00:49:12

Kew, kren
len tak mimo tému: zhodneme, zhodneme, zase sa zhodneme, ale skúsme sa dohodnúť o náhode s kockou :D

kren: nebuďme invektívny. Ja som nikde nepovedal že scythe je blbá hra, práve naopak, len mi vadí, že sa porovnáva s TM na základe vizuálnu, ako keby hlavného a najdôležitejšieho prvku, ktorý v hrách existuje. Ja tvrdím a stojím si za tým, že na grafike až tak nezáleží, dôležitý je prvok zábavy.

EDIT: aha, som si nevšimol, ale kren nižšie už reagoval a pochopil čo sme sa snažili povedať.. :)

23.5.2017 07:29:05 | Upraveno autorem (porovnej)

Mars
Scythe jsme hrál cca. 5x a Mars 2x (ve třech a čtyřech). Pořídil jsem obě hry, obě jsou dobré a baví mě, ale Mars mi přijde lepší. Když se člověk zamyslí, tak ve Scythe dělám pořád dokola jen 4 možné akce (s továrnou 5). Herně mi to přijde málo. Myslím, že se to časem omrzí a ani super design a atmosféra to nezachrání. Naproti tomu v Marsu je tolik karet a tolik možností, tolik rozhodnutí jakou kartu nechat, jakou a kdy vyložit, na co se zaměřit, zkrátka se mi líbí a baví mě víc. Rovněž manželku se synem chytl Mars jako už dlouho nic. Nepamatuji si, kdy by manželka po první hře přišla s tím, jestli dáme ještě jednu. Syn to samé. Co se týče zde probírané krásy a ošklivosti. Scythe je krásné a atmosferické, o tom žádná, ale Mars moc nezaostává. Mi se grafika a ikonky karet líbí moc a tak jak jsem někde psal, že atmosféru ve hře moc nehledám a ve hře vidím spíš kostičky než třeba kámen, nečtu názvy karet, řeším jen efekt karty, tak tohle je snad první hra, kde opravdu žiju tím, jak zvýším teplotu a tím umožním růst mechu a pak spadne asteroid a zničí někomu rostliny apod. Zkrátka pro mě je tady téma se hrou skloubeno geniálně a grafika je parádní. Rovněž karet je tolik druhů a mají tolik efektů, že bych řekl, že se mi to bude dlouho plést, ale už po jedné hře si připadám, že tu hru znám jako své boty (samozřejmě s nadsázkou), zkrátka dobře vymyšlené a přehledné ikonky. Jediné, co by Marsu sedlo, je 3D hráčská deska jako v Scythe, kde by se ukazatele příjmu ukládaly do chlívečků. Takhle stačí trochu zavadit, nebo když mi na desku spadne kostička kterou platím (člověk má kostičky v ruce skoro pořád a hlavně ty měděné jsou malé) a jsem v pytli, když nevím kolik jsem čeho měl. Takže asi tak u mě v souboji těchto letošních pecek.

23.5.2017 08:02:16

Naprostý souhlas
Hlasoval jsem zde pro Scythe. Nakonec jsem neodolal a koupil i Mars. Dneska jsme to poprvé hráli a musím se vším souhlasit co napsal skyfire. Ta hra má super atmosféru, spoustu možností jak hrát a na co se zaměřit. Grafika karet se mi také líbí. Ačkoliv je Scythe nádherná hra, tak si myslím, že Mars nabídne větší znovuhratelnost. Takže po zahrání Marsu musím napsat, že chci mít obě a nedokázal bych se vůbec rozhodnout, protože obě dvě hry jsou parádní.

26.5.2017 18:39:22

Obě :-)
Ono záleží co od té hry chceš a dál, mám doma obě a mám obě moc rád.

Mechaniky / funkčnost hry: 0/0
Tady obě fungují velmi dobře

Rozpočet: Mars
Mars je levnější krabice je do tisícovky a k tomu koupit desky - je to bohužel nutnost a rozšíření ti neudělá díru do peněženky
Scythe - tady to dělá díru velku, základ za 1700, rozříření, které to chce jsou kolem 800 a prostě časem si koupíš i ty mince a suroviny :-) to už raději počítat nebudu

Vizuál: Scyhte
ta hra prostě krásně vypadá a jak máš kovové mince tak je to radost sama, byť by mohl být plán menší :-) mars není škaredý, ale je to výrazný rozdíl

Herní světy: 0/0
Každý má svůj, Scythe má krásný svět, ke kterému možná časem bude něco více (vzniká PC hra), otázka kam to půjde dál - ale ne hru to nemá vliv a ne pro každého to je ukazatel

Počet hráčů:
pokud jste většinou ve dvou: Mars - ve dvou ho hraju snad nejraději, je to rychlé, svižné a hodně reakční - nonstop něco děláš a jak se blíží konec tak je to to pravé labůžo :-)
Scyte - chce ideálně 4 lidi (když máš jen základ)

__________________________________________________________________________
The Renegade

9.12.2018 22:41:45

Scythe
Mám obě hry:

Scythe je svižný, funkční, přehledný, hezký...

Mars nepřehledný, ošklivý...
Během hry je vyloženo na stůl Mega moc karet a je potřeba pamatovat si jejich akce (aby se člověk o něco neochudil, na co měl nárok) a zároveň je potřeba mít i přehled co mají vyložené soupeři...
Grafika karet míchá na některých foto na jiných malované v kombinaci rámečky a vším se mi karty nelíbí (jen subjektivní)

A také mi přijde že scythe je skvěle funkční i s rozšířeníma, kdešto rozšíření u Marsu mi prostě nějak nesedí...

Za mě 100%ně Scythe
______________________
hráč a drobný sběratel
hlavní tvůrce Facebookové stránky POD VÍKEM

9.12.2018 23:31:31 | Upraveno autorem (porovnej)

Obě dvě :-)
Kup si obě dvě.

Každá má své kouzlo a jinou hratelnost. Zvláště pokud dokoupíš rozšíření.

Mám obě hry se vším v CZ.

Scythe je hezčí, jednodužší, více kooperace + figurky. Při hře více jak 3 hráčů by to ale už chtělo rozšíření herního plánu.

Mars má sice "divnou grafiku", je složitější, zabere více času ale ta kombinatorika stojí za to.

10.12.2018 09:48:35

Vybíráme z Bazaru

Legacy of Dragonholt příběhová hra v AJ
Legacy of Dragonholt příběhová hra v AJ
Akt. cena: 590 Kč
Končí za: 1 den

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas