Schmidt Spiele
Tactic
Rok vydání: 1956

Kostková klasika

Autor: J.J. | 5.8.2012 | 2

Herní materiál

Nejprve si pojďme povědět, co asi tak přibližně najdeme v krabičce s nápisem Yahtzee. Rozhodně by tam mělo být pět klasických šestistěnných hracích kostek. Možná tam najdete i praktický kelímek na jejich míchání a vrhání. A pokud vás nevzal výrobce na hůl, bude tam ještě tužka a bloček předtištěných tabulek na zaznamenávání bodů. Zajímá vás, proč tuhle krabičku popisuji v tak hypotetických barvách? Důvody jsou dva. Za prvé, hra Yahtzee byla v minulosti vydána a distribuována různými firmami nesčíslněkrát, a nemohu za obsah všech těch krabiček dát ruku do ohně. A druhým, hlavním důvodem je, že jsem obsah žádné takové krabičky na vlastní oči nikdy neviděl. Vždyť proč bych utrácel velké peníze za pár drobností, které mám doma? Stačí sehnat pět kostek, načrtnout na kus papíru bodovací tabulku, a pokud znáte pravidla, můžete začít hrát.

K průběhu hry

Yahtzee vychází svou podstatou z klasických hazardních kostkových her. Hráči se hodem kostek snaží dosáhnout určitých kombinací čísel a získat za ně více bodů než soupeři. Ve svém tahu má hráč k dispozici až dva opravné pokusy, při nichž může některými kostkami hodit znovu. V tu chvíli zvažuje své šance, odhaduje pravděpodobnost, rozhoduje se, kterou ze třinácti kombinací se pokusí získat a kolik bodů za ní bude chtít dostat. Může riskovat a bojovat o méně pravděpodobnou, ale o to cennější kombinaci, nebo si pro tentokrát zapíše do tabulky menší, ale jistý počet bodů za posloupnost, která mu na kostkách padla hned po prvním hodu. Ovšem situace není tak jednoduchá, jak by se zdálo. Každý hráč může u každé kombinace bodovat jen jednou a v dalších kolech se musí pokoušet už jen o kombinace, kterých ještě nedosáhl. A ne vždy se hráči podaří během omezeného počtu kol dosáhnout všech možných kombinací.

Některé kombinace připomínají svojí sestavou i názvem známá seskupení karet v pokeru. Tak například, pokud chcete v našich kostkách hodit Full House, musí vám na nich padnout tři stejná čísla, a zároveň ještě dvě stejná jiná čísla (např. 5, 5, 5, 2, 2). Proto se hře Yahtzee také někdy říká Kostkový Poker, ačkoliv pod tímto názvem se většinou skrývá trochu jiná hra. Jinak však Yahtzee tolik společného s pokerem nemá, například pro blufování v ní není prostor. A pokud máte nějaké známé v Německu, možná tuto hru znáte jako Kniffel.

Počet hráčů a hratelnost

Hru Yahtzee je teoreticky možné hrát v libovolném počtu hráčů. Můžete hrát dokonce sami a snažit se dosáhnout co nejlepšího výsledku. Větší zábava to však přece jen bude, když na to budete alespoň dva. Dobře se pobavíte i ve třech nebo ve čtyřech, když vás například při opalování na pláži omrzí karty a chcete zkusit něco nového, nebo když vám večer na chalupě vypnou proud a vám se nechce zabývat se při svíčce něčím náročnějším. Pěkně si můžete zahrát i v pěti nebo v šesti, ale s rostoucím počtem hráčů se prodlužují prostoje mezi vašimi jednotlivými tahy. Když zrovna nejste na řadě, můžete akorát koukat, jak házejí ostatní, a začnete se nudit. To se dá do jisté míry regulovat tím, že seženete dalších pět kostek, a pak mohou hrát dva hráči najednou, ale tahle hra si takovéto vymoženosti ve většině případů snad ani nezaslouží. Při rozumném počtu hráčů vám hra zpravidla nezabere více než půl hodiny.

Yahtzee je krátká, jednoduchá kostková hra, v níž významnou roli hraje náhoda a pravděpodobnost. Téměř nic k ní nepotřebujete, a tak si ji může zahrát doma skoro každý.  Dokáže vás na chvíli zabavit, někoho i zaujmout, ale moc často se k ní asi vracet nebudete.